triodekoplet 813 SE "snuser"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersN

    Medlem
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei, Patrick Turner har en ny 13E1 SE på siden sin........
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ikke rart at få ser på 13E1. Har noen sett prisene??? Jeg leker heller med 813 til mindre enn $60 stk.
    Og så lyser de mye bedre ;D

    Arne K
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    AndersN takk for at du gjorde meg oppmerksom på at Turners reviderte nå er på nett, den har nok blitt lagt ut ganske nylig.cobra2 :eek:m en bestiller en kasse med ymse rør fra billington (handler for >400 pund så blir prisen straks mer skapelig).Om man i tillegg bruker noe litt uvanlig og billig til ingangsrør/driver , og finner noen skikkelig rustne og pent brukte jern i et smug i shanghai ,så vil det en sparer av strøm til glød kontra 813 nesten resultere i at en får betalt for å leke med 13E1. ;D .
    Edit:tror du har rett i at prisen gjør at det stadig er tilgang på 13E1.
    Uten at jeg har sjekket hva det koster :) så fant jeg en interessent kandidat til ingangsrør :6072.dobbelt triode med glitrende spec.E282F ble faset ut som driver den gir alt for lite spenningsving.Men kan kanskje være et alternativ til 6072 , som inngangs/fasesplitter.Mu ca 25 ,gm ca 30 og Ra på kun 800 ohm.
     
    S

    slowmotion4

    Gjest
    ummmm, slike 813 forsterkere lyder ofte godt sammen med litt eldre direkteglødde pentoder som drivere ...

    ;)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    slowmotion4 skrev:
    ummmm, slike 813 forsterkere lyder ofte godt sammen med litt eldre direkteglødde pentoder som drivere ...

    ;)
    Er 45 nok, eller 300B? (Også "dyre" rør, men de kan vel bli noe eldre som drivere...).

    Arne K
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Med 900v b+ og 90 ma og bias på -80til -90 v på 813 skal den ha 160-180v spenningssving pp.I tillegg bør det vel være noe å gå på.Har ikke regnet på 45 og 300b til 813.13e1 slik jeg pusler med å rigge den med ltp splitter, diff trinn + ev katodefølger dc koplet til 13e1, kan ikke benytte dht som driver (tror jeg).
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Jeg har muligens ramlet litt av, men hva skal du med LTP i denne kretsen? Var det ikke single ended du hadde i tankene?

    En veldig god løsning før å drive et SE trinn er 1:1 bifilar interstage, drevet av for eksempel 6V6. Som inngangsrør vil et medium µ, eksempelvis 6J5, 6R7, 6SR7, etc passe som smør i hanske. Et slikt oppsett bør kunne gi deg +/-100Vp uten problemer når det kjøres med en forsyningsspenning på 250V eller høyere.


    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så rart at en kan falle av lasset her.blir fort litt rotete når et surrehode som meg :) kikker i to retninger samtidig.får presisere litt.813 er interessent triodekoplet, men parkert til fordel for 13E1 triodekoplet.For dette røret kikker jeg på to forskjellige løsninger.
    Alt 1 er Se som først tenkt.Her er selvsagt ikke snakk om ltp . Interstage trafo er nok en god løsning om valget blir se.
    alt2 er push pull klasse a med ltp ,diff trinn ,ev cf i tillegg før 13e1.I tilfelle dette alternativet velges kan det være interessent å se nærmere på den differentielle koplingen i utgangsttrinnet som bla vacuumstate bruker i en av sine forsterkere.Ligger en tråd om dette under tech.snodig at du nevnte 6v6 siden jeg printet ut kurver for dette røret i går. :)
    et alternativ til de med mu rørene du nevner kan muligens være E282F triodekoplet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det er mye som kan passe som inngangsrør, men det du trenger er et lineart rør som kun skal stå for spenningsforsterkning og da kan det være greit å velge et som har gode meritter å vise til innenfor audio. Inngangsrøret trenger ikke å drive noen last så egentlig dreier alt seg om linearitet i dette tilfellet. Mange av disse triodekoblede pentodene med høy gm er i seg selv gode driverrør, men ofte trenger du å kjøre dem med forholdsvis høy strøm for å oppnå linearitet. Egentlig litt bortkastet i et inngangstrinn, men siden dette er DIY så trenger man jo ikke å henge seg alt for mye opp i tradisjonelle løsninger og tankegods.

    Jan E Veiset
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Cobra2 skrev:
    "Sakset" fra nettet:
    Den kretsen greier ikke å levere +/-100Vp hvis det er et poeng. Til det er det valgt et for keitete arbeidspunkt for driverrøret.
    Hvis vi legger til grunn verdiene på skjemaet ser vi at det skal gå 5mA i utgangsrøret ((300-200V)/20kohm) og det burde gitt en katodespenning på 370R x 5mA = 1.85V. Med uavkoblet katode og de verdiene som er oppgitt blir gain rundt 11, det gir ikke de helt store mulighetene for å levere veldig høyt sving ut fra trinnet.
    En annen ting er at 370 ohm som katodemotstand ikke er i nærheten av å gi 5mA anodestrøm. En verdi på 1300 ohm hadde passet bedre.
    Og en gridleak på 1M for 813 vil jeg tro er hinsides alle spesifikasjoner.

    Et prosjekt med stort potensial for forbedringer med andre ord.

    Jan E Veiset
     
    S

    slowmotion4

    Gjest
    Anbefalt max gridleak for 813 er vel 30K, hvis jeg ikke husker feil.
    Jeg har brukt 33K i årevis uten problemer, men det er triodekoblet.
    Med en god interstage trafo løser man mange problemer.... ;)

    Litt OT:

    Hvis jeg får lov til å spørre jane: Jeg ser du bruker stort sett Sowther.
    Har du noen erfaring med Lundahl?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg i løpet av høsten kommer til å bestille noen trafoer.
    Valget står mellom Lundahl og Sowther .....

    ;)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    gitterlekk 813 satt til maks 30k i datablad men da er forutsatt "normal" kopling av 813, om str på gitterlekk kan settes høyere i triodemodus vet jeg ikke men 1M er nok langt på viddene.Lurer på hva opphavsmannen sa da strømmen ble satt på ;D.
    Ellers bekreftes at strømmen blir høy i en triodekoplet pentode.I tilfellet E282F anbefales 125v 40ma med katoderesistor på 350 ohm.Kjapp simulering av E282F som ltp current sourced antyder gain på 17,3
    Vmaks out -55v +54,5v,
    med signal inn maks 2v skulle det gi et maks sving på vel +-34 v ?
    Zin 1,56M
    Zout 575 ohm
    forresten står i datablad equvalent noise resistance 100 ohm.Ka betyr: at rørets støy tilsvarer støyen fra en 100 ohms motstand ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    slowmotion4 skrev:
    Hvis jeg får lov til å spørre jane: Jeg ser du bruker stort sett Sowther.
    Har du noen erfaring med Lundahl?
    Årsaken til at jeg bruker mye Sowter ar at jeg trenger en del custom trafoer, og at Sowter i motsetning til de fleste andre synes det er interessant å gjøre denne tjenesten.
    Lundahl får veldig mye skryt for både fleksibilitet (mange primær og sekundærviklinger som kan arrangeres på ulike måter) og for at C-core teknikken som de bruker gir godt resultat i audiosammenheng (Sowter bruker klassisk EI).

    Både Per Lundahl og Brian Sowter er veldig behjelpelig på mail og begge vet selvfølgelig hva de snakker om når det gjelder magnetisk fluks, induktans og andre slike aparte tema.

    Jeg har ikke så alt for mye personlig erfaring med Lundahl, i et prosjekt jeg jobber med for øyeblikket bruker jeg et par LL1667 dual anodechoke. Litt skuffende lav magnetisk kobling mellom de ulike viklingene ved høy frekvens, men så bruker jeg antagelig LL1667 på en måte som sikkert ingen tenkte på da den ble laget.

    Mulig jeg burde bruke mer Lundahl i konstruksjoner hvor det passer inn, prismessig er de ikke så ille og frakt fra Sverige er heller ikke så avskrekkende. Eller man kan dra over grensen og hente trafoene selv.

    Jan E Veiset
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Audioromy FU13 er heller ikke bedre...
    (skjemaet er ikke helt korrekt, og blir sannsynligvis delt med 845 modellen...)
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion4

    Gjest
    jane skrev:
    slowmotion4 skrev:
    Hvis jeg får lov til å spørre jane: Jeg ser du bruker stort sett Sowther.
    Har du noen erfaring med Lundahl?
    Årsaken til at jeg bruker mye Sowter ar at jeg trenger en del custom trafoer, ....
    Jan E Veiset
    Takk skal du ha.

    ;)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Cobra2 skrev:
    Audioromy FU13 er heller ikke bedre...
    Tja, egentlig ikke så ille. Mulig det er feller jeg ikke ser sånn åpenbart.
    Rundt 20dB feedback i drivertrinnet er kanskje ikke å dumt, det eliminerer i alle fall ulineariteten til ECC82. På den annen side er det vanskelig å forstå hvorfor noen velger ECC82 fremfor 6FQ7, 6SN7 eller et annet rør med gode egenskaper.
    Litt vanskelig å forstå hvordan B2+ er etablert, en litt uortodoks løsning, uten at det trenger å være negativt i seg selv.

    Jan E Veiset
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    B2+ er hentet fra senter, med enkel diode til likeretting. B+ er full-bro-likerettet, med et rør som soft-start, etter jeg kan se.
    Og jeg er enig med valg av driver...(inngang/forsteg er 6DJ8).
    Jeg har planlagt en liten mod. på min Fu-13, med nytt driver-rør først. Deretter litt mer hensyn til B2+
    (Bare å skifte til 12BH7 gjorde stor forskjell).

    Arne K
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    jane skrev:
    slowmotion4 skrev:
    Hvis jeg får lov til å spørre jane: Jeg ser du bruker stort sett Sowther.
    Har du noen erfaring med Lundahl?
    Årsaken til at jeg bruker mye Sowter ar at jeg trenger en del custom trafoer, Jan E Veiset
    Blir ikke slike spesialproduksjoner fryktelig dyre da?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Audiomix skrev:
    jane skrev:
    slowmotion4 skrev:
    Hvis jeg får lov til å spørre jane: Jeg ser du bruker stort sett Sowther.
    Har du noen erfaring med Lundahl?
    Årsaken til at jeg bruker mye Sowter ar at jeg trenger en del custom trafoer, Jan E Veiset
    Blir ikke slike spesialproduksjoner fryktelig dyre da?
    Sowter priser trafoene hovedsakelig etter to prinsipper; størrelse (vekt) og kompleksiteten av viklingsmønsteret. Av den grunn er en 50VA nett-trafo billigere enn en 100VA trafo og en OPT dyrere enn en nett-trafo med samme vekt.

    Når det gjelder custom-trafoere gjelder i utgangspunket det som står beskrevet på Sowters hjemmesidene:

    CUSTOM DESIGN SERVICE We are happy to consider modification of any of the designs in this listing, suggest an alternative product, design specially to suit your requirements or engage in cooperative development. There is normally no charge for custom designs

    Jan E Veiset
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har hatt et par Audioromy FU13...og selv om jeg har sansen for lyden, og "mye" effekt, falt disse ut i forsøket på å drive en "litt" vanskelig last.
    (Jeg har etter flere forsøk, gitt opp å bruke SE-forsterker på mine AudioVector S-6)
    10W push-pull, derimot, fungerer mye bedre her... :D
    (og kunne tenkt meg å bygd om 2 x FU13 til PP-mono-blokker 8) -de ville være mulig å skremme ut over 200W pr stk... :eek: )

    Arne K
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Og jeg kjøpte den av Arne ;)
    Liker den igrunnen veldig godt,og jeg har også hørt en Consonance Cyber 813 endel ganger,og det røret har noe spessielt med seg virker det som.
    Viss jeg selger unna Audio Note utstyret mitt tror jeg at jeg kommer til å prøve meg med 813 røret SE i utgangen,koblet i triode og en B+ i området +- 900V som mange ser ut til å ende opp på.Ellers har jeg lyst å prøve å få det til med en inngangstrafo step-up 1:2 ,et passende rått driverrør til interstage trafo,med andre ord en veldig enkel krets litt/veldig ;) inspirert av Audio Note UK GakuOn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn