Trondmegs anlegg - den første watten.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Satte meg rett i kald forsterker etter en oslouke med abstinens. Låt greitish, men nå etter litt oppvarming er godlyden tilbake. Fy FAEN Nelson, det verden trenger er en god 10-Watter (fritt etter Paul Klipsch). Nå blir det nok fortgang i egnede høyttalere skal man se .....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Rundt en halv time tar det før driftstemperaturen på mine SIT-1 er stabil og lyden merkbart bedre. Bare vent Trond, til du får byttet ut de store effektmotstandene med effektive saker... da tar det skikkelig av og du blir nesten skræmt ja...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Halvtime var det jeg erfarte også før lyden satt. Jeg ser frem til "grønne" høyttalere (veldig viktig når forsterkeren er kl A ...)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Rundt en halv time tar det før driftstemperaturen på mine SIT-1 er stabil og lyden merkbart bedre. Bare vent Trond, til du får byttet ut de store effektmotstandene med effektive saker... da tar det skikkelig av og du blir nesten skræmt ja...
    Og nettopp her, ligger den åpenbare utfordringen- Hvordan løse dette på en måte som ikke bare er effektivt men også låter godt???
    (Utelukker verstingsaker som ALE o.l., tenker noe en vanlig dødelig kan makte å skrape sammen tilstrekkelig slanter til)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Hva skjer med de jævla bildene hele tiden?? Ofte trøbbel med å åpne har jeg sett. Hmm..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Aner ikke? Kanskje filene er litt store? Har tatt de rått fra minnekortet
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Skal ikke systemet i HFS skalere ned det automatisk da?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rundt en halv time tar det før driftstemperaturen på mine SIT-1 er stabil og lyden merkbart bedre. Bare vent Trond, til du får byttet ut de store effektmotstandene med effektive saker... da tar det skikkelig av og du blir nesten skræmt ja...
    Og nettopp her, ligger den åpenbare utfordringen- Hvordan løse dette på en måte som ikke bare er effektivt men også låter godt???
    (Utelukker verstingsaker som ALE o.l., tenker noe en vanlig dødelig kan makte å skrape sammen tilstrekkelig slanter til)
    Jeg er da en blakk vanlig dødelig.... Det er mulig å skrape sammen. Gjelder bare å forsake kjipe hobbier som ikke gir noen glede uansett.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er klart det dreier seg om prioritering. Mitt problem er at det renner alt for mye penger ut på rødvin, bil, duppeditter jeg egentlig ikke trenger, klær etc. F.eks. havnet det et sett Carlsson OA-51 her da det i mine øyne er en av de flottest formgitte høyttalere som finnes...... Ikke trenger jeg de og ikke har jeg egnet plass, men de havner kanskje som TV-høyttalere sammen med SIT-2.... [/avsporing]

    Høyttalerplanene har skutt fart etter den åpenbaringen SIT-1 ga meg. Nå må jeg seriøst få anskaffet et sett grønne (lettdrevne) høyttalere. Har noen tanker, men det er et stykke til en vellykket realisering finner sted. Så lite tid og så mye man skulle gjort :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og først og fremst trenger jeg en RIAA. Har loddestasjon, oscilloskop, labstrømforsyning, frekvensgenerator, Fluke 287 og en halv kubikk med komponenter samt diverse kretskort som ligger ubestykket........ Tid, ork og prioritering er vel utfordringen tenker jeg. Følger opp med byggeinfo i denne tråden når de siste komponentene er på plass og byggingen blir en realitet. Har nok grått hår før den er ferdig ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Blir kødd med bildevisning. Noen som har tips? Husker å ha sett noe på dette internettet, men er for lat til å finne det ut selv (ref besøk av kwil og RBN og kunnskap om egen SIT-1 omtalt i starten av tråden....)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Og først og fremst trenger jeg en RIAA. Har loddestasjon, oscilloskop, labstrømforsyning, frekvensgenerator, Fluke 287 og en halv kubikk med komponenter samt diverse kretskort som ligger ubestykket........ Tid, ork og prioritering er vel utfordringen tenker jeg. Følger opp med byggeinfo i denne tråden når de siste komponentene er på plass og byggingen blir en realitet. Har nok grått hår før den er ferdig ;)
    Vel, ETT bilde har du fått lagt inn- OG grått hår?.......................
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Trykk på vedlegglinkene så får du opp alle bildene. Jeg gjør hvertfall det
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Blir kødd med bildevisning. Noen som har tips? Husker å ha sett noe på dette internettet, men er for lat til å finne det ut selv (ref besøk av kwil og RBN og kunnskap om egen SIT-1 omtalt i starten av tråden....)
    Venter i spenning....... Særlig til bilde av kabelsalaten:rolleyes: (les; det er IKKE fokuset på "kavlitets"kabling og sirlige anordnet slike som er årsaken bak vellyden, for å si det slik.....)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23

    Trondmeg's hverdag etter at SIT kom i hus

    trondmeg.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Prøver igjen med bildene ett og ett:

    Men så kom først denne :

    2014-11-20 18.56.10.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og det var så bra at da kom disse også :

    2014-11-20 18.56.16.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Litt ræl som sto her fra før :

    2014-11-20 18.56.54.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Blir kødd med bildevisning. Noen som har tips? Husker å ha sett noe på dette internettet, men er for lat til å finne det ut selv (ref besøk av kwil og RBN og kunnskap om egen SIT-1 omtalt i starten av tråden....)
    Venter i spenning....... Særlig til bilde av kabelsalaten:rolleyes: (les; det er IKKE fokuset på "kavlitets"kabling og sirlige anordnet slike som er årsaken bak vellyden, for å si det slik.....)
    Vedrørende kabelsalat så er det ofte mindre luftbåren indusert støy i en salat enn i sirlig anordnede kabler. Kommer litt an på forlegningen. Jeg er ikke redd for kabelsalat og har heller ikke noe plagsom støy med unntak av litt brum på phono... Det er ikke pga salaten, men sannsynligvis manglende jording som jeg ikke har giddet å se på enda....
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Blir kødd med bildevisning. Noen som har tips? Husker å ha sett noe på dette internettet, men er for lat til å finne det ut selv (ref besøk av kwil og RBN og kunnskap om egen SIT-1 omtalt i starten av tråden....)
    Venter i spenning....... Særlig til bilde av kabelsalaten:rolleyes: (les; det er IKKE fokuset på "kavlitets"kabling og sirlige anordnet slike som er årsaken bak vellyden, for å si det slik.....)
    Vedrørende kabelsalat så er det ofte mindre luftbåren indusert støy i en salat enn i sirlig anordnede kabler. Kommer litt an på forlegningen. Jeg er ikke redd for kabelsalat og har heller ikke noe plagsom støy med unntak av litt brum på phono... Det er ikke pga salaten, men sannsynligvis manglende jording som jeg ikke har giddet å se på enda....
    Jo da, vi VET det- men her er det ikke førsteklasses råvarer, og dermed VET vi det er enda mer å hente!!!!
    (Dog et godt eksempel på at det ikke er i denne enden man bør "starte", og regner heller ikke med det får nevneverdig prioritet)

    Mest spent på utviklingen av "effektmotstanden på utgangen" (var ikke det noe slit ht. i denne tråden ble omtalt som...). Klar over at realisering vil ta tid, OG at det ikke har hastverk for trådeier. Litt uhøytidelig drodling rundt alternativer som vurders hadde vært gøy!:).

    Så blir det artig å følge med om loddebolten blir medpakket til brakkeriggen, ser det er noen spennede riaaprosjekt som sårt trenger loddetinn og en "varm" hånd.......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    På SIT-2 er bias styrt av aktive komponenter, på SIT-1 er bias styrt via effektmotstander inne i kabinettet. Da blir eksterne effektmotstander overflødige ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    OK. Da jeg er i besittelse av noen Peerless 10" XLS-basser har jeg lyst til å finne ut om disse kan benyttes i SLOB. Dette er samme type som Linkwitz benyttet i Orion tidligere og sto da i OB. Videre har jeg Fostex T500A II og vurderer D1400 i JMLC-horn som mellomtone. Deling passivt i toppen og evt aktivt mot bass? Eller fullpassivt? Eller annen melllomtonedriver?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, Fostex D-1400. Evt andre, men Fostex'en har ok pris i forhold til enkelte andre merker
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Aktivt mellom bass og resten. SIT-1 er uegnet til bass duty. D1400 er en glimrende driver, med Alnico etc. og spiller flott i f.eks. et horn som passer til 7-800 Hz. deling (designet for 350-400 Hz m.a.o.) Snag'et kan være hvordan det XLS elementet oppfører seg opp mot 7-800 Hz. i SLOB, må prøves. Vi kan lage et prøveoppsett med et par av de, ganske raskt og enkelt, for måling.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Aktivt mellom bass og resten. SIT-1 er uegnet til bass duty. D1400 er en glimrende driver, med Alnico etc. og spiller flott i f.eks. et horn som passer til 7-800 Hz. deling (designet for 350-400 Hz m.a.o.) Snag'et kan være hvordan det XLS elementet oppfører seg opp mot 7-800 Hz. i SLOB, må prøves. Vi kan lage et prøveoppsett med et par av de, ganske raskt og enkelt, for måling.
    Ser ut som de faller ved ca 5-600 så jeg blir litt tvilende...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Det behøver ikke å bety noe for sluttresultatet. Må testes i såfall. Med aktiv deling så er fleksibiliteten større også med tanke på deling. Litt større horn ev. og D-1400 kan deles lenger ned med bratt kurve.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    NÅ er vi igang ja8) og vi etterdiltere følger med..........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn