Trenger råd om tiltak i min lyttekrok

B

break_out

Gjest
Jeg trenger hjelp med akustikk tiltak i min lyttehule. Som dere ser av link under så har jeg mange harde flater i rommet samt en trappeoppgang (åpen løsning). Det er sparsommelig med tepper og myke gjenstander. Jeg ønsker tiltak som er minst mulig synlige, ei heller fremtredende, men som gjør nytten for seg. Sikkert en vanskelig kombinasjon dette, men med så mange kunnskapsrike personer det er her så skulle det kanskje bli en ordning?

Linken til bilder av mitt lytterom:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11574.270.html

K

kbwh

Gjest
Jeg er storfornøyd med takplatene mine (etter et første sjokk, riktignok).

B

break_out

Gjest
Valentino skrev:
Jeg er storfornøyd med takplatene mine (etter et første sjokk, riktignok).
Trenger en ikke mer en takplater som du har laget til? Hvor stor må den være, er dette beregnet i forhold til rommet?

K

kbwh

Gjest
Min ble laget stor nok til å dekke lytteområdet. Den er 120x180cm. Jeg sitter såpass nært i en diger normalmøblert stue at jeg i følge ekspertisen egentlig bare trenger noe på frontveggen i tillegg. Evt. kan jeg åpne skyvedøren, men det er greiest sommerstid når Böhm dirigerer Pastoralesymfonien til Beethoven.

Jeg vet at Glava har noen pene takplater som absorberer omtrent 6dB i stedet for 20dB i virkeområdet. Kanskje de kunne funke lagt i hele taket i rommet ditt?

B

break_out

Gjest
Valentino skrev:
Min ble laget stor nok til å dekke lytteområdet. Den er 120x180cm. Jeg sitter såpass nært i en diger normalmøblert stue at jeg i følge ekspertisen egentlig bare trenger noe på frontveggen i tillegg. Evt. kan jeg åpne skyvedøren, men det er greiest sommerstid når Böhm dirigerer Pastoralesymfonien til Beethoven.

Jeg vet at Glava har noen pene takplater som absorberer omtrent 6dB i stedet for 20dB i virkeområdet. Kanskje de kunne funke lagt i hele taket i rommet ditt?
Får tenke litt på denne tak løsningen. Ser at din løsning glir inn i stuebildet, så kanskje jeg kunne prøvd en lignende løsning?. Men dersom jeg skulle ha satt ut noen slike kjøpe saker (stolper bokser el.) som jeg ser flere har, hvor skulle eventuelt disse vært plassert og hvor mange trenger jeg?

Planen er å få et nytt tungt tykt teppe i front av høytalere istedenfor kuskinnet, men hva annet måtte jeg ha plassert ut og hvor.

Tror en flyttbar/ikke permanent løsning blir bedre for meg... kanskje?

O

omholt

Gjest
Diskré akustikk behandling. Hmmm ingen enkel kombinasjon. Dersom du ikke er villig til å bruke akustikk plater på sidevegger og bak høyttalerne (som forøvrig vil dekke noe av vinduene), så er nok taket et sted du kan begynne. Du kan lage selv som Valentino eller kjøpe ferdig malte plater som ecophon (bruk da de tykkeste på 40mm). http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

En annet forslag er å bytte lamell gardinene mot disse fra akustik miljø:
http://www.akustikmiljo.se/public/d...t01=305&parent02=306&parent03=0&level2_4=true

På gulvet vil jeg anbefale skumgummi puffer/puter i førsterefleksjonen. De kan kjøpes hos Living i ulike farger og mulig IKEA også har noe.

B

break_out

Gjest
omholt skrev:
Diskré akustikk behandling. Hmmm ingen enkel kombinasjon. Dersom du ikke er villig til å bruke akustikk plater på sidevegger og bak høyttalerne (som forøvrig vil dekke noe av vinduene), så er nok taket et sted du kan begynne. Du kan lage selv som Valentino eller kjøpe ferdig malte plater som ecophon (bruk da de tykkeste på 40mm). http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

En annet forslag er å bytte lamell gardinene mot disse fra akustik miljø:
http://www.akustikmiljo.se/public/d...t01=305&parent02=306&parent03=0&level2_4=true

På gulvet vil jeg anbefale skumgummi puffer/puter i førsterefleksjonen. De kan kjøpes hos Living i ulike farger og mulig IKEA også har noe.
Se der ja, her var det noen spennende produkter. Tror ikke jeg bytter ut lameller da de er rundt året nye, men den takplaten var jo en sexy sak :).

Skulle vist om den lamelløsningen før da hadde jeg nok gjort andre valg i lyttekroken.

Har noen testet ut disse platene, eller hørt tilbakemeldinger fra andre som har?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Spennende tråd break-out!
Har noen tanker om dette jeg, men det får komme senere.
Nå er det møte i Østfold Hifi 8)

B

break_out

Gjest
RoDa skrev:
Venter i spenning :).

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Kjøp forsterker/forforsterker med romkorreksjon. ;D. For en fantastisk teknologi. Har du sjansen, lån hjem f. eks. Lyngdorfs enhet.

K

kbwh

Gjest
Jeg er en av de konservative tullingene som mener at romkorreksjon har mest for seg for frekvenser under 200Hz og sånn.

Men Bx holder jo til i nærheten av trådstarter, så det kunne kanskje være verd å ta en prat med ham?

B

break_out

Gjest
breuer skrev:
Kjøp forsterker/forforsterker med romkorreksjon. ;D. For en fantastisk teknologi. Har du sjansen, lån hjem f. eks. Lyngdorfs enhet.
Sikkert bra greier med romkorreksjon, men jeg er meget fornøyd med forsterkersettet mitt så det blir. Nei det blir nok heller å temme utstyret som jeg har med diverse tiltak i rommet ;).

B

break_out

Gjest
JoDa skrev:
Hvor sent er senere? Skulle gjerne hatt litt input her om da ikke senere er enda en stund til ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hehe, ikke sant 8)
Nå er snart all rødmix-en ute av lungene mine etter turen til Lille_Adam...... ;D

Utfordringen med rommet ditt er jo å kunne gjøre noe som helst uten å ødelegge orden og utseende.

Er du i mål med plasseringen?
Jeg liker oddetallsregelen, spesielt i forhold til høyttalere-frontvegg og lytteposisjon-bakvegg.
Har laget et lite regneark for å leke med dette: (Fyll inn dine mål og sjekk, gi beskjed om problemer)
http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls
Det på plass, så ville jeg gått for litt demping.

Behandling av taket slik Valentino har gjort er nok vellykket, men kanskje litt drastisk?
Jeg ville startet med speil-leken først.

Du har jo noen harde flater som det kan være god effekt i å dempe.

Foran i rommet ditt:

To akuplater mellom høyttalerne på frontveggen i speilpunktene for høyttalerne sett fra lytteposisjon.
To akuplater på høyre vegg i speilpunktene for høyre og venstre høyttaler sett fra lytteposisjon.

Jeg ser ikke ut fra bildet om du har refleksjoner fra begge høyttalerne i glassveggen til venstre?
Altså akuplate(r) i speilpunktene fra høyttaler(ene) i glassveggen på venstre side.

Bak i rommet ditt:

Det ser umiddelbart ut som om du sitter litt nært bakvegg og langt fra høyttalerne ift avstand mellom dem?
(Dette er jo smak og behag, da)

Hvis stolen din går over ørehøyde så er det ikke like viktig med demping/diffusering av bakvegg.

Tykkere teppe på gulvet ville jeg kjøpt.

Men det aller viktigste er jo hvordan du selv oppfatter lyden i dag. Er det for refleksjonsrikt?
Mitt råd er å kjøpe en pakke akuplater fra Rockwool (50 mm 6 stk i pakken) og teste ut disse plasseringene.
Det er 100% reversibelt og vil gi deg en god pekepinn på hva slikt gjør med lyden.
(Uten å koste skjorta!)

Jeg likte svært godt hva mine basstraps gjorde med lyden. Kunne ikke levd uten dem nå. Bassen spiller mer, og det tilfører hele lydbildet positive effekter. Bedre punch, mer strenger og tydeligere forløp i bassen.
Hos deg måtte disse vært trukket med hvitt stoff, men da kunne de kanskje la seg gjemme i hjørnene?

Venter i spenning på å høre hva du selv oppfatter som problemer nå, og hvordan du går frem i rommet ditt!

R

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
JoDa skrev:
Behandling av taket slik Valentino har gjort er nok vellykket, men kanskje litt drastisk?
No mercy.
Synes du har vist mye mercy jeg.
Det er jo kun takmastodonten du har implementert av synlige akustikktiltak.

R

B

break_out

Gjest
Takker for tips JoDa, samt dere andre som har gitt input. Nå blir det opp til meg å ta dette videre basert på de tipsene som jeg har fått. Jeg har for så vidt startet med å rote frem et teppe (fra ungkars leiligheten) som på nåde skal plasseres i loftstuen. Interiørpolitiet har sjekket kvalitet og gitt en midlertidig tillatelse av bruk, men ingen garanti om fast opphold. Skal også leke litt mer med plasseringer av høytalere og lyttestol. Samt følgende tiltak: innkjøp av en større grønn plante som forhåpentligvis skal gi trivsel og dempning, innkjøp av akuplater fra Rockwool (kledd i magisk usynlighets stoff), samt kanskje en slik plate i taket dersom dette virkelig tar av.

Når det gjelder planter så kan det kanskje finnes noen som har bedre lyddempede egenskaper en andre?

Opplever lyden som bra ved moderate lydnivåer som jeg som oftest bruker, men over denne smertegrensen som jeg vet er normalt lyttenivå for flere, så får en følelsen av å få lyden fra flere hold. Men jeg vet at det er en del å hente her selv på moderate lydnivåer, og da spesielt siden rommet er som det er.

Skal holde dere informert om fremdriften.

K

kbwh

Gjest
Cosmos er den jeg hadde gått for. Der får man god absorbsjon dypt nok ned i frekvens.

B

break_out

Gjest
Valentino skrev:
Cosmos er den jeg hadde gått for. Der får man god absorbsjon dypt nok ned i frekvens.
Ok. da bestiller vi inn en pakke av denne sorten.

Topp Bunn