Høyttalere Trenger råd for kjøp av stativhøyttalere ++

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg har eid ATC SCM 19, og det er svært gode høyttalere.
Deres aller beste egenskap er at de låter like bra på all musikk, og kan lage ordentlig "trøkk" når musikken krever det. På rock er de nok det beste jeg har hatt hjemme. Det er også deilig med høyttalere som bare spiller all musikk du setter på bra.
De kan fint stå ganske nære bakvegg. Det som er viktig er å ha nok krefter. En Rega Elicit-R (ca100w) klarte ikke å gjøre jobben like godt som Devialet 200. Sistnevnte var en svært god match, og den eneste gangen SAM-funksjonen virkelig har kommet til sin rett hos meg.
Svakheten med SCM19 er at de ikke leverer helt samme 3D-følelse, holografi som en del andre høyttalere i absolutt toppklasse. Det er en litt flatt lydbilde, som sikkert avslører at den egentlig er en studiomonitor med litt penere finish.

Markedet er selvfølgelig fullt av meget gode stativhøyttalere, og man kan foreslå ulike modeller i all evighet. Men jeg får ofte følelsen av at de er ganske lite som skiller mellom de "vanlige" stativhøyttalere, om det står Dynaudio, B&W, Kef eller annet på boksen.

Men de to jeg har hørt som jeg syntes skilte seg litt ut fra mengden var Harbeth C7ES-3 (som jeg eier) og Marten Duke (som jeg bare har hørt én gang).
Harbeth hadde nok ikke vært førstevalget til en diett bestående primært av rock, men på akustisk musikk er de helt enorme. Tilstedeværelsen i mellomtonen lever opp til hypen, og litt til.
Marten Duke har jeg hørt for kort til å vite alt om, men jeg eide engang forgjengeren Marten Monk. Den var heller ikke så bra på rock, men helt rå på det meste annet. Spesielt på holografi var Duke bedre enn alle andre stativhøyttalere jeg har hørt.

Lykke til med jakten.
 

Andreas34

Medlem
Ble medlem
26.07.2015
Innlegg
34
Antall liker
6
Wisdom Audio??

Jeg bor i Trondheim, og det er vel der Acoustic Tuning hoder til om ikke jeg tar feil.
Wisdom Audio er et spennede merke siden de har høyttalere som kan henge på vegg, eller plasseres inntil vegg.
De fører også Devialet. Devialet støtter ikke SAM for Wisdom.
Kunne Devialet og Wisdom Audio allikevel kombineres med godt resultat?
 

Andreas34

Medlem
Ble medlem
26.07.2015
Innlegg
34
Antall liker
6
Fant ut at Wisdom trenger aktivt delefilter og doble sett med forsterkere. Noen meninger om dette? :)
 

P1X3L

Fersking
Ble medlem
11.07.2021
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Gundsømagle, Danmark
Wisdom Audio??

Jeg bor i Trondheim, og det er vel der Acoustic Tuning hoder til om ikke jeg tar feil.
Wisdom Audio er et spennede merke siden de har høyttalere som kan henge på vegg, eller plasseres inntil vegg.
De fører også Devialet. Devialet støtter ikke SAM for Wisdom.
Kunne Devialet og Wisdom Audio allikevel kombineres med godt resultat?
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men tænkte jeg lige ville give en tilbagemelding alligevel. Wisdom Audio kræver et aktivt filter og 4 effekt kanaler. Teoretisk kan du sikkert godt bruge en Devialet sammen med en effektforstærker, men umiddelbart tror jeg ikke du vil få et godt resultat uden at bruge det medfølgende filter.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Har en liten samling av ''stativhøyttalere'' som Rogers LS35/A, B&O Beovox 3702 , AR MST, Celestion 3 og JBL L112(2-par). Stort sett vintage høyttalere. JBL L112 er altetende. De er egentlig ikke så kritisk til plasserng, men Rogers og Celestion er mere kritisk til plassering da de er 2-veis høyttalere. JBL som er 25kg er noe tungt for å være en stativ/hylle høyttaler 🙂 Men kan også gjøres om til en gulvhøyttaler med ''gulvstativ'' m rette vinkling.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Har ikke lest alt her men Lyngdorfen høres ikke ut som knust glass. Det er B&W høyttalerne som er slik , dvs de fleste høyttalerne derfra har et søkk i midten og en hevet diskant . Har du moderne innredning dvs lite demping blir det for mye nivå i toppen Det var nok det du hørte, ikke Lyngdorfen .( Bmk EDIT FEIL oppsatt rom korreksjon låter heller ikke bra)
Velg først høyttalere du liker lyden på og som stemmer med rommet ditt , forsterker kommer i andre rekke mht lydopplevelse så lenge den er solid /kraftig nok. Jeg har desverre ikke råd om høyttalere som låter godt nær vegg. Syns de fleste låter best et stykke fra veggen , i allefall i mitt rom. Men Hørte Dynaudio C1 anniversary i et lite rom tett på vegg, det låt knallbra .
 
Sist redigert:
Topp Bunn