Trimme bort flesket

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Hvis man vil ut å gå for å forbrenne bort noen kilo hvordan gjør man da?
Skal man gå lang tur hver dag i rask gange slik at svetten pipler hele veien?
Er det bedre å gå kortere turer og kjempe seg opp bratte bakker?
Bør man holde høy puls hele turen?
Hvor lang tid bør man gå hver gang?
Er det for mye å gå hver dag?

Noen som har litt peiling og kan gi litt råd?

Takknemlig for svar.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bjørk skrev:
Hvis man vil ut å gå for å forbrenne bort noen kilo hvordan gjør man da?
Skal man gå lang tur hver dag i rask gange slik at svetten pipler hele veien?
Hurtig gange forbrenner mer enn rolig gange. Det er viktig å få i gang hjertepumpen litt. Så en moderat slitsom tur med noen innlagte bakker er vel kanskje en grei løsning?


Er det bedre å gå kortere turer og kjempe seg opp bratte bakker?
Bør man holde høy puls hele turen?
Nei det er ikke nødvendig, men sørg gjerne for at den stiger av og til. Effekten holder seg en stund.


Hvor lang tid bør man gå hver gang?
Jo lenger jo bedre, men ikke så langt at du blir lei etter kort tid. Det er mye viktigere å komme seg ut og gå en liten tur ofte enn å ta lange turer med mange dagers mellomrom.


Er det for mye å gå hver dag?
Nei overhodet ikke. En grei rutine kan være en 1/2t tur før frokost og en litt lenger ettermiddagstur/kveldstur. Helst hver eneste dag.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det viktigte er at trimingen blir lystbetont slik at du ikke går lei for fort. Du forbrenner fett best med relativt lav puls og lang varighet. 1 1/2t rask gange er flott om du orker, men du kan jo variere litt etter lysten dag for dag. Hver dag? -jo.. om du ikke mister lysten så er jo det bare bra. Men når det er sagt så er det bare bra å få opp pulsen godt i perioder. Tidlig om morgenen før frokost er mest effektivt. Når blodsukkernivået er på det laveste med andre ord. Sørg bare for å få i nok næring rett etterpå og gå aldri helt tom. Ellers er kostholdet enda viktigere. Unnå raske karbohydrater som i brødprodukter. Er du skikkelig sulten på morgene så har du vært flink.

Bare spør mere....
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Det mest effektive for å få bort fett er å gjøre noe med kostholdet. Spis en mindre andel karbohydrater og en større andel fett. Hvis du får fett via maten, vil kroppen ha mindre behov for å lagre det. Det verste du kan gjøre er å ikke spise noe fett, men mye karbohydrater. Da vil kroppen gjøre om karbohydratene til fett som den lagrer.

Den mest effektive treningsformen for slanking er 4x4-intervaller. Fra Tech Nutriotions nettsider:

4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning. Det samme arbeidet i langkjøringstempo (ca 50 min) gir imidlertid en akutt større fettforbrenning på cirka 10 gram fett, men øker nesten ikke arbeidskapasiteten. Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen, som inkludert oppvarming faktisk er mer enn 50% langkjøring. Det viktigste er imidlertid at med økt maksimalt oksygenopptak vil all forbrenning i resten av døgnet, som utgjør 80-90% av energiomsetningen, i større grad være fettforbrenning. Økt oksygenopptak og dermed større arbeidskapasitet fører dessuten til større aktivitet i resten av døgnet, øker totalforbrenningen og reduserer vekten.

Vektreduksjon handler i stor grad om å legge om både trenings- og spisevaner langsiktig. Både for vektreduksjon, helse og livskvalitet anbefaler vi 2 intervalløkter pr. uke pluss en lørdags- eller søndagstur i god norsk tradisjon. Skippertak med flere økter i perioder nytter, men krever vedlikehold på 1-2 treningsøkter pr. uke. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden!


De er imidlertid ikke helt enige i kostholdsrådene mine, så der er det forskjellige teorier som praktiseres.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
4x4 er ca 1000 ganger mer gøy enn langkjøring og, men det kan bli litt tøft å kun trene 4x4.

Å variere med kortintervaller(3x400m, 3x300m, 3x200m)/spinning/boksesekken, kan sikkert være lurt.
 
U

utgatt60135

Gjest
ØivindJ skrev:
4x4 er ca 1000 ganger mer gøy enn langkjøring..
Oii.. da er du heldig. Jeg synes 4x4 er det klart tøffeste psykisk. Det er ikke godt å ligger på tersksel, imo. Det er vondt, men mer godtvondt for godt trente idrettsutøvere. Treningsform for å oppnå større O2 opptak og øke terskelgrensen. Ikke noe jeg anbefaler til utrente, de som bare skal komme litt i form eller bare få av fett. For dem er det bedre å ha det litt gøy, heller litt naturlig intervall (som følger terrenget).
 
V

vredensgnag

Gjest
Kjøp deg en hund som trenger en skikkelig luftetur hver dag. Da blir det umulig å utsette treningen til en annen dag, og etterhvert så legger du opp et bra tempo selv. Har en valp på seks måneder, og har måttet drille to nye hull i beltet allerede, på riktig side!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Leste faktisk i går om en som hadde prøvd all slags typer trening uten at det hjalp på vekten, før hun begynte med intervalltrening, da løsnet det. Man kan bruke mange varianter av trening, f.eks. var det nevnt å gå raskt i 4-5 minutter, siste minuttet så raskt man klarte før man roet det i 1-2 minutter (tror jeg det var)
Har ikke prøvd det selv, men det var nevnt at med en times slik trening var det bedre effekt enn en mye lengre joggetur f.eks.

Selv har jeg gått mye, uten at jeg synes det har hjulpet på vekten, men jeg synes det er en grei måte å holde seg i form på. Jeg går gjerne 1,5 time, noen ganger i uken, typisk 8-10 kilometer i relativt rask gange. Bruker musikk med rett type rytme for å holde farten i passelig tempo.
Har hatt en pause nå i vinter, men har tenkt å begynne på igjen snart, bruker en del tid på å gjøre noen andre øvelser men samvittigheten er dårlig fordi jeg har gått for lite i vinter.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Lyngen skrev:
Oii.. da er du heldig.
Kanskje veldig individuelt. Jeg blir rikelig "belønnet" for 4x4. Kropp og sinn blir bare mer og mer bestemt på at dette SKAL gå (god følelse), og det kommer mengder dopamin etterpå.. :)

Men det er tungt, og jeg vil ikke anbefale 4x4 to dager på rad en gang, og heller ikke over mer enn 5-6 uker.

30 min samme fart føles elendig.. Kroppen protesterer hele veien, og "vil ikke" fortsette uten endring av hastighet og/eller helling.

Hadde bare kosten vært noe bedre... :-\





Edit: er ikke godt trent.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Takkar for alle svar, også til gjesten som jeg ikke får svart på pm. Synes jeg har fått en del tips nå som jeg kan forsøke meg på.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.859
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skal man ned i vekt så er det veldig enkelt - man må spise færre kalorier enn man forbuker.

Vil anbefale boken "Fedmenfaktor" som gir et noe mer nyansert syn på hvordan kroppen fungerer enn dagens kalorimålinger som er basert på brenning over åpen flamme.

Hvis du ikke er vant med trening - så er det i mine øyne desidert viktigst å finne noe du slev synes er OK. Personlig er jeg såpass "rastløs" at å gå tur blir for rolig, jeg må jogge.

Forskning har vist at disse 4x4 intervallene er den mest effektive måten å forbedre kondisjonene din på. Når kondisjonene bedres - så greier du å yte mer på treningen, og kan derfor forbrenne flere kalorier på samme tid som før.

Når det er sagt - så er det en svært tung økt - og de totalt 16 minuttene med løping på en tur som blir rundt 45 mintutter, oppfatter jeg selv som langt mer slitsom og krever mer mobilisering enn en rolig tur på 90 minutter.


Nei - skal du ned i vekt så er mitt råd.
Finn aktiviterer du har lyst på og se samtidig på kosten.
På kosten kan man gjøre noen enkle grep:
reduserer brød, pasta og poterer, mer kjøtt og grønnsaker
Bytt ut brus, juice og saft, med vann, faris og light brus
Spis heller kylling og salat i lunchen, enn 5 brødskiver med ost og et stor glass appelsinjuice.

Så fyller du på med økt aktivitet.
Joggetur et par ganger
svømming et par ganger
en lang kveldstur
Og en spinning time...

Skal du lykkes så må du endre livsstil - ellers faller du tilbake med en gang du slutter!

Lykke til!

Mvh
OMF
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg fikk meg kort på Friskis & Svettis, og prøver å få trent i sal/gruppe der 2 ganger i uka. En times treningg med kondisjon og styrke, og man er svett så det holder på slutten. Ellers prøver jeg å legge inn litt gåing, trapper etc i dagliglivet, men så er jeg såpass heldig å bo sentralt i Oslo med grei gangavstand til mange av de tingene jeg skal. Men det å gå skal definitivt ikke undervurderes, men man må holde såpass tempo at man blir god og varm.

Men dette hjelper lite dersom man ikke samtidig tenker igjennom hva man putter i munnen. Jeg prøver å bruke disse rådene, som jeg fant på lommelegen.no:

Enkelt, og dramatisk effektivt:
Null sukker. Les innholdsfortegnelser ! (Det puttes sukker i matvarer du ikke skulle ane !)
Miminalt med stivelse. Dvs poteter, pasta, brød, ris, pizza, kjeks, kaker osv osv. Jo mindre man spiser av dette, jo bedre blir blodsukkeret, og jo raskere går du ned i vekt.

Til gjengjeld må du da spise mer av andre ting, og nå begynner moroa :
Spis ubegrenset med rent kjøtt, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese osv.
Tilberedt på hvilken som helst måte.

Spis ubegrenset med alle grønnsaker som har vokst over jorden, dvs noe mindre av kokte gulrøtter, og så lite potet som mulig, men for alt annet av grønnsaker gjelder det at jo mer jo bedre ! Og da gjelder det både for kroppsvekt og blodsukker.

Spis sunt fett til alle måltider. Kaldpresset olivenolje eller kaldpresset rapsolje. Nøtter. (max et par never i løpet av dagen, da det er veldig kompakt føde). Avocado. Feit fisk: Makrell, sild, sardin, laks, ørret, kveite, uer osv. Både som middag, pålegg og snacks.

Frukt: max 1-2 pr dag, da dette inneholder mye sukker.

Belgfrukter: Dette er erter, bønner, linser. Det er fine erstatninger for potet / pasta / ris. Det kan brukes naturell, eller i stuinger, hvilket fungerer meget bra i middagssammenheng, til det meste.

Drikke:
Ikke sukkerholdige drikker som saft og brus. Sukkerfri brus kan brukes. Vann er selvfølgelig det beste, og drikk gjerne et stort glass vann før alle måltider.
Te og kaffe er greit. Av alkohol så er øl særdeles uheldig både for kroppvekt og blodsukker, mens vin (så lenge den ikke er søt) er greit. Dog i moderate mengder selvfølgelig.


I tillegg skriver jeg inn alt jeg spiser og drikker, hva jeg gjør av fysisk aktivitet, samt resultatet av ukentlig veiing i et regneark. Da er det lettere å systematisk finne ut hva som fungerer og ikke. Eksempelvis var jeg ekstremt påpasselig med kostholdet fra nyttår og de første tre ukene av januar, noe som gjorde at jeg gikk ned fra 94,4 til 89,7. Men så begynte jeg å slurve, spesielt med snacks og drittmat, og vektnedgangen stagnerte. Men da kan jeg ut fra regnearket se hva som gjorde at jeg gikk ned de 4 kiloene til å begynne med. Veldig lurt.

Men skal man holde ut over tid må man gjøre ting som er realistisk - over tid. Man SKAL kose seg i helga, tillate seg noen øl eller en god og feit saus - gjør man ikke dette, så går man lei.

Mest av alt: IKKE la deg friste av råd om "vidunderkurer" som gjør at du går ned i vekt fort. Når kuren er over, og du har nådd ditt mål, så er du så sulteforet på alt som smaker digg, at du garantert går opp igjen - hovedsaklig fordi slike kurer kun setter kroppen på sparebluss.

Det forskes en del på hva som er riktig - kutte ned på karbohydratene og øke fettet, eller motsatt. Men de fleste ernæringsfysiologer står forsatt på sitt: det matematiske forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut, fysisk aktivitet, og det å velge magre produkter som ikke er tilsatt sukker.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.151
Antall liker
2.666
OMF skrev:
Hei!

Skal man ned i vekt så er det veldig enkelt - man må spise færre kalorier enn man forbuker.
Ja, er det ikke rart...både her hjemme og "over there" øker vekta proposjonalt med inntaket av disse 1 kaloriproduktene. I kalori brus, I kalori tyggis, I kalori drops osv. Men feite, det blir dem.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gå seinere til toget om morran (om du tar toget), så du blir tvunget til å beine hele veien. Fin trim det. Jeg gjør det hver morgen. ;)
Og drikk farris i stedet for vanlig brus.
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Tja, dette fenomenet er nok ikke egentlig så merkelig ;D. Øker vekta så spiser man endel mer enn bare disse 1 kalori produktene...

Noen forskere og leger mener jo at man skal være forsiktig med light brus etc. fordi kroppen lar seg narre av det falske sukkeret og produserer insulin for å ta seg av det kroppen tror er sukker. Når det så viser seg at det ikke er noe sukker å ta seg av så har det negativ effekt ved at det man så spiser legger seg rett på fettreservene... Synes å huske det var sånn det ble meg forklart, hvis noen her er leger e.l og kan forklare dette bedre så hadde det vært intr.

Men light produkter eller ikke er i utgangspunktet revnende likegyldig, det dreier seg jo om å tilføre mindre energi enn man forbrenner. Vil man ta av seg vekt så er ihvertfall min erafring at det må gjøres noe med kosten. Bare trening virker mye saktere, det er kombinasjonen av disse som gir god effekt (med unntak av personer som får til å trene hardt regelmessig over tid).

Et tips som jeg har brukt i et par år der jeg har gått ned mye i vekt er å stort sett spise så mye grønnsaker du vil, det eneste jeg unngår er poteter, pasta, ris og bønner. Og et er ikke p.g.a at de inneholder mye karbohydrater eller har høy GI indeks eller alt hva det nå kalles... jeg har lite tro på alt fokuset på kurer med alle mulige navn... være det seg Fedon eller Glykemisk indeks. det dreier seg for meg om mengde energi, inneholder et produkt mange kalorier så må jeg være forsiktig med det så enkelt er det.
Jeg liker kinamat og det er utrolig hvor mye snadder du kan lage i en wok av bare grønnsaker. Og tilsetter du litt (understreker litt!) woksaus eller mye godt orientalsk krydder så kan det bli himmelsk selv uten ris, nudler og kjøtt. Og da snakker vi om mye mat som inneholder utrolig lite energi.

Når det gjelder trening så har jeg som mål å gjennomføre minimum to økter per uke, da følger jeg program som en venn av meg som er utdannet fysioterapeut og personlig trener har satt opp. Det tar ca. 35 minutter og passer meg bra, men det er ikke så mye kardiotrening så jeg vil anbefale en eller to solide gåturer eller løpeturer i tillegg
Programmet jeg følger består av tre deler og tar som sagt ca. 35 minutter å gjennomføre:
Del 1. 10 minutter løp/jogging for å få igang pumpa og trene litt kondis (etterhvert som du blir bedre trent øker du bare intensiteten så du blir passe sliten etter de 10 minuttene).
Del 2. Styrkesirkel (du trenger noen håndmanualer, evt. benk hvis du skal gjøre dette hjemme). Jeg alternerer idag mellom to programmer (tar de annenhver gang) Hvert program består av 5 øvelser, der program 1 trener enkelte muskelgrupper og program 2 trener andre. De 5 øvelsene skal gjenomgåes 3 ganger og uten nevneverdige pauser (slik at man har gjort 15 øvelser med x antall repetisjoner). Hvis noen vil vite hvilke øvelser som finnes i de to programmene så kan jeg evt. beskrive de...
Det smarte med dette programmet er at antall repetisjoner skal være 15 stk på alle øvelser første og andre gang du gjennmfører de 5 ulike øvelsene, mens siste gjennomføring skal gjøre til "failure" altså så mange du klarer. Vekten på manualene du bruker i hver øvelse regulerer du selv slik at du akkurat klarer å gjennomføre programmet.
Del 3. Avslutter med å gjenta punkt 1.

Dette fungerer fint for meg men det er mye styrketrening i dette programmet og gir ikke så god effekt for slanking som mer løp/jogging eller sykling ville gjort. Jeg gikk f.eks opp i vekt i julen selv om jeg trente, det kommer av at jeg ikke passet matinntaket og siden treningen er mye styrke så bidrar den til økt vekt siden den bygger muskelmasse.

Vil påpeke at jeg verken er ernæringsfysiolog eller har utdannelse innen trening, dette er bare noen erfaringer jeg har gjort meg etter å ha gått ned mye i vekt så de er personlige og passer kanskje ikke alle.

Lykke til!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.308
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har begynt på klassisk shotokan karate trening to ggr i uka med junior og jeg er overrasket over hvor fort kroppen mykner opp og holder mere ut for hver treningsøkt
skikkelig gøy
26 år siden sist jeg trente kamp 3 ggr i uka ,men det sitter i kroppen og kommer fort tilbake; ikke noe lettere ennå,men det kommer nok
sparker litt høyere for hver gang; snart over hodet allerede etter 5 ggr.kanon psykisk og fysisk trening; anbefales

mvh
Leif
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
ØivindJ skrev:
4x4 er ca 1000 ganger mer gøy enn langkjøring..
Oii.. da er du heldig. Jeg synes 4x4 er det klart tøffeste psykisk. Det er ikke godt å ligger på tersksel, imo. Det er vondt, men mer godtvondt for godt trente idrettsutøvere. Treningsform for å oppnå større O2 opptak og øke terskelgrensen. Ikke noe jeg anbefaler til utrente, de som bare skal komme litt i form eller bare få av fett. For dem er det bedre å ha det litt gøy, heller litt naturlig intervall (som følger terrenget).
Hensikten med 4*4 er vel å ligge over terskel?

Jeg klarer iallfall ikke å løpe lenge på 95% av maks puls.
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
ØivindJ skrev:
4x4 er ca 1000 ganger mer gøy enn langkjøring..
Oii.. da er du heldig. Jeg synes 4x4 er det klart tøffeste psykisk. Det er ikke godt å ligger på tersksel, imo. Det er vondt, men mer godtvondt for godt trente idrettsutøvere. Treningsform for å oppnå større O2 opptak og øke terskelgrensen. Ikke noe jeg anbefaler til utrente, de som bare skal komme litt i form eller bare få av fett. For dem er det bedre å ha det litt gøy, heller litt naturlig intervall (som følger terrenget).
Hensikten med 4*4 er vel å ligge over terskel?

Jeg klarer iallfall ikke å løpe lenge på 95% av maks puls.
På eller rett under. Du skal da klare å holde samme tempo i 4 minutter. Personlig likte jeg godt 2x20min intervaller. Har drevet med sykkel og endel langrenn som guttunge og litt til. Har også stoppet opp helt og blitt tykk. Enorm forskjell på førstegansslanking og jojo-opplegg senere.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg var for unøyaktig. Det er vel under terskel første 2 min, omtrent et minutt på, og det siste over vil jeg tro. Så hardt man klarer uten å gå for stiv i hver periode. Det synes jeg er en vond trening i allefall. Men etterpå så følte jeg meg ikke sliten i det hele tatt :).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Jeg var for unøyaktig. Det er vel under terskel første 2 min, omtrent et minutt på, og det siste over vil jeg tro. Så hardt man klarer uten å gå for stiv i hver periode. Det synes jeg er en vond trening i allefall. Men etterpå så følte jeg meg ikke sliten i det hele tatt :).
Det stemmer for den første intervallen og så kommer pulsen raskere opp i de neste intervallene, på den 4. intervallen er man oppe i 85-95% på veldig kort tid.
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Jeg var for unøyaktig. Det er vel under terskel første 2 min, omtrent et minutt på, og det siste over vil jeg tro. Så hardt man klarer uten å gå for stiv i hver periode. Det synes jeg er en vond trening i allefall. Men etterpå så følte jeg meg ikke sliten i det hele tatt :).
Det stemmer for den første intervallen og så kommer pulsen raskere opp i de neste intervallene, på den 4. intervallen er man oppe i 85-95% på veldig kort tid.
Ikke for min del ;). Virket ganske lik fra gang til gang.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Jeg var for unøyaktig. Det er vel under terskel første 2 min, omtrent et minutt på, og det siste over vil jeg tro. Så hardt man klarer uten å gå for stiv i hver periode. Det synes jeg er en vond trening i allefall. Men etterpå så følte jeg meg ikke sliten i det hele tatt :).
Det stemmer for den første intervallen og så kommer pulsen raskere opp i de neste intervallene, på den 4. intervallen er man oppe i 85-95% på veldig kort tid.
Ikke for min del ;). Virket ganske lik fra gang til gang.
Vurdert muligheten for at du ikke trener/trente hardt nok? ;)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
OMF skrev:
Skal man ned i vekt så er det veldig enkelt - man må spise færre kalorier enn man forbuker.
Anbefaler fugl/fisk/renskåret svin (mettende pga protein innholdet), og salat (mettende pga volumet).
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
-HP- skrev:
Jeg fikk meg kort på Friskis & Svettis, og prøver å få trent i sal/gruppe der 2 ganger i uka. En times treningg med kondisjon og styrke, og man er svett så det holder på slutten. Ellers prøver jeg å legge inn litt gåing, trapper etc i dagliglivet, men så er jeg såpass heldig å bo sentralt i Oslo med grei gangavstand til mange av de tingene jeg skal. Men det å gå skal definitivt ikke undervurderes, men man må holde såpass tempo at man blir god og varm.

Men dette hjelper lite dersom man ikke samtidig tenker igjennom hva man putter i munnen. Jeg prøver å bruke disse rådene, som jeg fant på lommelegen.no:

Enkelt, og dramatisk effektivt:
Null sukker. Les innholdsfortegnelser ! (Det puttes sukker i matvarer du ikke skulle ane !)
Miminalt med stivelse. Dvs poteter, pasta, brød, ris, pizza, kjeks, kaker osv osv. Jo mindre man spiser av dette, jo bedre blir blodsukkeret, og jo raskere går du ned i vekt.

Til gjengjeld må du da spise mer av andre ting, og nå begynner moroa :
Spis ubegrenset med rent kjøtt, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese osv.
Tilberedt på hvilken som helst måte.

Spis ubegrenset med alle grønnsaker som har vokst over jorden, dvs noe mindre av kokte gulrøtter, og så lite potet som mulig, men for alt annet av grønnsaker gjelder det at jo mer jo bedre ! Og da gjelder det både for kroppsvekt og blodsukker.

Spis sunt fett til alle måltider. Kaldpresset olivenolje eller kaldpresset rapsolje. Nøtter. (max et par never i løpet av dagen, da det er veldig kompakt føde). Avocado. Feit fisk: Makrell, sild, sardin, laks, ørret, kveite, uer osv. Både som middag, pålegg og snacks.

Frukt: max 1-2 pr dag, da dette inneholder mye sukker.

Belgfrukter: Dette er erter, bønner, linser. Det er fine erstatninger for potet / pasta / ris. Det kan brukes naturell, eller i stuinger, hvilket fungerer meget bra i middagssammenheng, til det meste.

Drikke:
Ikke sukkerholdige drikker som saft og brus. Sukkerfri brus kan brukes. Vann er selvfølgelig det beste, og drikk gjerne et stort glass vann før alle måltider.
Te og kaffe er greit. Av alkohol så er øl særdeles uheldig både for kroppvekt og blodsukker, mens vin (så lenge den ikke er søt) er greit. Dog i moderate mengder selvfølgelig.


I tillegg skriver jeg inn alt jeg spiser og drikker, hva jeg gjør av fysisk aktivitet, samt resultatet av ukentlig veiing i et regneark. Da er det lettere å systematisk finne ut hva som fungerer og ikke. Eksempelvis var jeg ekstremt påpasselig med kostholdet fra nyttår og de første tre ukene av januar, noe som gjorde at jeg gikk ned fra 94,4 til 89,7. Men så begynte jeg å slurve, spesielt med snacks og drittmat, og vektnedgangen stagnerte. Men da kan jeg ut fra regnearket se hva som gjorde at jeg gikk ned de 4 kiloene til å begynne med. Veldig lurt.

Men skal man holde ut over tid må man gjøre ting som er realistisk - over tid. Man SKAL kose seg i helga, tillate seg noen øl eller en god og feit saus - gjør man ikke dette, så går man lei.

Mest av alt: IKKE la deg friste av råd om "vidunderkurer" som gjør at du går ned i vekt fort. Når kuren er over, og du har nådd ditt mål, så er du så sulteforet på alt som smaker digg, at du garantert går opp igjen - hovedsaklig fordi slike kurer kun setter kroppen på sparebluss.

Det forskes en del på hva som er riktig - kutte ned på karbohydratene og øke fettet, eller motsatt. Men de fleste ernæringsfysiologer står forsatt på sitt: det matematiske forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut, fysisk aktivitet, og det å velge magre produkter som ikke er tilsatt sukker.
Interessant og bra innlegg som høres fornuftig ut.
Men synd man ikke skal spise så mye frukt, nå når jeg endelig er kommet i gang med å spise mye frukt, da jeg trodde det bare var sunt. :-\
Har hørt man skal være forsiktig med banan, men ellers trodde jeg det var fritt frem.

Akk ja, det skal ikke være lett nei.
 
Topp Bunn