Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Og jeg tror det blir en blanding av demping og diffusering på frontvegg. Kanskje noen flyttbare vegger på hjul?
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Kanskje like mye "tro" på diffusering (bevare klang), VET og har HØRT heeelt ulike tilnærminger og prinsipper. Liker dog selv best et "naturlig" klingende rom (hvis man ikke har 60m2 disponibelt, med mulighet for å fylle med 10m2 akustikk- til en halv million eller to- ala Marten har i sitt demo rom i Gøteborg- etter sigende jevn 2ms etterklangstid gjennom hele ftekvensspekteret der).
    Demping blir jo ofte ikke særlig lineær, dreper fort morroa oppover, hvis man ikke passer på, eller har helt håpløst klangfult rom i utgangspunktet kanskje, eller har kunskap, produkter måler og mulighet til adekvate tiltak....

    Skulle tru at spredning på frontvegg, særlig om høyttaler står for tett på, er ønskelif. Kan det være der du mister perspektivet, med for kort tid mellom direktelyd og førsterefleksjonslyd fra frontvegg...) K
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Mange gode tanker her. Nå er det 150cm til frontvegg og det har hjulpet. Tror litt på absorpsjon vertikalt og en blanding av absorpsjon/diffusjon på frontvegg. Dødt er det ikke her hvertfall, mest litt for høy scene akkurat nå.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått fulgt med her på de siste tiltakene, men ser at du har det jeg mener er en fornuftig tilnærming.
    Mine erfaringer med Magnepan er at de må ut på gulvet! 150cm fra innersida er det samme som jeg har landet på.
    Hvis du ikke har mer å gå på med flytting av høyttalerne får du prøve å flytte på deg sjøl, hvis mulig.
    Bare å prøve seg fram. Ingen universell oppskrift ettersom rommet har så stor betydning.
    Jeg har ingen erfaring med gardiner bak, men ser at mange har dette.
    Jeg tror det er lite å hente på å plassere noe i taket. Du kan prøve med et teppe på gulvet, men som du og kwil er inne på;
    -ikke demp for mye! Da forsvinner magien som er en av styrkene til disse høyttalerne. Letthet og transparens blir borte, og det blir fort litt flatt og kjedelig.
    Du har sikkert merket at problemer med siderefleksjoner nærmest er ikke-eksisterende med Maggies.
    Noen tips kan man få her, men det er også mye "vill-ledning"... http://www.integracoustics.com/
    F.eks blir det prøvd å sette panelene MOT hverandre foran lytteposisjon...
    ---------
    I I
    x
    ---------
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Demping i tak eller på gulv har nesten ingen ting for seg, da disse høyttalerne ikke spiller noen som helst av høyere frekvenser i de retninger. Det som antagelig vil hjelpe mest er å flytte de 1,5-2 meter ut fra frontveggen og evt dempe eller diffusere front og bakvegg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Godt poeng. Jeg kommer uansett til å gjøre litt i taket. Frontveggen er pr dd lett dempet, men vil bli delvis diffusert når tiden tillater det. Det viktigste i denne omgang var å dempe vibrasjonene fra vinduene. Gardinene er mest for å dekke over styggedommen.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Men je treng 2 tæll.... hvis noen har eller vet om noen som har 2 stk hvite Rockfon industrial i 600x1200mm så er jeg interessert.
     
    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Er dette av samme type som de 48 matcha som sitter i blokkene du spiller på nå? OG hvor mange trengs til prosjektet du planlegger?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke helt de samme. Dette er Harris IRFP240/9240 og ikke IRF244 som jeg tror det er som sitter i Aleph'en. Trenger 8 matchebatcher á ca 20 stk og det har jeg fått til med brukbare toleranser. De måler overraskende jevnt disse Harris'ene. Og små avvik kan kompenseres med justering av sourcemotstander da hensikten er å fordele strømmen likt i parallellkoblede transistorer. Papa Nelson sier Vgs bedre enn 0,2V eller helst 0,1V. For 9240 ligger alle settene innenfor 0,04V, mens alle settene av 240 ligger innenfor 0,01V :).

    Harrisene måler faktisk så jevnt at av 198 stk IRFP240 kan jeg få hele 9 sett innenfor 0,1V og 8 sett innenfor 0,04V målt ved 255mA som er det reelle arbeidspunktet jeg trenger. Det er veldig jevnt og betyr lite svinn. For 9240 får jeg til 6 sett innenfor 0,1V av et utvalg på 136stk. Og ja, målingene er utført etter anvisning fra Nelson.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Med gate kortsluttet mot source og source/drain-motstand for henholdsvis P/N-kanal. Motstand og spenningskilde (labforsyning) er tilpasset ønsket Idss. Jeg har brukt Nelsons artikkel "Matching devices" som grunnlag. Jeg har forøvrig målt et stort utvalg med avvikende Idss og får samme variasjon, men litt avvikende verdier.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Og hva var ønsket Idss ?
    Lab spenning og verdi på drain-motstand ? Måletid (sek.) ? Målt med eller uten heathsink på test-transe ?
    Hvor stor variasjon på Vgs fikk du ved ønsket Idss ?
    EDIT: Ser at du har svart på noe av hva jeg spurte om (y)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Jeg brukte 11,65V, 30ohm, 255mA, ca 10 sekunder, målt uten kjøleplate, romtemp ca 21 grader. Dette er kvalifiseringsrunden for transistorene som skal måles under mer realistiske forhold på kjøleplate, termisk stabilisert i Nelsons testkrets fra artikkel anno 2003 da jeg har signalgenerator og presist måleutstyr. Denne gangen ble alt målt i ferdigbygget mockup for raskt skifte av transistorer. Alle transistorene ble målt under antatt like forhold.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Sikkert "godt nok". Regner med at dette var "restene" av Harris Fet's jeg returnerte til RM ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Restene til RM inngår her ja, men det er supplert med eget lager og ytterligere anskaffelser. Vurderer å skaffe flere, men er ikke sikker på behovet da foreløbige målinger er såpass jevne og source-motstand kan justeres. Hvordan målte du de?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.846
    Antall liker
    4.600
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg målte de ved to forskjellige Idss.
    1) ved ca. 250mA Idss
    2) ved ca. 1 A Idss
    Dette for å se litt av "kurven" på de.
    Ved 1A Idss ble målingene gjort veldig "kjappt" (ca. 1sek. uten heathsink)
    Jeg var vel VELDIG streng ang. målt Vgs. og parring :ROFLMAO:.
    Og du skal bygge en ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Det blir en klasse A-forsterker inspirert av Nelson Pass.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er jeg meget spent på.👍

    En annen aktuell kandidat, kan være NAD c298.
    (kanskje helst brokoble 2? )
    Den også bygd opp på PURIFI Eigentakt.
    Med en rørpre kanskje?.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Låter vel som klasse D pleier... 🤐🥴🤪
    (Sorry måtte bare.... 😀 Artig å kommenter på noe en ALDRI har hørt eller har testet selv, er jo ikke alene om det her på forumet🤗

    Tull til side, følger med på om det kommer noe på trykk- fortsatt en del som verdsetter beskrevne opplevelser, uavhengig av hva "fasit" og målinger måtte tilsi.
    K
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Det er ingen motforestilling mellom tilnærmelsene slik jeg ser det. Vitenskapen gir den mest presise beskrivelsen av ytelsen, men er ingen fasit. Opplevelsene er situasjonsbetinget og subjektive av natur. Brød og sirkus.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    1.939
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den der var fin! Husker en gang vi skulle gjøre Skottland rundt på MC, den gang det gikk båt fra Bergen til Newcastle.
    Var dette bergensernes svar på danskebåten tro? Uansett, en båt full av dritings, rautende bææærgænsere før det var gått timen, var bare å komme seg ned i lugaren. Sjelden har det vært så godt å kjøre av en ferge og cruise opp til det stille høylandet.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Absolutt, OG det er vel kanskje hele poenget. Konstruksjoner, høyttalere OG forsterkere må sef. måles, og må passe sammen, last må kunne drives og nok effekt må til for oppnå nå ønsket lydtrykk. Det jeg primært tenker ikke sier meg all verden og gjerne er av mer akademiske interresse (gir lite svar om lyden) er antallet nuller, etter komma, før et siffer hva angår forvregning ved en oppgitt makseffekt- DET forteller ikke meg nok i hvert fall..... Ører vettu-flotte instrument, to til og med, ett på hver side av et "tomrom" 🤞👍 (snakker om egenerfaring her altså...)

    Men altså- målinger kan vi alltids lese, er jo tilgjengelige. Andres opplevelser er likevel vel så artig lesning, imo🤗
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor?
    Det har vært en del hype rundt Vera siden den kom på markedet. Når det dukket opp en mulighet for å teste den siste kreasjonen 150/600 sendte jeg en forespørsel og noen dager senere dukket den opp i posten. Raskt håndtert og alt vel så langt. Jeg er klar over at mine 80dB/1W/1m høyttalere ikke er ideelle for denne relativt sett lille forsterkeren, men valgte likevel å prøve fordi jeg kunne.

    Hvem er jeg?
    Min bakgrunn er teknisk med hovedfag i elektroteknikk. Poenget med å nevne det er at min tilnærming er realfaglig og jeg tror dermed ikke på magi og overnaturlige fenomener. Når det gjelder audiosystemer har jeg mest tro på en fin miks av ingeniørkompetanse og lytting. Svart/hvit-diskusjoner der motpolene fremstilles som å kun drive med målinger på den ene siden eller kun fantastiske og store hørbare forskjeller på fysiske umuligheter blir for polarisert og fordummende for meg. De som har en realistisk tilnærming antar jeg både lytter og har gode opplevelser i samme grad som de som mener seg overkjørt av måleprofessorene. Subjektivistene har selvfølgelig sine opplevelser, men det er nok sunt å stikke fingeren i bakken og kjenne at det er jord der inne i mellom. Nok om det. Selv om jeg har elektrofaglig ingeniørkompetanse så har jeg kanskje ikke den krasseste av disses erketypiske tilnærminger til audio. Jeg er for eksempel så gammel at jeg vil ikke ha en pc i anlegget. Her er det sikkert noen som arresterer meg fordi jeg streamer, men det skal jeg komme tilbake til senere. Et musikkanlegg for meg er frittstående komponenter koblet sammen med kabler der musikken i hovedsak avspilles fra fysiske formater. Jeg er nemlig ikke så veldig glad i å oppdage at musikk jeg setter pris på plutselig er helt eller delvis utilgjengelig (album og enkeltlåter som plutselig ikke er der lenger) eller at noen har byttet ut den versjonen jeg liker med en ny remastered versjon. Jeg vil ha kontroll på den musikken jeg skal spille. Jeg streamer også, men det er mest til bruk til og fra jobb eller når man vil høre på noe nytt eller noe man ikke har. En annen grunn til forkjærlighet for fysiske formater er at man ikke får dropouts som jeg rett og slett bare hater å oppleve. Litt gammeldags tilnærming altså. En annen ting når det gjelder å unngå PC er at jeg ikke ønsker 10000 frihetsgrader og mulighet til å ratte inn hvilken som helst lyd. Jeg orker simpelthen ikke å bruke verdifull fritid til å ratte og skru og sjekke og måle og teste og skru og ratte og justere og ratte og skru og aldri bli ferdig. Jeg tror mitt poeng er tydelig nok. Jeg vil heller spille musikk og ha de gode opplevelsene med litt begrenset fleksibilitet. For det er det som det handler om; opplevelser. Jeg har all mulig respekt for andre tilnærminger, men jeg finner ikke tid til å holde på med det og har heller ikke tilstrekkelig interesse. Jeg har heller ikke sansen for ukritiske tulleopplevelser uten rot i virkelighet. Når alt blir hørbart og man trekker ut fysikk, psykologi og vitenskap så blir det for fjernt for meg. Jeg har også opplevd mye rart som er vanskelig å forklare, men velger å fokusere der forskjellene beviselig finnes (jeg sa jeg var realist). Mere enn nok om det.

    Hva så jeg?
    Jeg fikk altså en boks tilsendt og pakket den ut. Det er i utgangspunktet en design helt etter min smak og prinsipper. Firkantet og enkel med skarpe hjørner og uten tullete pynt, kruseduller, gullbling og stasj. Ok kontakter, trinnvis justering av gain og XLR inn er helt flott. Men så: Kassen har en grovslipt og rå overflate og tilsynelatende billig eloksering som man tenker begynner å flasse av eller blir misfarget med tiden. I tillegg har boksen merkelige proporsjoner. Ikke er det fullformat og ikke er det halvformat, men et midiformat som ikke passer sammen med noe annet. Opplevelsen av boksen gir derfor mot formodning alt annet enn habegjær. Den fremstår som billig og rett og slett stygg. Det jeg ser er en billig kinaboks med dårlig finish. Typisk formgitt av en ingeniør og ikke en designer eller annen estetisk kompetent person. Jeg blir i dårlig humør av slikt. Skikkelig dårlig. Slik sett er dette et dårlig utgangspunkt for en videre test, men uansett ble den koblet til for å spille.

    Hva opplevde jeg?
    Utgangspunktet ble dessverre en dårlig opplevelse med det estetiske, men det kan fort snu når det kommer lyd på. Det er litt startproblemer og forsterkeren må skrus av og på et par ganger før den begynner å spille. Det irriterer meg ytterligere. Når den endelig slår seg på er den helt stille. Det er en god egenskap, men heller ikke uventet fra en effektforsterker. Det første jeg hører er dyp bass, godt definert og med god kontroll. Resten låter snilt og rent. Kanskje litt for snilt? Bassen er tørr og dyp, men litt for fremtredende og resten drukner nesten i lydbildet noen ganger. Nå er denne forsterkeren målemessig veldig bra med veldig lav forvrengning så det er ikke mulig å kritisere den for det. Men jeg opplever etter kort tid at jeg faktisk skrur ned lyden og har ikke veldig lyst til å spille mer musikk. Den engasjerer meg ikke. Er jeg så preget av utseendet enda? For det spilte jo rent. Jeg får ikke lyden til å åpne seg, det blir blant annet et lite lydbilde. Med blomsterspråket kan man si grått og slørete, saklig, tørt og livløst. Som en kjærlighetserklæring fra Kraftwerk. Det mangler lidenskap. Musikken mangler lidenskap. Jeg opplevde også noen merkelige artefakter på vokalen på «Chrome shuriken dragonfire» med Ugress. Også neste spor på den platen var det noe merkelig ulyd som jeg ikke har hørt før. Som nevnt så er nok denne forsterkeren litt for liten for mine sultne høyttalere, så det er ikke veldig vanskelig å starte lysorgelet i rødt og grønt som indikerer klipping. Da spiller det ganske høyt så problemet er ikke enormt og ikke noe kritikk av produktet som sådan. Neste dag skiftet jeg litt mellom Aleph 1.2 «monster edition» og Vera og finner at en varm (eller «varm») Vera låter noe renere enn en iskald Aleph, men jeg opplever bedre balanse tonalt på sistnevnte. Vera spiller ikke dårlig, men foten og engasjementet kommer lettere med Aleph. Gårsdagens opplevelse var nok i overkant negativ pga irritasjonen over dårlig fremtoning av produktet og det farget nok opplevelsen. Som ingeniør forstår jeg logikken bak produktet og tilnærmingen som er gjort. Den er så riktig, men gir det engasjement? (Dette er min målestørrelse, den er faen så subjektiv og enheten er TM ;)). Igjen får jeg opplevelsen av bra bass, rent og pent, men også like dødt, flatt og 2-dimensjonalt. Aleph er kanskje en tanke svulstig i bassen i forhold, men virker mer levende læll, med mere rom. Det er noe rart og lett «syntetisk» med Vera. Det samme jeg opplever med Sennheiser hodetelefoner. Blir det litt for lyst også noen ganger? Detaljert er det jo, men kanskje litt vel mye? Det er forresten en veldig fin stortromme på «Schysst och populær» med Oscar Danielson, den låt veldig livaktig. Gain er til orientering ikke helt lik med Vera og Aleph da Aleph ligger mellom to trinn på Vera. Jeg rørte ikke volumkontrollen når jeg sammenlignet og lot Vera spille med litt mer gain enn Aleph, noe som burde begunstige Vera. Hver gang jeg byttet mellom forsterkerne så fikk jeg starttrøbbel med Vera som måtte skrus på minst to ganger for å virke. Hvorfor er det slik? På tide å sjekke med litt vinyl. «Bumpin» med Frode Thingnæs: Med Vera ble det tamt og med lite substans. Bassen er bra. Som sagt spilte jeg litt lavere med Aleph enn med Vera uten at det hjalp Vera. Aleph puster mer liv i musikken og den engasjerer meg mer. Jeg hadde egentlig tenkt å spille mer vinyl, men nå gidder jeg faen ikke mer og sender melding om retur fortest mulig.

    Hva skal man si?
    Det blir som en Audi, det er ikke noe feil på produktet, men det er ingenting som frister å eie. Verden fremstår på en måte ikke i farger lenger, bare gråtoner. It is «it», but «it» is «shit», because I dont want it. Go west! Jeg finner den også for dyr til å oppleves så billig.

    Som advart i en tidligere post så er dette mine høyst subjektive oppfatninger og over hode ikke noe som burde ha stor interesse for andre, men siden jeg lovet å skrive et par ord, vel, her er de. Vi snakker heller ikke himmelvide forskjeller (som det kanskje kan gis inntrykk av underveis) så språkmessig er alt litt forsterket/tydeliggjort og nok så preget av humøret som kom som en konsekvens av opplevelsen. Life’s too short.

    Jeg tror heller ikke jeg gidder gå inn i noen diskusjon eller kommentere ytterligere. Kanskje dårlig gjort, men det får bli med dette ene innlegget så kan man heller bruke tiden på noe interessant.

    TM/5. februar 2021
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.101
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fyldig rapport T.
    Det er ikke lett å finne en nogenlunde rimelig forsterker som passer til Maggies.
    Og hvertfall ikke store av denslags.
    Det er min erfaring, samme hva folk sier om 4 ohm osv.
    God helg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for at du tok deg tid T, dette er godt skrevet. Jeg deler noe av din opplevelse når det gjelder denne. Så kan en lure på om det er tilbakekoblingen , dempefaktor eller topologien i seg selv som bidrar med inntrykket, men jeg legger det stille til side. For ørene har "talt" selv om jeg skulle ønske det hadde fungert slik jeg håpet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn