Trenger måledata på .frd og .zma format

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.

Noen som sitter på, eller vet hvor jeg kan få tak i frekvensrespnonsdata på .frd format og impedansdata på .zma format? Jeg trenger dette for å kunne gjøre nøyaktige simuleringer ved konstruksjon av filter. Jeg regner med at det er flere her som importerer fildata direkte i filterkonstuksjonsprogram uten at dere måler elementene selv.
Elementene det gjelder er alle SEAS, > 27TBFC/G, > MCA15RCY og > L26RFX/P
Jeg kontaktet SEAS og spurte om de kunne levere slike filer, men fikk til svar at den type service hadde de ikke mulighet for å yte.

Noen som kan hjelpe?

mvh

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Hmm...forespørselen din er litt selvmotsigende. Du vil ha måledata fra andre konstruksjoner for å gjøre nøyaktige simuleringer til dine egne høyttalere? For å gjøre nøyaktige simuleringer er du nok desverre nødt til å måle opp DINE høyttalere.

Hvis de andre målingene er tatt i en annerledes konstruksjon kan de inneholde effektene av valgene gjort i den konstruksjonen. Hvis du da prøver å korrigere for disse kan du havne et stykke utenfor mål, siden du sannsynligvis korrigerer for feil som ikke er i konstruksjonen din og ikke korrigerer for feilene som faktisk er der ;)

Hvis du prøver å hente måledata fra tre forskjellige steder kan dette også by på problemer, da forskjellige folk ofte gjør målingene sine litt forskjellig.

Jeg har forøvrig måledata fra Eltek på 27TBFC/G (og en god del andre diskanter samt 18cm elementene deres) som ble gjort i en toveis høyttalerkonstruksjon. Tror det var bidland som ordna disse målingene.

</gledesdreper> :p

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei DIsEIMiNK
Hmmm. Snakker vi om det samme? Jeg etterlyser måledata på elementer, ikke konstruksjoner.
Mulig jeg er helt på viddene, men måledata fra fabrikantene på selve elementet er tross alt utgangspunktet for de fleste konstruksjoner, selv om disse målingene også er gjort under spesielle betingelser som kan variere. Men når fabrikanten gjør målinger på elementene kan man uansett se bort i fra romrefleksjon, og de andre parametrene som boksstørrelse, uendelig baffel osv er jo kjent.
Jeg skjønner at jeg på et tidspunkt kommer til å bli konfrontert med min egen konstruksjon, egne omgivelser osv. Men før jeg kommer dit hadde det vært fint om jeg kunne hatt måledata som i utgangspunktet var gjort under, kan man kalle det nøytrale betingelser, slik at jeg ved simulering av delefilterkostruksjonen hadde et noe bedre utgangspunkt enn en pdf-fil.

mvh

PS.
Som en begynnelse tar jeg mer enn gjerne i mot det du har på 27TBFC/G. Har du det i fra Bidland så er jeg vel så nære jeg kan ønske meg.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Hvis du ikke allerede har sjekket e-posten så gjør det nå :) Så lenge du er klar over problematikken ved bruk av andres målinger er det bare å leke seg for å se hva som kan være mulig.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Da er diskanten i boks.
Takk skal du ha! :)

Er det flere der ute som sitter på måledata på de aktuelle elementene?
Eller er det noen med måleutstyr og kompetanse som kan påta seg å gjøre målinger, selvsagt mot gjenytelse?

mvh

Topp Bunn