Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    1,7? Fine høyttalere, hender at jeg ønsker meg noen jeg og, MMG og 3,6 satte sine spor.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    58.781
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Herlig å se at du gjør deg erfaringer med å prøve litt ulikt, men samtidig interessante greier. :)
    De Yamaha NS1000 er jo også for klassikere å regne. Jeg har bare hørt dem i et "uryddig" oppsett, så kan egentlig ikke utale meg om lyd.
    1.6 qrs kjenner jeg godt vet du. Med rett forsterker er det vanskelig å finne bedre lyd enn hva disse gir, for bruktprispenger.
    Er det stor lydmessig forskjell på disse og LRS?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hva skal man si. 1.6 og LRS er same, same, but different. Mer av alt på 1.6 egentlig. Begge gir mye godlyd.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    20.339
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stort tillykke med 1.6.......
    Til den pris var det bare "Løp & Kjøp" som I siger deroppe.
    Vil bare si´, at der var du heldig:cool:. Havde det ikke vært for Corona, stod de i Danmark i dag :giggle::giggle::giggle:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.712
    Antall liker
    58.781
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man si. 1.6 og LRS er same, same, but different. Mer av alt på 1.6 egentlig. Begge gir mye godlyd.
    Jeg har ikke hørt LRS, men er nysgjerrig.
    Vil jo tro at 1,6 profitterer på størrelse av membranareal med bedre bass og større lydbilde.
    Fordelen og nærmest årsaken til at LRS så dagens lys er vel behovet for å tilby noe mer plasseringsvennlig.
    Vil også tro at diskant og øvre mellomtone låter ulikt, men som du sier,-har samme signatur.
    Håper du beholder de en stund, så kanskje det går an å få hørt begge?
    Det var visst noe med noen plastcovre også.:)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.388
    Antall liker
    63.475
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis med nye høyttalere, Trond! Må passe deg nå så ikke stuen din blir seende ut som en hifi-butikk :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    De spiller flott og overraskende dypt for størrelsen. Nostalgiforsterkerne blir nok stående selv om jeg ble imponert over Proton AM455pro også som jeg brukte først. Ellers står det en Atoll i bakgrunnen og den ER god.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Dagens tabbe: Jeg fant plutselig ut at jeg kunne endre gain på XONO i dag og skulle teste det. Skrudde av topplokket og fjernet 4 bøyler i henhold til manual. Alt vel. Så samtidig at pickupbelastningen var stilt noe lav og endret denne samtidig. Alt foregår med små DIP-brytere innvendig. Setter på superutgaven av Stimela og oppdager at jeg har mistet 6-10 dB i høyre kanal. Panikk? Litt. Sjekker ut med Luxman RIAA at alt er i orden med kanalbalanse, prøver å invertere inngangene på Luxman L-509X og akkurat det samme skjer. Sitter og stirrer oppe i XONO for å se etter om det er enkelt å feilsøke på den. Helt til man plutselig ser at belastningsmotstanden kun hadde blitt endret på 1 kanal. Oscar Schwimeslåthen jr hadde bare justert en kanal.......... Feilsøkingen medførte deretter kostnadsfri utbedring ........
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det fine med xono er 76dB gain og lavt støygulv. Det vinner colibrien på.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er akkurat det. Litt for mye ekorn i det siste, men etterhvert forsvinner nok noe igjen også. Komboen VdH-Kuzma-Pass Labs-Luxman-Magnepan gir mye her nå. Skal se om ikke jeg må få ut fingeren og fikse den ene suben som er ødelagt også slik at de kan komme tilbake på plass.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    De var nok mer gniene før. Jeg åpnet en yttervegg tidligere i dag der kledningen hadde blitt litt råtten etter mange gode år i malingsbesparelsens tjeneste. Tok av vindpappen også for å sjekke stenderverket. Det var stort sett greit, men isolasjonen da mann? Luft, kun luft og ingenting annet enn luft. Jævla gnierpakk ;). Det åpner seg muligheter for å spare vekk noe av de 30-40000kWh som går med hvert år tenker jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.557
    Antall liker
    102.983
    Torget vurderinger
    23
    ET meget trivelig velutstyrt hjem - en kulturell høyborg preget av god smak og stilsikkerhet!

    slukapprobert.png
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fryktet råte så det var ikke så ille. Dessuten blir det nok speilet i strømregninga fremover.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Jeg fryktet råte så det var ikke så ille. Dessuten blir det nok speilet i strømregninga fremover.
    Det gjør jo ikke noe med lavere strømregning.
    Apropos strøm, så flesket jeg akkurat til med å bestille ett stykk Dr.Feickert Linear turntable power supply av Jørgen på DaCapo i Moss ;)
    Hifi shopping genet var helt frynsete etter 3 mnd karantene.
    Å så kom feriepengene....:eek:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Problemet med feriepenger er at du vet at de kommer
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Problemet med feriepenger er at du vet at de kommer
    Ja, men i år smakte det ekstra godt med feriepenger etter frivillig karantene og ufrivillig permisjon.
    Sistnevnte gjorde meg så forbannet og skuffet over arbeidsgiver så jeg ordnet meg ny jobb i løpet av 2 mnd.
    Så nå har jeg sagt opp, gått ut oppsigelsestiden min på 14 dager, og starter i ny jobb 3 august ;)
    Det medfører beklageligvis at vi ikke vil støte på hverandre mer på Skøyen stasjon, fordi jeg nå blir Øssfolding på heltid.
    En besparelse på 3 timer daglig reisetid til og fra arbeid er jo heller ikke å forakte.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det skjønner jeg godt. Gratulerer med ny jobb og lykke til. Vi får heller treffes i andre sammenhenger. Min arbeidsgiver har slik sett vært redelig og foretar tettere oppfølging, men det har heldigvis vært lite permitteringer. Det er nok fristende å utnytte situasjonen for å bedre resultatet for mange....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Det skjønner jeg godt. Gratulerer med ny jobb og lykke til. Vi får heller treffes i andre sammenhenger. Min arbeidsgiver har slik sett vært redelig og foretar tettere oppfølging, men det har heldigvis vært lite permitteringer. Det er nok fristende å utnytte situasjonen for å bedre resultatet for mange....
    Takk Trondmeg.
    Vi treffes nok :)

    Godt å høre om hva din arbeidsgiver har foretatt seg under pandemien.
    Det samme kan overhode ikke min tidligere arbeidsgiver skilte med.
    Her var det "greed" som sto øverste på lista, og bunnlinjen 3-4 mnd frem i tid.
    Noe jeg håper de får svi for.
    De rette instanser er varslet 😡
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg mener ikke at min arbeidsgiver er himmelrike, men så langt virker de redelige. Nøye passet på av tekna og nito mfl. De er nok klar over risikoen ved å sende hjem for mange for lett. Mellomlederne er flinke til å ivareta folkene også. Hva f... er vår bransje uten folk?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Jeg mener ikke at min arbeidsgiver er himmelrike, men så langt virker de redelige. Nøye passet på av tekna og nito mfl. De er nok klar over risikoen ved å sende hjem for mange for lett. Mellomlederne er flinke til å ivareta folkene også. Hva f... er vår bransje uten folk?
    Her var det motsatt. Høy inntjening fra arbeidstagers side + temporær ordretørke + pandemi = permisjon?
    Effekten av dette medførte at en annen verdifull senior sa opp i ren skuffelse og forbannelse over ledelsens handling, og vikarierende argumentasjon.
    Lojalitet? Hva er det for noe?
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    DG boks med bok og 3 plater i meget bra stand plukket opp på gjenbrukshallen. Sikkert verdt de 20 jeg betalte:

    6DB3B0FD-3170-4A51-9730-F263A3107D48.jpeg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Fikk en ide. Hva med å sette LRS i kulturkroken? Swinger fett med Paul Anka’s storband. Som forventet litt trangt lydbilde, men overraskende mye bass og moro. Der blir de nok stående en stund til....

    803C15F0-CAB7-49BE-9418-5E0BD85939C8.jpeg
    F50B2F3F-E095-4DE4-B41B-8C69A57AFB20.jpeg


    En annen fordel er at de spiller like høyt andre veien og fungerer dermed også fint til taffelet.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Begynner å bli litt stæsj på stua :ROFLMAO:. Artig å kunne flytte rundt, men innser at stua er off-limit her pga Dragen..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn