Trenger råd til nye subber.....

freespeed

Medlem
Ble medlem
11.07.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei alle sammen. Endelig har jeg fått rota meg til å registrere meg på forumet. Har fulgt med i lang tid, men har ikke rukket å gjøre noe med dette før nå i sommervarmen.
Jeg elsker lyd, men kan ingenting om matematikken rundt lyd, størrelser og andre tekniske termer......

Jeg har et problem jeg vil ha løst på en enkel og rask måte (er utålmodig...) - for ikke å snakke om at min bedre halvdel her hjemme har spesielle ønsker som ikke er sammenfallende med
mine (noe som sikkert er en vanlig historie her på forumet.....).

Jeg sitter idag på et anlegg jeg er godt fornøyd med, men jeg mangler litt i dypbassen syns jeg (ingen andre er enige med meg - alle klager over når jeg drar på....)
- jeg har kun to muligheter, da kjerringa IKKE kommer til å akseptere en ny stor sub i stua - men jeg VIL ha litt mer...
Mitt spørsmål er følgende: Vil det være en løsning å bygge inn to-tre nye 12" bassere i hver fronthøytaler - koblet til egne forsterkere ---
eller kan det være en tanke å bygge inn en 15" eller to 12" bassere i en stoooor skammel jeg har i stua (se bilde) ? ?

Anlegget består av i front to stykk 4-veis Visaton på omtrent 1,75m høyde, med 15" i topp og 15" slave mellom basskasse og hovedkasse - 12" dobbelspole bass nesten i front, og
to 3-veis bakhøytelere med 12" bassere. Se også bilder nedenfor om jeg har klart å få bildevisningen til...... og ja, Onkyo'n klarer brasene på de deilige likkassene mine - faktisk
den eneste flerkanalsforsterkeren for syv år siden som klarte å fore høytalerene....
Bassen lyder greit til daglig bruk, men noen ganger ønsker jeg mer basslyd enn risting i rommet.... (ja rommet er nok litt lite - ca. 30m2) Ellers er lyden utmerket i mer eller mindre
alle registre (syns nå jeg). ::)

Forslag tas imot med takk ! Om ikke bildene kommer som de skal, håper jeg noen kan hjelpe meg.......


[ img]http://www.optican.net/priv_pics/front_and_sub.jpg[ /img]

[ img]http://www.optican.net/priv_pics/back.jpg[ /img]
 

Vedlegg

freespeed

Medlem
Ble medlem
11.07.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
ok, har vært gjennom endel av de aktuelle sub trådene, men er fortsatt like lite klok....
Problemet mitt, er at jeg ikke har mulighet til å fylle stua med enda en høytalerboks. Dermed må jeg være litt mer kreativ. Jeg så en tråd om en sub bygd som fotskammel - virker ok, og er noe som vil være enkelt å gjøre her i stua og - problemet er den dagen vi skifter møblene..... Det jeg ser for meg kunne være en grei løsning, er å bygge inn to nye 12" aktive subber i de likkistene jeg har i front - - det som kan være problemet da, er at lyden i høytalerne blir forringet. Kan jeg gjøre noe med denne ideen uten at jeg ødelegger høytaleren som den er idag ??

hrmf - hadde det ikke vært for min bedre halvdel så hadde jeg vel plassert ut en ny boks i lokalitetene...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hva er den svarte kassen til venstre i bildet. En 50l servosub kan du jo sette under den? Og du trenger bare én sub i et 30m2 rom! ;)
 

freespeed

Medlem
Ble medlem
11.07.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Takk for innspill !!
Joda, boksen til venstre er en sub - som egentlig er god nok - men mye vil ha mer....
Tråden med sub i sofaen var artig, og muligens hva jeg kan se nærmere på.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Takk for innspill !!
Joda, boksen til venstre er en sub - som egentlig er god nok - men mye vil ha mer....
Tråden med sub i sofaen var artig, og muligens hva jeg kan se nærmere på.
Det vil forundre meg om du vil ha mer sub enn jeg får med min servosak i det lille rommet. Vinkelstua mi på ca 45m2 er helt håpløs for bassgjengivelse, men jeg behøver likevel ikke skru del lille saken opp på fullt volum for å få det til å riste både her og der.
 
Topp Bunn