Unnskyld meg coolio og bluesbreaker jeg er kanskje på feil sted.
Jeg føler jeg har redegjort tydelig for hva jeg ønsker/ikke ønsker. Jeg forstår at dere mener vel, men ut i fra de to siste svarene tror jeg kanskje flere av dere faktisk ikke er ferdig med egen søken og egentlig ikke kompetente til å gi råd.
Takk for forsøket uansett!
Rob
Du legger kanskje bare noen forutsetninger til grunn, som ikke nødvendigvis alltid er til stede....
Er det du ønsker altså ett par høyttalere, med jevnest mulig frekvensrespons (etc...) i hele det hørbare området, altså fra 20 til 20.000 Hz? Flott, det, selv om det ofte blir vanskelig i bassen. Da vil
høyttalerne kunne avspille lyd mest mulig identsk med det som ligger lagret i kildematerialet. (At rommet anlegget står i vil gjøre masse "ugang" med lyden på vei fra høyttalerne til ørene, er en diskusjon vi kanskje hopper over i denne omgang?)
Da er det nesten bare å lete opp høyttalere som har fått målt en lavest mulig frekvensgang, med hyggelige fasevinkler og som kan spille all musikk. Jeg tenker at det høres ut som store studiomonitorer kan være heldig. ...Eller f.eks. Dynaudio e.l. som du har vært innom allerede.
Det har vært diskutert opp og ned og i mente de siste par årene her; "Hva er hi-fi". Det er muligens ikke alltid så lett som "identisk lyd i lytteposisjon som på plata", selv om det er veldig enkelt å forholde seg til. Mange har sine egne preferanser, og vektlegger heller at det skal låte "ekte" enn "korrekt" (i betydningen jeg nettopp beskrev), og prioriteter morofaktor og rockefot fremfor paddeflat frekvensrespons.
Desom du ønsker 100% nøytral gjengivelse og transparent utstyr er det supert, det, og et mål som hifi-industrien angivelig bestandi har strebet etter. Dessverre er jeg ikke sikker på at slike høyttalere finnes. Alle forvrenger nok på en eller annen måte. Noen har f.eks. heftig dynamikk og voldsomt trykk, på bekostning av oppløsning, og vice versa. Skal man å i pose og sekk, går det sikkert fint an, men det koste selvsagt fort penger. Det kan fort hende den korteste veien dit er vha. dsp/romkorreksjon og akustikktiltak.
Det finnes så mange forskjellige høyttalere med forskjellige egenskaper, (Store elektrostater har uovertruffen oppløsning og holografi, men er kanskje ikke siste ord i dynamikk. Hornhøyttalere kan ha fantastisk dynamikk, men kan f.eks. mangle litt på stereoperspektiv, etc, etc... Det er her personlige preferanser kommer inn. Hva er viktigst for
deg?) at noen personlige preferanser og rammebetingelser nok bør beskrives litt bedre før noen matnyttige råd kan gis. Ja, alle mener nok vél, men det er jo ikke alle her inne som er enige hverken med seg selv eller hverandre, eller ferdige i si søken. For de fleste med hifi som hobby er det jo også slik at veien er målet.