Trenger jeg skjenkebevilgning på en privat fest i leide lokaler?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har tenkt til å arrangere en fest til helgen i et leid lokale.

Det blir en delvis lukket fest, men antakeligvis vil det dukke opp mennesker som ikke står på noen liste over deltakere.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å selge øl-bonger som kan utveksles til halvlitere i baren i lokalet, men jeg har ikke søkt om skjenkebevilgning for kvelden og ønsker å unngå dette. Jeg mener å huske at det er lov å selge øl-bonger uten skjenkebevilgning så lenge det ikke er en direkte utveksling av penger mot øl på samme sted. Jeg vil i så fall ha en "bod" for salg av øl-bonger ved inngangen.

Kan jeg gjøre dette?

G

Gjestemedlem

Gjest
Nei, du kan ikke omgå skjenkebevillingsreglene med bonger:

http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no/serverings_salgs_og_skjenkebevillinger/enkeltanledninger/article21560-7219.html

Trenger du skjenkebevilling?
Hvis du direkte eller indirekte krever vederlag for alkoholholdig drikk må du alltid ha skjenkebevilling.

Hva regnes som vederlag?
Det regnes som vederlag selv om betalingen settes lik selvkost, også om varen overdras til underpris. Vederlagets form er ikke avgjørende. Det er salg enten betalingen skjer i form av penger, varer, arbeid, klippekort, bonger eller på annen måte. Det er også vederlag dersom det er betalt for en pakke der alkohol er en del av denne.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Firkant-Norge...

Nuvel - da blir det medbrakt, ser for meg at blir litt mer krevende å administrere.

Takk for svar, Gjestemedlem!

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ja, du.... Denne Næringsetaten kan være noe for seg selv. Har aldri opplevd maken til overformynderi og mangel på skjønn (selverfart i min egen virksomhet).

Men du skal vel være bra uheldig om et enkelt arrangement blir kontrollert, så jeg hadde regna med at det gikk fint.
Vet ikke helt hva konsekvensene ved kontroll er for en privatperson, men antar at det er et lite gebyr i så måte. For næringsdrivene er jo konsekvensene enorme, og i verste fall kroken på døra hvis man får kontrollørene på nakken.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.396
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har vært på flere titalls fester med illegalt alkoholsalg. Det florerer av slikt i musikkmiljøet (og sikkert andre miljøer også, f eks mc-miljøet). Jeg har aldri hørt om at noen har fått pes på grunn av det. Politiet bryr seg heller ikke så lenge alt går rolig for seg. Men vil du gjøre det på lovlydig måte, så har jeg selvfølgelig full forståelse for det.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
regner med at du har en hvis kontroll over hva som kommer inn over dørstokken.
Skaff deg ei bok hvor alle skriver seg inn etterhvert som de ankommer, lettere å kalle det lukket da vøtt. ;)

Kommer selvsagt an på hvor du er i Norge, men spør du meg kan brannetaten være vel så mye partykiller som politiet..... :-\

Topp Bunn