Trenger jeg ny forsterker?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Høyttalere: Linn Majik 109
Forsterker: XTZ Class A100D3

Hva tror dere? Skal jeg være fornøyd, eller bør jeg oppgradere forsterker for å få bedre lyd?
Har ca 20000 som jeg kan bruke. Vil jeg få mer ut av denne høyttaleren, med en forsterker til rundt 20000?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.798
Torget vurderinger
49
Får du bedre lyd med en forsterker til 20k? Antageligvis ja .
Klarer du deg med den du har? Det må du nesten finne ut selv .
Hvis du kommer frem til at du vil prøve noe nytt , bør du finne en forhandler som lar deg prøve utstyret først , så du i fred og ro kan finne ut om det er noe å satse på .
Hvis du skal kjøpe brukt er det sikkert folk her inne som har hatt like høytalere som kan hjelpe deg . Prøv Linn sin vennetråd .

Mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det ligger en Krell S300 til salgs på bruktbørsen!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har testet XTZ forsterkeren som du har. Mitt inntrykk var at forforsterkerdelen i den var meget bra, men at effektdelen hadde sine klare svakheter. Det låt klart bedre hos meg ved å koble til ICEPower 125ASX2. Renere, mer gjennomsiktig og mer behagelig å lytte til.
Så kanskje du bare skulle prøvd en effektforsterker? Da vil jeg anbefale Hypex. Hypex kan du enten få noe til å bygge for deg eller Micromega (selges av Midgard audio) har slike.

Som andre er inne på, så bør du prøvelåne før kjøp.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja jeg har også hatt denne forsterkeren og syns det var utrolig mye for pengene. DACen er også helt grei. Det jeg savnet og syns manglet var mer trøkk i bassen. Ellers var jeg veldig fornøyd så en effektforsterker kan jo være tingen men skal du legge i 20 000 hadde jeg heller gått for en integrert som f.eks. krellen som er foreslått her. Eller en løsning med forforsterker og effekt. Min erfaring er at man ikke kan kjenne igjen høytalerene når det kommer skikkelig elektronikk til.
Jeg oppgraderte til en Hegel H100 uten å prøve den først og må si at den ikke var vært penene i forhold.
Hva er kilden din da?

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
ketped skrev:
Ja jeg har også hatt denne forsterkeren og syns det var utrolig mye for pengene. DACen er også helt grei. Det jeg savnet og syns manglet var mer trøkk i bassen. Ellers var jeg veldig fornøyd så en effektforsterker kan jo være tingen men skal du legge i 20 000 hadde jeg heller gått for en integrert som f.eks. krellen som er foreslått her. Eller en løsning med forforsterker og effekt. Min erfaring er at man ikke kan kjenne igjen høytalerene når det kommer skikkelig elektronikk til.
Jeg oppgraderte til en Hegel H100 uten å prøve den først og må si at den ikke var vært pengene i forhold.
Hva er kilden din da?

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
I testen med dine høytalere i Lyd&Bilde brukte de Arcam A38 med godt resultat.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.426
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Finn deg en Linnforsterker.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Heisann,

Du burde stikke innom (hvis du har mulighet) Kontrapunkt og høre dem sammen med Linns egen Majik DS-I. Budsjettmessig ligger den 6 tusen over, men denne har både forsterker, Linn's meget kompetente Majik DS streamer, og intern DAC av høy kvalitet. Har du platespiller kan du også koble denne direkte til DS-I (kommer standard med MM RIAA, men kan også bestilles med MC). På denne måten sikrer du deg en meget bra forsterker og kilde, og du nyter fordelen med synergi mellom produkter som er utviklet for hverandre, av samme leverandør. Jeg er i alle fall meget fornøyd med kombinasjonen.

http://www.whathifi.com/review/linn-majik-ds-i

Mvh
Hallgeir

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hei

Takk for mange svar.

I testen til lyd og bilde skriver de: Linn Majik 109 er både morsom og musikalsk, men den krever også mye av utstyret rundt seg. Heldigvis gir den også full retur hver gang du oppgraderer resten av anlegget. Majik 109 låter ikke som typiske 10.000 kroners høyttalere, og kan gjerne brukes med utstyr til flere ganger prisen uten å være det svakeste ledd!

Hadde vært morsomt å prøve en annen dyrere forsterker på disse. Jeg har dessverre ikke mulighet for å prøvelytte Majik DS-I. Og den blir for dyr.

Har sett en Bladelius Tyr II på brukten en stund. I annonsen skriver selgeren: Test fra Hifi & Musik som nylig kom ut kan sendes på e-post hvis interessant. (Hvor produktet i versjon utstyrt med DAC scorte full pott og slo en menge konkurrenter som Audio Analogue Verdi, ATC SIA2150, Denon PMA-A100, Micromega AS-400, Musical Fidelity M6i, Myryad MXI2080, Naim SuperNait, Perreaux Audiant 80i og Roksan Caspian M2.

Tror dere denne vil passe med Majik 109? Har lest at Naim skal være en god match, i følge den testen er Tyr II bedre forsterker enn Naim SuperNait...
Denne forsterkeren har ikke DAC, men jeg har en ekstern DAC (beresford caiman) som kan brukes. Kan også vurdere en ny DAC dersom caiman ikke er bra nok.

Kan vel nevne musikk jeg hører på: pop, rap og elektronisk.

Topp Bunn