Trenger litt hjelp til oppsett av Denon Reciver

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Jeg har en Denon 1100W tilkoblet 3.1 system, men jeg får ikke helt satt opp ting slik jeg ønsker.

Sub slår kun inn når jeg ser film via stuepc, men når jeg hører på musikk med spotify connect eller ser tv så er ikke sub i bruk.

Det jeg ønsker er at når jeg velger inngang for pc eller tv så skal 3.1 lyd velges.

Ved spotify connect ønsker jeg 2.1.

Er det noen som vet hva jeg må endre på i innstillingene for å få det slik jeg ønsker?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg har en Denon 1100W tilkoblet 3.1 system, men jeg får ikke helt satt opp ting slik jeg ønsker.

Sub slår kun inn når jeg ser film via stuepc, men når jeg hører på musikk med spotify connect eller ser tv så er ikke sub i bruk.

Det jeg ønsker er at når jeg velger inngang for pc eller tv så skal 3.1 lyd velges.

Ved spotify connect ønsker jeg 2.1.

Er det noen som vet hva jeg må endre på i innstillingene for å få det slik jeg ønsker?
Sett fronter som small og x-over på f.eks 60 el 80 hz , så våkner nok suben - og i tillegg så avlaster du frontene dine for den dypeste bassen.
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Takker, da får jeg lete litt i menyene og se om jeg finner frem :)

Har bare kjørt kalibrering med mic, så antok at alt slikt ble ordnet automatisk da.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.073
Antall liker
3.760
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kalibrering med mic vil normalt sett sette høyttalerne dine som store om de har normal basskapasitet. Og da vil ikke suben slå inn med mindre det er et dedikert subspor på innspillinga.
Om du vil kan du sette suben til å spille "LFE+main" selv om høyttalerne dine ble satt som large. tror jeg. Om jeg husker riktig. Men default innstilling på de fleste små Denon recieverne er at suben skal kun pushe ut det dedikerte subsignalet (LFE) som du som oftest bare har på filminnspillinger.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.614
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
Har bare kjørt kalibrering med mic, så antok at alt slikt ble ordnet automatisk da.
Hvis automatikken registrerer at fronthøyttalerne dine spiller dypt nok(large).....vil ikke subben bli aktivert for vanlig stereo.
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Kjøre ny kalibrering i morgen tenker jeg.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på vedrørende innstillinger på sub før kalibrering settes i gang?

EQ
High Pass
Phase
Frequency
Volum
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.193
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Om du vil kan du sette suben til å spille "LFE+main" selv om høyttalerne dine ble satt som large. tror jeg. Om jeg husker riktig.
Dette er korrekt - gjelder for AVR-X1100W. Du velger LFE+main under "Manual Setup"
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.073
Antall liker
3.760
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Verdt å være klar over angående subwooferkalibrering:

Når du kjører kalibrering, se etter om suben din ender opp med å bli justert til -12db
Da har du isåfall satt volumet bak på selve suben for høyt. Forsterkeren klarer ikke å dempe med mer enn 12db, så sannsynligvis er nivået fremdeles for høyt selv etter kalibrering.
Kan selvsagt hende at du liker det slik, men prøv først å skru ned volumet bak på subwooferen en god del og kjør kalibrering på nytt slik at du får noe annet enn -12db som resultat. Teoretisk sett kan du være 40db over det du burde ha, men på oversikten vil det uansett bare stå at den har dempa suben din med 12db.
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Ja det var faktisk nøyaktig hva som skjedde her, og det høres ikke spesielt bra ut så har justert den kraftig ned. Skal kjøre kalibrering på nytt i morgen med lavere volum så får vi se da :)

Crossover ble satt til 40 på front og 60 på senter slik det var nå. Bør jeg ha lik på disse, og da 80 som jeg leser de fleste steder? Ser at jeg bør velge LFE og ikke LFE+Main etter hva jeg leser rundt om.

Så langt har jeg satt EQ på sub av, High Pass av, Frekvens til maks og tydeligvis volum for høyt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.273
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
LFE har informasjon til 120hz. Så om du klarer å integrere fronter mot subb der. Så hadde jeg gjort det.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.193
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
LFE har informasjon til 120hz. Så om du klarer å integrere fronter mot subb der. Så hadde jeg gjort det.
Hvis du mener å dele fronthøyttalerne ved 120Hz, er det alt for høyt. Over 80Hz begynner lyden å bli retningsbestemt.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.273
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Les hva jeg skriver...
LFE har info til 120hz. Så deler du ved feks ved 60. Så vil du gå glipp av en hel oktav på LFE sporet.

men det et ikke sikkert man klarer å integrere sub og Høyttalerene sammen. Ved å dele såpass høyt så får man enda mer smekk i lyden. Men da kreves det minimum 2 subber som står i linje mellom ørene og høyttalerene. Eller i umiddelbar nærhet av subbene.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Vil vel tro at LFE sporet spilles av i sin helhet via sub uavhengig av x-over på resten av høyttalerne...
På noen receivere kan dette justeres ved egen innstilling , men på dem som ikke har noen innstilling for dette , så blir det slik som beskrevet over.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.193
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Les hva jeg skriver...
LFE har info til 120hz. Så deler du ved feks ved 60. Så vil du gå glipp av en hel oktav på LFE sporet.
Nei, ikke uten at du ber receiveren om å gjøre det. En receiver spiller normalt av alt som ligger på LFE-sporet, uavhengig av eventuell delefrekvens for fronthøyttalere.
 
Topp Bunn