Trommiser er toppatleter

K

KindOfBlue

Gjest
Ny studie viser at en trommeslager må være toppatlet - bruker kroppen like hardt som Ronaldo over 90 minutter. Men der Ronaldo spiller maks 50 kamper i året så spiller en trommis som Clem Burke 100 gangerx90 minutter i løpet av et år, i tillegg til øving.
http://www.independent.co.uk/news/science/drummers-need-same-stamina-as-footballers-873073.html


An eight-year study involving Blondie's Clem Burke found that drumming over 90 minutes lifted his heart rate to the same level as Cristiano Ronaldo's in a league game.

The physical demands of his trade meant Burke's heart averaged between 140 and 150 beats per minute, but could go as high as 190. He burned between 400 and 600 calories per hour during the trials.

Tests on the Atomic drummer included the measurement of oxygen uptake, blood lactate and heart rate in rehearsal tests and monitoring heart rate and blood lactate during live stage performances.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
KindOfBlue skrev:
Ny studie viser at en trommeslager må være toppatlet - bruker kroppen like hardt som Ronaldo over 90 minutter. Men der Ronaldo spiller maks 50 kamper i året så spiller en trommis som Clem Burke 100 gangerx90 minutter i løpet av et år, i tillegg til øving.
http://www.independent.co.uk/news/science/drummers-need-same-stamina-as-footballers-873073.html


An eight-year study involving Blondie's Clem Burke found that drumming over 90 minutes lifted his heart rate to the same level as Cristiano Ronaldo's in a league game.

The physical demands of his trade meant Burke's heart averaged between 140 and 150 beats per minute, but could go as high as 190. He burned between 400 and 600 calories per hour during the trials.

Tests on the Atomic drummer included the measurement of oxygen uptake, blood lactate and heart rate in rehearsal tests and monitoring heart rate and blood lactate during live stage performances.
Har spilt trommer i 25 år. Atlet? Niks.
Snakkes.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
KindOfBlue skrev:
Ny studie viser at en trommeslager må være toppatlet - bruker kroppen like hardt som Ronaldo over 90 minutter. Men der Ronaldo spiller maks 50 kamper i året så spiller en trommis som Clem Burke 100 gangerx90 minutter i løpet av et år, i tillegg til øving.
Tviler ikke på at det er fysisk krevende å være trommeslager og at de er i god form.
Når du viser til aktivitetsnivået til f.eks fotballspillere, synes jeg for referansens skyld at du bør nevne at også disse trener innimellom kampene. Og øktene til toppidretsutøvere i dag er neppe begrenset til varigheten av en konkurranse.

Ref alle andre mulige (og umulige) målinger, så får man akkurat det svaret man ønsker, ut fra hvordan man spør eller måler.

Dette gjelder både fysisk aktivitet og sammenligning av cd-drivverk ;) (klarte ikke å holde tilbake den siste der ;D)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Artig....

Men det er viktig å ikke blande sammen belastning og prestasjoner....

At jeg og Tor Hushovs har samme puls når vi sykler betyr ikke at vi er like godt trent....


Men at det kan være hardt arbeid og sitte bak der - det skjønner jeg godt....

Mvh
OMF
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Hm... det der tror jeg ikke på. Hvorfor er det så mange tjukke trommiser da ;) Dessuten, en trommeslager spiller kun når han trenger. En toppidrettsutøver trener kanskje timer hver dag... et hav av forskjell. Jojo, en trommis øver sikkert mye i begynnelsen, men det avtar jo. Har spilt trommer noen år selv, kjenner til det der.
 
K

KindOfBlue

Gjest
du får ta det opp med forskerne bak undersøkelsen. Jævla løgnhalser. Og det finnes ulike typer musikk. En tjukkas som knakker takten er noe annet. Forøvrig var det forskerne som trakk sammenligningen til fotball. Og husk at trommisen har ballen hele tiden.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Å sette likhetstrekk mellom en toppidrettsutøver og en trommelager fordi også trommeslageren får høy puls er jo helt meningsløst. Pulsen går jo fort i taket om man er i skikkelig dårlig form. Nå er jeg noe så sjelden som en slank trommeslager men kan ikke huske å ha blitt særlig andpusten under tromming. Vi sitter jo stille og padler bare litt med armer og føtter.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
toriamos skrev:
Å sette likhetstrekk mellom en toppidrettsutøver og en trommelager fordi også trommeslageren får høy puls er jo helt meningsløst. Pulsen går jo fort i taket om man er i skikkelig dårlig form. Nå er jeg noe så sjelden som en slank trommeslager men kan ikke huske å ha blitt særlig andpusten under tromming. Vi sitter jo stille og padler bare litt med armer og føtter.
Det spørs vel litt på spillestilen også synes du ikke?
Spiller du slapp blues så krever ikke det like mye som om du spiller noe mer heavy der tempoet og enerien er en helt annen.
Generelt sett så har jeg inntrykk av at de fleste trommeslagerene i de bandene jeg hører på er over gjennomsnittet trente og at dette i stor grad skyldes at treningen er en nødvendighet for å holde ut 120 minutter x antall dager på turne.
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Høres unektelig litt undelig ut dette, men som av tromiser og fotballspillere finnes det ulike nivå både i musikk stil og aktivitetsnivå. Så jeg tror ikke undersøkelsen baserer mot tromisen i det lokale dansebandet akkurat, da må en nesten se det mot en som spiller feks. løkkefotball av og til.
Men tror nok om du må være rimelig på huggget og i form både fysisk og teknisk på instrumentet ditt om skal være tromis på absolutt toppnivå. Nå snakker om de store session gutta som leies inn til turner/studio osv. til de stor artistene. For det er vel det vi snakkker om når vi sammenlikner mot feks. Ronaldo etc?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Her er en av metallens store trommehelter. Vet ikke om jeg synes det ser stress ut eller ikke. Uansett så hadde føttene mine vært fulle av melkesyre etter to minutter med den basstromminga.
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Som trommis i X antall år - heavy rock, pop, gospel og alt mulig - er min forståelse som følger:

Når det gjelder armene, så ligger hemmeligheten i håndleddene. Hvis man bruker håndleddene riktig, kan man slå MYE hardere enn heavyrockere som løfter stikkene opp som om man skulle hogge ved. Man bruker selvfølgelig biceps og triceps noe, men ikke så mye som det ser ut ;-)

Når det gjelder beina, bruker man vanligvis leggmuskelen en god del, men også her har typen teknikk man bruker mye å si. Personlig har jeg fått ganske sterke leggmuskler etter masse trommetråkking.

Generelt er det ikke de store muskelgruppene som får noen belastning, så jeg tror det er ganske overdrevent å hevde at trommiser er toppatleter. Jeg er iallfall ikke, og jeg kan heller ikke huske å ha sett noen trommiser som er det.

Jeg vil heller si det slik: For å bli en god trommis eller musiker i det hele tatt, er det viktig å drive fysisk trening. Dette hjelper på humøret og konsentrasjonsevnen, og det er med på å forebygge belastningsskader. Ofte er det sener og ledd som får gjennomgå mest i musikerkroppene.
 
K

kathrine

Gjest
;D
Er det derfor jeg er og ser så sprek ut 8) ::)
Vh
S
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Lars Ulrich var tennispiller før han ble med i metallica, vet ikke om det hjalp så mye. :-[
 
G

Gjestemedlem

Gjest
God speed er vel et like mye brukt alternativ som en tur i Nordmarka på ski vil jeg tippe.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Alle som har prøvd å spille punk eller metall på trommer har vel erfart at det krever en del på kondisjonsfronten. I tillegg er det en fordel med god teknikk sånn at man får transportert bort melkesyre samtidig som man bruker så lite energi som mulig for å slippe å stivne i musklene.

En del metalltrommiser har dessverre misforstått dette og tror man bare kan kosedaske så lenge det går fort nok. Da liker jeg bedre metalltrommiser av den gamle skolen som Dave Lombardo som spiller både fort OG hardt!

Kenneth Kapstad (Motorpsycho-trommis) har en morsom kommentar til dette i et intervju:

"Gene Hoglan.
Har egentlig ikke hørt så mye på ham, men jeg spilte før ham på Rock Im Park i Tyskland i 2006. Han var der med Strapping Young Lads. Helt hårreisende bra trommespill. Endelig en metalltrommis som slår ordentlig hardt. Jeg er så jævla lei alle som ser ut som de sitter og strikker bak trommesettet. Bare så vidt de er borti cymbalene. Det låter jo så tannløst. Hva er det som er metall med det?
Gene har en veldig fin groove og har et sound jeg synes er veldig kult."

Hele intervjuet kan leses her: http://www.eternal-terror.com/articles/index.php?id=272&type=C

Og for de som ikke tror Kenneth vet hva han snakker om når det gjelder å spille fort kan sjekke ut Monolithic her: http://www.myspace.com/monolithicmusic
 
K

KindOfBlue

Gjest
Trodde folk kjente Clem Burke sin stil - nei, han sitter ikke og hekler bakerst på scenen.

Fra han spilte med Rotten og Eurythmics har han hatt en særegent hard og energisk stil ved trommene.

Her er et eksempel - litt oppstykket, men man får et inntrykk - mest visuelt, lyden er råtten:
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Joda, det ser ut som Clem Burke er en kar som får opp pulsen! :) Min kommentar gjaldt ikke ham, men til de som bragte metalltrommiser på banen.

Håndarbeid er for kjerringer, skikkelige menn er kroppsarbeidere! ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JENO skrev:
Kenneth Kapstad (Motorpsycho-trommis) har en morsom kommentar til dette i et intervju:
Likte godt stilen til trommisen i MS tidligere også (Geb). Når han spilte på Garage for endel år siden var han kun iført en blå badeshorts og intet annet. Så var det beinkjør fra første stund.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Det må da vere mulig og søke om støtte hos toppidrettsenteret for oss da ? :D

Her ser man ca 3:30 uti klippet at det er ingen spøk å trimme trommer :



Når man begynner slik er det nok ekstra god trim :
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
jmf. tidligere hentydninger i tråden til sentralstimulerende. Men som den syvende smurf i huset sier, for mye av det gode kan fort blir for mye av det gode. Det igjen får meg til å tenke på Bonham, fred over minnet, i Moby Dick fra The song remains the same. Power!

Mvh
Sniff
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Jepp,Bonham er en av de største i min musikkverden.

Dette er jo også en klassisk liten snutt :
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Jag har spelat trummor i snart 30år. Så jag har
blivit till åren och konditionen har börjat svikta.

Det som fick mig att börja träna igen var inte att
byxorna stramar. Istället var det att ett gäng gamla
kompisar börjat spela punkcovers.

En av spelningarna förra året var på en fest för läkare.
Det kändes tryggt, för efter 45 minuter började det svartna
för ögonen och då hade vi extranumret "2 drunk 2 Fuck"
kvar. Ja,ja tänkte jag en lokal full med läkare ska väl
kunna återuppliva mig.... ;D

Annars sitter det i handlederna som tidigare nämnt. Vadmusklerna
måste oxå vara starka.
 
I

ijustpop

Gjest
Gjestemedlem skrev:
JENO skrev:
Kenneth Kapstad (Motorpsycho-trommis) har en morsom kommentar til dette i et intervju:
Likte godt stilen til trommisen i MS tidligere også (Geb). Når han spilte på Garage for endel år siden var han kun iført en blå badeshorts og intet annet. Så var det beinkjør fra første stund.
Geb har spilt barføtet og kun iført adidas shorts i alle år. Har sett over 30 konserter med Geb og savner ham. Knappstad har en helt annen bakgrunn og en helt annen stil. Slår mye hardere og med et imponerende energinivå da.
Kameraten min solgte forresten sine Tannoy D900 til broren til Geb.
 
Topp Bunn