Trenger råd angående platespiller

piero

Fersking
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
0
heisann

Lurer på å kjøpe meg ein platespiller og i den forbindelse lurte eg på et par ting som kanskje noen her kan hjelpe meg med.

En ting er valg av spiller. Har sett på marantz tt42... den virker ok med halv automatisk arm men litt kjedelig utseende. Ellers så vurderer eg project debut III og project debut III esperit og eventuellt en av de billigste rega spillerne. Innspill?

En annen ting er plasssering av spilleren. Er vel sikkert fy fy og la den stå direkte oppå forsterkeren men er muligens der den ender opp. Vil det påvirke lyden i stor grad?

Og til slutt... Hva er forskjellen på en billig og dyr Riaa? Og hvilken riaa vil dere anbefale til en spiller i 2000-4000 klassen?

Annlegget mitt forøvrig består av Xindak forsterker og cd spiller (a06 og c06) samt et par Klipsch Rb-61 høytallere.

Mvh Piero

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Et lite tips er denne Rega P25 på Bruktbørsen
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,40000.0.html
Det er en pakke med bra pickup og vegghylle, og RIAA kan inkluderes.
Jeg vet ikke om du har pickup eller trenger det i tillegg.

Denne har en OK arm, Rega RB600, som er bedre enn det du finner på de rimelige spillerne fra Project
-jeg har ingen forbindelse til selger, ha det klart, jeg syns bare dette ser ut som et OK kjøp til prisen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.372
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men den må for Guds skyld ikke plasseres oppå forsterkeren. Skal en Rega spille bør den på veggen på Regas eget stativ til 1000,-, eller om gulvet ditt ikke er av det gyngende slaget, på Ikeas Lack-bord til 69,-.

En P25 er et kjempekjøp om den har vært pent behandlet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.170
Torget vurderinger
1
Jeg har en Project debut stående hos min mor, men den har jeg et inntrykk av avgir en grad av ressonans fra motoren pga. duringen. Hvis jeg var av behov av en ny LP-spiller i dag, ville jeg gått for en LP-spiller med tykkest mulig tallerken og separat motor. Men disse koster gjerne litt penger, og av den grunn er de neppe aktuelle.

Mvh. Bjørn

piero

Fersking
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
0
Da var spiller omsider handlet inn. Det ble en Pro Ject III E i svart pianolakk og med en pro ject phono box II. Tror eg har koblet og innstillt alt rett:) høres iallefall fortreffelig ut.

Har dog et par spørsmål. Jordingskabelen har eg festet på Phono boxen men fikk anbefaling om å heller jorde den til forsterkeren. Vil dette ha mye å si på lyden? Lurte også på nødvendigheten av filt matte? fulgte ikke med så nå spiller eg uten. Har det noe å si for lyden eller mest for å skåne lp platene?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jordkabelen kobler du til jordpunktet på RIAA trinnet. Hvis du forsøker et annet sted og det ikke oppstår brum, spiller det ingen rolle. Men kobles må den!
Ellers er det bare å følge råd og advarsler som du har fått.
Filtmatte?
Tja. Spill som det er en stund først. Noen matter gjør noe positivt, andre ikke.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Gratulerer med ny spiller. Har hørt mye bra om Project av folk jeg respekterer...

Enig med siste taler.

Ikke bekymr deg om matte. Følg opplegget til produsenten, så kan du ev. (om i det hele tatt) begynne å tenke på fiksfakserier som matter seinere (ev. på grunnlag av erfaringer andre brukere av akkurat denne spilleren har gjort seg). Matter gjør ulike ting, og samme matte kan også ha ulik effekt på ulike spillere. Akkurat filtmatte (iallfall på spillere som ikke er designa for det) fungerer ofte dårligere enn ingenting, om enn ikke nødvendigvis. Det er langt fra så enkelt som å ha noe mykt under for liksom å dempe, og så blir lyden liksom bedre. Det kan bli dårligere attakk på tonene, f.eks.

De to viktigste tinga å tenke på (etter at en har skaffa seg en matchende avspillingskomponenter), er vel underlaget spilleren står på, og reingjøring av brukte plater.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
piero skrev:
Da var spiller omsider handlet inn. Det ble en Pro Ject III E i svart pianolakk og med en pro ject phono box II. Tror eg har koblet og innstillt alt rett:) høres iallefall fortreffelig ut.

Har dog et par spørsmål. Jordingskabelen har eg festet på Phono boxen men fikk anbefaling om å heller jorde den til forsterkeren. Vil dette ha mye å si på lyden? Lurte også på nødvendigheten av filt matte? fulgte ikke med så nå spiller eg uten. Har det noe å si for lyden eller mest for å skåne lp platene?
Gratulerer! :) Min anbefaling er at du (når du føler for det) oppgraderer fra den medfølgende Ortofon Alpha pickupen, til Audiotechnica AT440MLa. Det vil gi et betydelig løft i lydkvaliteten. Kos deg med en flott spiller! (Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte min.)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Helge_G skrev:
De to viktigste tinga å tenke på (etter at en har skaffa seg en matchende avspillingskomponenter), er vel underlaget spilleren står på, og reingjøring av brukte plater.
og reingjøring av brukte plater

:)

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Og så må en ha en karbonbørste som brukes (tørt) hver gang før en spiller en plateside.

piero

Fersking
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
0
hvordan børste er best å bruke til nåla da?

Topp Bunn