Trenger tips

Micromax

Medlem
Ble medlem
15.01.2009
Innlegg
27
Antall liker
4
Hei godtfolk!

I løpet av de mørke vinterkveldene har jeg funnet frem min trofaste Thorens TD166MkII og all den gamle gode vinylen. Med årene har vel mitt krav øket en smule, og dette medførte ny plint, bunnplate, bitumen, fjærer og en Rega RB250 arm. Armen fikk ny kabel fra arm til rca-kontaktene. Det er her mitt lille problem har oppstått. Kabelen er så tykk og stiv av fjæringen blir påvirket. For å prøve å eliminere dette hadde jeg tenkt å montere rca apparatkontakter i plintet forbundet med armen med tynn og føylig kabel. Mitt spørsmål til de innvidde er hvordan kabel som kan anbefales mellom arm og apparatkontaktene og hvor denne kan anskaffes.
Takker på forhånd for svar.

Mvh. Ole
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Micromax skrev:
Når du først er igang vil jeg absolutt anbefale heltrukken kabel fra skoene til PU og helt fram til RCA itil RIAA. RCA kontakter på platespilleren er ei krykkeløsning (jeg bruker selv krykker med XLR kontakter på hekken av min TD166). Høyfleksibel par kabel er fint. Til MM PUer bør du bruke kabler med dokumentert kapasitans, slik at du har kontroll på dette.

mvh
KJ
 

Micromax

Medlem
Ble medlem
15.01.2009
Innlegg
27
Antall liker
4
Hei KJ

Skjønner det at jeg er grønn når det gjelder dette. Jeg har en AT-OC9MLII på armen. Lydmessig fungerer det ok som det er i dag. Du nevner høyflex parkabel. Burde det ikke benyttes kabel med skjerm?

Ole
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Micromax skrev:
Skjønner det at jeg er grønn når det gjelder dette. Jeg har en AT-OC9MLII på armen. Lydmessig fungerer det ok som det er i dag. Du nevner høyflex parkabel. Burde det ikke benyttes kabel med skjerm?
Bruk gjerne tvinnet parkabel med skjerm. Internt i platespilleren er det ofte mest effektivt med tvinning. I selve toneramen så fungerer toneramen som skjerm (fortsatt at den er godt jordet), så der kan man bruke tvinnet parkabel uten skjerm. Både i armen og ift. det flytende opphenget er det viktig at kabelen er fleksibel, slk at den ikke hindrer bevegeligheten i hhv arm og oppheng. Det er noen kurrante guider på nett om re-wiring av rega-arm - google og du finner. AT-OC9 er relativt ufølsom for kapasitiv last i kabelen så dette er mindre kritisk. Dersom det på et tidspunkt blir aktuelt åbytte til MM vil jeg likevel foreslå å gå for kabler med god dokumentasjon på egenskapene (skjerming, ledere, isolasjon, oppbygging og fleksibilitet, i tillegg til resistans, impedans og kapasitans).

mvh
KJ
 

Micromax

Medlem
Ble medlem
15.01.2009
Innlegg
27
Antall liker
4
KJ skrev:
Micromax skrev:
Skjønner det at jeg er grønn når det gjelder dette. Jeg har en AT-OC9MLII på armen. Lydmessig fungerer det ok som det er i dag. Du nevner høyflex parkabel. Burde det ikke benyttes kabel med skjerm?
Bruk gjerne tvinnet parkabel med skjerm. Internt i platespilleren er det ofte mest effektivt med tvinning. I selve toneramen så fungerer toneramen som skjerm (fortsatt at den er godt jordet), så der kan man bruke tvinnet parkabel uten skjerm. Både i armen og ift. det flytende opphenget er det viktig at kabelen er fleksibel, slk at den ikke hindrer bevegeligheten i hhv arm og oppheng. Det er noen kurrante guider på nett om re-wiring av rega-arm - google og du finner. AT-OC9 er relativt ufølsom for kapasitiv last i kabelen så dette er mindre kritisk. Dersom det på et tidspunkt blir aktuelt åbytte til MM vil jeg likevel foreslå å gå for kabler med god dokumentasjon på egenskapene (skjerming, ledere, isolasjon, oppbygging og fleksibilitet, i tillegg til resistans, impedans og kapasitans).

mvh
KJ
Hei KJ

Har du peiling på hvilke grenseverdier resistans, impedans og kapasitans bør ligge mellom?

Mvh.
Ole
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Micromax skrev:
...
Har du peiling på hvilke grenseverdier resistans, impedans og kapasitans bør ligge mellom?
...
Konkrete grenseverdier finnes ikke. Men jeg synes det er en egenverdi i at tingene dokumenteres.

Resistansen pr. løpemeter bør være så lav som mulig mht lavimpedante MC-PUer. Ditto for kapasitansen, slik at du har mest mulig fleksibilitet mht å sette denne relativt presist på inngangen til RIAA for MM-PUer. Impedansen er egentlig ukritisk men bestemmes av kapasitans og induktans pr løpemeter (lengde-enhet). For lavimpedante MC-PUer (typisk under 10 ohm) som belastens «hard» (ned mot spoleresistansen i PUen) kan induksjonen i kabelen bli en faktor, og lange kabelstrekk bør unngås, og dersom det skal brukes lange kabelstrekk bør det være en lavimpedant kabel (ca 100-150 ohm eller lavere) med god skjerm. I konstruksjon av en kabel trekker induksjon og kapasitans i hver sin retning og må veies mothverandre. Det viktigste for evt heltrukken kabel er imidlertid fleksibiliteten i kabelen, den kan heller ikke være for tykk, spesielt mht trekking i tonearmen. Multiparkabel er ofte lettere tilgjengelig enn kabler med bare 1 par, del i tilfelle kabelen dersom du skal har separat kabel for høyre og venstre, disse kan evt trekkes i rør og strømpe som beskyttelse og kosmetikk. Med multiparkabel bør du også se etter individuelt skjermet kabel. Ledertykkelsen bør være under ca 0,22mm2 med relativt tynn isolasjon mht å trekke kabelen i tonearmen.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Micromax skrev:
KJ skrev:
Micromax skrev:
Skjønner det at jeg er grønn når det gjelder dette. Jeg har en AT-OC9MLII på armen. Lydmessig fungerer det ok som det er i dag. Du nevner høyflex parkabel. Burde det ikke benyttes kabel med skjerm?
Bruk gjerne tvinnet parkabel med skjerm. Internt i platespilleren er det ofte mest effektivt med tvinning. I selve toneramen så fungerer toneramen som skjerm (fortsatt at den er godt jordet), så der kan man bruke tvinnet parkabel uten skjerm. Både i armen og ift. det flytende opphenget er det viktig at kabelen er fleksibel, slk at den ikke hindrer bevegeligheten i hhv arm og oppheng. Det er noen kurrante guider på nett om re-wiring av rega-arm - google og du finner. AT-OC9 er relativt ufølsom for kapasitiv last i kabelen så dette er mindre kritisk. Dersom det på et tidspunkt blir aktuelt åbytte til MM vil jeg likevel foreslå å gå for kabler med god dokumentasjon på egenskapene (skjerming, ledere, isolasjon, oppbygging og fleksibilitet, i tillegg til resistans, impedans og kapasitans).

mvh
KJ
Hei KJ

Har du peiling på hvilke grenseverdier resistans, impedans og kapasitans bør ligge mellom?

Mvh.
Ole
I tilfellet MM er kapasitiv belastning viktig. Selv om det ofte er stort spillerom her, bør kabelkapasitans holdes så lav som mulig. Hvis dette reseulterer i for "lys topp" kan en dempe dette ved å legge på noen pF på inngangen til RIAA. Hvis kabelen har for høy kapasitans, er løpet kjørt.
Typisk kapasitiv belastning for MM er i området 150 - 300 pF.
 
Topp Bunn