Tromsø 2018

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er det litt sånn at man må beherske korrupsjonens spill for å bli tildelt et OL av IOC?
Er det da feil å øve seg litt ved å smiske med Giske og co?

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Jeg unner Tromsøværingene OL.
Synes hele det programmet på tv i går bar preg av sjalusi og hevngjerrighet.
Hvorfor kan de ikke få OL der oppe da? Er det bare her på østlandet vi unner folk et OL til høy kostnad?
Vi har jo allerede kastet bort masse penger på OL på østlandet. OL blir ikke noe dyrere der oppe, det er bare summene som er større pga prisutviklingen de siste 14 årene.

Dessuten så er jo alt av veier og kommunikasjon der oppe verdig kun østblokkland, det er jo mye bedre her nede på østlandet. (Selv om det ikke er bra nok her heller..)
Veiene der oppe er jo helt tragiske, da er det bra at de kan få et OL, litt utbygging av veier, kanskje endelig en togbane opp der.
Dessuten trenger Norge å forbedre infrastrukturen i Nord-Norge hvis det skal drives oljevirksomhet der på noen fornuftig måte.

Jeg synes rett og slett det er smålig av hvitvaskings-Ditlev og tvilsomme-Marvin å sitte på tv og late som de er rettskafne menn mens Tromsø derimot har drevet med lobbyisme og det er "tvilsomme greier", man skal være bra naiv før man faktisk tror at Ditlev og Marvin aldri har dratt i noen tråder i en eller annen sammenheng opp igjenom tiden...
Det bare oser sjalusi og bitterhet av hele greia, og jeg synes det er latterlig.

Jeg unner Tromsøværingene et OL - selv om jeg rent personlig er mot at vi burde bruke penger på OL i det hele tatt, da jeg synes det er bortkasta penger, vi kan bygge veiene og alt det der uten et OL.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Joda, jeg "unner" småbyfolket der oppe litt moro....bare de betaler festen selv. La bare meg slippe å sponse tullet over skatteseddelen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Can anyone here spell "opera"...?? -hehe. Vi overlater ikke ting til amatører her oppe, nei ;)

-her i Tromsø området og generelt i Troms er ikke veiene så dårlige, og særlig ikke E6 og E8. I Nordland derimot, er det mye værre. Trafikken øker generelt mye her oppe, spesielt fordi langtransportkjøretøyer nyttes til eksport av industriproduksjonen. Hørte på radio i dag at veikapasiteten må økes særlig i Nordland, og kanskje til og med motorvei bør vurderes.

Mvh. Bjørn

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Idretten preges av elitetenkning og domineres av udemokratiske ledere f.eks. Blatter. Jeg synes man skal legge ned hele OL. Det er lite som minner om rettferdige konkurranser og sportsmannsånd. Det er penger og dyrking av eliten som bare teller.

G

Gjestemedlem

Gjest
OL i Tromsø, på Svalbard eller andre slike steder er meningsløst tull og tøys. Det får kanskje litt reklame av å delta i konkurransen for syns skyld. Men det ville vært et vannvittig sløseri å bygge det som skal til i slike grisgrendte strøk og deretter la alt stå å forfalle. De slet nok på Lillehammer med etterbruk. I Tromsø er det helt dødfødt.

Dette er tross alt bare 2-3 uker med morro og årevis med økonomiske mareritt etterpå, og masse bygninger som ikke kan brukes til annet enn å tørke fisk.

Greit å bygge noe kjekt der opp og ikke bare sørpå, for all del. Men bedre da å satse på noe mer permanent enn et par ukers skilek og akebakker til titals milliarder kroner.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
OL i Tromsø, på Svalbard eller andre slike steder er meningsløst tull og tøys. Det får kanskje litt reklame av å delta i konkurransen for syns skyld. Men det ville vært et vannvittig sløseri å bygge det som skal til i slike grisgrendte strøk og deretter la alt stå å forfalle. De slet nok på Lillehammer med etterbruk. I Tromsø er det helt dødfødt.

Dette er tross alt bare 2-3 uker med morro og årevis med økonomiske mareritt etterpå, og masse bygninger som ikke kan brukes til annet enn å tørke fisk.

Greit å bygge noe kjekt der opp og ikke bare sørpå, for all del. Men bedre da å satse på noe mer permanent enn et par ukers skilek og akebakker til titals milliarder kroner.
Befolkning:
Svalbard: 2.625
Tromsø: 65.089
Lillehammer: 25.689

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Trane skrev:
Joda, jeg "unner" småbyfolket der oppe litt moro....bare de betaler festen selv. La bare meg slippe å sponse tullet over skatteseddelen.
Helt enig! Jeg blir så provosert av alt sportshysteriet og opera med. Møkka lei av å se masse rundt omkring som forfaller fordi det ikke lenger skal bevilges penger til vedlikehold. Noen få eksempler. Sykehus , skoler, jernbane, sykehus, veier ++++. Tar man med idioter som går rundt og tenner på ting og bomber...., nei nå må jeg gå og ta et glass vann. :mad: ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:

Befolkning:
Tromsø: 65.089
Lillehammer: 25.689
Befolkning inkludert de som bor en kort kjøretur unna:

Tromsø: 70.000?
Lillehammer: 1 million?

Og likevel var det er slit for Lillehammer å sitte med alt rasket som sto igjen når de 2 ukene med festligeter var over. La de få en ny bygdekino eller svømmehal i stedet.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Can anyone here spell "opera"...?? -hehe. Vi overlater ikke ting til amatører her oppe, nei ;)
Hadde et Operahus kun vart i 2 uker var nok det også en like dårlig investering. Motstanden mot den kom jo stort sett fra ukulturelle heiminger og FrPtullinger hvor kultur er et sjeldsord uansett, og det mest musikalske de kan tenke seg er Vikingarna og Chris Rea.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Sport og idrett er oppskrytt. Stort sett hevder nordmenn seg best i marginal-idretter kun "interessant" for en håndfull nasjoner. Skulle ønske alle band eller andre artister fikk like mye oppmerksomhet, som en middelmådig håndballkamp.
Hvorfor er det innenfor toppidrettsmiljøene, jeg i mine øyne, opplever å møte de mest uspiselige, arrogante og egosentriske menneskene blant oss. Hvorfor gjøres noe av det mest uviktige på jord, så fordømt "viktig"
Gremmes hver gang jeg ser godt voksne nordmenn på tur, nedlessa med 1994-pins, godt dritings eller bakfulle på, til eller fra et arrangement. Hvorfor blir alt så legitimt, så lenge det skjer idrettens tegn?

Patetisk, blærgh! "æ spyr!!!" :mad: :mad: :mad:

Tror nesten jeg må ta pilla mi nå........ :-X :-X

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
De som er i mot OL generelt, og OL i Tromsø spesielt, bør tenke gjennom dette:

1. Det kommer til å bli arrangert vinter-OL i 2018 uansett. Norge er i såfall et av landene som er best skikket til å arrangere dette. Vi har økonomien, kulturen, forholdene, interessen, historien og engasjementet.
2. Hadde vi råd å arrangere OL i 1952, har vi jammen det i 2018. Det må være lov å tenke litt stort, og ha litt ambisjoner, også nå til dags.
3. Det har allerede vært to OL i sør-Norge. Skal vi arrangere et tredje, er det jammen på sin plass at dette skjer i nord. Da er Tromsø den beste (og eneste...) kandidaten.
4. En stor begivenhet som dette vil være med å løfte fokuset og engasjementet rundt nordområdene på en helt annen måte en enkeltstående veiprosjekter, idrettshaller og satsningsplaner vil gjøre. Kan man ikke unne nord-Norge dette?

N

nb

Gjest
Personlig har jeg aldri noen sinne tenkt tanken "Nå skal jeg jammen dra til Calgary på ferie!"

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg ser at enkelte andre parametre allerede trekkes inn her, så da kan like godt jeg også fleske til med min mening:

Så lenge det finnes bomstasjoner langs veiene våre, har vi ikke råd til en dritt! Ikke opera, og ikke OL. Ingen verdens ting...

Faktum er at bilistene har betalt for veiene mange ganger allerede, og all handel av reinspikka luksus (Opera og OL), må ses på som et hån mot alle avgiftsbetalerne. Derimot.., om veiene var i topp stand og sykehuskøene borte, da kunne opera og OL kommet opp som et slags smørøye i grøten. 8)

Om en kommune hadde oppført seg slik som staten gjør, hadde den blitt satt under administrasjon... Staten tar betalt for mange tjenester som de ikke utøver skikkelig, men kan likevel bruke penger på luksus og miljøreiser til Bali... Er det bare jeg som ser galskapen..? ::) ;D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Som Tromsøværing synes jeg det er påtagelig hvordan stemningen for OL har dempet seg blandt folk flest det siste halvåret. Spesielt er det blandt folk i idrettsorganisasjonene, iflg de jeg har snakket med, som er langt mer skeptisk nå enn før. På datoen for OL hadde vi det i år snøfritt og stormfullt. Det påvikrer nok litt! Ellere har vi her oppe i "snyhollet" ikke engang et brukbart alpinanlegg. Få har lyst til å vente på 2018 for at ting skal komme på plass.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
bjornh skrev:
Hadde et Operahus kun vart i 2 uker var nok det også en like dårlig investering. Motstanden mot den kom jo stort sett fra ukulturelle heiminger og FrPtullinger hvor kultur er et sjeldsord uansett, og det mest musikalske de kan tenke seg er Vikingarna og Chris Rea.
Hva er galt med Chris Rea om jeg tør spørre? I tillegg til at han lager sånn "ok" musikk, har han jo et riktig så greit og fornuftig syn på biler og bilkjøring!! ;D

Rakk ikke ned på bilentusiaster!! :mad: :mad:

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
havar skrev:
Så lenge det finnes bomstasjoner langs veiene våre, har vi ikke råd til en dritt! Ikke opera, og ikke OL. Ingen verdens ting...
Så alt må være perfekt før vi kan unne oss noe ekstra? Det høres ut som en ganske traurig filosofi. Praktiserer du det i privatlivet også? Studielån og huslån må være ferdig nedbetalt før man tar seg råd til å feire bursdager og annen luksus, etc.

Hørte et godt motto en gang: Det er bedre å mangle litt av det som er nødvendig enn å aldri kunne unne seg noe unødvendig.

R

Ronny_D

Gjest
bjornh skrev:

-her i Tromsø området og generelt i Troms er ikke veiene så dårlige, og særlig ikke E6 og E8. I Nordland derimot, er det mye værre. Trafikken øker generelt mye her oppe, spesielt fordi langtransportkjøretøyer nyttes til eksport av industriproduksjonen. Hørte på radio i dag at veikapasiteten må økes særlig i Nordland, og kanskje til og med motorvei bør vurderes.

Mvh. Bjørn
Ka han si ? d e ikje SÅ mykje INDUSTRI. e d fesk han har i tankan ? dvs bionæring ?

Ellers kan æ bare si d va fantastisk gått å kåm sæ vækk dærfra.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
De som er i mot OL generelt, og OL i Tromsø spesielt, bør tenke gjennom dette:

1. Det kommer til å bli arrangert vinter-OL i 2018 uansett. Norge er i såfall et av landene som er best skikket til å arrangere dette. Vi har økonomien, kulturen, forholdene, interessen, historien og engasjementet.
Bedre at noen andre tar seg av dette enn at byrden skal falle på oss.

2. Hadde vi råd å arrangere OL i 1952, har vi jammen det i 2018. Det må være lov å tenke litt stort, og ha litt ambisjoner, også nå til dags.
Vi har sikkert penger til å betale for gildet, men det vil ikke si at det er lurt å leke full sjømann på byen likevel.

3. Det har allerede vært to OL i sør-Norge. Skal vi arrangere et tredje, er det jammen på sin plass at dette skjer i nord. Da er Tromsø den beste (og eneste...) kandidaten.
Vi kommer sikkert til å arrangere OL igjen en eller annen gang. Men forhåpentligvis blir dette etter 2050, og da forhåpentligvis en plass det bor folk.

4. En stor begivenhet som dette vil være med å løfte fokuset og engasjementet rundt nordområdene på en helt annen måte en enkeltstående veiprosjekter, idrettshaller og satsningsplaner vil gjøre. Kan man ikke unne nord-Norge dette?
Dette er jo som å bruke flere store kommunebudgetter på å sende opp fyrverkeri en nyttårsaften. Morro når det står på, men det er fort over og like nyttig.

Vil man styrke sport idrett og distrikstpolitikk er det bedre måter å gjøre det på enn å brenne opp alle midlene på et 14 dagers heisaslag.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
1. Ka han si ? d e ikje SÅ mykje INDUSTRI. e d fesk han har i tankan ? dvs bionæring ?

2. Ellers kan æ bare si d va fantastisk gått å kåm sæ vækk dærfra.
1. Kva om nordlendingane fekk litt entreprenørskapsånd, slik som sunnmøringane? Hadde det vore litt meir tak i dei nordaføre, hadde vi hatt tran-motoren for lengst....ungane vil jau ikkje ha tran uansett, så eitkvart må vi bruke torskelevra til?

2. Dette er det motsette av entreprenørskap. Skam deg!

G

Gjestemedlem

Gjest
havar skrev:
Jeg ser at enkelte andre parametre allerede trekkes inn her, så da kan like godt jeg også fleske til med min mening:

Dette høres da bare ut som sutring fra en gniten mann som vil at staten skal betale for bilkjøringen hans. Det er ingenting i veien med bomstasjoner så lenge bompengene går til å betale ned spesifikke prosjekter som en veistubbe eller en bro.

Om en kommune hadde oppført seg slik som staten gjør, hadde den blitt satt under administrasjon... Staten tar betalt for mange tjenester som de ikke utøver skikkelig, men kan likevel bruke penger på luksus og miljøreiser til Bali... Er det bare jeg som ser galskapen..? ::) ;D

Hadde en kommune hatt samme overskudd som staten, hadde de nok hatt frie tømmer til å gjøre akkurat som de ønsket.

R

Ronny_D

Gjest
har Tromsø bensinavgift i stedet for bomringer, uten at det har bedret veistandarden som så, øya er i praksis en evig 30 sone. Traffikanter har mistet all tillit med bygging av dumper i så godt som alle veier ie kjører du må du vanligvis vise både hensyn og ansvar, bare ikke i Tromsø, dær går det nesten ikke an å kjøre over 30. Det har sine fordeler når sørpa hjelper til, trafikkøyer med støpte kanter er også glimmrende for brøytingen (dersom det blir sne ;D ), riktig så velkommne utrykningskjøretøyer blir av slik praksis :p

Kommunen har fått tilbud om ett større område (så godt som vederlagsfritt) for skianlegg for noen år tilbake som de folkevalgte klarte å takke NEI til. I dag er selvsagt situasjonen annerledes. :p

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
havar skrev:
Så alt må være perfekt før vi kan unne oss noe ekstra? Det høres ut som en ganske traurig filosofi. Praktiserer du det i privatlivet også? Studielån og huslån må være ferdig nedbetalt før man tar seg råd til å feire bursdager og annen luksus, etc.

Hørte et godt motto en gang: Det er bedre å mangle litt av det som er nødvendig enn å aldri kunne unne seg noe unødvendig.
Altså.., sett at du HADDE betalt studielånet, huset og bilen, men fortsatt måtte betale avgift hver gang du gikk inn døra... ;D Klart som pokker at jeg ville unnet meg luksus likevel, men hushaien ville jeg flådd. 8)

(PS: Når et innlegg er spedd godt opp med "smileyer", bør man se opp for ironi... ;) )

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
havar skrev:

Dette høres da bare ut som sutring fra en gniten mann som vil at staten skal betale for bilkjøringen hans. Det er ingenting i veien med bomstasjoner så lenge bompengene går til å betale ned spesifikke prosjekter som en veistubbe eller en bro.

Hadde en kommune hatt samme overskudd som staten, hadde de nok hatt frie tømmer til å gjøre akkurat som de ønsket.
He he, er det rart verden er som den er..? ;D Bompenger er helt OK, og staten har et aldeles mirakuløst overskudd... ;) Aner jeg en statsministerkandidat eller samferdselsminister? 8)

Ironi Gjestemedlem, ironi... Men, jeg klarer meg meget godt uten både opera og OL... ::)

Så litt fakta: Staten tar inn nærmere 50 milliarder i år på bilrelaterte avgifter. Samtidig bruker staten ca 5.5 milliarder på alt som har med vei- og trafikksikkerhetstiltak å gjøre. Jeg synes godt de kunne fleske til med det dobbelte, noe som faktisk ville bety at bomstasjonene kunne rives... Noe galt i det?

R

Ronny_D

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Obsolete Audio skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
1. Ka han si ? d e ikje SÅ mykje INDUSTRI. e d fesk han har i tankan ? dvs bionæring ?

1. Kva om nordlendingane fekk litt entreprenørskapsånd, slik som sunnmøringane? Hadde det vore litt meir tak i dei nordaføre, hadde vi hatt tran-motoren for lengst....ungane vil jau ikkje ha tran uansett, så eitkvart må vi bruke torskelevra til?

Hva har entreprenørånd med INDUSTRI å gjøre, bortsett fra å forhåpentligvis bygge hus OG veier til VETTIG pris ? Det skal vel produseres noe i husan som ikje likner på fembladede planter slik det dyrkes for harde livet i husan på sørlandet.

Jeg har da ingen grunn til å skjems, det er fantastisk givende å drive som antireligiøs forkjemper, dær har søringa mykje å lære.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Nå er det et velkjent og uttalt krav fra distriktspolitikerne at for hver krone som går til veier i Oslo skal det bygges for tilsvarende i distriktene. Dette er kanskje anledningen til å snu på flisa.

La oss "unne" nordlendingene 2 uker med fest&fjas. Til gjengjeld bruker man tilsvarende på å bygge opp fremtidsrettet og tilstrekkelig offentlig kommunikasjonssysten i og rundt Oslo slik at såkalt veiprising / rushtidsavgift faktisk kan få noe for seg. Og for festkommiteens budsjettsprekk setter vi opp et nytt konserthus hvor akustikk er pri. 1.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Trane skrev:
Nå er det et velkjent og uttalt krav fra distriktspolitikerne at for hver krone som går til veier i Oslo skal det bygges for tilsvarende i distriktene. Dette er kanskje anledningen til å snu på flisa.
Ok, skal vi da gi de handicap tilsvarende verdien av Operaen og Bjørvikatunellen først da?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Eivind E skrev:
Trane skrev:
Ok, skal vi da gi de handicap tilsvarende verdien av Operaen og Bjørvikatunellen først da?
Du har visst glemt noe vesentlig. Varige verdier kalles investeringer. Kortvarig moro kan man gjerne kalle fest&fjas. Dersom argumentet er at de trenger bedre veier der oppe, som de sikkert gjør, så bygg for all del veier. Taler&fyrverkeri for noen mrd. er ille dyr unnskyldning for å få penger.

Forøvrig kan man mene mye om behovet for Operaen, men Bjørvikatunnellen er noe av det mest fornuftige investeringene i Oslo på mange år. Bare synd det ikke ble gjort i sammenheng med Vålerengatunnellen og Festningstunnellen for mange år siden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Obsolete Audio skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

A) Hva har entreprenørånd med INDUSTRI å gjøre, bortsett fra å forhåpentligvis bygge hus OG veier til VETTIG pris ?
B) Det skal vel produseres noe i husan som ikje likner på fembladede planter slik det dyrkes for harde livet i husan på sørlandet.

C) Jeg har da ingen grunn til å skjems, det er fantastisk givende å drive som antireligiøs forkjemper, dær har søringa mykje å lære.
A) Nye arbeidsplassar. Verdiskaping. Det å vere ein ressurs for lokalsamfunnet, og i neste omgang; storsamfunnet.
B) Du må ikkje blande saman vest-, aust- og sørlendingar. Dårleg geografikunnskap er ein uting.
C) Eg forstår deg slik at du vil flytte vekk frå Nord-Noreg...? Det er feigt. Og då kan du skamme deg, tykkjer eg....med mindre du alt har rota deg bort i ei jente sørfrå, naturlegvis, då blir det noko anna.

R

Ronny_D

Gjest
Arbeidsplasser ? mener du VARIGE ? Verdiskapning ? Det er jo snakk om å bruke tildels store mengder provisoriske anlegg i fob m 2018. Så da er verdiskapningen "portabel" dersom den er varig, ellers er den jo på sikt så godt som bortkastet. enn så mye entreprenørvirksomhet den har .
Blander sammen? je kæn itte si det. Sør for sinsen blir personer fra Nord stigmatisert som Norlendinger selv om de ikke kommer fra Norland.
Caffør Feigt å fløtt ? bærre tull, det er masser initiativ i det. Som om 'fløttefeigt' handler om jenter eller endrer seg av den grunn, eller skinner det igjennom en viss kjønnsdiskriminering (jenter kan vel flytte de og ) fra kjære Arve ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
1. Arbeidsplasser ? mener du VARIGE ? Verdiskapning ? Det er jo snakk om å bruke tildels store mengder provisoriske anlegg i fob m 2018. Så da er verdiskapningen "portabel" dersom den er varig, ellers er den jo på sikt så godt som bortkastet. enn så mye entreprenørvirksomhet den har .
2. Blander sammen? je kæn itte si det. Sør for sinsen blir personer fra Nord stigmatisert som Norlendinger selv om de ikke kommer fra Norland.
3. Caffør Feigt å fløtt ? bærre tull, det er masser initiativ i det. Som om 'fløttefeigt' handler om jenter eller endrer seg av den grunn, eller skinner det igjennom en viss kjønnsdiskriminering (jenter kan vel flytte de og ) fra kjære Arve ?
1. "Varige" arbeidsplassar finnest ikkje. Alt er relativt. Eg tenkjer meir generelt. Mange er imot Tromsø 2018 pga at dei heller vil bruke pengane til noko anna. Som om det skulle vere noko alternativ. Folk må syte for at folk bur i den landsdelen der. Elles kan alltids russarane berre forsyne seg.
2. Slik eg har lært det, er ein nordlending ein som kjem frå Nordnoreg. Altså er både Troms og Finnmark inne i omgrepet. Men eg ser problemet for å definere på lik linje med ein finnmarking eller ein tromsing (?). Slike omgrep på fylkesnivå er no likevel uvanlege. Her er vi anten nord- sunnfjording eller sogning. Ikkje ein sognogfjording. Såleis finnest heller ikkje ein møreogromsdalsværing. Vi er meir spissfindige...
3. Å flytte skjer på to nivå. Når vesle Daniel skal ut i verda og oppleve. Dette er nødvendig for å unngå å verte stilleståande i sitt perspektiv. Spørsmålet er om Daniel flyttar heim att etterpå når han kjem i etableringsalderen. Ideelt sett bør det ikkje flytte vekk meir enn 50% av eit årskull frå eit område. Dei øvrige 50% må trekke til seg nye partnarar for å halde folketalet stabilt. Når det vert større fråflytting enn dette, er det feigt, tykkjer eg (her har folk vore feige i mange år. Av mitt årskull er det berre 20% som bur att...men så har vi skaffa oss partnar frå andre stadar, må vite).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Kjære Arve,

Igjen er "tyinga" i dette landet så inn i hælvete forskrudd gal! jeg er "Finnmarking av overbevisning" og skal love deg at jeg bor fan så mye lenger øst enn noen såkallt "Østlending". Det er knapt så at Deph bor lenger øst enn meg, der han sitter i sitt "skatteasyl" ;) nede i Tyrkia!!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Kjære Arve,

Igjen er "tyinga" i dette landet så inn i hælvete forskrudd gal! jeg er "Finnmarking av overbevisning" og skal love deg at jeg bor fan så mye lenger øst enn noen såkallt "Østlending". Det er knapt så at Deph bor lenger øst enn meg, der han sitter i sitt "skatteasyl" ;) nede i Tyrkia!!
Det heiter "tyding", og "helvete", berre sånn til opplysing.

Om overtydde finnmarkingar må det også leggjast til at dei faktisk også bur langt mot nord, noko som er meir vesentleg og eksotisk enn å bu langt mot aust. Såleis er det lettare å plassere dokke som nordlendingar (utan at eg forkleinar dei som bur i fylket Nordland, eller Norrland, for den saks skuld)
I motsetnad til den relative aust-vest-dimensjonen er nord-sør ein absolutt. Indarar, kinesarar, japanarar, NewZealendarar er udiskutabelt lengre aust enn deg, men vert ikkje omfatta av austlendingsomgrepet. Også hawaiinnbyggjarar, og dermed amerikanarar og (om vi ikkje tek det britiske imperiet sin definisjon av Greenwich så høgtideleg) endeleg også meg sjølv (vestlendingen) vil ut frå ein (svært så) relativ definisjon bu lengre aust enn deg...
Denne kan vi ta vidare i omgrepstråden.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Der kom raudblyanten ja! ;) Men Herr Skulemeister, det vart skrive under ofseleg påverknad av godt drikke! Du av alle burde no ha ei viss innsikt i og forståing for det! ;D

Audiophile-Arve skrev:
Om overtydde finnmarkingar må det også leggjast til at dei faktisk også bur langt mot nord, noko som er meir vesentleg og eksotisk enn å bu langt mot aust. Såleis er det lettare å plassere dokke som nordlendingar (utan at eg forkleinar dei som bur i fylket Nordland, eller Norrland, for den saks skuld)
I motsetnad til den relative aust-vest-dimensjonen er nord-sør ein absolutt. Indarar, kinesarar, japanarar, NewZealendarar er udiskutabelt lengre aust enn deg, men vert ikkje omfatta av austlendingsomgrepet. Også hawaiinnbyggjarar, og dermed amerikanarar og (om vi ikkje tek det britiske imperiet sin definisjon av Greenwich så høgtideleg) endeleg også meg sjølv (vestlendingen) vil ut frå ein (svært så) relativ definisjon bu lengre aust enn deg...
Eg trur vi må halda oss innanfor landets grenser vyrde Skulemeister!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1. Der kom raudblyanten ja! ;)
2. Men Herr Skulemeister, det vart skrive under ofseleg påverknad av godt drikke!
3. Du av alle burde no ha ei viss innsikt i og forståing for det! ;D

Audiophile-Arve skrev:
Eg trur vi må halda oss innanfor landets grenser vyrde Skulemeister!
1. Det var diverre ikkje til å unngå. Du trigga tydelegvis eit svakt punkt. Rein ryggmarksrefleks..
2. Dersom dykken var ofseleg, var han då også god?
3. Eg skjønar eg (noko ufortent) har skapt meg eit frynsete rykte på offtopic. Her må du ta takhøgd frå at eg har veldig lett for å snøvle i tastaturet, sidan eg har så store talegåver (det må vel kallast trykkjegåver, eigentleg) når det skrivast på data. På jamna skriv eg like fort som eg tenkjer (tenkjer ikkje så frykteleg fort, altså) og sjølv den minste disharmoni øydelegg mitt finstemte kroppsmaskineri og fingerspitz-kjensle...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Drikken var ikkje ofseleg, den var god, men påverknaden var jamt ganske ofseleg.

At lærarar har ( "heve" blir vel noko gamalmodig ? ) ryggmargsrefleks er eit godt tekn. Det finns dei som hevdar at klærarar står oppreiste ikkje av di dei har ryggrad, men av di dei er så tjukkhuda!

"ryggmarksrefleks" tolkar eg som eit døme på "den minste disharmoni øydelegg mitt finstemte kroppsmaskineri og fingerspitz-kjensle..." Eg håpar at eg ikkje er årask tiil denne disharmoni? Det var kanskje rundstykka som blei litt godt steikte? For det er vel ikkje så at Herr Skulemeisteren har bendelorm og at eg av den grunn må tala til han ( dei ) i fleirtalsform?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
1. Drikken var ikkje ofseleg, den var god, men påverknaden var jamt ganske ofseleg.

2. At lærarar har ( "heve" blir vel noko gamalmodig ? ) ryggmargsrefleks er eit godt tekn. Det finns dei som hevdar at klærarar står oppreiste ikkje av di dei har ryggrad, men av di dei er så tjukkhuda!

3. "ryggmarksrefleks" tolkar eg som eit døme på "den minste disharmoni øydelegg mitt finstemte kroppsmaskineri og fingerspitz-kjensle..."

4. Eg håpar at eg ikkje er årask tiil denne disharmoni? Det var kanskje rundstykka som blei litt godt steikte?

5. For det er vel ikkje så at Herr Skulemeisteren har bendelorm og at eg av den grunn må tala til han ( dei ) i fleirtalsform?
1. Takk for oppklaringa. Då skal eg overlate heidersplassen for nettfyll til deg...

2. Dette var i gamle dagar. Då var snippane til klærarane så stive at dei stod rettare enn anna folk. Så kom mellomperioden då alle lærarar hadde lagerfrakk, men etter at desse gjekk ut av handelen, har vi sige saman som anna folk...

3. Det kan du godt. Ein vanleg grunnskulelærar må gje såpass rom. (Verre vert det sjølvsagt når ein kjem opp på nivået i vidaregåande)

4. Nei, eg kan ikkje hugse at du har bydd meg sjenkevarer så langt. Men kvelden er enno ung...

5. Nei, ikkje av den grunn. No har eg hatt vinterferie i lange tider, og er ikkje plaga med småkryp av noko slag...

Topp Bunn