Ønsker anbefaling Trenger litt hjelp til alt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.204
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, tråder som denne dukker opp med jevne mellomrom. Enden på visa har alltid vært at den dør langsomt ut etter en stund med moro. Kanskje jeg tar feil denne gangen. Hvis så til tilfelle, så blir det interessant å se bilder av det endelige kjøpte oppsettet.:rolleyes:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår jeg får gå litt i tenkeboksen, kanskje lese litt.

Takk for hjelpen til nå!:) Også til deg bluesbreaker.
    Det skal sies at du ikke er alene om å være forvirret. Jeg ble selv veldig frustrert da jeg begynte med hifi, fordi jeg syntes det var så vanskelig å finne fram til gode og klare tommelfingerregler.

Hvis jeg skulle oppsummere det jeg tror jeg har lært meg hittil for egen del, er det omtrent dette:
    1. høyttalere betyr klart mest, og det er her man bør legge penga
    2. akustikken er nesten like viktig , og det ideelle er symmetri når det gjelder plassering av høyttalere i rommet.

Og mye mer. Snarveien til god lyd, mener jeg, er aktive DSP-høyttalere som lar deg tilpasse høyttalerne til hvor de står i rommet, hvis man ikke har et eget lytterom man kan styre med som man vil. Apple implementerer det på noe som virker til å være en genial måte i den nye høyttaleren sin, som lanseres snart. Dessverre er det ikke så mange tradisjonelle høyttalerprodusenter som har begynt med det ennå. Men man kan få veldig god lyd på "gamlemåten" også, det er bare litt mer stress.

Lykke til!

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld meg coolio og bluesbreaker jeg er kanskje på feil sted. :(

Jeg føler jeg har redegjort tydelig for hva jeg ønsker/ikke ønsker. Jeg forstår at dere mener vel, men ut i fra de to siste svarene tror jeg kanskje flere av dere faktisk ikke er ferdig med egen søken og egentlig ikke kompetente til å gi råd.

Takk for forsøket uansett! :)

Rob
    Du treffer på en måte bullseye her, vi er ikke kompetente nok til å gi råd uten å vite noe som helst relevant. Det håper jeg virkelig ingen andre er heller, da ville jeg sett meg nødt til å revurdere mitt standpunkt ovenfor Åndenes makt ;)

Du sier du er lekmann og nybegynner, så første steg blir da å få hørt på noen forskjellige oppsett i rolige og avslappende former. Messer er helt ubrukelig som utgangspunkt for et grunnlag å bygge videre på, altfor mye bråk, stress, inntrykk og belastning på vårt sanseapparat til å være særlig matnyttig.

Bruk tid på litt forskjellige butikker og se hvor store variasjoner høyttalere og rom utgjør på musikken du spiller.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hehehe, tråder som denne dukker opp med jevne mellomrom. Enden på visa har alltid vært at den dør langsomt ut etter en stund med moro. Kanskje jeg tar feil denne gangen. Hvis så til tilfelle, så blir det interessant å se bilder av det endelige kjøpte oppsettet.:rolleyes:

du må nok vente til kuene kommer hjem og det vokser tenner på frossenpizzaen før du får se bilder av denne stua med et stereoanlegg vel på plass.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg forstår jeg får gå litt i tenkeboksen, kanskje lese litt.

Takk for hjelpen til nå!:) Også til deg bluesbreaker.
    Jeg har lest hele tråden og det er en god stund siden vi hadde denne typen frem-og-tilbake-kommunikasjon hvor en konklusjon synes å være svært langt unna.

Jeg hjelper/rådgir tilfeldigvis en venn av min sønn, begge 27, nyetablerte i disse dager, hva han skal anskaffe av musikkanlegg, akkurat det samme som Robert. Da gjør vi en eneste ting, og det er å spesifisere.

Samme som å kjøpe en bil, drivhus, gressklipper, eller hva det skulle være. Altså: Hvordan ta beslutninger.

1. Behov (dundre ivei med Motörhead, eller spille klassisk, jazz med Mingus, Joik osv.). Hva ønsker du?

2. Størrelsen på rommet (areal er beskrevet, men takhøyden ikke. Trevegger/-gulv, mur, tepper? osv.). Hva har du?

3. Vil du ha DAC, RIAA i forsterkeren eller separat? Og innganger og utganger? Integrert, eller pre pluss effekt? Hva vil du ha?

4. Budsjett (som er nevnt flere ganger; her er totalbudsjett det viktigste). Host opp en kronesum. Hva vil du bruke?

5. Design (moderne, retro, noe midt i mellom, aluminium, stål, treverk, plast osv). Hva vil du ha?

Det kunne sikkert vært mer og i en annen rekkefølge.

Mulig jeg tok førsteinnlegget (for) seriøst, men dette er i hvertfall min oppskrift og mitt bidrag. Men, jeg tror noen drar i buksebeinet mitt. Tror det er bikkja.

Overskriften på tråden bør være: Trenger MYE hjelp!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm.... Naturlig, ja. Om du spør 100 produsenter av hifi, så vil 100 av dem ikke bare svare at de sikter mot naturlig lyd, men at de har fått det til bedre enn konkurrentene. Spør man kundene deres får man knapt noe annerledes svar. Man skulle tro at alt låt likt, men sånn er det jo ikke.

Det er så man får lyst til å sitere Mark Knopfler: Two men say they're Jesus, one of them must be wrong.

Problemet er at reprodusert lyd alltid etterlater seg en god del å ønske. Hvilke egenskaper som er gode og mindre varierer fra produkt til produkt, og er et resultat av båe kompetanse og subjektive prioriteringer. Hva man selv foretrekker er og blir et spørsmål om samsvar mellom dine egne og produsentens prioriteringer. Hifi uten denne erkjennelsen er umulig å kommunisere om.

Når spørsmålet er spisst som en badeball, så blir ikke svaret noen syl heller.

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Janfrt: Noe sånt er IKKE det verste du kan ha som utgangspunkt ved rådgivning i Hi-Fi. Match, preferanser, bruksområde og budsjett er nøkler for tilpassing av et bra system. Det kan fort lønne seg å gå OVER budsjettet også, da gjennomtenkt bruk av pengene ofte fører til forlenget eierskap av nevnte system. Fordi det gjennomtenkte systemet tar ut mer av musikken.

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    52
    Åh unnskyld lille hiawata,

McIntosh XRT2.1k

Rob
    Jeg tenker at når du ser på utstyr i dette prisleiet så er det på tide med en tur til produsentene. Soundgarden har nok ikke de mest kostbare Dyanudioene inne, så da hadde jeg bedt om å få komme på besøk til fabrikken i Danmark. En demo der med deres valg av elektronikk vil gi deg en god pekepinn videre. Det samme gjelder nevnte McIntosh - 1.3 mill er jo noen kroner, greit å få en skikkelig demo så du blir fornøyd.

For optimal lyd ville jeg og leid inn noen som kan akustikk for å se på rommet utstyret skal stå i. Dumt å kjøpe anlegg for langt over 1 mill hvis rommet gjør at lyden uansett ikke blir spesielt bra.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.204
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

du må nok vente til kuene kommer hjem og det vokser tenner på frossenpizzaen før du får se bilder av denne stua med et stereoanlegg vel på plass.
    Hadde vært moro om dette for en gangs skyld faktisk materialiserer seg - ikke igjen bare preik og luftslott. At vi får en (fyldig) tråd, med masse bilder, der et millionoppsett bit for bit kommer på plass.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke brukeren G-nøkkel en tilsvarende problemstilling her inne for noen år siden tro?
    Han hadde ganske sterke designkrav, relativt stor stue, krav til fullfrekvent gjengivelse etc etc
    Finner ikke tråden nå, men mener han rett og slett ga oppgaven til Oslo HifiCenter og såvidt jeg husker gikk de ganske mange runder hjemme hos han før han ble fornøyd. Mener han endte opp med noen Martin Logan elektrostater supplert med dyre sub'er.
    Lykke til Robert!

Edit: Fant tråden. http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/66304-g-na-kkels-zanotta.html

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld meg coolio og bluesbreaker jeg er kanskje på feil sted. :(

Jeg føler jeg har redegjort tydelig for hva jeg ønsker/ikke ønsker. Jeg forstår at dere mener vel, men ut i fra de to siste svarene tror jeg kanskje flere av dere faktisk ikke er ferdig med egen søken og egentlig ikke kompetente til å gi råd.

Takk for forsøket uansett! :)

Rob
    Du legger kanskje bare noen forutsetninger til grunn, som ikke nødvendigvis alltid er til stede....

Er det du ønsker altså ett par høyttalere, med jevnest mulig frekvensrespons (etc...) i hele det hørbare området, altså fra 20 til 20.000 Hz? Flott, det, selv om det ofte blir vanskelig i bassen. Da vil høyttalerne kunne avspille lyd mest mulig identsk med det som ligger lagret i kildematerialet. (At rommet anlegget står i vil gjøre masse "ugang" med lyden på vei fra høyttalerne til ørene, er en diskusjon vi kanskje hopper over i denne omgang?)

Da er det nesten bare å lete opp høyttalere som har fått målt en lavest mulig frekvensgang, med hyggelige fasevinkler og som kan spille all musikk. Jeg tenker at det høres ut som store studiomonitorer kan være heldig. ...Eller f.eks. Dynaudio e.l. som du har vært innom allerede.

Det har vært diskutert opp og ned og i mente de siste par årene her; "Hva er hi-fi". Det er muligens ikke alltid så lett som "identisk lyd i lytteposisjon som på plata", selv om det er veldig enkelt å forholde seg til. Mange har sine egne preferanser, og vektlegger heller at det skal låte "ekte" enn "korrekt" (i betydningen jeg nettopp beskrev), og prioriteter morofaktor og rockefot fremfor paddeflat frekvensrespons.

Desom du ønsker 100% nøytral gjengivelse og transparent utstyr er det supert, det, og et mål som hifi-industrien angivelig bestandi har strebet etter. Dessverre er jeg ikke sikker på at slike høyttalere finnes. Alle forvrenger nok på en eller annen måte. Noen har f.eks. heftig dynamikk og voldsomt trykk, på bekostning av oppløsning, og vice versa. Skal man å i pose og sekk, går det sikkert fint an, men det koste selvsagt fort penger. Det kan fort hende den korteste veien dit er vha. dsp/romkorreksjon og akustikktiltak.

Det finnes så mange forskjellige høyttalere med forskjellige egenskaper, (Store elektrostater har uovertruffen oppløsning og holografi, men er kanskje ikke siste ord i dynamikk. Hornhøyttalere kan ha fantastisk dynamikk, men kan f.eks. mangle litt på stereoperspektiv, etc, etc... Det er her personlige preferanser kommer inn. Hva er viktigst for deg?) at noen personlige preferanser og rammebetingelser nok bør beskrives litt bedre før noen matnyttige råd kan gis. Ja, alle mener nok vél, men det er jo ikke alle her inne som er enige hverken med seg selv eller hverandre, eller ferdige i si søken. For de fleste med hifi som hobby er det jo også slik at veien er målet.

Sist redigert:

RobertEng

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    7

Hadde vært moro om dette for en gangs skyld faktisk materialiserer seg - ikke igjen bare preik og luftslott. At vi får en (fyldig) tråd, med masse bilder, der et millionoppsett bit for bit kommer på plass.
    Hei vinagunner,

Jeg tror nok jeg må skuffe deg. Lgrons58, rama, janfrt og Crusty har nok rett. Hadde i utgangspunktet ingen målsetning om å sette sammen et millionoppsett, jeg ønsket bare noen råd om å sette sammen noe utover det vanlige.

Takker for alle innspill og all hjelp, jeg tror jeg avslutter det her. :)

Rob

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Hei vinagunner,

Jeg tror nok jeg må skuffe deg. Lgrons58, rama, janfrt og Crusty har nok rett. Hadde i utgangspunktet ingen målsetning om å sette sammen et millionoppsett, jeg ønsket bare noen råd om å sette sammen noe utover det vanlige.

Rob
    Hjelpen folk har forsøkt å gi er sikkert ikke reservert et anlegg til en million, og det hadde sikkert vært interessant for de fleste som har bidratt å få høre hvor det hele ender, og jeg håper at dette ikke ender opp med et «takk og farvel, jeg hadde aldri tenkt å bygge noe anlegg.»

Det hadde vært kjipt. Ikke minst for nestemann sommspør om hjelp.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Hei vinagunner,

Rob
    Hjelpen folk har forsøkt å gi er sikkert ikke reservert et anlegg til en million, og det hadde sikkert vært interessant for de fleste som har bidratt å få høre hvor det hele ender, og jeg håper at dette ikke ender opp med et «takk og farvel, jeg hadde aldri tenkt å bygge noe anlegg.»

Det hadde vært kjipt. Ikke minst for nestemann sommspør om hjelp.
    Jepp.

For å ta en beslutning er det nødvendig med et beslutningsunderlag, altså mest mulig korrekt informasjon. Det fikk vi ikke her og da blir det nesten umulig å gi et godt råd.

Better luck next time og som Dazed skriver, en tilsvarende forespørsel dukker snart opp igjen og da må vedkommende spesifisere skikkelig. Da blir også anbefalingene fine og enklere å forholde seg til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn