Trenger Pickup, RIAA-trinn og hjelp til justeringer av Radionette 5000

Perfidus

Fersking
Ble medlem
22.09.2013
Antall liker
0
Hei!
Jeg har en platespiller akkurat som denne: RADIONETTE MODELL 5000 HI FI PLATESPILLER - Selges av swingman fra Harstad på QXL.no
Og tenkte jeg skulle prøve å ta den i bruk, etter at den bare har stått på loftet i mangemange år.
Så da trenger jeg en ny pickup, et greit RIAA-trinn også lurer jeg på hvordan jeg skal stille inn vekten på armen.
Ser også at det lille loddet som henger på armen der er borte, og lurer på hvilken virkning det loddet har og om det er enkelt å lage noe tilsvarende selv?

Bare å komme med forslag og innspill!

Det jeg skal koble platespilleren til er egentlig ikke rare greiene, så det gidder jeg ikke å ramse opp.
Vil bare få platespilleren til å funke helt greit.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hei, jeg skal forsøke å veilede deg litt, selv om jeg ikke kjenner akkurat din platespiller. Jeg deler opp spørsmålene dine, så det blir enklere å følge:

Forslag til pickup: Slik jeg forstår deg er du mest interessert i å få ok lyd ut, enn å bruke så innmari mye penger på pickup. Så jeg kan foreslå følgende, som er gode, og som er i den rimelige enden av skalaen.
- Audio Technica AT95E (fåes kjøpt hos Big Dipper i Oslo/ Trondheim/ på nett). Nesten uslåelig PU til prisen.
- Sure 97XE, også en meget god PU som har solgt i bøtter og spann verden over.
- Ortofon 2M Red. Ortofon er dansk og med masse erfaring. Deres 2M serie er meget populær.
- Grado Black1. Får masse skryt og leverer mye fin lyd for pengene.

RIAA-trinn:
- Musical Fidelity V90-LPS (ny versjon av den populære V-LPS mk2)
- Cambridge 651P
- Pro-Ject Phono Box S
Disse tre er veldig populære pga pris/ lydkvalitet.

Vekten på armen:
Det første du må gjøre er å balansere ut armen slik at armen flyter vannrett. Da med PU påmontert. Så ser det ut til at du har et lite justeringshjul i front av motventa, som det står et nullpunkt på og indikatorstreker for antall gram. Når armen er balansert ut, så vrir du på hjulet slik at "0" står overens med streken. Dette gjøres uten å vri på selve loddet, men kun indikatorvrideren (eller hva det heter). Da vet du at når armen er i balanse, så er det 0 gram. Når du da skal stille inn stifttrykket ift hvilken PU du kjøper, så vrir du på hele loddet (som da vil bevege indikatorvrideren også) og setter antall gram du ønsker. I spesifikasjonene til pickup står det anbefalt et visst stifttrykk, og står ofte oppført som VTF (vertical tracking force). Noen har 1,5 gram andre helt opp til 4 gram. Det mest vanlige er mellom 1,5 gram-2,5 gram.

Det lille loddet som henger ut fra armbasen regner jeg med er for anti-skating. Om du ikke vet hva anti-skating er, så slå dette opp på nettet. Masse info om hva dette er, så det sier ikke jeg noe om nå.

Dette skulle få din spiller til å låte fint :)
Håper det var til litt hjelp...

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Antall liker
126
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei!
Jeg har en platespiller akkurat som denne: RADIONETTE MODELL 5000 HI FI PLATESPILLER - Selges av swingman fra Harstad på QXL.no
Og tenkte jeg skulle prøve å ta den i bruk, etter at den bare har stått på loftet i mangemange år.
Så da trenger jeg en ny pickup, et greit RIAA-trinn også lurer jeg på hvordan jeg skal stille inn vekten på armen.
Ser også at det lille loddet som henger på armen der er borte, og lurer på hvilken virkning det loddet har og om det er enkelt å lage noe tilsvarende selv?

Bare å komme med forslag og innspill!
Hei: jeg har et riaa-trinn du kan få kjøpe rimelig - det takler både MM/MC, og er meget bra. Jeg skal anskaffe innebygget riaa til min PrimaLuna Dialogue Premium. Kvittering og orignal kartong. Hanss AccousticP23. Ta kontakt om du ønsker.

Det jeg skal koble platespilleren til er egentlig ikke rare greiene, så det gidder jeg ikke å ramse opp.
Vil bare få platespilleren til å funke helt greit.
Hei: jeg har et riaa-trinn du kan få kjøpe rimelig - det takler både MM/MC, og er meget bra. Kvittering og orignal kartong. Ta kontakt på PM om du ønsker mer info.
Mvh Rune

arne.helge

Medlem
Ble medlem
28.11.2013
Antall liker
39
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Anti skating vekten skal være 4 gram på denne. Så det er bare og finne noe på 4g og henge i en sytråd eller tynn fiskesen. Justerer antiskatingen etter hvor langt ute den henger.

Topp Bunn