Trenger tips til plassering

A

atledreier

Gjest
Hei!

Nå har jeg prøvd en god del forskjellige plasseringer, uten å finne den helt riktige. Den beste jeg har funnet til nå er å følger Cardas' anbefaling. Det spiller bra i toppen, men mangler litt i bunn. Dette har jeg fått bekreftet med målinger. Ok, først av alt, rommet slik det står nå:

og målingene jeg har gjort:
Blå er begge høyttalerne, rød er venstre og grønn er høyre.

Som dere ser, er det en skikkelig dip på 50Hz, og høyre har en enda verre på 140Hz.

Ved siden av pipa (80cm) på sideveggen er det en åpning ut til gangen, 2m høy og 1m bred uten dør, men med en lett gardin. Denne åpningen er midt i førsterefleksjonspunktet til høyre høyttaler. Jeg har et tykt teppe på venstre sidevegg i 1. refleksjosnpunkt. Kan det være denne åpningen som gir dip'en ved 140Hz på høyre høyttaler? Og hva kan jeg gjøre fpr å bli kvitt dykket ved 50Hz? Toppene er ikke noe problem, de trekker jeg ned med DSP'en, men å løfte dips på nesten 10dB blir for drøyt.

Rommet er 3.95m bredt, og 5.15m langt. Det er 2.30m under taket. Betonggulv med laminat, langveggene er panel, bakvegg er huntonitt med tapet, og en stor glassdør inn til kontor. Framvegg er også huntonitt med tapet, med to små kjellervinduer med lette gardiner foran, høyt oppe på veggen. Taket er også panel.
Bokhyller på bakvegg (se tegningen av rommet). 2seter skinnsofa og teppe på gulvet under bordet. Utstyret er Lyngdorf TDA2200 og Dali Euphonia MS4.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hvordan har du målt?  Er usikker på hva dipen ved 50Hz kan komme av.

Har lagt inn rommets dimensjoner her for å finne stående bølger, og det er ingen modes som passer med den dipen...
http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Ellers er jo rommet ditt ikke så veldig avlangt.  Har du forsøkt å følge Cardas' anbefalinger for et rom som er bredere enn det er langt eller for et kvadratisk rom?  Det kan jo være verdt forsøket, ihvertfall:
http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=32&pagestring=Room+Setup+7
http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=33&pagestring=Room+Setup+8

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.985
Sted
Holmestrand
Hvordan kan du ut i fra denne kurven si at toppen er OK, men at du mangler noe i bunnen? Kurven slutter ved 1k?

T

theStig

Gjest
Peaks og dips skyldes både stående bølger OG såkalte boundary reflections (refleksjoner fra rommets flater). Som oftest er det største problemet faktisk boundary reflections. Å flytte på høyttalerne er det eneste praktisk realiserbare å gjøre med dette problemet.

Hvilke flater som skaper problemet ditt er ikke så lett å si, men jeg ville nok forsøkt å plassere høyttalerne nærmere bakveggen.

Du sier ikke noe som hvordan målingen er gjort. Kan du si noe mer om det? Er det MLS, sinus, hvor stort time window? Osv..

A

atledreier

Gjest
Hvordan kan du ut i fra denne kurven si at toppen er OK, men at du mangler noe i bunnen? Kurven slutter ved 1k?  
Fordi jeg klippet kurven ved 1k så den ikke skulle fylle hele forumet, og dessuten låter det bra i toppen. Min erfaring er at de fleste rom-problemer ligger under 1kHz.

Målingene er gjort med ATB-softwaren som Lyngdorf leverer.

Kan åpningen ut til gangen være et problem? Hva med pipen i seg selv? Kan den virke som en resonator eller noe?

Har forøvrig prøvd med rommet 'andre veien', dog uten å følge noen 'regel'. Det ble en kjempetopp på 40Hz, og dip på 60 på venstre og 80 på høyre høyttaler. Det var over 25dB mellom høyeste peak og laveste dip. Når jeg kompenserte for disse i DPS'en låt det steinbra, men det krevde jo utrolig mye av utstyret, så høytspilling var utelukket.
Prøvde som Cardas anbefalte og flytte høyttalerne nærmere bakvegg og sidevegg i samme forhold som de står nå, og bassen ble bedre, men på bekostning av at hele lydbildet falt sammen og mistet all dybde.

Skal prøve Cardas' alternativer nå, og se.

T

theStig

Gjest
Et klassisk problem dette! Den plasseringen som gir best bass er langt unna den som gir best lydbilde i resten av området, og det er så og si umulig å få til begge deler. God bass og godt lydbilde er to motstrebende ting rent plasseringsmessig.

Det jeg vil anbefale er å plassere for best bass, og så etterpå rette opp feilene i resten av området med akustikk-regulering i form av absorenter eller diffusorer. Med akustikkregulering kan man faktisk oppnå både god bass og godt lydbilde.

A

atledreier

Gjest
Er stygt redd for det, ja....

Her er forøvrig resultatet av å ha anlegget på langveggen. Nok en gang, blå er begge, rød er venstre og grønn er høyre. Umiddelbart høres det bedre ut, med mer smell i midbass og mer bass, men det er flatere og mindre åpent nå. Det hører med til historien at jeg ikke har gjort meg samme flid med demping av refleksjoner ennå. Bl.a står en CD-karusell 20cm skrått bak den ene HT, og hylla med elektronikken omtrent samme bak den andre. Har dempet førsterefleksjon fra sidevegg på begge sider.

Og jeg tok liksågodt en måling etter litt flytting fram og tilbake med lytteposisjon. Blå er med lyttepos relativt tett opp mot bakvegg (40cm), og rød er med lytteposisjon 190cm fra høyttalerne, som gir likesidet trekant mellom meg og høyttalerne. Merk: Denne målingen har mindre smoothing enn de andre (1/24 okt. mot 1/6 på de øvrige)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Dette ser ut til å være mer i samsvar med resultatene fra room-mode kalkulatoren, ja...

T

theStig

Gjest
Jeg skal gjøre en simulering i RPG RoomSimulator jeg.. kjem attende med resultata...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Høres nøyaktig ut som samme problemet som jeg har. Kan disse daad trapsene ordne opp? Er sykt fornøyd med alt over (nå tipper jeg bare) 200 hz.
Vanskelig å forklare, men bassen høres "hul" ut. Eneste høyttaler som jeg har hatt hjemme som ikke har kranglet i bassen var gradient rev, men den er jo dipol og oppfører seg vel annerledes i forhold til romakustikken.
Blir gøy å følge denne tråden, og var litt trøst å se at andre har samme problemet. :)

T

theStig

Gjest
Maverick, hvor høyt over gulvet er senteret på basselementet i høyttalerne dine?

A

atledreier

Gjest
Jeg ønsker også å kunne ha anlegget på kortveggen. Da blir rommet brukende til andre ting også.

Tenkte også på bassfeller. Kanskje de kan ordne opp litt?

T

theStig

Gjest
Kan du oppgi plasseringen av HT og lyttepos du har nå, så skal jeg se om simuleringen min stemmer med måligene dine også.

A

atledreier

Gjest
Okei, hvis du bruker den første målingen, stod høyttalerne 109 fra sideveggen, og 176 fra bakveggen. Dette er målt i fra diskantelementet. Lytteposisjonen er symmetrisk 172cm fra høyttalerne.

Siste målingen er med høyttalerne på langveggen, 105 fra bakvegg, 163 fra sidevegg, med lyttetposisjon 190cm fra høyttalerne.

Sånn jeg har det nå har jeg åpningen til gangen omtrent rett bak lytteposisjonen.

T

theStig

Gjest
Når du sier avstand fra høyttalerne, er dette da i rettlinje fra lytteposisjon til høyttaler?
Det hadde vært lettere å angi avstand fra bakvegg eller frontvegg.

T

theStig

Gjest
Nå har jeg satt opp rommet ditt i RPG RoomOptimizer. Har gjettet litt på lytteposisjonen, men tror det stemmer bra. Jeg får samme respons omtrent som du har målt, peaker ved 100 og 200 Hz, og dip ved 50 og 150 Hz.

Her kommer et forslag til plassering som simulert gir en flatere respons.

Lytteposisjon: 2,5 meter fra frontvegg, senter i bredden
Høyttalere: 1,32 meter fra sidevegg, 0,93 meter fra frontvegg (målt ved senter på basselement)

Denne lytteposisjonen er litt foran midten av rommets lengderetning, og dessuten ganske nær høyttalerne. Dette er sikkert uvant for de fleste, men jeg har meget god erfaring med å gjøre det slik. Jo nærmere høyttalerne man kommer jo mindre påvirker rommet det man hører.

Det hadde vært morro om du kunne sette det opp slik, og så måle på det! Det ser ikke perfekt ut på simulering, men bedre enn den opprinnelige posisjonen din i hvertfall.

T

theStig

Gjest
En til, som kanskje er enda bedre:

Lytteposisjon: 2,33 meter fra frontvegg, senter i bredden
Høyttalere: 1,29 meter fra sidevegg, 0,92 meter fra frontvegg (målt ved senter på basselement)

A

atledreier

Gjest
Vi snakker om anlegget på langveggen, ikke sant?

Skal prøve i kveld. Får ikke tatt noen målinger i dag, da ungene er i seng når jeg får anledning til det, og det bråker fælt å måle.

Apropos bråk: Jeg har rotter som står i bur på kjøkkengulvet, rett over kjellerstua. Før så gikk de amok hver gang jeg spilte høyt, for det vibrerer en del i kjøkkengulvet. Med buret på sorbotanføtter merker de ingenting.. ;)

T

theStig

Gjest
Jeg mente å ha anlegget på kortveggen. Hvis tegninga di er riktig, så har du vel anlegget på kortveggen nå også, ikke sant?

A

atledreier

Gjest
med anlegget på kortveggen og 1.32m til hver sidevegg er det jaggu ikke mye luft igjen på midten... 1.31m virker veldig smalt for meg.. men for all del, jeg skal da prøve! :)

T

theStig

Gjest
Det kan nok virke som en "rar" plassering, men for all del: prøv den, mål og lytt.

Avstanden mellom høyttalerne er liten, men det vil du oppdage at avstanden fra deg til høyttalerne også blir...hehe ;D

Det blir nesten nærfeltslytting dette her, med de fordeler man får da.

A

atledreier

Gjest
Joa.... men det SER litt dust ut... sitte med labbene mellom høyttalerne og spille.. ;) Men det skal prøves, det er sikkert. Må bare få tassene i seng nå, så får vi se hva det blir.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Nå skal jeg komme med en litt merkelig kommentar; dB tallene du måler i, er det reelt? Altså 35-45 dB sånn ca. I mitt rom får jeg totalt forskjellige kurver ved forskjellige volum, eller dvs, når jeg måler ved mitt referansenivå på 85 dB og når jeg måler 15 dB under. Prøv å gjør en måling med litt volum

A

atledreier

Gjest
Skulel gjerne det, men mikken/lydkortet mitt går ikke høyere. Alt står på fullt, inkludert anlegget (nesten). Mikken er en Denon autosetup mikk som tydeligvis har mye lavere følsomhet enn den mikken som fulgte med ATB-settet. Problemet er at den originale målemikken var gåen ved ankomst, så man får ta hva man har. Jeg har bare antatt at Denon mikken er lineær, iom at den skal brukes til romkorreksjon den og (audyssey). ATB har en funskjon for å gjøre kontinuerlige (middelverdi) målinger, så for å unngå for dårlig signal/støyforhold lar jeg det alltid stå minst 30 sekunder, gjerne mer. Broblemet er at det er så grisehøyt at rotter, unger, kjerring og naboer tror det er alvorlig fare på ferde når jeg driver på.

A

atledreier

Gjest
Ok, først av alt... Det så SKIKKELIG dust ut! :)

Men gubbanoa som det spilte! Hvis man lukker øynene og ser for seg et større rom foran anlegget blir det grisetøft. Jevnt og fint i bassen, åpent og fint i toppen. Men kona rister oppgitt på hodet... ;)

Har ikke målt noe ennå, og bare lyttet littegranne, men det virker lovende!

PS. Det meste der inne er midlertidig. Ullteppet på veggen demper 1. refleksjon når anlegget står på langveggen, gardinene var til overs fra forrige huset osv.. ;)

T

theStig

Gjest
Så du likte lyden? Hehe... tenkte meg det.
Drit i at det ser litt .. skal vi si... uvant ut. Låter det bra, så er vel det viktigere?

Siden du har bånd-tweetere i høyttalera dine, så ville jeg nok vinklet de litt inn mot lytteposisjonen, kanskje så akseretningen krysser en halvmeter bak hodet ditt.

A

atledreier

Gjest
Jepp, fant ut at det funker bedre med litt vinkling, ja. Det er uvant, men låter sånn umiddelbart bra. Skal jobbe litt med refleksjoner og demping av disse i morgen, og ta noen målinger. Og spille musikk!  Masse musikk!  :)   Artig med anlegg! ;)  Takk for hjelpen!

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hei thestig.. Jeg sliter med det samme.. Har ikke gjort noen målinger, men hører lett at lyden ikke er helt som den bør være.. Gidder du gjøre det samme for meg som for maverick??

Jeg rekker ikke legge ut mål og tegninger av rommet før i morgen.. Må bare finne ut hvordan jeg tegner på pc`en først.. som du kanskje skjønner er jeg ikke noe flink med data... :-[ :-[

Av HT spiller jeg på PBN Montana XP. http://www.highend.no/xp.html I et muligens litt for lite rom for øyeblikket, men det er det jeg må leve med en god stund frem i tid. :-[

Håper du har lyst å hjelpe meg..
Mvh Thomas..

T

theStig

Gjest
Ok, sleng ut noen mål du, så skal jeg se på det....

A

atledreier

Gjest
Okey, da har jeg tatt noen kjappe målinger, og det ser bra ut. Bekrefter forøvrig teorien og ørene. Litt booming i øvre midbass, som jeg lett kan trekke ned med DSP.. ;)

Og siden akto tok opp det med nivå på målingene tok jeg to målinger med 10dB forskjell i nivå. De ser bortimot like ut for meg...

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Ja, det ser dønn likt ut :) Bra!

Det kan kanskje være min billige Radioshack som lurer meg ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Hvilket program bruker dere for å gjøre disse målingene. Kan jeg bruke mic inngangen på laptopen?

A

atledreier

Gjest
Flinkgutt: Neida, det er bare ikke lagt på plass da jeg tok dette bildet.

Thomand: Jeg bruker APB-PC, men det er flere gode slike programmer ute i verden. Man bruker mikrofoninngangen på en laptop eller noe slikt, ja.

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Hei theStig

Mitt rom er 3 m x 7,5 m og 2,45 m høyt. Hvor er beste plassering av høytalere og lytteposisjon?

Forslag mottas med takk.

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Det er 35cm opp til senter av den første 10" og 64cm til den neste 10" Høytalerne er ikke i lodd, men bakoverlent som på skorsteinen på et skip

Plassering i rommet av høytalere og lytteposisjone er så og si helt fritt.

A

atledreier

Gjest
Plassering i rommet av høytalere og lytteposisjone er så og si helt fritt.
Du må ikke si sånt til theStig! Du ser hva han kom opp med til meg! ;) Men det funker. Lydmessig i alle fall... Får se om jeg eksperimenterer litt med litt mer 'konvensjonell' plassering, og heller kjøper et billass med akustikkplater for å få orden på toppen. Syns utstyret fortjener såpass, det koster jo mer enn en ok bil....

T

theStig

Gjest
Hei psv, du har et litt trøblete rom. Det er mer enn dobbelt så langt som det er bredt. Desssuten er det veldig smalt.

Her kommer i hvertfall ETT forslag, som du jo kan prøve. Anlegg på kortveggen.
Lytteposisjon: 3,2 meter fra frontvegg.
Høyttalere: 0,6 m fra sidevegg, 1,26 cm fra frontvegg. Alle avstander her til senter på basselement.
Pga. liten avstand til sideveggen bør du helt klart dempe disse på noe vis.

Topp Bunn