TRI(-O) wiring

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ønsker bare å dele en erfaring med eksisterende og kommende trio-eiere og evt andre berørte :
i forbindelse med utbedringen av trio-svakhet ,der jeg fikk diskanten inn på linje med resten,kom jeg i den kjedelige situasjonen at mine hjemmesnekrede 0.4x4mm glødet fint sølv i bomulls-kabler ble for korte.måtte derfor mekke et sett som bare koblet sammen driverne i en sammenhengende vertikal linje fra basshornet og opp.mao singlewiring.
og DÆVEN: forskjellen i lydsignatur var ganske klar:
det låt vesentlig slankere og med mye mindre skyv fra mellomtonen og nedover.
om det er arealet eller hva, skal være usagt,men forskjellen var markant,til tross for de latterlig lave effektene som utnyttes i dette systemet:
spiller vel sjelden på mere enn en watt eller to
så i helgen blir det nye separate kabler fra sluttrinnet til hver enkelt driver.
og med det samme,få ut kablene av de magnetiske rammene på trioene:
de reduserer oppløsningen dramatisk
imo
mvh
leif

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hmm, interessant å vite LMC.
Når du terminerer hver enkelt kabel i amp'n, går det tre kabler fra hver høyttaler terminal eller har du flere høyttaler terminaler (bi/tri-amping) på ampene?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
janly skrev:
Hmm, interessant å vite LMC.
Når du terminerer hver enkelt kabel i amp'n, går det tre kabler fra hver høyttaler terminal eller har du flere høyttaler terminaler (bi/tri-amping) på ampene?
Skulle tro (og konkludere fra egen erfaring med annet utstyr) at antall parallelle terminaler på forsterkeren spiller liten rolle for den elektriske last i kabler som forsterkeren ser.
Konfigurasjonen av kabler bør vel, etter alle solemerker, være altoverskyggende vesentlig i forhold?

Biwire/triwire etc og deres tidvise fortreffelighet er praktisk talt "drept" av målemafiaen imo; det kan i mange tilfeller gi et godt resultat. Ja, jeg er nesten overbevist om at man sågar kan argumentere teknisk for det også før eller senere, så mye bedre kan det låte til tider :D

Mvh Vidar P

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.502
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
2x3 kabler fra de store stax termkinalene på effekten....kun en for hver pol.

Topp Bunn