True RMS - noe vits? Og hvor "true" er det?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kikker på nytt multimeter, hvor noen skryter av "true rms". Når jeg ser på spesifikasjonene, virker det som det varierer litt hvor "true" disse er - jo mer det avviker fra sinus, jo mindre nøyaktige er de. Trodde hele poenget med TRMS var at man fikk nettopp det, riktig RMS-verdi uavhengig av bølgeform? Finnes det "fake" TRMS? Hva bør man ev se etter?

Og er det noe poeng i seg selv å ha TRMS i multimeteret, når man mekker hifi?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hva skal du bruke det til?
Ved feilsøking i 3fase TN-anlegg kan det være praktisk. Har selv fått meg ett par aha-opplevelser ved feilsøking på store 3fase lysanlegg hvor mitt lille billige multimeter ikke fikk med seg all den tredje harmoniske strømmen som gikk i N-lederen.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I hovedsak er det reparasjon av elektronikk. Dvs etter trafo 🙂
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg bruker det aldri på multimeteret. Men så måler jeg mest med scop da. Skal du reparere litt så er det ingen vei utenom scop, og der ligger bra "true RMS" måling hvis du skulle ha bruk for det.
picotech.com 1500,- på no.rs-online
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er nettopp det, jeg har skop fra før. Men man vet jo aldri, kunne vært noe jeg ikke hadde tenkt på. Hadde ikke vært første gang 😁
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, jeg vet hva TRMS er, men spørsmålet var hvor nyttig det var i elektronikk-sammenheng. Jeg sitter igjen med at det ikke er store vitsen, men jeg endte nå opp med det likevel. Oppgradert fra Uni-T til Fluke, blir spennende å se hva som venter meg når den ankommer :)
 
Topp Bunn