Trigon Vanguard II riaa

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
For en tid tilbake skrev jeg en test i Fidelity på et par Trigon riaa'er, hvor jeg konkluderte med at den rimeligste var veldig prisverd........ hadde bare lyst til og fortelle at jeg i det siste har brukt en slik litt med Volcano II accu strømforsyningen og tenkte bare jeg ville informere/følge opp artikkelen litt.
Den store forskjellen med og uten batteristrømforsyningen er at med batterdrift så blir øvre mellomtone mykere og diskanten nærmest fløyelsmyk og superdetaljert, det blir mere ro i lydbildet og bakgrunnen blir mørkere og lar smådetaljer stå mere frem enn uten batteridriften. Med engang syntes jeg ikke det var stort og merke, men det tar ikke veldig lang tid å merke forskjellene. Allt i allt må jeg bare fortsatt anbefale denne riaa'en, med eller uten batteristrømforsyningen, men har du en fet pickup vil jeg absolut anbefale med batteridriften, konklusjonen min er egentlig at selv om du har innvestert store summer på vinylrigg så klarer Trigon riaa'en seg veldig bra og det skal nok mye finlytting til for og finne en som er vesentlig bedre........ spesielt til prisen eller sågar innenfor den dobble prisen.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
For en tid tilbake skrev jeg en test i Fidelity på et par Trigon riaa'er, hvor jeg konkluderte med at den rimeligste var veldig prisverd........ hadde bare lyst til og fortelle at jeg i det siste har brukt en slik litt med Volcano II accu strømforsyningen og tenkte bare jeg ville informere/følge opp artikkelen litt.
Den store forskjellen med og uten batteristrømforsyningen er at med batterdrift så blir øvre mellomtone mykere og diskanten nærmest fløyelsmyk og superdetaljert, det blir mere ro i lydbildet og bakgrunnen blir mørkere og lar smådetaljer stå mere frem enn uten batteridriften. Med engang syntes jeg ikke det var stort og merke, men det tar ikke veldig lang tid å merke forskjellene. Allt i allt må jeg bare fortsatt anbefale denne riaa'en, med eller uten batteristrømforsyningen, men har du en fet pickup vil jeg absolut anbefale med batteridriften, konklusjonen min er egentlig at selv om du har innvestert store summer på vinylrigg så klarer Trigon riaa'en seg veldig bra og det skal nok mye finlytting til for og finne en som er vesentlig bedre........ spesielt til prisen eller sågar innenfor den dobble prisen.
Hmm, bør kanskje vurdere en strømforsyning. Liker Vanguard II godt jeg, kjøpte jo demobrukt den du hadde på test. Nå har ikke jeg den helt store referanseramme da. Det vil si, dette er min første eksterne riia, har tidligere bare brukt integrerte. Foretrekker nå Vanguarden over den som sitter i min Musical Fidelity A300 forsterker (anno 2001). Det blir mer detaljer, mer definert med en tilpassningsdyktig Vanguard II. Lyden via MF riiaen blir for snill og rund til sammenligning. Om det skorter på noe her nå er det vel helst spilleren tenker jeg, en Rega P3-24 jeg kjøpte i vår. Har en AT-OC9 ML/II til den. Var egentlig nokså bestemt på at en Rega skulle jeg ikke ha, men så dukket det opp et særs godt tilbud i vår...og samtidig løste regaen et annet problem. Det handlet om svaiende gulv og hoppende stift. Regan løste problemet på en helt annen måte enn jeg hadde tenkt (som å få en tung spiller eller en med fjært/flytende oppheng) i den forstand at Regaen er så lett at jeg fikk skrudd den opp på en vegg som ingen tyngre last kan ta.

Edit: Takk for infoen/vurderingen glemte jeg å si! :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Har selv storebroren til den nevnte RIAA'en, og den er også utrolig god.
Mvh Roger

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Vanguarden tåler faktisk ganske dyre pickuper, spillte litt med en Benz Lp her forleden og jeg har ikke på følelsen at riaa'en er noen bremsekloss, tvertimot faktisk.
Veldig fint med at den er så fleksibel med så mange impedanse inntillingsmuligheter.
For 5000 kroner er denne riaa'en et løp og kjøp produkt, til 10000 kroner med batteristrømforsyning er den en "keeper" som går godt sammen med platespillere i i opptil 30-40000 kroners klassen uten problem.
Skal man bruke den uten Volcano vil jeg anbefale en skilletrafo og evt et nettstøyfilter for og optimalisere arbeidsforholdene for riaaen og således dra maksimal lydkvalitet ut av den.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
Vanguarden tåler faktisk ganske dyre pickuper, spillte litt med en Benz Lp her forleden og jeg har ikke på følelsen at riaa'en er noen bremsekloss, tvertimot faktisk.
Veldig fint med at den er så fleksibel med så mange impedanse inntillingsmuligheter.
For 5000 kroner er denne riaa'en et løp og kjøp produkt, til 10000 kroner med batteristrømforsyning er den en "keeper" som går godt sammen med platespillere i i opptil 30-40000 kroners klassen uten problem.
Skal man bruke den uten Volcano vil jeg anbefale en skilletrafo og evt et nettstøyfilter for og optimalisere arbeidsforholdene for riaaen og således dra maksimal lydkvalitet ut av den.
Godt å høre at Vanguarden har bestått prøven, for det blir vel bedre spiller og pu på meg og med tiden. Volcano får vente til dess, men skilletrafo det har jeg. Kjøpte en brukt her på hfs tidlig i år, og gjett hvor den har fått plass? :)

PS: Håper du får andledning til å fortsette med å lete frem/teste produkter i "budsjetklassen" og slik åpenbare muligheten for godlyd i heimen for flest mulig! :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
I går kveld oppdaget jeg at min Vanguard II også fungerer rimelig greit som FM-mottaker. :) Har ikke lagt merke til akkurat det før nå. Spilte nokså høyt, og hørte det når LPen var slutt...stemmer, mange, oppå hverandre. Ikke i hodet mitt, men i høytalerene, det er jeg rimelig sikker på. Fant ikke ut hvilken kanaler jeg fikk inn, men de var nå der, først hørbar med volumet nokså høyt opp. Forstår at det er svake signaler en Riaa skal forsterke, at de derfor er følsomme for støy (merker det f.eks om jeg holder riaaen 1cm over forsterkeren når den er på), men tar gjene mot noen tips om hva jeg kan prøve her for å unngå FM-bandet. Får samme resultat enten den får strøm via i skilletrafo elller rett fra veggen. Har ikke egen kurs til hifi. Bor i bygård med gammelt el.anlegg, og naboer på bauger og kanter, og alle har vel flukst med elektriske apparater og remedier regner jeg med.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
zimon skrev:
I går kveld oppdaget jeg at min Vanguard II også fungerer rimelig greit som FM-mottaker. :) Har ikke lagt merke til akkurat det før nå. Spilte nokså høyt, og hørte det når LPen var slutt...stemmer, mange, oppå hverandre. Ikke i hodet mitt, men i høytalerene, det er jeg rimelig sikker på. Fant ikke ut hvilken kanaler jeg fikk inn, men de var nå der, først hørbar med volumet nokså høyt opp. Forstår at det er svake signaler en Riaa skal forsterke, at de derfor er følsomme for støy (merker det f.eks om jeg holder riaaen 1cm over forsterkeren når den er på), men tar gjene mot noen tips om hva jeg kan prøve her for å unngå FM-bandet. Får samme resultat enten den får strøm via i skilletrafo elller rett fra veggen. Har ikke egen kurs til hifi. Bor i bygård med gammelt el.anlegg, og naboer på bauger og kanter, og alle har vel flukst med elektriske apparater og remedier regner jeg med.
Bruk godt skjermede kabler, og hold RIAA'en unna annet utstyr.
Mvh Roger

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
roger skrev:
Bruk godt skjermede kabler, og hold RIAA'en unna annet utstyr.
Takker! Er skjermet kabel inn til ria (fra platespiller) det viktigste, eller er skjerming også ut fra Riaa viktig? Jeg trodde at det var inn (når signalet er svakest) som var vesentlig. Eller bør man bruke skjermet ut fra riaa også?

Kabler jeg bruker er: Fra spiller til riaa, standard kabel som sitter på Rega P3-24. Vil jo tro den er godt skjermet. Ut fra riaa til forsterker: Silk MkII, 45 cm. Den er vel ikke skjermet, men kanskje vil litt lengre kabel for litt større avstand til forsterker være verdt et forsøk?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Jeg bruker en Silk MKII fra spiller til riaa (riktignok ballansert..... men alikevel) uten noen problemer. Men en skjermet kabel er god og ha spesielt hvis du bor et sted med mye støy.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
Jeg bruker en Silk MKII fra spiller til riaa (riktignok ballansert..... men alikevel) uten noen problemer. Men en skjermet kabel er god og ha spesielt hvis du bor et sted med mye støy.
Takk. Prøver med en lengre først, hvis ikke bedre, så får jeg vel skaffe en skjermet. Tar gjerne mot forslag på sådan :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Kabelen fra arm til RIAA er den aller viktigste pga det lave signalet, men det er greit å skjerme andre også. God kabelhygiene er også viktig.
Mvh Roger

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hvis Vanguarden blir såpass mye bedre med batteridrift, og prisen da er oppe i ca 10.000,-, så er det vel like greit å gå for storebroren Advance, som allerede har batteridrift. Advance er forresten en knakende god RIAA.
Mvh Roger

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
roger skrev:
Kabelen fra arm til RIAA er den aller viktigste pga det lave signalet, men det er greit å skjerme andre også. God kabelhygiene er også viktig.
Takker. Har nok litt å gå på der ja, kabelhygiene. Skal "rydde litt" når jeg kommer hjem i morgen.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Nå har jeg ryddet i kabler, og prøvd ulike kabler av ulike lengde (ingen skjermet dog), men nei samme problem. Hører fm-lyd jeg.

Test: Slo av absolutt alt elektrisk på samme kursen, koblet kun til riaaen og hodetelfonforsterker (x-can med separat x-psu). Riaa inn i hodetelfonforsterker uten noe koblet til input på riaaen, hodetelefon på, volum sakte opp. Samme problem. Godt hørbart på lavt volum, og mer på høyere (selvsagt). Prøvde så den lengste signalkablene jeg fant, en billig 2m kabel, ut fra riaa og inn i x-can. Når jeg holder riaan i hånden så langt vekk som kablen rekker fra x-can ble signalet en anelse svakere, men ikke mye, som sagt bare en anelse.

Nappet med meg x-can, x-psu og riaaen og prøvde i andre rom, på andre kurser, med alt annet slått av. Samme skjer, hører fm lyd (stemmer/musikk), like sterket som på samme volum-innstilling som i stuen.

Merker ellers at når riaa er oppkoblet som normalt, at dersom jeg løfter på den tynne strømledningen som går til medfølgende veggvorte, så endrer fm-signalstyrken seg noe. Jo høyere opp jeg løfter ledningen, jo bedre antenne blir den - virker det som. (Edit: Riaaen har ikke "veggvorte" på strømkabelen, blandet med regaen her).

Når det er sagt, liker veldig godt lyden av riaaen når jeg lytter til musikk. Har eksperimentert med ulik input impedanse og funnet frem til nivået jeg liker best. Har et AT-OC9 MLII og har med den havnet på fortrukket input impedanse på 99,5 ohm på riaaen. Men til saken, når jeg spiller musikk så hører jeg ikke nevnte bakgrunnsstøy. Men vil ikke nevnte støy bidra til harmonisk forvregning? Og, om jeg liker det jeg hører når jeg lytter til musikk (og ikke bakgrunnstøy når signalkilden er taus), er nevnte problem kanskje av mindre betydning? M.a.o. at det blir en del av "totalpakken", bidrar til den "godlyden" jeg mener å høre/like? Tar gjerne i mot flere råd og mulige forklaringer her :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Tror jeg går glippet av noe jeg med den fm-støyen. (RF-noise, Radio Frequency noise, er det ikke det man kaller slikt på engelsk?) Leser og lærer!, nå Gunnar Brekkes omtale i Fidelity nr 43 s. 89 der kan skriver om den batteridrevne Intesection MC stepupen fra Thorhauge at den er "totalt støyfri. Dette er et viktig kriterie for all hifi, men for stepuper (og high gain RIAAer) i særdeleshet [...] Litt støy blir fort mye støy når den forsterkes opp noen tusen ganger. Med fraværet av støy blir bakteppet mørkere så lyden får utfolde seg bedre tonalt og dynamisk!" (med forbehold om skrivefeil i min avskrift her)

Altså, med fm-støy på riaaen går jeg glipp av et mørkere bakteppe som lyden får utfolde seg på...

At man ikke får en budsjett-riaa uten batterdrift helt støyfri er kanskje normalt? Men er det normalt at den tar inn FM-båndet, eller er slikt en reklamasjonssak - altså noe man bør forvente at en riaa er skjermet mot nær sagt uavhengig av pris?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
...
At man ikke får en budsjett-riaa uten batterdrift helt støyfri er kanskje normalt? Men er det normalt at den tar inn FM-båndet, eller er slikt en reklamasjonssak - altså noe man bør forvente at en riaa er skjermet mot nær sagt uavhengig av pris?
Ingen kombinasjon av PU/RIAA kan bli «støyfri». En AT OC9ML har f.eks. et «best case» signal til støyforhold på ca 70dB, gitt av spolemotstanden i PU (40 ohm?), og utgangsspenningen fra PU (400µV), ved en båndbredde på 20KHz (eksl RIAA-EQ)

Når du testet for radiostøy, testet du med PU tilkoblet eller med åpen inngang på RIAA? Dersom du evt. brukte åpen inngang så er dette lite representativt fortilfellet med PU. Dersom RFstøyen kommer inn før inngangen på RIAA kan du evt teste noen ferittblokker rundt kablene inn på RIAA, tettest mulig på phonkontaktene inn på RIAA. Dersom RIAAen evt har muligheter for å sette/velge kapasitiv last, så kan du evt. prøve å sette denne til høyeste verdi; alternativt dersom du behersker bruken av en loddebolt så kan du prøve å sette inn en passende kondensator på inngangen på RIAA (fra signal til jord) f.eks. 470pF eller 1nF - kondensatoren skal ha gode HF/RF egenskaper.

mvh
KJ

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
KJ skrev:
Ingen kombinasjon av PU/RIAA kan bli «støyfri». En AT OC9ML har f.eks. et «best case» signal til støyforhold på ca 70dB, gitt av spolemotstanden i PU (40 ohm?), og utgangsspenningen fra PU (400µV), ved en båndbredde på 20KHz (eksl RIAA-EQ)

Når du testet for radiostøy, testet du med PU tilkoblet eller med åpen inngang på RIAA?
Først, tusen takk for at du tok deg tid! Jeg hørte dette først med pu tilkoblet, hadde litt høyt volum, og hørte det når stiften havnet i tomrommet på slutten av plata. Deretter testet jeg med åpen inngang på riia da jeg prøvde riaa inn på headampen i ulike rom her for å se om dette var noe som kun oppstod på den strømkursen der anlegget står eller ikke. Men det var det ikke. Samme overalt. Og samme med pu og uten pu tilkoblet.

Dersom du evt. brukte åpen inngang så er dette lite representativt fortilfellet med PU. Dersom RFstøyen kommer inn før inngangen på RIAA kan du evt teste noen ferittblokker rundt kablene inn på RIAA, tettest mulig på phonkontaktene inn på RIAA. Dersom RIAAen evt har muligheter for å sette/velge kapasitiv last, så kan du evt. prøve å sette denne til høyeste verdi; alternativt dersom du behersker bruken av en loddebolt så kan du prøve å sette inn en passende kondensator på inngangen på RIAA (fra signal til jord) f.eks. 470pF eller 1nF - kondensatoren skal ha gode HF/RF egenskaper.
Det jeg ser av manualen til riaaen (som synes nesten å være ord for ord oversetning fra tysk til engelsk, og derfor litt tråkig å lese) er at pF kun kan innstilles når man bruker MM pu (?) Om noen vil ta en titt så ligger den her http://www.trigon-audio.de/downloads/Vanguard_II-en.pdf Der står det i pkt 7, tabell 1.1. at "Adjustment capacities can be connected to magnetic systems by depressing the switches S1 and S2"... og det har jeg prøvd selv om jeg har mc pu, slått på dipswitch S1 (100pF) og S2 (220pF) på begge kanaler, men uten at det gjør noe til eller fra på radiostøyen (med PU tilkoblet riaa)

Finner ellers ikke noe i manualen om mulighet for radiostøy, og hva man da bør prøve. Sier noe om annem støy, som at en mulig støykilde er "50Hz-hum by the transformers" fra andre apprater, og at man derfor bør søke å plassere riaaen minst 50cm av andre "mains transformer".

Min AT-OC9 har en output 0,4mv. Jeg har hatt Riaaen innstilt med en gain på 62,2db, som er det mest passende og nærmeste gain nivået for en PU på 0,39mV iflg Vanguard II riaa manualen. Nå prøver jeg gain helt ned på 42db (for pu på 4mv iflg manualen) - og først da er radiostøuyen så og si borte! Men da synes også noe av godlyden å være borte. En ting at jeg nå må skru volumet kraftig opp for å få samme lyttenivå som før. Noe annet at Ben Websters saksofon ikke låter helt som før, om ikke dette da er bare noe jeg nå innbiller meg (litt frustert og negativ innstilt til denne boksen som jeg nå er)? Prøvde neste gain-nivå, med på 47,5db, men da var støyen der igjen.

Om jeg forstår det du sier, så har jeg vel konstantert at RF støyen kommer inn før inngangen på riaaen, i og med at den forsatt er der når jeg kjører riaa inn på headamp uten PU inn på riaaen (åpen inngang som du sier). Er det da jeg skal trå til med ferritblokker? Er det noe slikt som vises her http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead ?

Litt uklart for meg hvor du mente jeg skulle ha disse, på kabel fra platespiller til riaa eller på kabel fra riaa til forsterker? Uklart kanskje fordi jeg ikke forstår hvordan de skal hjelpe. Om støyen kom inn via en av kablene, da skjønner jeg, men når støyen fanges opp og produseres inni riaaen, som tar inn radiobølger, da skjønner jeg ikke hvordan disse skal hjelpe. Måtte vel da være på strømkablen jeg burde ha slike ferriter, i og med at denne som nevnt synes å virke som en antenne (når jeg løfter strømkabelen opp blir radio-støyen sterkere)?

Åpentbart mye jeg ikke har forstått. Får vel si som jeg så i en signatur et sted "jeg er ikke dum, jeg har bare uflaks når jeg tenker" :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
... Der står det i pkt 7, tabell 1.1. at "Adjustment capacities can be connected to magnetic systems by depressing the switches S1 and S2"... og det har jeg prøvd selv om jeg har mc pu, slått på dipswitch S1 (100pF) og S2 (220pF) på begge kanaler, men uten at det gjør noe til eller fra på radiostøyen (med PU tilkoblet riaa)
...
Det skader uansett ikke å ha de innkoblet, slå på både S1 og S2.

...
Min AT-OC9 har en output 0,4mv. Jeg har hatt Riaaen innstilt med en gain på 62,2db, som er det mest passende og nærmeste gain nivået for en PU på 0,39mV iflg Vanguard II riaa manualen. Nå prøver jeg gain helt ned på 42db (for pu på 4mv iflg manualen) - og først da er radiostøuyen så og si borte! Men da synes også noe av godlyden å være borte. En ting at jeg nå må skru volumet kraftig opp for å få samme lyttenivå som før. Noe annet at Ben Websters saksofon ikke låter helt som før, om ikke dette da er bare noe jeg nå innbiller meg (litt frustert og negativ innstilt til denne boksen som jeg nå er)? Prøvde neste gain-nivå, med på 47,5db, men da var støyen der igjen.
Bruk den forsterkingen som gir deg mest komfortabel bruk av volumkontrollen og evt tilsvarende nivå som for CD og evt andre kilder.

...
Om jeg forstår det du sier, så har jeg vel konstantert at RF støyen kommer inn før inngangen på riaaen, i og med at den forsatt er der når jeg kjører riaa inn på headamp uten PU inn på riaaen (åpen inngang som du sier).
...
Det er ikke gitt/sikkert, men ganske sannsynlig. Alternativer ruter kan også være via strømkabelen som du selv antyder. Det kan også være at cahssis på RIAAen ikke skjermer fullgodt og/eller at det ikke er godt jordet.

...
Er det da jeg skal trå til med ferritblokker? Er det noe slikt som vises her http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead ?

Litt uklart for meg hvor du mente jeg skulle ha disse, på kabel fra platespiller til riaa eller på kabel fra riaa til forsterker? Uklart kanskje fordi jeg ikke forstår hvordan de skal hjelpe. Om støyen kom inn via en av kablene, da skjønner jeg, men når støyen fanges opp og produseres inni riaaen, som tar inn radiobølger, da skjønner jeg ikke hvordan disse skal hjelpe. Måtte vel da være på strømkablen jeg burde ha slike ferriter, i og med at denne som nevnt synes å virke som en antenne (når jeg løfter strømkabelen opp blir radio-støyen sterkere)?
...
Variasjoner over temaet, ferittblokker til kabel kan f.eks. skaffes via www.elfa.se (de har butikk i Oslo, Sandaker, alternativt leverer de pr postordre/oppkrav evt forhåndsbetaling(?)), se evt under «Passive komponenter», «Kjerner», «Beads/Block/Staver» - se på alternativene for ferittblokk for rundkabel. Siden du ønsker å bruke over 60dB forsterking på RIAAen så bør du uansett vurdere å sette på noen ferrittkjerner her; velg en som passer så tett som mulig til diameteren på signalkabel mellom platespiller og RIAA, samtidig som den har så høy mostand som mulig ved 100MHz (det er også fint med mye motsand omkring 25MHz). De monteres med andre ord på signalkablene fra platespiller til RIAA, og så tett som praktisk mulig mot inngangen på RIAA. Til strømkabelen kan du evt velge en litt større ringkjerne av feritt, slik at du kan tre strømkablene flere ganger igjennom kjernen (med så liten kabelstump mellom ferittkjernen og RIAA som du får til uten at det blir «klønete»), og den samme vurderingen mht så høy «mostand» som mulig som for signalkabelen.

...
Åpentbart mye jeg ikke har forstått. Får vel si som jeg så i en signatur et sted "jeg er ikke dum, jeg har bare uflaks når jeg tenker" :)
Vi har alle våre områder hvor det er tilfelle ... ;)

mvh
KJ

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Tusen takk KJ, skal titte på elfa og se hva jeg finner ut og får prøvd :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Veldig sen update, men jeg fulgte KJs råd og kjøpte noen ferritter fra Elfa som jeg satte på hhv riiaens strømkabel og signalkabel (til forsterker) - og problemet var løst. I mellomtiden har jeg flyttet på landet, og "by-larmen" på strømnettet har forlatt meg. Det vil si, her er riaaen tyst, også uten feritter. Og tystere vil det vel bli når jeg snart får en Trigon Volcano III batteri-akkumulartor/strømforsyning i hus (nettsiden til Trigon viser fortsatt bare Volcano II, det nye i III skal være forbedringer på batterisiden og bare ett strømuttak for en Vanguard riia - mot tidligere to).

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
Fidelity nr 37, med Rudis omtale på side 80 og 81, kan man laste ned fra http://audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.380
Sted
Torget vurderinger
39
Ja den redigerte og forkortede versjonen er der, først var den for lang, så var den for trang, så var den akurat passe, men så var det ikke nok plass......... og da ble den sånn som den ble.
Jeg kan legge til at jeg fremdeles mener at Vanguard og Advance låter forskjellig...... og fremdeles ikke til den dyrestes fordel selvom de begge er veldig bra ;)
Vanguard II spiller helt fint alene uten Volcano hvis man har bra nok strøm å tilby den og da ligger vel prisen på under 5k og til den prisen er den et funn.
Hjemme hos meg er det veldig liten forskjell på med og uten Volcano, men så har jeg egne kurser til stereoen + at jeg bor utenfor byen og det hjelper nok kraftig på.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
Ja den redigerte og forkortede versjonen er der, først var den for lang, så var den for trang, så var den akurat passe, men så var det ikke nok plass......... og da ble den sånn som den ble.
Jeg kan legge til at jeg fremdeles mener at Vanguard og Advance låter forskjellig...... og fremdeles ikke til den dyrestes fordel selvom de begge er veldig bra ;)
Vanguard II spiller helt fint alene uten Volcano hvis man har bra nok strøm å tilby den og da ligger vel prisen på under 5k og til den prisen er den et funn.
Hjemme hos meg er det veldig liten forskjell på med og uten Volcano, men så har jeg egne kurser til stereoen + at jeg bor utenfor byen og det hjelper nok kraftig på.
Bor på landet, men egen strømkurs til stereoen har jeg ikke, så her vil muligens Volcanoen merkes tydeligere. Ikke sikkert jeg hører forskjell, men mulig jeg gjør. Håper jo på en åpenbaring av den type du beskrev da du startet tråden her, men det spørs...annen stue and a whole different and muh cheaper setup...og så var det dette med forvetningene da.

Når det gjelder den redigerte og forkortede versjonen av din artikkel som kom på trykk i Fidelity...om du ikke har signert fra deg rettighetene helt...eventuelt med Vadseths samtykke, hva med å poste (d)en lengre versjon på audiophile.no? :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Rudi skrev:
Fikk en Volcano III strømforsyning til min Vanguard II riaa i forrige uke. Fikk samtidig en Rega TT PSU til min P3-24, samt et nytt såkalt "whitebelt" (ny og pesumptiv bedre drivreim), men disse Rega-oppgraderingene har jeg ventet noen dager med å koble opp. Lyttet altså først med Volcano III som eneste endring i oppsettet. Noen "fet pickup" i din forstand av uttrykket har jeg ikke, bare en ATOC9/MLII, så de store åpenbaringene uteblir kanskje? Men jeg mener nå at jeg nokså umiddelbart hørte forskjell med ren batteridrift. Mellomtone høres mer åpen ut i forhold til vanlig nettdrift, tydeligst når jeg lyttet til vokal og piano. Kan det komme av en tausere/sortere bakgrunn? Mener også at diskant høres en anelse mykere ut, selv om det ikke er en like slående forskjell her. Har lyttet både via ht og hodetlf til plater jeg kjenner godt og er da enig med meg selv, at jeg trives best når det går i batteridrift. Tror jeg har en Riia/PSU kombo som har "mer på lur" og som er kommet for å bli. :)

Topp Bunn