Triwire høyttalere

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
jeg har triwire høyttalere og biwire kabler.

1. hvordan bør jeg koble kablene mot høyttalerne ?

2. har det noe for seg å oppgradere stangen som forbinder terminalene på høyttalerne ?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Henholdsvis diskant og mellomtone, og så jumpere til bassen. Garantert oppgradering :)

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
takk for kjapt svar, men hva er / hvor får jeg tak i jumpere ?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
takk for kjapt svar, men hva er / hvor får jeg tak i jumpere ?
Ridge Street Audio Design i USA. Jeg oppgraderte fra Revelation jumpere fra Black Magic til RSAD Silvertrix, lages etter mål opptil 30cm. Har handlet en del fra dem og det finnes ikke bedre service i denne verden, og da inkludert PMAudio.
http://home.comcast.net/~ridgestreetaudio/HOME.html

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
(jmf spm 2) Spørs hvilket nivå du er ute etter. Jeg bruker Chord Signature jumpere (Maxwell HiFi); de låter iallefall bra.
Ellers kan du jo klippe til noen cm "vanlig" ht'-kabel og bruke de uterminert; jeg har hatt gode resultater med Linn K400 kabelstump, og det var en stor overraskelse å høre hvor mye bedre det låt enn blikkplatene på Spendor og "stengene" på Monitor Audio.

Unngå for all del disse gullplatede blikkplatene (eller "stengene" som du har) som ofte følger med ht'ere originalt; de låter virkelig ikke bra! Veldig lett å høre!

(jmf spm 1) Ellers enig i at det normalt blir best lyd med kabelen inn i HF og MF, og så jumper fra MF til LF. Men det er jo lett å prøve selv også..

Mvh Vidar P

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
takk for svar ! men et spørsmål til:

kan det  ha noe for seg å få laget to tilsvarende stenger (ala de som følger med) i sølv hos en gullsmed ?

jeg trenger vel 4 stk 10 cm stenger på ca 0.25 cm tykkelse, så det burde vel ikke bli så dyrt (også sparer jeg vel en del penger på å slippe plugger) ...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5

kan det ha noe for seg å få laget to tilsvarende stenger (ala de som følger med) i sølv hos en gullsmed ?

jeg trenger vel 2 stk 10 cm stenger på ca 0.25 cm tykkelse, så det burde vel ikke bli så dyrt (også sparer jeg vel en del penger på å slippe plugger) ...
RSAD Silvertrix er sølvskinner der han freser ut spaden på mål, kostet meg 1200kr for 4 slike på trappa her hjemme, grei pris det :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.047
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gode jumpere kan nok være en god ide`.
Regner med at du er fornøyd med kablene du har....?

Ellers finnes det triwirekabler.
Benytter selv slike til mine ATC`er

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
jeg har nettopp kjøpt høyttalerkabler, så det får bli med jumpere i denne omgang ...

ps! jeg skal legge ut oppsett etterhvert ...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

kan det  ha noe for seg å få laget to tilsvarende stenger (ala de som følger med) i sølv hos en gullsmed ?
Grunnen til at man ikke bruker sølv til slike overflater er at det irrer... eller hva man kaller det. Oksidasjon er iallefall drepen for god kontakt.

Sølv har super ledningsevne så lenge det er i lufttett miljø. Ikke så lurt til jumpere.

Du trenger noe som gir stor kontaktflate, god ledningsevne OG varig strømledende overflate.

Mvh Vidar P

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Grunnen til at man ikke bruker sølv til slike overflater er at det irrer... eller hva man kaller det. Oksidasjon er iallefall drepen for god kontakt.

Sølv har super ledningsevne så lenge det er i lufttett miljø. Ikke så lurt til jumpere.

Du trenger noe som gir stor kontaktflate, god ledningsevne OG varig strømledende overflate.

Mvh Vidar P
Ikke farlig med sølvskinner, det er kun en myte ;)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Med forbehold om at jeg sent på kvelden med et par glass vin innabords og 5k skøyter på tv. Så mener jeg å huske fra kjemitimene at kobber faktisk oksiderer mer en hva sølv gjør.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5

Et bilde av forskjellige valgmuligheter med freste spader. Eller kan du spesifisere den terminering du måtte ønske :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
oksidasjonen til sølv leder like bra som uoksidert kobber, men oksidasjonen til kopper leder svært dårlig eller ingenting.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke farlig med sølvskinner, det er kun en myte ;)
Husker med skrekk sølvpussen, det var før vi oppdaget gledene ved stålbestikk som f.eks Hardangers Ramona-serie..
Sølv oksiderer og det nokså fort, det har vi alle sett som har fått en pusseklut slengt i fanget av mor.

Men at det ikke skulle være negativt for lyden i form av kontaktproblemer, det var nytt for meg! Man har da alltid hørt det motsatte. Hmmm, spennende.

Mvh Vidar P

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
3
Heizann
Laget jumpere av kobber selv satte de på i går funker bra det.
Brukte en kobber skinne fra en el motor.

C

cpc

Gjest
Husker med skrekk sølvpussen, det var før vi oppdaget gledene ved stålbestikk som f.eks Hardangers Ramona-serie..
Sølv oksiderer og det nokså fort, det har vi alle sett som har fått en pusseklut slengt i fanget av mor.

Men at det ikke skulle være negativt for lyden i form av kontaktproblemer, det var nytt for meg! Man har da alltid hørt det motsatte. Hmmm, spennende.

Mvh Vidar P
Jeg mener bestemt at sølv leder like godt når det er oksidert, i motsetning til kobber.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg mener bestemt at sølv leder like godt når det er oksidert, i motsetning til kobber.
Det kan meget vel være, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om egentlig.
Imidlertid; dersom man har kopperkabler, forgylte plugger på terminaler etc etc... så kan man jo spørre seg om det har noen særlig hensikt å bruke jumpere i sølv?

Teori til side; i praksis har jeg latt meg overraske stort av hvor dårlig de låter disse originale forgylte blikkplatene og pinnene. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle høre særlig forskjell ved å bytte ut platene på mine Spendor S9e til 2-3cm Linn K400 kabelstump... men der fikk jeg meg en solid overraskelse gitt!
Videre; siden K400-stumpene låt såpass godt (kablene inn på HF og K400 jumpere ned til LF), så trodde jeg ikke at jeg skulle høre særlig forbedring med Chord Signature jumpere... overrasket igjen gitt :)

Til syvende og sist så er vel det enkleste og beste simpelthen å prøve, så får man høre.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.017
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Triwiring er noko eg ikkje hadde gjeve meg i kast med, utan at eg også hadde høve til triamping...
Alle slike bi/tri-wiringar eg har vore bort i, har ein masse parametrar som kan forringe lyden. Det er betre å vere sikker på at den eine kabelen er i orden etter mitt syn. Kan han dessutan kortast ned til eit minimum, ved at du ordnar deg med lange signalkablar, er "kroneeffekten" då vesentleg større.

T

timc

Gjest
Eg har høyrt at eit spesielt sølvoksyd er den beste, stabile leiar som finnest.

Har sjekket litt opp. Det leder ikke like godt, Men forholdet mellom Uoksydert og oksydert er mye bedre med sølv.

Forskjellen mellom sølv og kobber er i utgangspunktet på rundt 6%.

Pga. ledningsevnen til oksydert sølv blir ofte printbaner sølvbelagte i HF/RF utstyr.

Mvh

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
takk for mange innspill !

jeg har ingen planer om å skifte ut kabel eller høyttaler i denne omgang, så da blir det jumper mellom bass og mellomtone, og kabel inn i diskant og mellomtone ...

men ad jumper:

jeg snakket nettopp med min gamle far, og han fortalte at de hadde brukt tinn-stenger den gangen han var audiofil ... nå er jo det ganske mange år siden (he, he), men er det noen som har noen tanker om det ? eller er det kun sølv og kobber som er tingen ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
men ad jumper:

jeg snakket nettopp med min gamle far, og han fortalte at de hadde brukt tinn-stenger den gangen han var audiofil ... nå er jo det ganske mange år siden (he, he), men er det noen som har noen tanker om det ? eller er det kun sølv og kobber som er tingen ?
Da er det vel kanskje ikke så lenge siden han var audiofil; biwire-terminaler begynte vel først å dukke opp på mange ht'ere godt utpå 80-tallet?

Mvh Vidar P

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
det er nok snakk om høyttalere fra 70 tallet (he, he) ...
jeg kan forhøre meg om merke ved en senere anledning ...

[ på 80 tallet ble jeg flasket opp med imf høyttalere som jeg husker naboene var svært lite glad i ]

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
oksidasjonen til sølv leder like bra som uoksidert kobber, men oksidasjonen til kopper leder svært dårlig eller ingenting.
Eg har høyrt at eit spesielt sølvoksyd er den beste, stabile leiar som finnest.
Hvor får dere dette fra? Dette er på det beste klin galt! Det heter dessuten oksider ikke oksidasjonen.

Generelt så har ikke oksider eller andre chalcogenider /halider metallisk ledningsevne, iallefall ikke de enkle som AgO Ag2O CuO osv. Noen har kanskje hørt at sølvoksider er superledende, men ved romtemperatur har de halvledende egenskaper. AgO har omtrent 100000 ganger dårligere ledningsevne enn rent sølv. AgO har også et båndgap på 1,1 eV som er ganske høyt for at noen kan kalle det en god leder.....

Dersom noen har noe å tilbakevise dette med så kom gjerne med dokumentasjon. konduktiviteten til sølv og andre metaller finnes på webelements.com for oksidet har jeg funnet data i "Electrodeposition of Silver(II) Oxide Films
" J. Electrochem. Soc., Volume 143, Issue 9, pp. 2741-2746 (September 1996)

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
notert.

men finnes det noe som jeg kan smøre inn sølv'et med, slik at det ikke oksiderer ?

og er det noen som kjenner til bruken av tinn (eller er det et feilsteg) ?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Dette skrev ikke jeg faktisk ;) hadde noen moroklumper av noen hifvenner her på nachspiel som tydeligvis tok seg til rette...

Men det er vel Ag2S / Sølvsulfid som dannes ved "oksidasjonen" det er snakk om her, (som brukes om selve prosessen, takk til deg Herr Norsklærer :) ) , en reaksjon mellom sølvet og hydrogensulfid / H2S. Men jeg har ikke spesielt god greie på kjemi, og er usikker på om oksidasjon er rett ord å bruke om sulfider. Rett ord er sverting, siden sølv ikke reagerer med oksygen, noe kobber gjør.

Valiant

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
0
da har jeg bestilt 4 stk 3mm tykke og 9 cm lange sølvstenger (kvalitet 925) fra den lokale gullsmeden - til erstatning for de medfølgende terminal-stengene.

i henhold til dem så ville ikke oksidering bli noe problem i en vanlig stue, og det som kom, ville uansett la seg fjerne med sølvpuss ...

han sa også at jeg kunne lakke sølv-stengene med vanlig klar-lakk for å unngå oksidering ...

prisen inklusiv sølvpuss var uansett så pass lav at det er verdt en test ... også blir jeg jo i det minste en racer på sølvpussing (og derunder øker jeg muligheten for en solid sølv-arv fra farmor) ...

O

OldBoy

Gjest
han sa også at jeg kunne lakke sølv-stengene med vanlig klar-lakk for å unngå oksidering ...
Etter min mening er oksidering av sølv og kobber et marginalt problem, hvis det er et problem i det hele tatt. Fordi? Jo, fordi oksidlaget, som er et par nanometer tykt, eller noe sånt i en ufattelig liten størrelsesorden, er lufttett, og dermed stopper videre oksidasjon opp. Så sølvstengene dine er garantert å beholde ledningstverrsnittet sitt uansett overflatebehandling, med fradrag for de første nanometrene. Så sant du bare lar være å pusse av belegget hele tiden.

Det eneste problemet du kan få med oksidasjon, er i selve tilkoblingspunktene mot høyttalerterminalene, men der skal du i hvert fall IKKE bruke lakk, for der vil du jo ha god kontakt.

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Jeg bruker selv jumpere av finsølv, eller rent sølv. Bestilte fra Nogusra, 3 mm tykk, glødet tråd, 99,999 rent sølv. Dette oksiderer svært lite, sammenlignet med 925/830 sølv. Dette oksiderer relativt raskt, på grunn av legeringen (oftest kobber). Rent sølv derimot, oksiderer ikke.
Så vidt jeg kunne forstå, gjør glødingen at indre spenninger blir borte etter ekstruderingen, slik at man teoretisk sett skal få bedre ledeevne. Det er i prinsippet det samme som kryogenbehandlingen noen reklamerer med.
Hos meg ble det en merkbar forbedring i diskant (kabler går til LF), med mer åpenhet og luft, samt bedre holografi.
Ikke kostet det allverden heller. Og etter å ha blitt brukt i over tre år, er de like fine!

Mvh

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Etter min mening er oksidering av sølv og kobber et marginalt problem, hvis det er et problem i det hele tatt. Fordi? Jo, fordi oksidlaget, som er et par nanometer tykt, eller noe sånt i en ufattelig liten størrelsesorden, er lufttett, og dermed stopper videre oksidasjon opp. Så sølvstengene dine er garantert å beholde ledningstverrsnittet sitt uansett overflatebehandling, med fradrag for de første nanometrene. Så sant du bare lar være å pusse av belegget hele tiden.

Det eneste problemet du kan få med oksidasjon, er i selve tilkoblingspunktene mot høyttalerterminalene, men der skal du i hvert fall IKKE bruke lakk, for der vil du jo ha god kontakt.
Helt enig i dette. All belegging av skinnene vil bare endre egneskapene til jumperen. Min første tanke var voks (stearin eller lignende) med hull i voksen som passer mutterene på terminalen. Aner ikke om dette har noe for seg, isolasjonen på en kabel har jo en del å si for egenskapene....

Et siste alternativ er å coate skinnene med et stoff som ikke oksideres og som har høy elektrisk ledningsevne. Måtte vært gull eller platina el. Men det er ikke mange av disse og det koster nok mer enn det smaker.... Hvis det smaker

Tror vel egentlig at sulfidlaget er det minste problemet så lenge du passer på å trekke til terminalen godt slik at det blir bra kontakt og ikke noe forurensning i kontaktflata.

Man: Jeg er ikke norsklærer, men kjemistudent kanskje? ;)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Jeg tror at de dialektriske egenskapene m.h.t lyd for et et par nanometer sulfid er bedre enn alt annet man måtte finne på coate skinnene/kablene med. Klarer noen å google frem lederegenskapene til sølvsulfid?

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Litt vanskelig, finner noen vitenskapelige artikler om dette bla en som ser lovende ut som er publisert i 1985 i Acta Chimcia Hungaria (ikke lett tilgjengelig)...... Men regn med at det er i samme stil som sølvoksid

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
http://www.qsl.net/n9zia/why_silver_plate.html

Excerpt from Rudy, N6LF

Sometimes silver plating is suggested for conductors. The conductivity of silver is only 6% better than copper, but when the surface oxidizes, silver oxide is a much better conductor than copper oxide.

End excerpt

Excerpt from PolyPhaser Technical Document PTD1010

Silver oxide is the only oxide (that we know of) that is conductive. This is one reason why PolyPhaser's N-type coax connectors are all silver with gold center pins. Copper oxide is not conductive and the proper application of joint compound will prevent oxidation.

End excerpt

Excerpt from the freakin' ARRL Handbook

... Silver plating the tubing further reduces losses. This is especially true as the tubing ages and oxidizes. Silver oxide is a much better conductor than copper oxides, so silver-plated tank coils maintain their low-loss characteristics even after years of use.

End excerpt

http://www-gatago.com/sci/electronics/design/7106449.html (virker som en slags diskusjonsside, så man skal ta det som blir sagt med en klype salt)

Most switch contacts are gold or platinum plated.

Just so you know Silver Oxide in pure form is a better conductor
than silver itself is. There is none better, in fact.

"Elementally speaking, the best conductor is Silver. With respect to
compounds, however, Silver Oxide is the best conductor known to man,
short of superconducting media.
"

"Silver sulphide is a good conductor too, although not as good as silver
oxide."

http://www.stealthaudiocables.com/technotes/

"With silver, this effect is less pronounced since silver oxide is conductive. But the air gap is still there, and despite being conductive, silver oxide still has different conductive properties from those of silver the pure metal. "

http://www.revelationaudiolabs.com/design/index.htm

Akkurat det samme står her, bare at de har byttet ut silver oxide med silver sulfide.

På den annen side: http://www.pearcable.com/sub_cable_design.htm (Aldri hørt om dette merket før men de lager tydeligvis dyre gullkabler.

"All of the most commonly used conductor metals (copper, silver, tin, nickel) will oxidize or corrode at room temperature in air. Please note that the primary corrosion of silver at room temperature is with sulfur, which forms silver sulfide. Silver can also be oxidized by ozone to form silver oxide, but the primary layer that forms on silver exposed to air is silver sulfide. Many cable manufacturers falsely state that the “silver oxide” layer that forms on their conductors is O.K. because it is conductive anyway. This is just plain wrong. Silver sulfide is actually an electrolyte, which allows the movement of silver ions and has actually been proposed for “atomic switches”. It is not something that you want on the conductor surface."

Uansett om dette ikke er vitenskapelige artikler så virker det som det er bred enighet om at du tar feil ang sølvoksid.
Eat your heart out! ;)

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Dette er vel bullshit i den reneste formen jeg har sett.... :)

Jeg kommer med en utdypning i kveld eller i morgen ;)

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
http://www.qsl.net/n9zia/why_silver_plate.html

Excerpt from Rudy, N6LF

Sometimes silver plating is suggested for conductors. The conductivity of silver is only 6% better than copper, but when the surface oxidizes, silver oxide is a much better conductor than copper oxide.

End excerpt

Excerpt from PolyPhaser Technical Document PTD1010

Silver oxide is the only oxide (that we know of) that is conductive. This is one reason why PolyPhaser's N-type coax connectors are all silver with gold center pins. Copper oxide is not conductive and the proper application of joint compound will prevent oxidation.

End excerpt

Excerpt from the freakin' ARRL Handbook

... Silver plating the tubing further reduces losses. This is especially true as the tubing ages and oxidizes. Silver oxide is a much better conductor than copper oxides, so silver-plated tank coils maintain their low-loss characteristics even after years of use.

End excerpt

http://www-gatago.com/sci/electronics/design/7106449.html (virker som en slags diskusjonsside, så man skal ta det som blir sagt med en klype salt)

Most switch contacts are gold or platinum plated.

Just so you know Silver Oxide in pure form is a better conductor
than silver itself is. There is none better, in fact.

"Elementally speaking, the best conductor is Silver. With respect to
compounds, however, Silver Oxide is the best conductor known to man,
short of superconducting media.
"

"Silver sulphide is a good conductor too, although not as good as silver
oxide."

http://www.stealthaudiocables.com/technotes/

"With silver, this effect is less pronounced since silver oxide is conductive. But the air gap is still there, and despite being conductive, silver oxide still has different conductive properties from those of silver the pure metal. "

http://www.revelationaudiolabs.com/design/index.htm

Akkurat det samme står her, bare at de har byttet ut silver oxide med silver sulfide.

På den annen side: http://www.pearcable.com/sub_cable_design.htm (Aldri hørt om dette merket før men de lager tydeligvis dyre gullkabler.

"All of the most commonly used conductor metals (copper, silver, tin, nickel) will oxidize or corrode at room temperature in air. Please note that the primary corrosion of silver at room temperature is with sulfur, which forms silver sulfide. Silver can also be oxidized by ozone to form silver oxide, but the primary layer that forms on silver exposed to air is silver sulfide. Many cable manufacturers falsely state that the “silver oxide” layer that forms on their conductors is O.K. because it is conductive anyway. This is just plain wrong. Silver sulfide is actually an electrolyte, which allows the movement of silver ions and has actually been proposed for “atomic switches”. It is not something that you want on the conductor surface."

Uansett om dette ikke er vitenskapelige artikler så virker det som det er bred enighet om at du tar feil ang sølvoksid.
Eat your heart out! ;)
Litt på ettskudd kommer altså en forklaring på feilen med at sølvsulfid er en god leder:

"Alle" er visst enige om at AgO er en dårlig leder, det er derfor ingen grunn til at AgS skal være det. Plasseringen til O og S i periodesystemet tilsier at de har lik kjemi og egenskaper.

For å forklare hvorfor må en se på ledermekanismen, i metaller deler alle atomene mange elektroner og det er mange mobile ladningsbærere. I AgS elektrostatisk tiltrekning mellom atomene og de deler elektroner mellom få atomer (avhengig av krystallstrukturen hvor mange), dette gjør at det er få mobile elektroner og ledningsevnen er *dårlig*. Trenden er også at lederegenskapene blir bedre for AgS enn AgO og bedre for AgSe og AgTe noe som bestrider dine kilder.

I tillegg er det data tilgjengelig som tilsier at AgS og AgO har båndgap dvs at det er en halvleder, (noen har vært innom dette med et innlegg om rf sendere). Dette betyr også at det er få/ingen mobile ladningsbærere uten en eksitasjon (termisk/lys etc).

De "kildene" du mener å sitere er nesten utelukkende kabelprodusenter og er ikke kjent for å ha god vitenskaplig begrunnelse for at produktene deres er gode. Utdraget fra diskusjonssiden er bare tull, har ikke lest mer på siden, men det du har sakset taler for seg. Din siste sitering sier at dette belegget vil du ikke ha på lederen din (på annet grunnlag, men allikevel....) Det er også motstridene argumenter om AgS eller AgO er den beste lederen, det er også fundamentalt og være enig om. Det sier noe om hvilken ledermekanisme vi har i stoffet.

Prove me wrong! Men tror kanskje at du må jobbe litt Man ;)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Jeg tror du misforsto meg . Det var ikke meningen å bevise noe som helst. Tvert imot, dette var bare utdrag av det jeg klarte å spore opp via google, og siden jeg fant motstridende opplysninger så postet jeg begge deler. Det hindrer meg derimot ikke å være kjepphøy når jeg får sjansen til det :)

Jeg vet ikke jeg..når denne informasjonen ikke finnes på WWW, hvor skal man da lete liksom?

Hvis du vil kan du jo poste dette spørsmålet i kabelhjørnet på AA, der er det jo endel angivelig seriøse kabelprodusenter som følger med på.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Det er jo selvfølgelig lov å være kjepphøy, men www har mye tull også (herved bevist).... OG det er mange som helt ukritisk smører opp påstander og tar det for sant "fordi det stod på nettet". Men hvis du vil se "ordentlige" artikler kan du prøve www.sciencedirect.com (ikke alt er gratis, men noen er...)

Hvis du vil ha mer info om slike temaer bør du låne/kjøpe Shriver & Atkins Inorganic Chemistry, en av de beste lærebøkene om uorganisk kjemi og faste stoffers kjemi :)

Topp Bunn