Trenger litt hjelp.. (DAC eller ikke? Kabling etc)

rilum

Medlem
Ble medlem
14.08.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har gjenoppdaget hifi etter ett par år på gjerdet. og jobber nå med å det beste ut av komponentene jeg har. I den forbindelse trenger jeg litt hjelp, håper det ikke blir for langt.

Jeg har en god cd spiller men nå til dags ermesteparten av musikken min lagret digitalt på en mac og spiller av via en airport express. For å dra nytte av airportens toslink utgang vurderer jeg å kjøpe en dac, da jeg har hørt at dette vil forbedre lydkvaliteten drastisk. Er det noen som har erfaring med dette? Hvor mye er det verdt å legge i en slik, og er det noen som har noen gode forslag til modell? (Gjerne en med xlr utganger, da jeg har ett par eldre MIT terminator 2 XLR kabler, men dette er ikke ett must).

Resten av oppsettet er ett par nyinnkjøpte Monitor Audio RS8 høyttalere som drives av en NAD S300 (forsterkeren ble laget av NAD en del år tilbake som en presitsjemodell hakket over de andre NAD-produktene). Høyttalerkablene er MIT terminator 2.

Når det gjelder kabling lurer jeg på om det er noe å hente på å skifte ut strømkablene? jeg har ikke egen kurs. Videre trenger jeg råd om hvor mye jeg evt burde legge i ett par rca kabler mellom dac og forsterker? Noen forslag til modell?

Hvis noen har noen andre kommentarer til sammensetningen eller forslag til oppgraderinger/utskiftninger er de hjertelig velkomne. Har lekt med tanken om å bytte ut forsterkeren med en creek destiny, men er litt glad i NADen...

Takker på forhånd for bidrag og sorry igjen hvis det ble mange spørsmål:)
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Jeg vil nok tru at det er en stor oppgradering med ekstern dac i stedet for en vanlig stereo jack hvis det er det du bruker nå...
Cambridge audio kommer med sin dacmagic nå i oktober og skal være svært så spennende,tror også at den har xlr utganger + usb inngang + en del toslink og coaks...den skulle få en pris på rundt 1600,- tror jeg...
skal være mulig å bestille alt nå har jeg hørt også...

ellers er det å holde øya på bruktbørsen etter noen godbiter,hvis du vil ha en evt bedre dac...

ang forsterkeren så ville jeg ha prøvd hjemme hvis mulig,den destiny har fått mye bra anmeldelse der ute men det hjelper så lite hvis den ikke passer ditt anlegg eller preferanser...

Mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
rilum skrev:
Har gjenoppdaget hifi etter ett par år på gjerdet. og jobber nå med å det beste ut av komponentene jeg har. I den forbindelse trenger jeg litt hjelp, håper det ikke blir for langt.

Jeg har en god cd spiller men nå til dags ermesteparten av musikken min lagret digitalt på en mac og spiller av via en airport express. For å dra nytte av airportens toslink utgang vurderer jeg å kjøpe en dac, da jeg har hørt at dette vil forbedre lydkvaliteten drastisk. Er det noen som har erfaring med dette? Hvor mye er det verdt å legge i en slik, og er det noen som har noen gode forslag til modell? (Gjerne en med xlr utganger, da jeg har ett par eldre MIT terminator 2 XLR kabler, men dette er ikke ett must).
DACer er et populært enme for tiden. Så noen hurtige søk vil bringe frem mange tråder med anbefalinger i alle prisklasser. En DAC kan fort bli en hovedkilde i dag, så jeg ville nok lagt så mye i denne som jeg hadde råd til, og så litt til "for good measure". Spar heller på utgifter til eksotiske ledninger og prøv deg frem med slikt siden. Har den flere innganger kan du jo også bruke CDspilleren din som drivverk, hvis DACen spiller bedre, i allefall intil du får rippet alle CDene dine. Deretter er det stor fare for at den blir stående til pynt uansett.
 
K

KindOfBlue

Gjest
DAC er viktig.
Jeg har en stand-alone fra Grace, m902. Denne anmeldes igjen i seneste Stereophile, sammen med Benchmarks - og anmeldelsene sammenfaller med mine opplevelser av disse da jeg sammenlignet dem.

Grace m902 har eksepsjonelt god lyd, riktig konstruerte kretser, også ANALOG inn, og fjernkontroll. Så den fortjener en kikk.

==

Hva med en kombinasjon?
Cambridge 840C Azur har ekstremt gode DACs, med upsampling, og har fire digitale innganger (to optisk/to coax).
Da har du CD-spiller for de gangene du ønsker det (kompis på besøk med medbrakt musikk) og kan kjøre datasignal gjennom ellers.
Godt anmeldt ved flere anledninger

Det finnes andre spillere som tilbyr lignende, bl. dCS Puccini.

==

Vurdér ev. også å ha aktive høyttalere, med digitale innganger. Meridian og andre har slike.
 

rilum

Medlem
Ble medlem
14.08.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker for innspill så langt.

DACMagic fra Cambridge virker som ett godt og ikke minst fryktelig rimelig alternativ. Den jeg hadde tenkt på fra før var X-DAC v3 fra Musical Fidelity som jeg kan få brukt til ca 3000kr. Vil disse lyde svært forskjellig? Hifiklubben får ikke inn DACMagic før i desember, så jeg lurer på om jeg skal gidde å vente eller bare kline til med MF sin.

X-DACen har ikke xlr utganger, men jeg må ærlig innrømme at jeg har tilgode å virkelig erfare fordelene balnserte kabler gir i forhold til vanlig RCA.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
X-DACen gir deg muligheten til å leke med rørbuffer på utgangen.
Funksjonalitet og lydkvalitet sammenliknet med denne nye Cambridgen vet jeg ikke noe om.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
rilum skrev:
Takker for innspill så langt.

DACMagic fra Cambridge virker som ett godt og ikke minst fryktelig rimelig alternativ. Den jeg hadde tenkt på fra før var X-DAC v3 fra Musical Fidelity som jeg kan få brukt til ca 3000kr. Vil disse lyde svært forskjellig? Hifiklubben får ikke inn DACMagic før i desember, så jeg lurer på om jeg skal gidde å vente eller bare kline til med MF sin.

X-DACen har ikke xlr utganger, men jeg må ærlig innrømme at jeg har tilgode å virkelig erfare fordelene balnserte kabler gir i forhold til vanlig RCA.
Har notert meg at mange snakker svært varmt om Beresford TC-7510 (har ikke hørt den selv), som også er en svært rimelig DAC. Kjøper du en slik eller venter på Cambridgen og håper den er bra, så taper du uansett ikke mange kronene hvis du vil oppgradere og selge den igjen brukt. Det samme gjelder forøvrig andre greit prisede DACer på bruktbørsen, de kan stort sett selges igjen uten særlig tap hvis du finner noe bedre.

Ville ikke hengt meg for mye opp i XLR kablingen. Kanskje noen vil bytte kablene dine i greie RCAkabler hvis du heller behøver slike?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmm...her er tallene fra samme side.
Du har får nok rett i dine antagelser ang salget av disse KoB skal du se :)
Og tenk bare på når disse gutta som kan å fikle litt setter i gang........


DacMagic
D/A Converters: Dual Wolfson WM8740 24bit DACs
Digital filter: Texas Instruments TMS 320VC5501 DSP upsampling to 24bit 192kHz
Analogue filter: 2-Pole Dual Differential Bessel Double Virtual Earth Balanced
Frequency Response: 20Hz to 20kHz (±0.1dB) - steep filter disabled
THD @ 1Khz 0dBFs: <0.001% 24bit
THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%
THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002%
Signal to Noise Ratio: -112dBr
Total correlated jitter: <130pS
Crosstalk @ 1kHz: < -100dB
Crosstalk @ 20kHz: < -90dB
Output impedance: <50ohms
Output level (unbalanced): 2.1V rms
Output level (balanced): 4.2V rms (2.1V per phase)
Digital input word widths supported: 16-24bit (16 bit for USB)
Digital input sampling frequencies supported: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz
Audio output up-sampling: Fixed 24bit 192kHz
Dimensions (H x W x D): 52 x 215 x 191mm
(2.0 x 8.6 x 7.6”)
Weight: 1.2kg/2.6lbs
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Ok, må få det ut: rilum = Rætt I Lomma Uten Moms ;D ;D

On topic, så jo den Cambridge'n veldig brukervennlig ut :)

PK
 

rilum

Medlem
Ble medlem
14.08.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
@pks: ;D

Tusen takk for informative svar. Ser ut til at jeg har falt for cambridge audio alternativet. La inn forhåndsbestilling hos hifiklubben likeså godt. Har lett på nett etter noen som kan matche mulighetene og specsene den tilbyr til den prisen (og litt til). Ser ut som det blir vanskelig.

Siden jeg har blitt så godt mottatt her, skal jeg komme tilbake med litt feedback når den er i hus. Er bare så syyyykt lenge til desember :(

Spørsmålet mitt når det gjelder strøm er fortsatt ubesvart, noen som har noen innspill. Vil jeg ha noen effekt av å oppgradere strømkabelen til forsterkeren?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg råder deg til å vente med kabling til den aktive elektronikken er på plass.
Og når du begynner med kabling sørger du for å låne hjem og bruke tid på å finne ut om du hører forskjell. Dersom du hører forskjell kan du stille deg spørsmålet: Er det en forbedring? Er svaret Ja kan du spørre deg selv om du ville få mer for kronene ved å bytte en aktiv komponent Er svaret på det siste spørsmålet nei kan du kjøpe strømkabler. Det synes jeg.

Dette kunne blitt et kult flytskjema, hehe.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Er denne entusiasmen for Cambridge DACen basert på at noen har hørt den i det hele tatt, eller er det hele bare forhåpninger om at disse sikkert lager noe som kommer til å bli bra fordi de har laget andre produkter som låter bra tidligere? Ikke at det forsåvidt er noe i veien med det, men hvis det innebærer å vente frem til jul for å få den i hus kan man i så fall undres på om det ikke er andre løsninger som heller er verdt å vurdere...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den har iallefall fabelaktige papirytelser. Og om det er et firma som er i stand til å lage no nonsense hifi og bildeelektronikk så er det dem.
Rykte, ja.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er det fine med klokketro på specs, man slipper bryet med å lytte selv. Man får hele historien om hvordan det låter fra spec-sheets. Veldig greit.

Mvh Vidar P
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med mine tekniske kunnskaper, leser jeg at denne kommer til å gruse det meste..... ;)

Jeg ville bare legge ut specsene jeg og jeg tror at den kommer til å selge.
Håper ikke det ble tolket slik at jeg VET at denne kommer til å låte kanon.
Men kanskje til prisen?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen problemer med å akseptere sammenhenger mellom parametre og ytelse. Det er en dreining av poenget mitt.

Men jeg har ikke sett målinger på denne, bare specs. Og vurdert på specs, da burde kanskje min Cambridge DVD79 låte bedre enn min Naim CDS3. Men det gjør den ikke.

Poenget er enkelt, generelt og har ingenting med Cambridge å gjøre; jeg oppfordrer bare til å lese produsentens specs med en anelse nøkternhet; de sier ikke og har aldri sagt alt om musikkytelsen fra et hifiprodukt. Selv om japanerne på 70-tallet ville ha oss kunder til å tro det.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jada, vi vet at DVD89 ikke er å foretrekke framfor Edge G CD, men at de låter temmelig likt.
Men om vi ser på utpris på denne DACmagic sammenliknet med DVD89 kan vi tro at den låter bedre. Om cambridge har spart er det i de analoge kretsløpene og dens strømforsyninger, og det er der godlyden lages (først og fremst). Vi får høre.

EDIT: Vi får høre eller vente på Atkinsons målinger. Når han har målt vet vi hvordan det låter. ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
emotikon skrev:
Men kanskje til prisen?
Kanskje .. kanskje ikke. Men jeg har kjøpt litt vin i mindre våkne øyeblikk etter dette prinsippet.. gruser all konkurranse i 60kroners klassen, et funn til prisen. terningkast 6.. etc. :p Endte stort sett opp som heller dyr saus.

Men uansett har man jo ingenting å tape på denne boksen. Låter den bra er det flott, og hvis ikke er den nok lett å selge igjen til andre som vil prøve.
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
Valentino skrev:
Den har iallefall fabelaktige papirytelser. Og om det er et firma som er i stand til å lage no nonsense hifi og bildeelektronikk så er det dem.
Rykte, ja.
bah! den skal koste rundt 1500kr, og med 4 digitale inn, 2 ut, usb, upsampling og tull blir det jaggu ikke mye igjen til gode lydkretser
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Uansett så blir det moro å lagt et øre til den når den kommer og finne ut hvor bra/dårlig den er...

Kan være bedre enn fryktet kanskje?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eller dårligere enn vi håper. Time vill sjåvv.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg husker da den originale Cambridge DAC Magic kom på markedet jeg, måtte ha vært første halvdel av 90-tallet. Den låt svært bra til prisen.

I de laveste prisleiene har Cambridge pleid å lage svært gode produkter for pengene. I de litt høyere segmentene så er de fortsatt gode imo, men har veldig hvass konkurranse, bl.a fra entrylevel-apparatene til mer etablerte highend-produsenter.
I UK's "silicone valley" så flyter kompetanse fra den ene R&D-avdelinga til den andre hele tiden, slik har det alltid vært; mange av bedriftene er knyttet til hverandre bl.a via menneskene som jobber der.

Skal jeg gjette, bl.a ut ifra Cambridge's historikk og også mer moderne oppnåelser med 600-serien, så blir denne billig-dac'en en knakende god dac for en svært gunstig penge. Men det er bare gjettinger.

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
the_eye skrev:
Valentino skrev:
Den har iallefall fabelaktige papirytelser. Og om det er et firma som er i stand til å lage no nonsense hifi og bildeelektronikk så er det dem.
Rykte, ja.
bah! den skal koste rundt 1500kr, og med 4 digitale inn, 2 ut, usb, upsampling og tull blir det jaggu ikke mye igjen til gode lydkretser
Trenger ikke bli mye til overs om det koster 50.000+ heller, har vi nå lært.

Kanskje det hele blir nok en lærepenge (fra den andre enden av prisspektret) slik at vi tar til vettet? Hvem vet!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det hadde jo vært fornøyelig om den kunne ha forbedret lydkvaliteten fra spillere som den du tenker på Valentino. Om den er en god del bedre enn lydytelsen fra DVD89 så er det vel kanskje ikke umulig, synes jeg leste noe slikt en plass :)

Mvh Vidar P
 
K

KindOfBlue

Gjest
Virker som om det er 740C de har strippet ned til kun DAC.
http://www.head-fi.org/forums/f7/best-high-end-dac-361939/

Ellers ser jeg i den korte tråden at det er flere som kunne tenkt seg 840C i kun DAC versjon - skjønner jeg godt. Har man lyst til/plass til en kombinasjon cd-spiller/DAC, som kan brukes i kun DAC modus, så er 840C et meget godt valg.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
rilum skrev:
Takker for innspill så langt.

DACMagic fra Cambridge virker som ett godt og ikke minst fryktelig rimelig alternativ. Den jeg hadde tenkt på fra før var X-DAC v3 fra Musical Fidelity som jeg kan få brukt til ca 3000kr. Vil disse lyde svært forskjellig? Hifiklubben får ikke inn DACMagic før i desember, så jeg lurer på om jeg skal gidde å vente eller bare kline til med MF sin.

X-DACen har ikke xlr utganger, men jeg må ærlig innrømme at jeg har tilgode å virkelig erfare fordelene balnserte kabler gir i forhold til vanlig RCA.
Bare nevner at MF sin siste V8 dac IKKE har optisk inn (helbom) ::), det tror jeg heller ikke V3 har.
Dermed får du ikke kjørt fra AE og inn, veldig viktig å være klar over dette ved kjøp av både nye og særlig litt eldre utstyr, først og fremst cdspillere som ofte ikke har digitalt inn i det hele tatt, men også dacer (optisk).
Den nevnte Cambridgen derimot har to optisk inn samt USB.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Virker som om det er 740C de har strippet ned til kun DAC.
http://www.head-fi.org/forums/f7/best-high-end-dac-361939/

Ellers ser jeg i den korte tråden at det er flere som kunne tenkt seg 840C i kun DAC versjon - skjønner jeg godt. Har man lyst til/plass til en kombinasjon cd-spiller/DAC, som kan brukes i kun DAC modus, så er 840C et meget godt valg.
Har du oversikten i hodet ditt (for meg ::) )på hva den vesentlige forskjellen mellom 740 og 840 (dacmessig) er?

Mvh.KW
 
K

KindOfBlue

Gjest
Primært upsampling-raten i analog, med 192kHz for 740C og 384kHz for 840C.

I tillegg er det buffer i 840C, og den er nyttig. Den lagrer signalet, og reklokker det før det sendes videre, slik at man i både analog og digital pass through får riktigst mulig timing.

I 840C er det bidrag fra Analog Devices som jeg ikke ser i listen ovenfor når det gjelder Audio Magic DACen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så da får vi gale vente på DACmerlin, som kommer til å gå til 11.
 

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
38
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
Er det i hele tatt noen gode alternativer til Magic Dac i samme segment eller opptil rundt 5 k ? Eller må vi alle vente til desember? ::)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
ckallest skrev:
Er det i hele tatt noen gode alternativer til Magic Dac i samme segment eller opptil rundt 5 k ? Eller må vi alle vente til desember? ::)
Beresford er allerede nevnt, og vil vel være hovedkonkurrent til Cambridgen. Etter hva jeg har forstått så er Stanley snart på banen med en oppgradert modell, og hvor man også kan velge et bedre hodetelefonforsterkerkort om man vil.
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Er det ikke noen som har hatt stor suksess med å bytte ut dac chipene i Beresford`n?

Mener å ha lest det her et sted,spilte mao mye bedre for lite peng...
 

StanleyB

Bransjeaktør
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
draapen skrev:
Er det ikke noen som har hatt stor suksess med å bytte ut dac chipene i Beresford`n?

Mener å ha lest det her et sted,spilte mao mye bedre for lite peng...
You can use the WM8716, but after extensive listening tests I couldn't detect a difference.
The DacMagic was tested against the TC-7510 by What HIFI. The problem is that the tC-7510 needs a week or two of burn in before it starts to sound its best. I submitted a brand new unit for testing that had no burn in :'(.

But fear not: the soon to be released complete rebuild of the TC-7510 is out soon as the 7510+. It is not a replacement, but an addition designed to show what is possible if designers spend more time thinking out of the can and are prepared to experiment with alternative circuitry compared to what the chip manufacturers engineers could come up with in their datasheets.

I shall probably send Vidar a unit to beta test, maybe... ;D.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Thank you Stanley; it'll be most appreciated! I look forward too it!

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn