Trening - maks puls

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.778
Sted
Holmestrand
Trener alltid med pulsklokke.

Etter at doktormannen bestemte at jeg skulle gå på betabklokkere er makspulsen redusert fra drøye 170 til 153. Da er det stopp.

Hva skal jeg benytte som makspuls på klokka? 172 som er min faktiske (målt) makspuls, eller 153 som pillene har bestemt?

Noen med erfaringer eller kunnskap om dette?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det avhenger selvsagt av hvilken grunn du bruker betablokkere. Er det høyt blodtrykk eller hjerterytmeforstyrrelser ville jeg ikke satset på og kjøre pulsen oppimot 170.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
88
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:

Etter at doktormannen bestemte at jeg skulle gå på betabklokkere er makspulsen redusert fra drøye 170 til 153. Da er det stopp.

Hva skal jeg benytte som makspuls på klokka? 172 som er min faktiske (målt) makspuls, eller 153 som pillene har bestemt?

Har ingen erfaring med hjertemedisin, men om du kun har målt makspulsen din til 172 før du begynte på betablokkene, hvordan vet du at din nye makspuls er 153? Om nå har målt makspulsen din til 153 mens du tar medisinen så er makspulsen din 153 nå. Samme hva den var før. Hadde makspuls på over 200 når jeg var 16, men jeg legger jo trening opp etter den makspulsen jeg har nå.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:

Jeg opplever at ulike former for trening gir meg endret makspuls, får en ca 5 slag mer i minuttet ved å løpe opp en lang motbakke enn jeg får ved å sykle det jeg har opp en lang motbakke.

Makspulsen synker jo med alderen også.

I og med at legen har satt deg på en medisin så ville jeg hørt med legen.

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Jeg opplever at ulike former for trening gir meg endret makspuls, får en ca 5 slag mer i minuttet ved å løpe opp en lang motbakke enn jeg får ved å sykle det jeg har opp en lang motbakke.

Du har bare en makspuls, at det høyeste du måler varierer med treningstype betyr ikke annet enn at du ikke klarer å få opp nok intensitet på enkelte treningstyper. Sannsynligvis er det du måler under (hard) trening et lite stykke unna makspulsen din. En makspulstest gjør vondt og er ikke noe man gjør til daglig;)

Vanlig amatørmetode for å fastsette den er å varme opp, så løpe en tre-fire drag med økende hastighet opp en lang bakke. Pulsen som måles ved maksfarten på siste draget er da makspulsen.

De som er mer seriøse får målt den samtidig med O2-opptaket på et dertil egnet sted.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Anonym skrev:

Du har bare en makspuls, at det høyeste du måler varierer med treningstype betyr ikke annet enn at du ikke klarer å få opp nok intensitet på enkelte treningstyper. Sannsynligvis er det du måler under (hard) trening et lite stykke unna makspulsen din. En makspulstest gjør vondt og er ikke noe man gjør til daglig;)

Vanlig amatørmetode for å fastsette den er å varme opp, så løpe en tre-fire drag med økende hastighet opp en lang bakke. Pulsen som måles ved maksfarten på siste draget er da makspulsen.

De som er mer seriøse får målt den samtidig med O2-opptaket på et dertil egnet sted.
Jeg vet hvor jeg har terskel, makspuls og maksimalt oksygenopptak. Når en er opptatt av å holde seg i form er noen timer i året på testlab en liten investering.

Poenget mitt er snarere det at det er ikke alle aktiviteter som aktiviserer store nok deler av kroppen til at en klarer å oppnå reell makspuls.

Litt unøyaktig av meg å si at det er ulik makspuls, burde heller sagt at det ikke er alle øvelser som er egnet for alle til å oppnå reell makspuls.

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Jeg vet hvor jeg har terskel, makspuls og maksimalt oksygenopptak. Når en er opptatt av å holde seg i form er noen timer i året på testlab en liten investering.

Poenget mitt er snarere det at det er ikke alle aktiviteter som aktiviserer store nok deler av kroppen til at en klarer å oppnå reell makspuls.

Litt unøyaktig av meg å si at det er ulik makspuls, burde heller sagt at det ikke er alle øvelser som er egnet for alle til å oppnå reell makspuls.
Så da er vi helt enige da;)

Jeg har aldri testet ordentlig på lab selv, men mener NIMI i Oslo skulle ha rundt en tusing for testing av O2-opptak og makspulstest kombinert, det er jo ikke så ille om man har litt ambisjoner. Jeg har ikke så mye ambisjoner, men vurderte å teste bare av nysjerrighet, samt kunne måle fremgangen gjennom sykkelsesongen, men det ble med ideen for mitt vedkommende.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Jeg har brukt Sunn helse i Kristiansund, koster 600 kroner og der får en test og veiledning med tanke på resultater og videre trening.

Har vært vel anvendte penger for meg.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.701
Torget vurderinger
4
"Doktormannen" satte meg også på betablokker for noen år siden, sammen med blodfortynnende og kolesteroldempende. Den vanlige coctailen som doktormenn pusher av ren rutine straks ordet hjerte står i diagnosen. Det er slett ikke uten bivirkninger og jeg ble ganske kritisk da jeg oppdaget dem.

Nå tar jeg kun blodfortynnende, kroppen fungerer mye bedre enn med "full coctail" og alle tester viser perfekte resultater.

Jeg anbefaler ikke å droppe medisinen, men iblant har kan man godt være kritiske til "doktormenn".

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Under min studietid innen idrett husker jeg at det pågikk treningstudier med utholdenhetstrening på hjertepasienter. Faren min var en av subjektene, og det ble brukt den reelle makspulsen med betablokkerne innabords som referanse for utregning av intensitetssoner.
I den studien fant man forøvrig at de som trente intervalltrening med høy intensitet hadde bedre effekt på følgende parametre enn de som trente kontinuerlig på moderat intensitet; maksimalt oksygenopptak, hjerte-, skjelettmuskel- og blodårefunksjon.
Link til abstract til undersøkelsen;http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=59

Kan forøvrig sitere fra boka "Aktivitetshåndboken - fysisk aktivitet i forebygging og behandling", boka er utarbeidet av Helsedirektoratet;
"Den maksimale hjertefrekvens er lavere hos pasienter med hjertesvikt som behandles med betablokkere, sammenlignet med andre pasienter. Kronisk behandling med betablokkere gir bedre arbeidskapasitet og ejeksjonsfraksjon både ved hvile og arbeid. Det er ikke målt noen påvirkning på skjelettmuskulaturen. Effekten av trening hos hjertesviktpasienter som står på betablokkere er god og man regner da treningsintensitet ut fra høyeste målte hjertefrekvens ved maksimal anstrengelse mens pasienten står på normal betablokkerdose."

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.778
Sted
Holmestrand
nescafe skrev:
Under min studietid innen idrett husker jeg at det pågikk treningstudier med utholdenhetstrening på hjertepasienter. Faren min var en av subjektene, og det ble brukt den reelle makspulsen med betablokkerne innabords som referanse for utregning av intensitetssoner.
I den studien fant man forøvrig at de som trente intervalltrening med høy intensitet hadde bedre effekt på følgende parametre enn de som trente kontinuerlig på moderat intensitet; maksimalt oksygenopptak, hjerte-, skjelettmuskel- og blodårefunksjon.
Link til abstract til undersøkelsen;http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=59

Kan forøvrig sitere fra boka "Aktivitetshåndboken - fysisk aktivitet i forebygging og behandling", boka er utarbeidet av Helsedirektoratet;
"Den maksimale hjertefrekvens er lavere hos pasienter med hjertesvikt som behandles med betablokkere, sammenlignet med andre pasienter. Kronisk behandling med betablokkere gir bedre arbeidskapasitet og ejeksjonsfraksjon både ved hvile og arbeid. Det er ikke målt noen påvirkning på skjelettmuskulaturen. Effekten av trening hos hjertesviktpasienter som står på betablokkere er god og man regner da treningsintensitet ut fra høyeste målte hjertefrekvens ved maksimal anstrengelse mens pasienten står på normal betablokkerdose."
Du skjønte spørsmålet.
Takker og bukker. Skal sjekke boka du referer til.

Topp Bunn