Trengs det å oppgradere Nettverket fra billige Gigabit Switcher ved bruk av NAS?

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.041
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke så mye om nettverk, og har derfor noen simple spørsmål her:

Jeg har følgende nettverk:

1. Gigabit (940 mbits) Internett opp og ned - Fiber. - Koblet med CAT6 til:
2. Ruter med MESH Gigabit - koblet med CAT6 til:
3. D-Link DGS Gigabitt Switch 10/100/1000. Denne er koblet med CAT6 til følgende:
A1: Netgear GS108 Switch Gigabit: Denne er koblet med CAT6 til TV, DAC, Blue-Ray spiller, PS5, Streamer.
A2: Netgear GS Gigabit 5 Switch: Denne er koblet til PC, Monitorer, Streamer.
A3: Printer.
A4: Sonos
A5: Vurderer å koble til NAS/Synology her.

Trenger jeg å oppgradere Switchene, hvis jeg skaffer meg en NAS?

Det eneste jeg kan se er et eventuelt behov, er å få Switcher som tar CAT6A, så de kan sende og motta 10Gbs?
Trenger jeg det for det som er beskrevet over?

Har det noe å si at en Switch har jordet kabel eller ikke?

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.007
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke så mye om nettverk, og har derfor noen simple spørsmål her:

Jeg har følgende nettverk:

1. Gigabit (940 mbits) Internett opp og ned - Fiber. - Koblet med CAT6 til:
2. Ruter med MESH Gigabit - koblet med CAT6 til:
3. D-Link DGS Gigabitt Switch 10/100/1000. Denne er koblet med CAT6 til følgende:
A1: Netgear GS108 Switch Gigabit: Denne er koblet med CAT6 til TV, DAC, Blue-Ray spiller, PS5, Streamer.
A2: Netgear GS Gigabit 5 Switch: Denne er koblet til PC, Monitorer, Streamer.
A3: Printer.
A4: Sonos
A5: Vurderer å koble til NAS/Synology her.

Trenger jeg å oppgradere Switchene, hvis jeg skaffer meg en NAS?

Det eneste jeg kan se er et eventuelt behov, er å få Switcher som tar CAT6A, så de kan sende og motta 10Gbs?
Trenger jeg det for det som er beskrevet over?

Har det noe å si at en Switch har jordet kabel eller ikke?
På nettverksportene er det galvanisk skille, så jordet eller ikke har lite å si på switchen.
10Gbit switch er jo fint det, om utstyret man har støtter det, noe som ikke er veldig vanlig på consumption level utstyr. Det er også multigig som er det nye nå de siste årene, så da har man plutselig 2,5Gb og 25Gb istedet for 1 og 10Gb. Men klientene er fortsatt 1Gb for det meste, spørsmålet er jo hvor mye data man skal overføre og kanskje hvor ofte.. 1Gb holder til det meste det, kommer jo også an på hvor kjapp NAS er.
Det beste er jo å ha en switch som fordeler til andre switcher med litt større båndbredde enn det klientene har så man slipper det man kaller over subscription på portene som skaper flaskehalser.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.003
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Du har ihvertfall flere nettverksbokser i din leilighet en jeg har i mitt relativt romslige hus. Har to rutere hvor den ene fungerer som trådløs AP/switch. Det nettet server 4 TVer, 4 PCer, 3 pædder, 2 skrivere og Grotta. 😁

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
Normalt så holder enklere utstyr for hjemmebruk. Profesjonelt utstyr er laget for mange flere brukere og datamengder som ikke er aktuelle i hjemmesystemer.

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Antall liker
532
Sted
Melhus
Det er veldig generaliserende og ikke nødvendigvis riktig.
Alt kommer an på behovet til hver enkelte.
Datamengder: driver en med video, da er det store mengder data.
Brukere: bor du i kollektiv, da kan separasjon i nettet være tema.

Professionell utstyr har støre tilpassingsmuligheter som noen kan trenge, men mange ikke har behov for.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.041
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er veldig generaliserende og ikke nødvendigvis riktig.
Alt kommer an på behovet til hver enkelte.
Datamengder: driver en med video, da er det store mengder data.
Brukere: bor du i kollektiv, da kan separasjon i nettet være tema.

Professionell utstyr har støre tilpassingsmuligheter som noen kan trenge, men mange ikke har behov for.
Hvis en velger å bruke proff utstyr, hvor det er ønske om at de 3 Switchene over, blir byttet ut til switcher som kan overføre 10Gbs via CAT6 imellom hverandre; Hvilket merke og hvilken switch ville du valgt da?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
Du åpner døra til et ormebol her.
Det er lisensavtaler og diverse programvare for management og slikt.
Skal du få utnyttet slikt utstyr må du i hvert fall kjøpe noe, og det blir fort kroner siden dette er ment for et betalingsvillig enterprise-segment med store datamengder, mange brukere OG store(ekstreme?) krav til oppetid.

Jeg hadde Cisco Meraki WiFi på flere private lokasjoner, men droppet det nettopp pga kostnader til lisenser og slikt.
Har brukt en del Ubiquiti som har «samme» funksjonalitet, men gratis(hvis de ikke har endret på det).

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
Jeg ville ha prøvd å få alt gjennom 1 switch, hvis det ikke blir alt for vanskelig?
Tenker du 10Gb på alt?
En typisk windows-pc klarer knapt å utnytte 1Gb, så 10 er fort litt overkill.

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.041
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg ville ha prøvd å få alt gjennom 1 switch, hvis det ikke blir alt for vanskelig?
Tenker du 10Gb på alt?
En typisk windows-pc klarer knapt å utnytte 1Gb, så 10 er fort litt overkill.
Tenker bare noen får 10Gbs per Switch, som kan koble Switchene sammen og evt. NAS.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.066
Sted
Holmestrand
MikroTik er svært konkurransedyktige på både pris og ytelse, ikke alltid de enkleste å sette opp, men dønn pålitelige når de er på plass.

Hadde en av de enkleste MiroTik-ruterne til et av de mest kritiske forbindelsene på jobb. Kostet noen få hundrelapper. Var oppe i over 5 år uten det minste uregelmessighet.

En eller flere slike f eks?

Proethifi

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
2.041
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du trenger 3 switcher?
Typ 8 porter + fiber som f eks 10Gb backbone, og kanskje tilkobling av NAS eller annen server?
Jeg har kablet utstyr på 3 plasser + Ruter har ikke mange nok LAN porter, derfor jeg trenger 3 switcher.
1. Hovedswitchen trenger minimum: 5 Gbs CAT6 + 3 x 10 Gbs porter.
2. Switch minimum: 7 x Gbs og 1 x 10 Gbs port.
3. Switch minimum: 5 x Gbs og 1 x 10 Gbs port.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.007
Torget vurderinger
1
Vurderer Dante, men har ikke startet med Dante enda.

Hvis jeg kommer til å bruke Dante, har det noe å si?
Det er anbefalt å kjøre Dante på eget utstyr, men ikke noe problem å kjøre det sammen med alt det andre man har heller.. Så lenge det ikke er noe som bruker mye data så går det helt fint.

Topp Bunn