Trenger jeg egentlig "softstart"

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Er i planlegginga av en 50W klasse A forsterker som har to 500VA, 42V trafoer i strømforsyninga. Begge trafoene skal kobles til samme strømbryter, og vanligvis ville man hatt en "softstart" - modul for ikke å blåse sikringene i huset ved denne oppstarten. På bildet under ser dere at man (simulert) med et vanlig C-filter i strømforsyninga trekker store mengder strøm i oppstarten. Ps-filteret i denne forsterkeren skal etter planen bli et "choke-input" filter med 0,11H spole og 64mF kondis. Da ser oppstartstrømmen også helt annerledes ut i simuleringen. Er fortsatt litt usikker på om en slik simulering stemmer helt, eller om det er selve trafoen som "lades opp" når man tilkobler strøm og at jeg likevel må ha en softstart før trafoene.

C-filter

LC-filter

Noen som vet bedre enn meg og PSUD2?

Vedlegg

T

timc

Gjest
Du kan fint blåse sikringen bare med en stor trafo. Simulering 2 der viser fortsatt startstrøm på 18A dersom jeg ikke leste feil.

Enkleste form for softstart er å sette en thermistor i serie med ene fasen på primærsiden. Dimensjoner den slik at den har minst mulig motstand ved arbeidsstrøm.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Mine 1500VA trafoer startes enkeltvis og untaksvis selv på 10A kurs uten slowstart. Slowstart=redusert trøkk, om den da ikke by-passes etter innslag.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
timc skrev:
Du kan fint blåse sikringen bare med en stor trafo. Simulering 2 der viser fortsatt startstrøm på 18A dersom jeg ikke leste feil.
En sikring skal vel først slå ut når den er 50% overbelastet i en time eller hva det nå er. Den tåler også langt høyere i korte intervaller uten at jeg er helt sikker på hvor mye og hvor lenge, det avhenger også av om det er A, B eller C - karakterestikk automatsikring. Mine forrige røreffekttrinn tok sikringen i ca 1/3 av tilfellene når jeg hadde A-sikring. Etter at jeg byttet til B forsvant problemet fullstendig.

T

timc

Gjest
Ja. Type sikring betyr jo en del.

Min Zappsolute 50W med 2x 500VA trafoer tok 16A sikringene hos meg dersom påslaget traff rett på fasen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke softstart (Naim NAP500), og det er en stor fordel med tregere karakteristikk på automaten da. Skulle gjerne hatt C-karakteristikk på min egne 16A kurs, men har B. Så jeg må ofte vippe på bryteren ja.

Vet ikke hvor stor trafo det er, forrige forsterker (Naim NAP300) som var mindre hadde 1440VA, denne i NAP500 er noe større. NAP300 dro også 16A-sikringen med B-karakteristikk noe slik som 3 av 4 forsøk.

Karakteristikken på automaten er det som teller såvidt jeg vet, jeg tror antall ampere på kursen er av mindre betydning for oppstarten.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Karakteristikken på automaten er det som teller såvidt jeg vet, jeg tror antall ampere på kursen er av mindre betydning for oppstarten.
På litt tynn is nå, men jeg mener at B tåler 5x verdien i startstrøm og C tåler 10x før de slår ut momentant. Samt at tiden før de slår ut ved høy strøm (men ikke så høy som maks startstrøm) også er noe forskjellig. Vil tro at det i de aller fleste tilfeller vil funke å bytte til trengere karakterestikk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
timc skrev:
Ja. Type sikring betyr jo en del.

Min Zappsolute 50W med 2x 500VA trafoer tok 16A sikringene hos meg dersom påslaget traff rett på fasen.
Ditto den gangen jeg hadde dual mono på en The End XP (2X500VA@2X33VAC og 2x120mF). Det kunne av og til være en prøvelse å få forsterkeriet i gang, sånsett er det praktisk med automatsikringer. Jeg husker ikke spec på sikringen, men jeg kan mistenke at det var B-varianter.

Softstarten til Hypex (selges av www.dynabel.no) er praktiske og greie, de har «remote» på/std.by som kan bruke alle slags brytere (ikke kun godkjente nettbrytere) og utgang for lysdioder til å indikere status.

mvh
KJ

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.394
Sted
'
timc skrev:
Men husk at dette er på sekundærsiden av trafoen. PDSU2 simulerer ikke forløpet på primærsiden (hvor nettsikringene sitter).
En kan selvfølgelig anta at primærstrømmen er proporsjonal med omsetningsforholdet og sekundærstrømmen, men dette sier fortsatt ikke noe om hva som skjer ved innkobling av trafoen.

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Takker for alle innlegg.

Gode poenger både med type sikringer, og at primærsiden på trafoen ikke er simulert. Må ta en tur i sikringsskapet hjemme.

I går kveld gjorde jeg ferdig en forsterker med 400VA/ 40V trafo der en termistor blekoblet i serie med primæren. Den starter uten problemer. Det ligger en fin skisse på diyaudio.com under "Burning amp" for type og skjema. Det kan godt være at denne løsningen er vel så bra som en "softstart" modul, men termistorene blir jo langt i fra bypasset. De vil jo alltid innføre en resistans i kretsen uansett om den er liten. Det kan også være en liten utfordring å dimmensjonere termistorer om man ikke vet hvordan strømtrekket på primærsiden er. I en klasse AB forsterker med C-input filter er det vel ikke akkurat jevnt! Burning-amå skjemaet er det Nelson Pass som står for så akkurat det kan men sikkert stole på.

Det fleste softstart kit jeg har sett har et rele som slår inn og bypasser modulen. Eneste ulempen er at det koster penger, tid å bygge og tar plass i kabinettet. Hypex-modulen ser fin ut og en kompis hadde også et printkort til en eller annen variant liggende i en skuff så det blir vel til å legge av plass og koblinger, men prøve uten først.

T

timc

Gjest
Rofl. Bra du følger med Jane

Så ikke at det var sekundæren som var simulert. Tok det for gitt at det var primærsiden, siden det er den som er interessann.

Men holder likevel fast på rådet om NTC. Den gjør fint lite i "steady state" om den er dimensjonert rett. Det er jo en klasse A konstruksjon du driver med, så beregning/måling av strømtrek bør være greit.

Og jeg tviler sterkt på om man kan høre f.eks 0.1 ohm resistans på primærsiden.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vidar P skrev:
Jeg har ikke softstart (Naim NAP500), og det er en stor fordel med tregere karakteristikk på automaten da. Skulle gjerne hatt C-karakteristikk på min egne 16A kurs, men har B. Så jeg må ofte vippe på bryteren ja.

Vet ikke hvor stor trafo det er, forrige forsterker (Naim NAP300) som var mindre hadde 1440VA, denne i NAP500 er noe større. NAP300 dro også 16A-sikringen med B-karakteristikk noe slik som 3 av 4 forsøk.

Til etteretning: Naim NAP 300 har 1 stk.600VA trafo. NAP 500 1 stk. 1200VA. Naim oppgir imidlertid peak VA som blir mye høyere.

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det får jeg ikke til å stemme i det hele tatt RS. Naim oppgav på direkte spørsmål om det 1440VA trafo for NAP300 (og 800VA for preampen NAC552) på sine hjemmesider. Dette er en trafo som også fysisk er MYE større enn forventet for en 600VA trafo. Dessuten er den omtrent like stor og tung i NAP300 som i NAP500, så det at NAP500 skulle ha dobbelt så stor trafo får jeg overhodet ikke til å stemme. I brosjyrene sine oppgir de "transient capability" i VA, dette er vel knapt det samme.

Kilder takk :)

Fra whitepaper;

"The NAP 300 uses the same 007 transistors that were custom-designed for the NAP 500. These outstanding components each provide up to 80 Amps and 350 Watts, negating the need to use parallel pairs of transistors (which always have a negative effect on sound). Additional 007 transistors are used in the fully regulated power supply, ensuring the very best performance.
A variable speed, virtually noiseless cooling fan is mounted on a large internal heat sink providing long-term stability and the ability to swing a massive 750 VA on transients. The NAP 300 is stable into any load and able to drive a 2-Ohm load for long periods of time"

Dette er trafoen, som hovedsaklig er det tunge innholdet i en fullsize boks. 300PS-boksen veier ca 20kg. Dette er umulig en 600VA trafo. Men det fins kanskje flere måter å angi VA for trafoer på? Anyone?

(beklager OT men dette VA-angivelser for trafoer, eller forsterkere for den del, kunne vært interesant å hørt om)

T

timc

Gjest
Hvor høy er Naimboksen?

Synes 600Va høres rimelig korrekt ut. Sett i lys av oppgitt uteffekt og transientkapabilitet høres 1400Va ut som ekstremt mye.

Edit: Har sett litt på manualen for NAP500/300 og tallene der gir ikke mye mening. På NAP300 er oppgitt effektforbruk 740VA. Det er ikke mulig med en 600VA trafo. På NAP500 er sikringene satt til 3.15A som tilsvarer ca 700VA + peakmarginer. Dette virker veldig rart.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den er 9 cm høy. Om jeg ikke husker feil så var det en 400-og-noe VA trafo i Audiolab 8000 integrert. Jeg har en slik, og den boksen er drøyt halvparten så høy, veier 7-8 kg, trafoen står i et hjørne og det går flere av dens trafoer i en NAP300-trafo... så jeg får det overhodet ikke til å rime. Især ikke siden Naim oppgav 1440VA trafo for NAP300.

Dessuten, hvordan kan man svinge 750VA ut fra en forsterker med en 600VA trafo? Oppklaring trengs! :)

T

timc

Gjest
Vidar P skrev:
Dessuten, hvordan kan man svinge 750VA ut fra en forsterker med en 600VA trafo? Oppklaring trengs! :)

På samme måte kan man spørre hva poenget med 1400VA trafo er når sikringen er satt til 700VA + peak

Den tunge vekta kan være valg av kjernematerial. 9cm er ikke høyt for en 1400VA. Har du sett trafoen i Hegel H4 f.eks?

Edit: Vekta på NAP300PS er oppgitt til 14.1kg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
t.o.

VA er til en viss grad en «gummistrikk», det er i stor grad et spørsmål om krav til temperatur- og spenningstabilitet i forhold til strøm +/- fasevinkel. Noen legger strame krav til stabilitet, mens andre bruker litt slappere krav. Avhengig av variasjon i kravene (+/- andre spesifikasjoner, toleranser og driftsbetingelser, f.eks evt krav til termisk kobling og kjøling av trafo) kan størrelsen på trafoer variere en del selv om de er spesifisert til like mange VA.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg var usikker på hva du egentlig simulerte.
Primærstrømmen (in-rush) bestemmes av trafoen alene. Hva som er koblet på sekundærsiden har ingen betydning. Ikke så lenge det er innenfor trafoens spesifikasjoner.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Her tester jeg strømforsyningen med en NTC-motstand på trafoenes primærside. Bruker én NTC til begge trafoene. Å slå på strøm går fint hvis NTC-en er kald. Databladet sier 60 sek nedkjøling før man skal slå på strøm igjen.Er den varm, dvs at jeg slår av strøm og så på igjen etter kort tid, så mørklegges huset mitt ;D.

Er enda litt usikker på idle - betingelsene til NTCen. Den har Imax på 4A (rms ac) og gitt viklingsforholdet i trafoene på 5,5 og simuleringene i PSUD2 som viser at jeg trekker ca 20A over sekundærene samlet så skulle det akkurat holde. Strømforsyningen er nå koblet som et "CLC-filter" derfor er strømtrekket større enn angitt i første innlegg. Som det såvidt vises på bildet tester jeg psuen med en last kombinert av lyspærer og effektresistorer. Effektresistorene er ikke superhappy med oppgaven og etter ca 40 sekunder begynner de å protestere. Målte tempen på NTCen i denne perioden og fikk:

20 sek: 70C
30 sek: 80C
40 sek: 84C

Etter hva jeg forstår av databladet (elfa 60-292-19) så skal ikke NTCens omgivelsestemp overstige 65C før Imax reduseres så det gjenstår å se hvor varmt det blir inne i chassiet når forsterkermodulene kobles på. Effektmodulene omsetter 97Watt og jeg håper kjøleblokkene er ca 0,3C/W noe som skulle gi meg ca (23C+32C) 55C. Det gjenstår å se når ting blir koblet opp.

Vedlegg

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Ja, vil sei du trenger det. Kjedeleg å måtte springe til sikringsskapet i hytt og pine.

Du kan gjere dette VELDIG enkelt, du treng bare:
1 stk stor 330 ohm effektmotstand, 20-30W
1 stk vanleg motstand. Verdi avhenging av spesifikasjon på rele og spenning over glattekondensatorane
1 stk rele

Dimensjoner motstanden slik at releet slår inn når kondensatorbatteriet er td. 70% opplada.

1. Kople effektmotstanden i serie med primærviklinga.
2. Kople relespolen og den lille motstanden i serie og deretter kvar ende til ein av glattekondisane
3. Kople slik at releet kortslutter effektmotstanden når det slår inn.

Vips; du har ein mjukstart som kan sluke unna alt releet kan svelge.

Topp Bunn