Trent Reznor Fights The Loudness Wars, Offers ‘Loud’ & ‘Audiophile’ Masters Of Hesita

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Trent Reznor Fights The Loudness Wars, Offers ‘Loud’ & ‘Audiophile’ Masters Of Hesita

Der finnes håp i fremtiden. :)

Trent Reznor is taking a stand in the ‘loudness wars’ by offering the latest Nine Inch Nails album, Hesitation Marks, mastered two different ways:
the standard, ‘loud’ mastering (which is what you’ll find on the CD, on iTunes, and everywhere else); and
an alternate ‘audiophile’ mastering, designed for audiophiles and people with an understanding of the mastering process.

http://www.synthtopia.com/content/2...s-loud-audiophile-masters-of-hesitation-marks
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har ikke det albumet selv, men de som har testet forteller at det ikke er noen hørbar forskjell mellom den "audiofile" versjonen og standardutgaven. Joda, den "audiofile" har kanskje 1 dB mindre gjennomsnittsnivå, men vi snakker om små nyanser av forferdelig.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-144.html#post1654892

Denne har fått mye oppmerksomhet omkring, og dommen er nokså entydig.
Den låter også ganske grusomt.
Jeg gjorde et forsøk med å trunkere et utsnitt til 8 bit, for å abx teste dette mot 24-bit originalen.
Det var ikke mulig å høre forskjell på 8-bit og 24-bit.
(Vanligvis er det ikke noe problem å høre forskell på opp mot 12 bits oppløsning.)
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-144.html#post1655577

214602d1378221078-loudness-war-skjermbilde-2013-09-03-kl.-17.02.01.jpg

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-144.html#post1653839

Kjøp den på vinyl, hvis du absolutt må ha albumet. Det er fristende å kalle den "audiofile" utgaven ren svindel.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Nesten Ren svindel altså, ikke at det er noe album jeg hadde kjøpt men ante et håp for fremtiden.:confused:

For dere som måler slikt, Kjører LINN og NAIM samme taktikk eller er det bedre kvalitet?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Varierende, men min erfaring er at det er lite vits i å kjøpe 24-bits "studio master quality". De er komprimert eksakt like mye eller lite som CD-utgaven. I noen tilfeller får du ca 8 bits dynamikk (som i dette eksemplet), i andre tilfeller bortimot full CD-kvalitet.

Her er de to siste 24-bits innspillingene jeg kjøpte fra Linn:
Ian Shaw, "Drawn to All Things: The Songs of Joni Mitchell"
Gregory Porter: "Liquid Spirit"

Nokså stor forskjell. Caveat emptor, som romerne sa.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Er det noen leverandører av gode HD spor som er sikkre valg, har nå snart fått bytte ut alle remastrer cdene som jeg spiller mye med førstegangs utgivelser der det har vært mulig, og det er ofte stor forskjell.

De blir dog rippet till HDD direkte.

Det tar dog tidvis lang tid å finne, men jeg har en lokal plate sjappe som har en del av oss hifi interesserte som kunder, og de har derfor erfaring i å spore slikt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke all verdens utvalg, men jeg har hittil ikke funnet noe gruff her:
Store | Blue Coast Records
2L Music Store

Ellers har Mobile Fidelity aldri blitt rammet av loudness-syken. De fikler kanskje litt med eq for å få ting til å "låte bedre", men gjør ikke kompresjon i mastering. Selvsagt, hvis det var smadret allerede fra miksepulten i studio er det ikke stort man kan gjøre, men det er ihvertfall de mest dynamiske utgivelsene som er mulig å få til fra det opptaket. Digital Compact Classics, Audio Fidelity og Analogue Productions (alle tre Steve Hoffman) er i samme kategori, remasters av kjente innspillinger uten å fuske med volumkontrollen. Vær obs på at dette er "limited editions" som bare er tilgjengelige i en viss tid, så Ebay er gjerne stedet å finne de innspillingene som ikke er på hjemmesiden nå.
Mobile Fidelity Sound Lab Inc.| Audiophile Vinyl, CD, SACD
Audio Fidelity 24K Gold CDs, Hybrid SACDs and 180g Vinyl LPs | audiofidelity
Analogue Productions
Steve Hoffman Official Discography: DCC

Det er viktig for alle som er interessert i lydkvalitet å være klar over at forskjellen mellom innspillinger, og mellom ulike mastringer av samme innspilling, er mye større enn forskjellen mellom komponenter i avspillingskjeden. Det er bare vinylpickuper og høyttalere som kan ha hørbare forskjeller i samme størrelsesorden som mellom innspillingene. Forskjellene mellom elektronikk er mye mindre, og forskjellene mellom kabler skal vi ikke engang snakke om.
 
Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Der finnes håp i fremtiden.
Det ser virkelig IKKE slik ut.
Tiltaket var bra, mens gjennomføringen var FAIL.

Jeg kjøpte denne fra NiN, men har bare hørt bruddstykker av den, den låter veldig vondt.
Avskrev vel det hele med at denne musikken sikkert er ment å låte slik, bl a bruk av digital klipping som forvrenger for å få en ekstra spiss.
Kunstnerisk utfoldelse må jo være lov, så er det opp til den enkeltes smak og behag om man liker det eller ikke.
Men det er ikke sikkert det var ment å være slik, for vinylversjonen ser ikke ut til å være klippet på samme viset.

Denne utgivelsen er en bekreftelse av at grusomt dårlig lyd er trenden nå idag, og det blir faktisk bare stadig verre, til tross for forsøk som EBU-R128 standarden.

Dette har nå nådd filmer, slik at nye filmer, helst de mest kjente med store budsjett, faktisk får et lydspor med veldig lite dynamikk, travel og høy lyd med lite punch og realisme, og kraftig forvrengning fordi signalet faktisk klipper.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Ser jeg er sitert lenger oppe her, med bl a 8-bit-test kommentaren - jeg tuller ikke, det er ingen forskjell med reduksjon ned til 8-bit.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette har nå nådd filmer, slik at nye filmer, helst de mest kjente med store budsjett, faktisk får et lydspor med veldig lite dynamikk, travel og høy lyd med lite punch og realisme, og kraftig forvrengning fordi signalet faktisk klipper.
Det var en seriøst dårlig nyhet. Eller for å si det på en annen måte:

vader.jpg
 
Topp Bunn