Trenger litt råd om og sette opp dedikert hjemmekino!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært og hørt VA Mozart Grand SE med Yamaha RX-A1030 og Rotel RMB 1575. Det ble dette jeg hørte på siden det var det de hadde inne.
    Det var litt mer kunder osv innom i dag så det ble ikke helt stille rundt meg og lyden var litt lavere en sist, så det blir litt vanskelig og sammenligne.
    Uansett, første gang jeg hørte på VA Mozart Grand SE så var det med en forsterker i 60.000.- klassen og da hørtes det helt nydelig ut.
    Jeg ble bittelitt usikker i dag, høyttalerne vet jeg er gode, men jeg trudde faktisk det ville bli bedre lyd en det jeg hørte i dag. Jeg må selvfølgelig ta med i betraktning av bråk rundt meg når jeg hørte på musikk og rom størrelsen der vs rom størrelsen jeg kommer til og ha. Jeg trur nok lyden vil bli mye finere hjemme når jeg får alt av akustikk osv på plass.
    Det som gjorde meg mest usikker var når jeg hørte på Dragonforce men Through Fire and Flames var at trommene forsvant litt.
    Men igjen jeg må også tenke litt på det økonomiske rundt det også, og derfor lurer jeg på om det vil bli bedre om jeg f.eks går for monoblokker på frontene?
    Jeg ser at det ligger ute 2stk Rotel RB-1572 til 5000.- stk her på sentralen som da hadde vært interessant. Vil ikke dette bli bedre en 1 Rotel RMB 1065 som kjører begge frontene?

    Uansett så trur jeg det oppsettet jeg har fått tilbud om absolutt er et meget bra setup i en gjennomførbar økonomisk klasse og trur det skal være vanskelig og få noe bedre om du kjøper alt nytt! Derfor vurderer jeg og se hva jeg kan finne av brukt!
    Noen hotte tips?

    Det jeg har fått av tips og funnet nå er:
    Piega Premium 5.2 til 20k.
    2 stk Rotel RMB RB 1572 til 5000.- stk

     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har du lyst til å høre et godt tunet rom, så har jeg demokveld i morgen hvor jeg kommer til å gå gjennom litt av akustikktiltakene jeg har gjort og hvordan jeg har kommet fram til lyden "min"!
    Ligger en invitasjon på forsiden av Hifisentralen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Anbefaler deg å reise rundt å teste masse forskjellige fronthøyttalere med musikk som du kjenner. Det er viktig at du finner ut hva du liker. Selv brukte jeg flere år på denne prosessen. Deretter får du tak disse høyttalerene brukt med mellom 50 til 70 % rabatt. Så velger du forsterker etter hvilken høyttaler du har.
    Jeg er ikke i mot 5.1 lyd, men jeg mener at det er viktig å velge kvalitet og optimal plassering/akustikktiltak for fronthøyttalerene. I mange tilfeller kan man droppe senterhøyttaleren og bakkanalene trenger ikke å være kostbare. Angående senter, bør du lese denne:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/surround-utstyr/70305-senter-viktig-i-surround-anlegg.html

    Kameraten min endte med komplett Klipschhøyttalere, med RF-82 mk2 i front. Han valgte å følge kun noen av rådene mine og du står selvfølgelig fritt til å gjøre som du vil. Det som er min drømmelyd er nødvendigvis ikke det samme for deg. Han satt opp dette selv og det låt skikkelig elendig, så jeg dro og hjalp han en kveld. Etter 5 timer med plassering av RF-82 og justering av suben satt lyden og smilet kom tilbake.
    Angående projektor anbefaler jeg deg å gjøre det samme. Reis rundt og finn ut hvilken teknologi og merker du liker best. Så kjøper du denne brukt til en brøkdel av prisen. Sparte selv kr 37500,- på en JVC dla-hd350, som kun hadde gått 300 timer. Den var også ferdig kalibrert og så helt ny ut.
     
    Sist redigert:

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Hei,

    Det er farlig å gå fra dyrt til rimelig utstyr når du er på lyttetur! Noe som i seg selv er veldig bra kan låte nesten dødt og kjedelig ETTER du nettopp har hørt på et særdeles bra anlegg.. :)
    En forsterker til 60 lapper kan også gjøre enorme underverker med de fleste høyttalere.

    Samme kameraten som lånte Piega av meg hadde for en stund tilbake et veldig billig oppsett i stuen. Siden jeg skulle selge leiligheten og pendle til Oslo trengte jeg et sted å oppbevare primaresettet mitt. Jeg fikk lurt ham til å ta vare det på meg. På grunn av plass i stuen ville han først kun bruke effektforsterkeren koplet opp mot en veldig billg receiver. Det ble faktisk ikke så mye bedre av det.. Dagen etterpå ringte han og lurte på om vi skulle kople opp prosessoren også, samt modifisere et helt nytt TV-møbel (fruen hans ble ikke kjempeimponert av oss.. :p ). På grunn av den knappe forbedringen som var med å kople opp effektforsterkeren tok jeg frem en ipad og kikket litt på sentralen mens han koplet opp kabler og slikt kjas, jeg var så forutinntatt på at de stakkarslige Jamo-høyttalerne til 3000kr ikke på noen måte kunne spille msuikk. Snakk om å bli satt på plass og avslørt som en hifi-snobb!! ;)
    Det spilte faktisk enormt bra!!

    Det går selvsagt ikke an å sammenligne en receiver til 3000kr opp mot en prosessor til 35.000kr, det SKAL være forskjell på dem, men jeg trodde ikke at så billige høyttalere kunne spille så bra. Det må også legges til at det ble ikke sammenlignet med andre høyttalere, så hvor god lyden egentlig var er vanskelig å si.

    Vil også anbefale deg å ta en tur til EHED og se på noe av utvalget av akustikkprodukter.
    En annen hyggelig kar som har en del akustikkprodukter er X3MHC ( www.x3mhc.no ). Han er en ekte entuiast og du må nesten regne med litt god tid om du ringer/besøker ham. Han holder til i Asker. Han har også Vienna og noen annet snacks ;)

    Om du vil høre på Piega så holder www.duet.no til i Oslo. Rett ved siden av Soundgarden i sentrum, bort fra den skumle trikkegaten.. Erik på duet er også veldig hyggelig. Det kan nesten virke som en trend, de fleste som selger god lyd er hyggelige.
    Men husk på det at etter du har hørt Piega blir alt annet kjedelig!! ;) :cool: :rolleyes: (ref det jeg sa om personlig bias)

    En integrert forsterker (eller prosessor og effegktforsterker) pluss Piega er min soleklare anbefaling. Men samme hva du velger vil jeg anbefale akustikkprodukter.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    EHED: Har sendt deg en pm :)

    John_Harald: Ja jeg må nesten gjøre det, jeg skjønner for hverdag som går at jeg må få undersøkt mye mer.. Jeg får bare ta tida til takke og høre mer rundt.
    Jeg er helt enig med deg, det er jo derfor jeg poster her. Siden jeg ikke har så mye kunnskap om dette ennå så trenger jeg råd :)
    Har brent meg for mange ganger med og kjøpe ting på impuls og angret etterpå.. Nå har anlegget jeg har hatt fungert til nå pga. at det har stått i stua og ikke har kunne gjort så mye, men nå så vil jeg ha kvalitet!
    Jeg begynner og skjønne hva du mener med at stereo har finere lyd, og det er litt skummelt :p Jeg har jo alltid drømt om en hjemmekino og det er det som er planen.. Men hvordan kan jeg få like god kvalitet i lyden i frontene med surround oppsett som stereo?

    Della: Ja jeg dreit meg ut litt der, nå har jeg fått smak for noe som koster LITT mer ;)
    Jeg skjønner nå at jeg må legge mer penger i forsterkerne, har du noen forslag til hva jeg kan sjekke ut? Er f.eks yamaha pakka med CX-A5000 og MX-A5000 noe og vurdere?
    Argh irriterer meg at det letter og få til noe bra med stereo :p

    Ja jeg hadde tenkt og ta turen bort til EHED i kveld, må bare se an litt. Jeg er midt i en salgsprosess av leiligheten.

    Duet skal jeg sjekke ut!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ta en tur bortom EHED ja, er vil du kunne få mye informasjon rundt dette med akustisk behandling av rom. Og han har noen spennende produkter, som andre hifi butikker ikke holder på med...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lettere å få til noe bra med stereo....? Om du har en godt frontsystem til 2 kanals lytting, så vil jo det også være et godt frontsystem til film. Den største forskjellen mellom 2 kanal og multikanal er jo "resten" av høyttalerene og prosessoren/reciveren.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Det kom litt feil ut det Retep :) Jeg tenkte egentlig mest på man får mer for pengene i 2 kanals system, en jeg får med og kjøpe alle andre høyttalere og surround prosessor/forsterker.
    Jeg gleder meg til og komme og høre hvordan du har gjort det også. Jeg har begynt tenke samme vei som du har satt opp. Mangler bare for meg og komme og høre hos deg for og bekrefte det:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, da er jeg enig..;)

    Bare ikke forvent torden og brak fra kinoen, for det er det ikke... Alt er satt opp med tanke på kvalitet i 2 kanals lytting. Kinoen er på en måte bare et pluss. Men det gir filmopplevelse... Og det er mere morro med film i 7.2 enn i 2.2
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ok, da er jeg enig..;)

    Bare ikke forvent torden og brak fra kinoen, for det er det ikke... Alt er satt opp med tanke på kvalitet i 2 kanals lytting. Kinoen er på en måte bare et pluss. Men det gir filmopplevelse... Og det er mere morro med film i 7.2 enn i 2.2
    Jeg skjønner ikke hva du klager etter - det var da torden og brak når jeg var hos deg 1 gangen ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om jeg har torden og brak... Hva er det du har da? Klager ikke ser du... Men det er ikke helt kino kino.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært hos EHED! Det var veldig hyggelig og fikk servert gløgg og pepperkaker, ingen ting som er bedre en det uten om rommet hans..
    Det var en opplevelse uten like, jeg ble kjempe imponert over veldig mye, akustikken i rommet blir og vil alltid være fremover nå det viktigste du noen gang gjør og MÅ gjøre. Det er helt latterlig hvor mye bedre alt blir med litt jobbing på rommet. Jeg tok med meg Dali Concept 6 høyttalerne mine, jeg var utrolig spent på hvordan de ville høres ut i rommet hans. Etter og ha pratet i en del timer om oppsett/akustikk og hørt på de flotte Elacene han distribuere (noe som er eget kapittel for seg selv ;) ), så fikk vi montert opp Dali høyttalerne.

    Vi begynner med Gustav Holst - Jupiter, siden det ikke er så lenge siden vi hørte på den på Elacene. Så begynte lyden og komme, første reaksjonen min er at jeg av alt blir flau over mine egen vegne. Hvor er høyttalerne jeg har i stua hjemme. Dette var noe helt annet en det jeg har hørt av Dali har spilt i butikken eller i stua hjemme. Lyden hørtes ut som de kom ut fra noen høyttalere i 15-20K kr klassen. Plutselig så var lyden overalt, lyden var der den skulle og høyttalerne spilte utrolig stort.

    Jeg angrer litt på at jeg ikke tok med meg reciveren jeg har i dag for og virkelig fått høre forskjellen på rommet, det hadde vært veldig spennende!

    Så da er saken litt klarer for meg, nå skal jeg ikke bruke så veldig mye mer tid på og finne høyttalere eller annet stæsj. Nå skal rommet først dempes og dempes, blir en utfordring på 9kvm men med litt god hjelp fra EHED så trur jeg det kommer til og bli kanon bra.

    Når det er sagt så må jeg si at Elac spiller fantastisk bra, og det blir også noe jeg kommer til og vurdere enda mer :)
    Takk for at jeg fikk komme EHED!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Om jeg har torden og brak... Hva er det du har da? Klager ikke ser du... Men det er ikke helt kino kino.
    Jeg har lyn og gnister. Det er ikke helt kino kino det heller.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som jeg har nevnt tidligere. Samspillet mellom det som kommer ut fra høyttaleren og det som treffer øret er viktig. Men det må gjøres på riktig måte. Ehed er dyktig når det kommer til slikt. Og så er han utrolig hyggelig!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg vært hos EHED! Det var veldig hyggelig og fikk servert gløgg og pepperkaker, ingen ting som er bedre en det uten om rommet hans..
    Det var en opplevelse uten like, jeg ble kjempe imponert over veldig mye, akustikken i rommet blir og vil alltid være fremover nå det viktigste du noen gang gjør og MÅ gjøre. Det er helt latterlig hvor mye bedre alt blir med litt jobbing på rommet. Jeg tok med meg Dali Concept 6 høyttalerne mine, jeg var utrolig spent på hvordan de ville høres ut i rommet hans. Etter og ha pratet i en del timer om oppsett/akustikk og hørt på de flotte Elacene han distribuere (noe som er eget kapittel for seg selv ;) ), så fikk vi montert opp Dali høyttalerne.

    Vi begynner med Gustav Holst - Jupiter, siden det ikke er så lenge siden vi hørte på den på Elacene. Så begynte lyden og komme, første reaksjonen min er at jeg av alt blir flau over mine egen vegne. Hvor er høyttalerne jeg har i stua hjemme. Dette var noe helt annet en det jeg har hørt av Dali har spilt i butikken eller i stua hjemme. Lyden hørtes ut som de kom ut fra noen høyttalere i 15-20K kr klassen. Plutselig så var lyden overalt, lyden var der den skulle og høyttalerne spilte utrolig stort.

    Jeg angrer litt på at jeg ikke tok med meg reciveren jeg har i dag for og virkelig fått høre forskjellen på rommet, det hadde vært veldig spennende!

    Så da er saken litt klarer for meg, nå skal jeg ikke bruke så veldig mye mer tid på og finne høyttalere eller annet stæsj. Nå skal rommet først dempes og dempes, blir en utfordring på 9kvm men med litt god hjelp fra EHED så trur jeg det kommer til og bli kanon bra.

    Når det er sagt så må jeg si at Elac spiller fantastisk bra, og det blir også noe jeg kommer til og vurdere enda mer :)
    Takk for at jeg fikk komme EHED!
    Morten vet hva han prater om så det kan være verdifullt å høre på hans råd. Akustikk og målinger vil absolutt være noe av det viktigste i ett så lite rom, har du kontroll på dette vil det absolutt være mulig å få god lyd i ett så lite rom som jeg har nevnt tidligere.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Retep: Ja jeg fikk prioteringene mine i orden etter besøk hos EHED, nå er det bare og vente på og få satt i gang. Gleder meg til jeg kan høre hvordan du har det og har gjort det:)

    johnnygrandis: Det har du helt rett i, var veldig morro og prate med Morten og få hørt hvordan det skal høres ut. Jeg bare håper jeg kan få til noe som er likt i forhold til det jeg hørte hos han, selv om rommet mitt er 3 ganger mindre en Morten sitt :) Vi får høre når tiden kommer.

    Jeg kommer til og ta noen lyd opptak i løpet av prosessen, trur det kan bli morro og høre på etterhvert. Får sikkert lånt en god mic av jobben og tatt opp under prosessen, morro om man kan høre forskjellen etterhvert :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Vis noen kommer over noen gode tilbud på brukt eller nytt, så si ifra! Jeg er på utkikk om det dukker opp noe spennende :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering på de som følger med.

    Da har det faktiskt skjedd noe siden sist. Jeg har fått reservert meg et par med Piega Premium 50, fikk de for 24.000.- helt nye av forhandler og jeg likte de så pass godt at valget var ganske enkelt.. Har hele tiden sagt at jeg må vente til jeg har ordnet rommet, men pga. tilbudet på Piega høyttalerne så klarte jeg ikke og vente hehe :p Julegave fra meg til meg :D

    Nå holder jeg på med og sette opp et budsjett for akustikken i rommet, finne hva jeg trenger av materialer og hvor jeg får kjøpt det.
    Jeg har tenkt og lage en god haug med 60*60*10/15cm plater til veggene, senke taket med 3 stk L:220 B: 100cm og 20cm dype absorberere.
    Til hjørnene skal jeg lage bassfeller som er rundt 40/42cm dype. De vil være 60*60cm i bredde og lengde. Her skal jeg fore de med f.eks lyd dempende materiale av glava eller rockwool og på ytterveggene skal det være lyd plater av Rockfon Industrial eller Glavar Ecophon.
    Gulvet vil få et vegg til vegg teppe.

    Jeg vurderer fortiden og kjøpe en Anthem MRX 500 brukt, jeg tror og har hørt av forhandlere av Piega at denne vil fungere veldig fint til Piega høyttalerne mine. Eneste jeg er usikker på er hvordan romkorreksjonen er, har lest mye bra om den, men som mange andre anbefaler er Audessy XT32 mens Anthem har sin egen som skal vist være veldig bra. Jeg får uansett mye for pengene ved og gå for en Anthem, noen her som har prøvd Piega med Anthem?

    Eller så har jeg funnet ut at de merkene som passer best til meg og mitt bruk hvor det vil være god blanding av musikk og film så er det Anthem, Arcam, Marantz og kanskje Onkyo.
    Arcamen har jeg kanskje litt større tro på når det gjelder lydkvalitet i musikk og film, minuset er at jeg ikke finner noe om romkorreksjon i reciveren.. Jeg lurer litt på om det finnes andre måter og styre denne delen på? Kan man kjøpe egne romkorreksjon bokser?



    Gleder meg som et lite barn til og begynne og bygge og se å høre hvordan rommet mitt blir!
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt med og finne noen sofaer, pga. størrelsen på rommet så er det vanskelig og finne en god sofa/stoler.
    Jeg ønsker helst at sofaen er rundt 200cm bred, dette er fordi sofaen/stolene kommer til og stå ved inngangsdøra.
    Jeg kan snu rommet rundt og få plass til en sofa opptil 280cm bred, men da trur jeg det blir vanskelig og plassere frontene pga. døra, da må man snike seg forbi høyttalerne får og komme inn og det er litt risikabelt føler jeg.
    Det som er vanskelig er at de fleste recliner sofaene jeg finner er i skinn og ikke i microfiber eller andre tekstiler.
    Jeg lurer litt på hvor mye skinn/hud har og si for lyden, er det minimalt eller vil lyden faktiskt reflektere ganske mye i øre posisijon?
     

    Smurfs

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2013
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Skinn reflekterer mer enn tekstil, hvor hørbart det er er en annen sak.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært veldig interessant og hørt de som har skinnsofa her føler at de legger merke til det?
    Man kan sikkert se forskjell på målinger, men hvor hør bart det er veldig interessant!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mitt råd er å ikke gå for skinn, med mindre du skal ha hornhøyttalere som sprer lyden lite. Sofaer finner du også på finn.no
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært veldig interessant og hørt de som har skinnsofa her føler at de legger merke til det?
    Man kan sikkert se forskjell på målinger, men hvor hør bart det er veldig interessant!
    I min stuekino byttet jeg fra skinn til stoff sofa , og det var en merkbar oppgradering - særlig siden den ene sofaen blir stående i førsterefleksjon til den ene høyttalerne.

    Har man skinn kun der man sitter og ikke i noen refleksjonspunkter blir det vel kanskje ikke så merkbart , men jeg hadde nok gått for stoff uansett for å være på den sikre siden.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da er det uaktuelt og gå for skinn. Siden rommet er såpass lite så vil sofaen lett stå i første refleksjonen..
    Vært ute og titta litt i dag og har funnet noen som kan være aktuelle.
    F.eks denne her på bohus.
    4779040120110.jpg


    Jeg har et annet spørsmål angående bygging av absorpsjons plater, kommer til og poste det samme spørsmålet under akustikk.
    Jeg skal bygge en del vegg plater.
    De tenkte jeg skal være enten b=60cm*h=60cm*d=10cm.
    Jeg er litt usikker på hva slags materiale jeg bør bruke, jeg tenkte og bruke vanlig lydisolerende isolering og sette lydplater på yttersiden av isolasjonen.

    Har vært en tur hos Maxbo for og se hva de hadde der og det eneste jeg kunne finne i følge betjening som var nærmest det jeg var ute etter var Paroc trinnisolasjon til 779kr for en pakke på 10stk med mål: 60cm*120cm og noe rundt 2,5cm dyp.
    Fant også Paroc A Plate til 329kr for en pakke på 4stk med mål: L:=20cm * B=120cm * D=20cm (det var flere utvalg av dybde størrelser.)

    Er det noen her som har prøvd Paroc? Kan jeg bruke det eller MÅ jeg bruke Rockfon Industrial som lyd plater? Maxbo hadde vist aldri hørt om Rockfon før...
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Må bare si en ting først: du er stein stokke gal, sa ikke jeg hva som ville skje om du gikk og hørte på Piega? ;)
    Men det var en ganske stor modell til et såpass lite rom, tror nok du må jobbe litt med akustikken i rommet for å få maks ut av utstyret. Tror også det er lurt å gå for en sofa i stoff kontra skinn.

    Har ikke prøvd Anthem på Piegaene, men skal bort til en kamerat på søndag og prøve litt ymse blandinger av Primare, Vincent, Canton, Piega og Pioneer.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Della: Haha du hadde helt rett :p Jeg hadde egentlig bare en vandrings tur i byen og og stakk innom Audio Norge (Duet) for og slå an en prat og høre litt.. Så kom bomba.. De skulle sette ned prisen på Piega 50 og selge ut de pga. de nye modellene.. Da jeg begynte og høre på de så var det saken klar, jeg har nå blitt bitt av Piega! Siden jeg tenker så ""fornuftig"" at jeg vil heller kjøpe noen gode større høyttalere og kan bruke de i flere år, nesten uansett hvilke rom jeg måtte få senere. :p

    Men du må ikke si sånn da blir jeg usikker haha :p Jeg hadde hele veien tenkt og gå for små stativ høyttalere og endte opp med et monster i forhold til stativ høyttalerne.
    Jaja jeg får heller sørge for at akustikken blir kanon bra, men av nysgjerrighet så lurer jeg på hva du mener med og jobbe med akustikken? Tenker du på at jeg bør dempe mest mulig eller få inn diffusjons plater eller begge?
    Jeg trur jeg blir veldig fornøyd med Piegaene, jeg angrer ikke på kjøpet. Det er sikkert ikke det lureste valget et menneske har gjort.. Men nå har vel hjemmekino aldri vært en lur ide for privat personer, selv om jeg mener det er en god ide :p
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært og besøkt Retep! Det var utrolig hyggelig og komme hjem til de, følte meg velkommen med engang jeg kom inn. Etter vi hadde tatt oss en kopp kaffe og te til meg så tok vi turen opp til hjemmekinoen/lytte rommet. Første jeg møter på veien inn er masse akustikk plater og et par vakre høyttalere som står pent og pyntlig strategiskt plassert i rommet. For meg som er så pass ny i denne lyd verdene så kan man tro at Retep har plassert lyd platene for utseende sitt skyld, men det tok ikke lang tid før jeg ble fortalt at hver eneste lyd plate er målt opp og alle har sin funksjon i rommet. Det er ikke mye som er overlatt til tilfeldighetene. Noe jeg må si er ganske bra gjort med tanke på utseende på rommet også, som er veldig fint!

    Etter og ha pratet en god del rundt rommet så satte vi oss ned og høre hvordan rommet var og anlegget hans.
    Her var det masse flotte detaljer og tok meg selv i og drømme meg bort i musikken mange ganger.

    Det er vanskelig og sammenligne rommet til Retep og EHED, største grunnen er at det er stund siden jeg var og besøkte EHED. Når det er sagt så må jeg nesten si at "wow" følelsen var ganske lik selvom det er 2 forskjellige anlegg og fremgangs metoder. Rommet til EHED er en del mer dempet og rommet til Retep er det dempet i forhold til hva han liker.

    Når jeg var hos Retep fikk jeg også høre på Unison rør forsterkere, surroundrecieveren hans og DSPeaker. Jeg vet ikke hvor lurt det var av meg og høre på rør forsterkere, fordi nå har jeg lyst på det selv... DSPeakeren hans og viste seg og være noe jeg absolutt bør vurdere, forskjellen når han skrudde av og på var så stor at jeg ikke hadde trudd på det uten og hørt det selv. Når den var av så ble lyden mer rotete, bassen kanskje litt for drøy og lyden generelt litt rotete..
    Når han så skrudde den på igjen så var alt det borte. Lyd bilde var mer behagelig og mye lettere og drømme seg bort i musikken.

    Når jeg fikk høre på forskjellen på reciveren og rør forsterkeren med musikk så var det også natt og dag.. Det var selvfølgelig god lyd i surround forsterken også men i forhold til rør forsterkeren så hadde den ikke så mye og si lengere, men til film så funket dette utrolig bra. Noe jeg begynte og tenke på vei hjem fra Retep var at man glemmer egentlig lyden litt når man ser en film, man sitter og ser på en film og lever seg inn i den. Da forsvinner lyd bildet litt og man sitter egentlig bare og koser seg med filmen. Selvølgelig er lyden viktig, og lyden er med på og føle deg til stede i filmen, men der har også bildet like mye og si, men når man hører på musikk så må lyden var fin for at man skal kunne drømme seg bort.

    Alt i alt så lærte jeg utrolig mye hos Retep, jeg har klart og balansere ønsket mitt etter en hjemmekino og finne ut at jeg også ønsker og ha god lyd til musikk også.
    Nå har jeg kjøpt meg en Anthem MRX 500 forsterker brukt her på sentralen som jeg er ganske sikker på vil gjøre jobben knall bra i hjemmekinoen min.

    Tusen takk for at jeg fikk komme Retep, jeg lærte mye hos deg og det var utrolig hyggelig og være hos dere!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    PS. mine Unison amper er et hybrid sett. Ikke rene røramper... Pre er rør. Effekt er rør på inngangen og mosfet 150w ut.. Stor strømforsyning.

    Rør gjør noe med lyden, absolutt. Det er bare hyggelig å ha besøk av folk som er intr i musikk, om du har fått noe ut av besøket, så er jo det helt topp.
    DSpeakeren er for meg kanskje det beste kjøpet mitt noen gang. men den er ikke for alle. Men den vokser på deg, og jo lenger du har den, jo mer vil man bli klar over hvor mange detaljer man har gått glipp av tidligere. men den gir et nøytralt lydbilde, som mange vil oppleve som kjedelig..

    Som du fikk se på kurvene mine så har jeg 8db auke i bassen fra ca 200hz og ned til 16hz.

    Jakten på lyd tar tid, men det er mye du kan gjøre selv, om du har tid og tolmodighet. Planene dine med akustiske tiltak høres smarte ut. men jeg ville noe ha ventet til anlegget står i rommet før du handler inn. Om du skal lage bassfeller, så husk å lage de store nok. Mine er 80cm i diameter....
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk veldig mye ut av besøket hos deg Retep! :D

    Jeg tror at lyden for meg er noe jeg må finne ut av, jeg har hørt litt forskjellig til nå men jakten starter nok ikke 100% før jeg har fått rommet mitt og kan begynne og høre på det selv i min egen lille hule. Nå har jeg fått smak biter av lyder jeg liker men man vet ikke helt hva man får før man har et eget rom!

    Det og ha tolmodighet er nok nøkkelen til en god lyd opplevelse, er lett og la seg rive med og kjøpe inn alt med engang, men da er fall kurven mye brattere. Lett og kjøpe noe som høres bra ut hos andre eller forhandlere også kommer du hjem til et annet oppsett og rom akustikk så vil du kanskje angre på kjøpet siden du ikke har de riktige komponentene eller akustikken..

    Likt som mange andre så ønsker jeg også og ha alt i går, men da forsvinner jo litt av morroa av og glede seg til ting!

    Det første jeg kommer til og gjøre er nok og få alt av stæsj som skal i rommet og høre hvordan det høres ut. Så begynne med førstegangs refleksjoner på gulv, vegger og tak. Så jobbe meg bakover. Jeg skal prøve og få lånt meg akustikk plater for og slippe og kjøpe inn for mye og heller finne ut hvor mange jeg trenger. Skal også se om jeg få noen til og komme bort til meg med en DSPeaker for og prøve det i rommet. Kanskje du kunne tenke deg en tur til Vestby senere Retep? ;)

    Det blir en utfordring med bassfeller med tanke på størrelsen på rommet, men jeg får bare håpe på at rommet er snill mot meg med bass områdene hehe..
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Morro å lese inntrykkene du deler etter å ha vært på lytterunde, sosial måte å lære ting på - tipper man lærer mye mer av å bruke ørene enn å lese :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, en tur til Vestby må man da kunne få til. Regner med du spanderer kaffi....?
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hei Antonsen! Ja absolutt, anbefaler alle og ta seg til og høre rundt hvordan andre har hørt det! Man lærer mye mer ved og snakke med og besøke andre og høre selv hva man ønsker. Det er lett og henge seg opp i målinger og lese hva som er rett og galt. Det viktigste er vel at man selv er fornøyd med lyden man har og man får den opplevelsen man selv ønsker. Det blir som og steike en biff, du kan lese hva om hva som er riktig og galt at biffen skal være rosa.. Noen liker biffen bare stekt på kantene og rå inni, mens andre liker de godt gjennomstekt. Slik som lyd, noen liker død lyd og andre liker masse klang.

    Siden jeg har startet denne tråden har jeg lært masse, men jeg har lært mest ved og besøke EHED og Retep.
    Morro og tenke på når jeg begynte tråden så var det kun hjemmekino delen som var det jeg ønsket men etter og ha vært og besøkt EHED og Retep så har jeg fått oppleve musikk også.. Så nå blir utfordringen og finne god lyd i begge deler.

    Så nå tenker jeg på og finne meg en integrert forsterker i rør eller en god transistor med home theater utgang, slik at jeg kan bruke den som effektrinn når jeg ser film :)
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Hehe ja Kaffi skal du få Peter ;) Forhåpentligvis så får du høre god lyd også hehe. :)
    Ta gjerne med DSPeakeren vis jeg ikke allerede har kjøpt inn en så hadde det vært morro og hørt med noen enkle justeringer!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe ja Kaffi skal du få Peter ;) Forhåpentligvis så får du høre god lyd også hehe. :)
    Ta gjerne med DSPeakeren vis jeg ikke allerede har kjøpt inn en så hadde det vært morro og hørt med noen enkle justeringer!
    Kan hende jeg drar med REW og pc også. Så skal det nok være mulig å få go`lyd hos deg.

    hvilke HT var det du hadde kjøpt inn. Piega et eller annet...
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en veldig god plan! Jeg har kjøpt inn Piega Premium 50 og ikke 50.2 som er den nye serien.
    Skal bli spennende og se hva REW sier om rommet, og veldig skummelt som vi snakket om hehe.. Vis man er fornøyd med lyden også viser REW noe stygge peaks her og der så er lyden plutselig ikke så flott lengere, og den flotte quoten fra Matrix slår inn:p

    "" You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes ""
    hehe..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som en veldig god plan! Jeg har kjøpt inn Piega Premium 50 og ikke 50.2 som er den nye serien.
    Skal bli spennende og se hva REW sier om rommet, og veldig skummelt som vi snakket om hehe.. Vis man er fornøyd med lyden også viser REW noe stygge peaks her og der så er lyden plutselig ikke så flott lengere, og den flotte quoten fra Matrix slår inn:p

    "" You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes ""
    hehe..

    LOL...

    Du trenger da ikke se hva grafene sier...

    Vi holder kontakten vi.

    Mvh Peter
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om noen kan forklare meg om det er noe forskjell på Bluray spillere? Jeg har bare brukt PS3 som avspiller, hva er det en "god" bluray spiller gir deg som ikke en ps3 kan gi deg?
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om noen kan forklare meg om det er noe forskjell på Bluray spillere? Jeg har bare brukt PS3 som avspiller, hva er det en "god" bluray spiller gir deg som ikke en ps3 kan gi deg?
    En god bluray spiller er vanvittig mye roligere enn en ps3, (mindre viftestøy) samt at bildet blir mye glattere. Dette er ikke noe som vises nevneverdig på en samsung 46"led tv på 4meters avstand, men om en har en 120" lerret med en god projektor så er forskjellen åpenbar..
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar mega1! Det oppklarte en del ;)

    Over til et annet spørsmål.
    Jeg sliter litt med sitte plasser i rommet, jeg hadde i utgangspunktet tenkt og ha en 3 seter cinema fra fnky.no.
    Etter og ha tenkt litt over det så blir man som regel 4-5 stk som ser på film om man har besøk. F.eks meg, dama, gutt ungen og et vennepar.
    Da blir det veldig vanskelig og plassere med tanke på at rommet ikke er større en 320cm i lengden og 280 i bredden..

    - Man kan jo kjøre en stor 3 seter, og sitte trangt. Her kan jeg ha sweetspot.
    - Kjøpe kinostoler og få plass til 4stk pluss en fatboy. Her mister jeg sweetspoten når jeg skal høre på musikk eller se film med færre mennesker.
    - Drite i gjestene og be dem stå bak sofaen når vi ser film :p

    Til vanlig er vi nok 2-3stk som ser film, men er ganske jevnlig vi har besøk for og se film..

    Noen som har noen gode forslag på hvordan man kan løse dilemmaet her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn