Trenger vi et merke som Goldmund?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BigSwifty skrev:
    Alle disse trådene følger samme mønster: De som er negative til et (dyrt) merke beskyldes for å være misunnelige, og får beskjed om å holde kjeft og kose seg med midfi-anleggene sine.

    De som forsvarer (de dyre) merkene, beskyldes for å ha mer penger enn vett og bare gå for bling og status

    Innimellom er det noen som forsiktig antyder at folk må få lov til å bruke sine egne penger til hva de vil. Men slike fornuftige argumenter hører jo ingensteds hjemme her på Sentralen.

    Kan noen fortelle meg, på hvilken måte disse (ganske mange) trådene beriker hobbyen vår?
    ... som pauseunderholdning mellom kabeltrådene, som også følger sitt eget mønster?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    BigSwifty skrev:
    Innimellom er det noen som forsiktig antyder at folk må få lov til å bruke sine egne penger til hva de vil. Men slike fornuftige argumenter hører jo ingensteds hjemme her på Sentralen.
    Slett ikke et fornuftig argument. Det brukes utelukkende til i retorisk øyemed å få opponenten til å holde kjeft/si at det er noe som ikke er diskusjonsevnende.

    NN skal da få bruke pengene sine til hva han vil. Men har noen noen gang vært uenig i det? Når vi går ut over NN så stiller spørsmålet seg for oss andre; er slik pengebruk interessant for meg? Får jeg noe igjen for det? Er det rasjonelt med tanke på utgifter og tilbakebetalt lyd? Den siste verden lever mange av oss i. Den er på ingen måte illegitim. Det er like legitimt som at NN bruker pengene sine på hva han nå finner for godt. Og så diskuterer vi i vilden sky på en munter måte, for å få fotfeste for våre egne beslutninger eller nyskjerrighet.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Dr Dong skrev:
    BigSwifty skrev:
    Innimellom er det noen som forsiktig antyder at folk må få lov til å bruke sine egne penger til hva de vil. Men slike fornuftige argumenter hører jo ingensteds hjemme her på Sentralen.
    Slett ikke et fornuftig argument. Det brukes utelukkende til i retorisk øyemed å få opponenten til å holde kjeft.

    NN skal da få bruke pengene sine til hva han vil. Men har noen noen gang vært uenig i det? Når vi går ut over NN så stiller spørsmålet seg for oss andre; er slik pengebruk interessant for meg? Får jeg noe igjen for det? Er det rasjonelt med tanke på utgifter og tilbakebetalt lyd? Den siste verden lever mange av oss i. Den er på ingen måte illegitim. Det er like legitimt som at NN bruker pengene sine på hva han nå finner for godt. Og så diskuterer vi i vilden sky på en munter måte, for å få fotfeste for våre egne beslutninger eller nyskjerrighet.
    Kjære Dong,

    Det er i hvert fall en argumentasjon med en slags logikk - det skal du ha!

    Jeg likte særlig "...i vilden sky og på en munter måte".

    Fikk litt mer sansen for "kranglefraksjonen" nå, merker jeg ;D

    Hilsen NN
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    BigSwifty skrev:
    Fikk litt mer sansen for "kranglefraksjonen" nå, merker jeg ;D

    Hilsen NN
    Velkommen skal du være, det er plass til fler! ;D
     
    R

    Roysen

    Gjest
    totte skrev:
    Roysen skrev:
    ....men Jenslu da får de som mener dette "innrømme det". Det blir helt patetisk å skulle fortelle hva andre mener eller har for motiver. For meg ser ikke Goldmund spesielt bra ut, det har ingen særlig høy status i Norge og jeg vinner ikke noe personlig på si at jeg eier en Goldmund i noen norske kretser. Hvorfor skulle det da betviles dersom jeg sier at jeg har kjøpt min Goldmund Eidos Reference og vurderer å kjøpe et par Golmund Telos 3500 ene og alene ut fra lydkvaliteten? Hva annet har jeg å vinne på det? Hvorfor skulle jeg lyve om det dersom det jeg sier ikke stemmer?

    Nei, folk må slutte å legge egne vurderinger til grunn for å forsøke å reasjonalisere det andre foretar seg og i stedet godta andre som de er med deres vurderinger, prioriteringer og det hele.

    Hva er forresten galt med å velge Goldmund ene og alene ut fra lydkvaliteten dersom man ønsker det beste og liker lyden fra deres produkter?

    Mvh
    Roysen
    Og da spiller det vel heller ingen rolle for deg hva andre måtte tro og mene om Goldmund og hvorfor du har merket, så hvorfor så opprørt?
    Jeg er opprørt som en følge av den harde medfarten produsenten får. Det har ikke noe med meg å gjøre. Jeg synes det er en uting uansett hvilken produsent det er som får slik pepper når den ikke er fortjent.

    Mvh
    Roysen
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Det er klart vi trenger merker som Goldmund
    Det faktum at de bruker oem innmat fra rimelig prisede produkter som pioneer dvd spilleren gir jo meg mye lyd for pengene.
    For når goldmund mener den er god nok for sine kunder til den prisen de forlanger da er den iallefall god nok for meg.
    Jeg kjøper jo så klart pioneer spilleren :)
    Det er jo pga de pengesterke at vi får bedre lyd pr krone.
    Goldmund kan heller ikke produsere alt in house. Så de må lete etter komponenter som holder mål til sine kunder i oem markedet.
    Så når noen absolutt må avsløre det de kaller "svindel" gir de meg og andre verdifull innsikt i hva som er godt nok for highend segmentet.
    Og jeg kan gå å kjøpe tilsvarende produkter i det rimeligere markedet.
    noe som passer min lommebok bedre.
    Så all honnør til Goldmund og andre highend merker for den innsatsen de gjør for go lyden.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Roysen skrev:
    totte skrev:
    Roysen skrev:
    ....men Jenslu da får de som mener dette "innrømme det". Det blir helt patetisk å skulle fortelle hva andre mener eller har for motiver. For meg ser ikke Goldmund spesielt bra ut, det har ingen særlig høy status i Norge og jeg vinner ikke noe personlig på si at jeg eier en Goldmund i noen norske kretser. Hvorfor skulle det da betviles dersom jeg sier at jeg har kjøpt min Goldmund Eidos Reference og vurderer å kjøpe et par Golmund Telos 3500 ene og alene ut fra lydkvaliteten? Hva annet har jeg å vinne på det? Hvorfor skulle jeg lyve om det dersom det jeg sier ikke stemmer?

    Nei, folk må slutte å legge egne vurderinger til grunn for å forsøke å reasjonalisere det andre foretar seg og i stedet godta andre som de er med deres vurderinger, prioriteringer og det hele.

    Hva er forresten galt med å velge Goldmund ene og alene ut fra lydkvaliteten dersom man ønsker det beste og liker lyden fra deres produkter?

    Mvh
    Roysen
    Og da spiller det vel heller ingen rolle for deg hva andre måtte tro og mene om Goldmund og hvorfor du har merket, så hvorfor så opprørt?
    Jeg er opprørt som en følge av den harde medfarten produsenten får. Det har ikke noe med meg å gjøre. Jeg synes det er en uting uansett hvilken produsent det ersom får slik pepper når den ikke er fortjent.

    Mvh
    Roysen

    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For de som vil ta med engasjementet sitt og bruke til noe konstruktivt kan fortsette i denne tråden.
    Lurer på hvorfor moderatorene på forumet ikke stopper slike tråder som dette når det likevel på kanten av regelverket?
    Fikk en sakelig begrunnelse av høvdingen i går, men selv en blind høne så hvordan denne tråden ville utvikle seg.
    Blir ikke annet enn dårlig stemning.

    Fortell heller om de gode kanskje godt skjulte produktene i denne tråden. :)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66474.0.html
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    totte skrev:
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)

    Det er hyggelig, men det at jeg er Goldmundforsvarer stemmer ikke. Har som skrevet over, ikke testet noe som helst av dette merket og kan da heller ikke kritisere produktets lydmessige kvaliteter, heller ikke forsvare det.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    val skrev:
    totte skrev:
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)

    Det er hyggelig, men det at jeg er Goldmundforsvarer stemmer ikke. Har som skrevet over, ikke testet noe som helst av dette merket og kan da heller ikke kritisere produktets lydmessige kvaliteter, heller ikke forsvare det.
    Jeg har da aldri hevdet at du er Goldmundforsvarer.

    Ah, all the ado about nothing...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    val skrev:
    totte skrev:
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)

    Det er hyggelig, men det at jeg er Goldmundforsvarer stemmer ikke. Har som skrevet over, ikke testet noe som helst av dette merket og kan da heller ikke kritisere produktets lydmessige kvaliteter, heller ikke forsvare det.
    Som nevnt, mye utilsiktet komikk.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    val skrev:
    totte skrev:
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)

    Det er hyggelig, men det at jeg er Goldmundforsvarer stemmer ikke. Har som skrevet over, ikke testet noe som helst av dette merket og kan da heller ikke kritisere produktets lydmessige kvaliteter, heller ikke forsvare det.
    Som nevnt, mye utilsiktet komikk.
    Ja, det var vel morsomt det? ::)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    totte skrev:
    val skrev:
    totte skrev:
    val skrev:
    Det er bare å gi opp! Se heller humoren i de negative kommentarene til saueflokken
    Ikke sant.

    Og siden det også blant innleggene til enkelte Goldmundforsvarere finnes innslag av utilsiktet komikk finnes det noe å glede seg over for alle. :)

    Det er hyggelig, men det at jeg er Goldmundforsvarer stemmer ikke. Har som skrevet over, ikke testet noe som helst av dette merket og kan da heller ikke kritisere produktets lydmessige kvaliteter, heller ikke forsvare det.
    Jeg har da aldri hevdet at du er Goldmundforsvarer.

    Ah, all the ado about nothing...
    Jeg antok at den var ment på meg ettersom du siterte mitt innlegg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ertevers

    Erta berta sukkererta
    buksa di er altfor vid
    skal du bo i den
    eller går det flere i?

    Erta berta sukkererta
    skjorta di er altfor trang
    har du limt den på med Karlsons
    eller dratt den på med tang?

    Erta berta sukkererta
    kjolen din er altfor sid
    fryser du på lilletåa
    eller er du gått i hi?

    Erta berta sukkererta
    lua di er altfor flat
    skal den være badematte
    eller pannekakefat?

    Erta berta sukkererta
    tjukkebolla sladrehanken
    mammadalten pipestilken
    furteguri gjerrigknarken.

    Erta berta ertekroken
    er du født med krøll på drøvel´n?
    Skal gi deg en i fleisen
    eller slå deg ned i støvel`n?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Noe ting går igjen i denne typer tråder:

    1) Trådstarter(ene)
    2) Teorien om at rike mennesker handler irrasjonelt og ut fra et ønske om status (les: er dumme)
    3) Teorien om at de mindre bemidlede handler rasjonelt (les: er smarte)

    Teori 3 vet vi er feil. Her kan man støtte seg på fakta som utdanningsnivå, kosthold og livsstilsykdommer mm. Alle som følge av personlige valg.
    Teori 2 har formodningen mot seg, da rikdom (som regel) er et resultat av nøysomhet og lønnsomme disposisjoner.
    Punkt 1, hvorfor enkelte har en viss modus for enkelte tema kan vi bare spekulere i. For min egen del setter jeg en knapp på eksponeringsbehov (for enhver pris..)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes denne tråden har gått langt nok, og den blir herved stengt.

    Det kommer ikke noe mer matnyttig frem i denne diskusjonen.

    Mvh
    Høvdingen
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn