Ønsker anbefaling Trenger tips har kjøpt nytt anlegg og er ny her =)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Dersom det er en original Vitra så bør salget kunne avstedkomme noe langt bedre enn Densen.
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Dette kommer straks til å ende opp som en stoltråd, i stedet for tips og innspill om forbedringer....:rolleyes:

    Har du prøvd LITT større avstand melom høyttalerne? Tror det kanskje vil gi bedre perspektiv, men jeg har ikke allverdens erfaring med stativhøyttalere, så det er mulig jeg tar feil der..? Eldstedattera hadde en Denon receiver med noen små bokhyllehøyttalere ( tror det var Dali, som hun hadde kjøpt brukt ) og hun hadde fått med noen Monster høytt.kabler. Jeg fikk høyttalerne plassert ut, ca. 3 - 4 meter mellom "boksene", og erstattet kablene med noen NordOst Flatline som jeg hadde liggende. Det ga umiddelbar forbedring, nesten som om det var helt forskjellige høyttalere som ga lyd. Hva slags kabler bruker du?

    Du kommer til å selge den stolen, og ende opp med en Densen integrert om litt ( eller Hegel, Electrocompaniet, Bladelius ), det er mitt stalltips...

    Hehe! Ble mye stol ja... men venter på B&W sine stativer til høytalerene da blir de litt mer avstand. disse kommer i slutten av februar. så skal teste ut litt forjsellig når jeg kommer hjem fra offshore! har altid likt Electrocompaniet. men har aldri blitt prioritert pengebruk til slike EDLE komponenter. men de blir vel forandring på dersom jeg blir bitt av den analoge verden =)
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Da er jeg endelig hjemme fra sjøen!
    fikk satt opp bare for å høre lyden:)
    Ble fort litt lite plass på sjenken!
    Skal legge ut nye bilder når jeg får montert stativ på høytalerene:)



    image.jpg


    image.jpg

    image.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Virkelg style over dette, men hvordan blir vibrasjoner og slikt med spiller og høytallere på samme flate?
     
    Sist redigert:

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Är avundsjuk :(
    Vet dock inte om det beror på den snygga stereon eller för att det är så rent och snyggt hemma, hos dig.
    Har du märkt någon skillnad på högtalarnas ljud från oinspelade och inspelade/på väg att bli inspelade?

    Har själv ett par Ikea Gåje stativ :cool: I flera år hade jag bara ett par Sony SRS-A205 Datorhögtalare (Min första stereo, efter en mångårig paus med musikintresset) på dem men de var rangliga (ostabila).

    När det var dags att pensionera Sony högtalarna tog jag med mig hylsnyckelsatsen och stora polygripen, från garaget och drog åt, så in i Norden. Gåje-stativets alla delar sitter nu stumt som berget.

    Sony SRS-högtalarna fästes med en slags grov kardborretejp (english: Velcro) men Dynavoice Magic S-4 EX skruvades fast med träskruv. Magic S-4 EX+Ikea Gåje är nu en singularitet (x2).
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Stativ

    858734_509528449088304_39441898_o.jpg
    Susanne Sundfør
    859648_509527549088394_1338443337_o.jpg

    bilde-5.jpg
    Litt liten plass, skal heldigvis flytte inn i ny leilihet om 4 mnd =)
    bilde-6.jpg
    sweetspot?
    bilde-8.jpg
    rør<3
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Virkelg style over dette, men hvordan blir vibrasjoner og slikt med spiller og høytallere på samme flate?

    Jeg spillte bare 2 plater med oppsettet slik, merket ikke så mye. men problemet er løst nå =)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja se ser ja!

    Ser for meg mange gode lyttetimer her ja :)
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Dette ser bra ut, fin kåk og ser ut som hunden trives også :)
    Tenker det ble ryddigere lyd med stativer.
    Mvh
    Lasse :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Lekkert anlegg du har fått deg! Gratulerer med nye stativer. For å si det rett ut, høyttalerplasseringen din er katastrofal. Du har ekstremt mye mer godlyd i vente med å plassere de der de låter best. Høyttalerene trenger luft rundt seg for å blomstre. Få de en meter ut fra veggen og fortell hva du syns om lyden :)
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Hei. Lekkert anlegg du har fått deg! Gratulerer med nye stativer. For å si det rett ut, høyttalerplasseringen din er katastrofal. Du har ekstremt mye mer godlyd i vente med å plassere de der de låter best. Høyttalerene trenger luft rundt seg for å blomstre. Få de en meter ut fra veggen og fortell hva du syns om lyden :)

    Hehe, ja jeg tror ikkje dette er noe plassering høytalerene liker! men skal flytte snart så dette blir bare eit lytteanlegg på loftstuen!
    satser på de blir litt mer plass der! men ja skal flytte ut høytalerene litt bare for å høre forsjellen =)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stolen er fin, men den høye og brede nakkestøtten kan gi noen uheldige refleksjoner. Sånn omtrent som å holde ut håndflatene rett bak ørene når du lytter til noe
    Om du sjekker info på denne stolen, vil du se at toppen på "nakkestøtten" vil for en person på rett i underkant av 180cm ligge rett under skulderhøyde. Så nada problemos ;)
    Vet, for det står en hvit en her i stova.

    Fint lite oppsett i en fin tråd Meringdal.
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Fikk testet litt plassering! her var de mye forandringer lydbildet... plutselig spillte høytalerene bass også=)
    er dette pga bassrefleks bake?
    bilde-9.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Blant annet, ja...Se der..det var mer riktig..men det der er da en CEOL Piccolo, vel??
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Stolen er fin, men den høye og brede nakkestøtten kan gi noen uheldige refleksjoner. Sånn omtrent som å holde ut håndflatene rett bak ørene når du lytter til noe
    Om du sjekker info på denne stolen, vil du se at toppen på "nakkestøtten" vil for en person på rett i underkant av 180cm ligge rett under skulderhøyde. Så nada problemos ;)
    Vet, for det står en hvit en her i stova.

    Fint lite oppsett i en fin tråd Meringdal.
    Ok, ja da spiller det ingen rolle - og btw - stolen er fin.
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Blant annet, ja...Se der..det var mer riktig..men det der er da en CEOL Piccolo, vel??

    Denne forsterkeren er den største hifiklubben har av disse, det sto i mellom 3 stk di hadde i sortemanget. så fallt jeg på denne siden den hadde de meste og fyren i kassen påsto at dette skulle være den kraftigste, men slik jeg ser det så er det samme strømstyrke på allle 3. men er jo greit å ha cd spiller dersom de skulle bli nytte av...
    Forsterker er av typen DENON RCD-N8 CEOL CD-receiver


    EDIT: Piccoloen har ikkje cdspiller og er litt mindre, men er finere å se på=)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Da var det bildene som spilte meg et visuelt puss! Beklager..Men jeg ser du har vært smart og fjerna suben..very good!
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Da var det bildene som spilte meg et visuelt puss! Beklager..Men jeg ser du har vært smart og fjerna suben..very good!
    Hehe! mener du det? er det 10k i søppla for den subben?
    jeg merket de ble litt overflødig med subben..
    Men den kommer sikkert til nytte under film og nymotens musikk:p
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så hardt vil jeg si det...selg heller den, og evt Yaqin og få deg en REL T5 og Rega Fono..med cash tilovers..Hvorfor? Se her..fordeler med Rega har jeg nevnt lenger opp i tråden..


    REL T5 kontra CM10: Advantage Wales!

    Fysisk mindre, mer lettplassert..kassa er som emballasjen til en MC- hjelm, men TUNG!!

    Kvalitativt bedre bass, grunnet mindre, raskere element...kjempesvært magnetsystem, og kraftig innebygd amp. Finert på innsia og- stivere kabinett..

    Full av innstilingsmuligheter..du kan omtrent sette den hvor som helst

    REL lager KUN subwoofere..det høres! Denne går utrolig langt ned--uten store problemer.

    Rett frekvensgang? YEP!!

    Dødt kabinett? Gi den et kakk med knokene på toppen..men ikke slå for hardt..hehe- det er nemlig vondt.
    Skjønner du?
     
    Sist redigert:

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Ja, så hardt vil jeg si det...selg heller den, og evt Yaqin og få deg en REL T5 og Rega Fono..med cash tilovers..Hvorfor? Se her..fordeler med Rega har jeg nevnt lenger opp i tråden..


    REL T5 kontra CM10: Advantage Wales!

    Fysisk mindre, mer lettplassert..kassa er som emballasjen til en MC- hjelm, men TUNG!!

    Kvalitativt bedre bass, grunnet mindre, raskere element...kjempesvært magnetsystem, og kraftig innebygd amp. Finert på innsia og- stivere kabinett..

    Full av innstilingsmuligheter..du kan omtrent sette den hvor som helst

    REL lager KUN subwoofere..det høres! Denne går utrolig langt ned--uten store problemer.

    Rett frekvensgang? YEP!!

    Dødt kabinett? Gi den et kakk med knokene på toppen..men ikke slå for hardt..hehe- det er nemlig vondt.
    Skjønner du?

    Skal ta å sjekke ut litt mer med denne subben jeg har nå, den er bare 1 mnd og ikke spillt inn ennå så får gi den ein sjanse=)
    blir litt lettere å plassere i ny leiliheten=)
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Eit spørsmål...

    Her jeg bor nå er det treverk, spon og parket nyleiliheten jeg skal flytte til er betongelement, ispor, påstøp og parket.
    noe fordeler bakdeler med betonggulv?

    ellers kose jeg meg med litt vinyl=)

    bilde-10.jpg

    bilde-11.jpg
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Eit spørsmål...

    Her jeg bor nå er det treverk, spon og parket nyleiliheten jeg skal flytte til er betongelement, ispor, påstøp og parket.
    noe fordeler bakdeler med betonggulv?

    ellers kose jeg meg med litt vinyl=)

    Vis vedlegget 183854
    Vis vedlegget 183855
    Jeg bor selv i leilighet der det er betongelement, ispor, påstøp og parket. Og jeg finner dette bare positivt egentlig når det kommer til akustik , ein ting til ikke selg subwooferen din den kommer du nok til og få bruk for , når du ser film eller med musik der du føler det skulle vert litt bedre bass.
    Mvh Thomas.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Se hva du får ut a det!!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Rommet er en kasse og inne i den kassen har man nullpunkter og topper når det kommer til bass. Derfor vil du høre varierende bassrespons i rommet når du beveger deg fremover og bakover. Ideen er at man plaserer høyttalerne og lytteposisjonen der man får best lyd. Når du da trekker høyttalerne ut fra bakveggen opplever du at høyttalerne nu rammer et annet punkt i rommet, og bassen endrer seg.
    Apropos REL, jeg kjøpte en skoeske av en REL T3, denne har jeg plasert en meter fra sideveggen på frontveggen. En hurtig måling med Radio Shack, c-vektet, da får jeg dette resultat:
    100 hz 72 db
    80 hz 72 db
    60 hz 72 db
    50 hz 73 db
    40 hz 78 db
    30 hz 76 db
    25 hz 71 db
    Rommet er ganske stort, stue ca. 40 kvm med åpen løsning til gang, dører til soverom og bad står vanligvis åpne.

    Anlegg står på ene kortveggen med lytteposisjon bare tre meter fra.
     

    Vedlegg

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    På tegnin viser loftstue i nye leiligheten, dette anlegget blir plassert der tv står =)


    3etg.jpg
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Litt gammle bilder dette, forandret litt på romløsningen =)

    29_44558898_xl.jpg
    3etg
    29_171167810_xl.jpg
    2etg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Pene tegninger, du..
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Ser du har fått stativer og prøvd litt forskjellig plassering, det ga sikkert store utslag på lyden. Ser det står litt om subben i tråden, min mening blir å beholde subben og ha den på hele tiden. Det er lukket sub så om du ikke har den på for høy deling eller for høyt volum tror jeg du skal få bra bass og stå friere med å flytte ht ut fra vegg for bedre stereoperspektiv. Bruk litt tid på å plassering og justering, prøv også å koble med høyttalerledning til sub istedet for rca. Noen liker å ha bassen i hjørne med en kasse ville jeg prøvd å ha den i senter. Begyn med å sette deling helt ned og skru volum opp til du hører ok balanse i bass kontra ht, så delefrekvensen opp til det er for mye bass og deretter gradvis nedover med lytting.
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Ser du har fått stativer og prøvd litt forskjellig plassering, det ga sikkert store utslag på lyden. Ser det står litt om subben i tråden, min mening blir å beholde subben og ha den på hele tiden. Det er lukket sub så om du ikke har den på for høy deling eller for høyt volum tror jeg du skal få bra bass og stå friere med å flytte ht ut fra vegg for bedre stereoperspektiv. Bruk litt tid på å plassering og justering, prøv også å koble med høyttalerledning til sub istedet for rca. Noen liker å ha bassen i hjørne med en kasse ville jeg prøvd å ha den i senter. Begyn med å sette deling helt ned og skru volum opp til du hører ok balanse i bass kontra ht, så delefrekvensen opp til det er for mye bass og deretter gradvis nedover med lytting.

    Skal justere den ned å begynne i den rekkefølgen nå=) får no spillt den inn litt da på lavt volum!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Takk for at du lyttet til rådet mitt om i teste ut nye høyttalerplasseringer. Jeg var 100% sikker på at du ville opplevde et kraftig musikalsk løft. Har gode nyheter, fra nå kan lyden bli mye bedre. Nyt reisen dit!

    Angående din mye leilighet, har jeg et godt tips. Så er det opp til deg å gjøre hva du vil med det.. Ikke lås deg til en høyttalerplassering nå, men vær åpen for nye muligheter og plasser høyttalere/lytteposisjon der det låter best. Jeg og mange andre på Hifisentralen kan hjelpe deg på veien. Følger du dette rådet, kommer du helt sikkert til å takke meg en dag.

    I mellom tiden, nyt musikken.

    MVH
    John Harald
     

    Meringdal1988

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    6
    Hei! Takk for at du lyttet til rådet mitt om i teste ut nye høyttalerplasseringer. Jeg var 100% sikker på at du ville opplevde et kraftig musikalsk løft. Har gode nyheter, fra nå kan lyden bli mye bedre. Nyt reisen dit!

    Angående din mye leilighet, har jeg et godt tips. Så er det opp til deg å gjøre hva du vil med det.. Ikke lås deg til en høyttalerplassering nå, men vær åpen for nye muligheter og plasser høyttalere/lytteposisjon der det låter best. Jeg og mange andre på Hifisentralen kan hjelpe deg på veien. Følger du dette rådet, kommer du helt sikkert til å takke meg en dag.

    I mellom tiden, nyt musikken.

    MVH
    John Harald

    De er nokk sikkert eit klokt råd, skal prøve å ikke låse meg for fast, men som elektriker så må jeg ha litt planer om plassering slik jeg får utak til fibertv og internett.
    har ennå ikke bestemt meg for om dette skal kobles opp mot tv eller bare være ein lyttekrok.

    planer er å bruke mine DM683 til tv nede i stue, så ha disse som eit musikkanlegg på loftstue, samt ha eit mini anlegg med gode hodetelefoner og noen monitorer i lag med ein fortreffelig lenestol =)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn