Trenger litt hjelp til å finne ut av denne trafoen

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har kjøpt en rørforsterker og når jeg måler glødespenningene ligger de litt for mye i overkant alle sammen. Hvis dere ser på bildet, så er de to nederste hvite/gule høyspenningen fra trafo som går videre til likeretter med de to røde. De to grønne over det er høspenning som ikke blir brukt. Så kommer vi til poenget. Nettspenningen er koblet på den nest øverste, den grønne. Den andre leder fra nettet går direkte til bryter (sort nederst i bildet). Nummer tre fra toppen (blå) og den øverste (rød)står tomme. Jeg gjetter på at disse to er for 240V og 120V spenning.
Det er svært vanskelig å få fatt på konstruktøren og trafoen er ikke merket. Tror dere jeg kan ødelegge noe hvis jeg napper ut alle røra, prøver å koble nettspenningen over til den øverste (røde) ledningen og måler hva glødespenningen havner på?
Forsterkeren er en fixed bias clclc 6j5-PX25 interstagekoblet, gz34 likeretter og 6x5 biasspenning.



Asbjørn
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sett heller en effekt-motstand i serie med glødekretsen (ene utgangen fra trafo).
Prøv først med f.ex 1 ohm 5(?)-10W.
Deretter er det enkelt å måle & beregne evnt. riktigere verdi...

Arne K
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Takk for tipset, men det var igrunnen det jeg ville unngå. Tror den er kobla til 220V drift, og da blir jo b+ også for høy.

Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Hvis du har en trafo som f eks nedenfor kan du jo måle på primærsiden.



Hvis du har ~230V tilkoblet mellom 0V og 220V skal du måle noe over 110V/240V (i forhold til 0V) på de andre respektive tappingene. Slik kan du finne hvor 240V er ment å tilkobles..

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jane

Ser ut som du er min redningsmann igjen :)

I forhold til 0 V måler den øverste 223V, den mellomste 233V og den nedersete 243V.

Og jeg må ha det inn med teskjeer ;) hvilken er det så jeg skal bruke?

Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Jeg ville forsøkt å koble nettspenningen inn mellom 0V (den er jo allerede tilkoblet) og den tappingen som måler 243V.

MEN: da ville jeg ha utført målingene selv først. Det er alltid skummelt å råde noen til å koble 230V hit eller dit uten å være sikker på at vi har samme oppfattelse/forståelse av hva den andre holder på med eller tenker eller sier/skriver.
Hvis du kobler om, gjør du det med andre ord på eget ansvar.
;D

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Alt er på eget ansvar her:)

Og det fungerte som du sa. Bortsett fra at spenningen blir endel forskjellig på de to monoblokkene. På den ene ligger glødespenningen på 3,85V og på den andre på 4.2V når begge er koblet til 240V tappigen. Synes du at jeg skal leve med det sånn, eller koble den ene på 230V tappingen så målingene blir likere?

Mvh Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Den høres god ut. :)
Det var litt rart at du får forskjellig spenning når trafoene ellers er like.
Kan det være at den ene monoblokken trekker med strøm ut av B+ enn den andre. Siden det er samme trafo til både glød og B+ vil alle laster påvirke alle spenninger for å si det slik.
Har du mulighet til å sjekke hvilestrømmen (bias) som trekkes av utgangsrørene? Du ligger jo innen for +/-5% på glødespenningen så det er jo egentlig ikke nødvendig å foreta seg så mye, mest for nysgjerrighet..

Jan E Veiset
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Er det ikke fordi der trækkes forskellig strøm fra rørene? Hvad hvis der byttes om på dem. Flytter problemet sig så?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Er det ikke fordi der trækkes forskellig strøm fra rørene? Hvad hvis der byttes om på dem. Flytter problemet sig så?
Hei

Tak for tipset, det er sjekket ut. Variasjonen følger ikke rørene.

Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
jane skrev:
Den høres god ut. :)
Det var litt rart at du får forskjellig spenning når trafoene ellers er like.
Kan det være at den ene monoblokken trekker med strøm ut av B+ enn den andre. Siden det er samme trafo til både glød og B+ vil alle laster påvirke alle spenninger for å si det slik.
Har du mulighet til å sjekke hvilestrømmen (bias) som trekkes av utgangsrørene? Du ligger jo innen for +/-5% på glødespenningen så det er jo egentlig ikke nødvendig å foreta seg så mye, mest for nysgjerrighet..

Jan E Veiset
Hei Jane

Når det gjelder bias, så har forsterkerne to målepunkter og et potmeter til at stille bias. På monoblokkene står det en liten merkelapp med hhv 21,1V og 24,4V. Men når du sier "måle bias" er jeg igrunnen usikker på hva jeg skal måle. Må fortsatt fores med teskje skjønner du ;)

Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Tja, å måle bias vil i mange tilfeller si å måle strømmen i utgangsrørene. En ofte brukt (indirekte) måte å gjøre dette på er å måle spenningen over en kjent katodemotstand. Ofte er det en liten motstand innkoblet i katodekretsløpet nettopp for dette formålet.
Finnes noe slikt i denne forsterkeren? Eller et bedre spørsmål: har du et skjema over forsterkeren?

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jane

Jeg har ikke skjema, men jobber med saken. Det er jo ikke så inviklet krets at det gjør noe, men den er konstruert slik at det er litt vanskelig å komme til for å se selv.

I'll be back.

Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jane.

Ja da har jeg løfta litt på lokket, og katoden er koblet til jord fra midten av den store trådvikla motstanden på bildet.
Den er på 68 OHM

Var det denne motstanden du mente? Hva heter en sånn forresten? Og hvorfor kan man flytte forbindelsen til jord fra side til side?

Mvh Asbjørn

 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Jeg tror ikke det var ikke denne motstanden jeg tenkte på (?), men det er egentlig umulig å si uten et skjema. De jeg tenkte på er koblet mellom katoden på utgangsrørene og til jordpotensial.

Hva kalles denne typen ja?
En motstand med tapping/variabel motstand/glider?

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Katoden er koblet direkte til jord. Jeg kommer tilbake med skjema når jeg er ferdig med å tegne det.

Asbjørn
 
Topp Bunn