Trenger noen anbefalinger

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei folkens!

Jeg er litt i beita etter å finne noe å oppgradere :p
Så jeg tenkte kanskje tiden hadde kommet til å gjøre noe med platespilleren.
Jeg er vel blant de som ikke spiller mest vinyl, men jeg vil ha muligheten til å nyte min samling
nå og da.
Har i dag en Pro-Ject Carbon Debut m/en Ortofon 2m Blue pickup. Jeg har lurt litt på å sette på en Black på
den, men finner så mange motstridene anbefalinger på nett. Bl.a. at den får frem slitasje og ulyder klarere.
Noen finner faktisk Bronze modellen bedre.
Har kikket litt rundt på Finn og her, og det ligger mye interessant ute på brukt'en. Men jeg har ikke vært særlig
bevandret i vinylverdenen siden 80 tallet. Så jeg tar gjerne mot edruelige anbefalinger og tips. Tipper jeg i snitt spiller
3-4 timer i måneden. Slik at pengebruken bør stå i stil.

Har i dag en Cambridge Audio 551P RIIA. Er også en phono inngang på min Marantz SR 8012, men den har jeg ikke prøvd foreløpig. Noen som har erfaringer med phono delen på denne?
 
X

X186841

Gjest
Ta en titt på NAGAOKA MP-200 , kan være du synes den er bedre enn Ortofon. Men smaken er jo forskjellig så vanskelig å si hva andre burde velge :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei folkens!

Jeg er litt i beita etter å finne noe å oppgradere :p
Så jeg tenkte kanskje tiden hadde kommet til å gjøre noe med platespilleren.
Jeg er vel blant de som ikke spiller mest vinyl, men jeg vil ha muligheten til å nyte min samling
nå og da.
Har i dag en Pro-Ject Carbon Debut m/en Ortofon 2m Blue pickup. Jeg har lurt litt på å sette på en Black på
den, men finner så mange motstridene anbefalinger på nett. Bl.a. at den får frem slitasje og ulyder klarere.
Noen finner faktisk Bronze modellen bedre.
Har kikket litt rundt på Finn og her, og det ligger mye interessant ute på brukt'en. Men jeg har ikke vært særlig
bevandret i vinylverdenen siden 80 tallet. Så jeg tar gjerne mot edruelige anbefalinger og tips. Tipper jeg i snitt spiller
3-4 timer i måneden. Slik at pengebruken bør stå i stil.

Har i dag en Cambridge Audio 551P RIIA. Er også en phono inngang på min Marantz SR 8012, men den har jeg ikke prøvd foreløpig. Noen som har erfaringer med phono delen på denne?
Prøv phono inn på marantz
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ligger en brukt Bronze ute nå.( siden du nevner den) Men den er kanskje for dyr for ditt tenkte budsjett allikevel?
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Ligger en brukt Bronze ute nå.( siden du nevner den) Men den er kanskje for dyr for ditt tenkte budsjett allikevel?
Hei Øyvind og takk for svar. Tenker du da på Ortofon Cadenza Bronze som ligger på Torget her? Er usikker på om den er kompatibel med tonearmen.
Jeg har ikke nok kunnskap om hva som går om hverandre.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Cadenza Bronze er en MC (Moving Coli) og er i grenseland noe stiv i forhold til tonearmen (8,6cc) på spilleren din. Armen har en oppgitt effektiv masse på 8gr hvilket er forholdsvis lite. Den fungerer da best med PU'r med mykere nåloppheng.
Cadenza'n har en compliance på 12, mot eksempelvis 2M Bronze (MM) som ligger på 22. Jo høyere tall, jo mykere nåloppheng.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Heldigvis finnes det gode hjelpeverktøy på nett man kan lene seg til.
Her er en kalkulator som hjelper til med beregninger:

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php

Man må kjenne til:
- Tonearmens effektive masse - hvilket i noen tilfeller kan være vanskelig å finne ut av.
- PU compliance (ettergivenhet) hvilket som oftest er å finne på produsentens hjemmeside. OBS! Enkelte Japanske produsenter oppgir disse ved en annen resonansefrekvens en PU´r produsert i andre verdensdeler. Her kan man bruke en omregningsfaktor på 1,8 for å få omtrentlig samme verdi.
- Vekt på PU (inkl. monteringsskruer). Vekt er som oftest også angitt fra produsent. Om man ikke kjenner vekt av skruer osv, eller har mulighet til å veie de får man bruke en antakelse. Det er jo ikke mye det dreier seg om.

Tast inn tonearmens effektive masse og les så ut av tabellen hvor resonansefrekvensen vi havne. Man bør havne ut på +/- 10hz - Dvs fortrinnsvis innenfor det grønne feltet.

Mht å velge en MC bør man også ha i tankene at det vil sette noe høyere krav til et RIAA-trinn. Signalet skal jo forsterkes vesentlig mer enn signalet fra en MM.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Da endte jeg opp med å handle en Rega Planar 3 2016, en Rega NEO TT-PSU og en Rega Fono MM MK3.
Tusen takk for at dere tok dere tid med anbefalinger og takk til ptb for nyttig info :)
 
Topp Bunn