Trenger ikke lenger nytt effekttrinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Endelig den riktige versjonen av Mc275 kommet inn i stua. :)
    En splitter ny forsterker har nå kommet seg på toppen av min Audio Magic benk. Og der skal den bli stående i lang tid. Leeenge siden jeg har kjøpt en helt ny komponent, har gått på demo og brukt lenge nå.

Dette er da den nye versjonen med terminaler som tar spader og bananer i tillegg til pinner og uterminert kabel. Selvfølgelig var spadene for smale slik at jeg måtte skru dem av og kople "pinnene" til terminalene. Disse er jo gjenget så jeg måtte være forsiktig med strammingen, men sitter gjør de. Noe skal det være. :)

Potmeterne til de uballanserte inngangene er også borte. De kunne jeg tenkt meg og hatt, men ofrer dem til fordel for høyttalerterminalene.

Før koplingen av kabler kom, i tillegg til utpakkingen, min første "rørmontasje". Jeg har aldri verken tatt ut eller satt i et rør før. Dvs jeg satte i noen av rørene på den versjonen jeg fikk først, men den ble aldri tilkoplet strøm her i huset. Denne gangen var alle rørene i orden og det har blitt lyd i stua. ;D

Jeg har vært "bare" to uker uten forsterker, men det føles som mye lenger. Snodig hvor fort man savner musikken, til tross for at det har vært liten fritid i det siste.

Nå er det bare å få spilt den inn og så begynne å optimalisere høyttalerplasseringen igjen.
    Har et godt utgangspunkt fra hjemlånet, men den var innspilt og hadde andre rør i deler av signalveien. Litt ekstra fintuning skader aldri.

Dette er ikke bare min første rørforsterker, men også min første McIntosh. Tror dette vil bli et meget trivelig bekjentskap.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer så meget.
    Du har et produkt som er tidløst, det er iallefall sikkert. La det vare 50 år til med samme design ;)
    Kos deg med musikken fremover, tenk ikke på innspillingsperioden, jo mindre du tenker på den jo fortere er den over. :)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.200
    Gratulerer så mye med et bekjentskap jeg ikke ser bort fra kan vare en god stund. :)

Anbefaler varmt et bytte til bedre rør. Byttet til Svetlana utgangsrør og Golden Dragon
    smårør på min. Den livnet til betydelig etter det. Og ikke minst så koster et sånt sett
    tusenlappen mindre enn et byttesett fra McIntosh. Slå den...

Mvh. Leif

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2003
    Antall liker
    0
    Holmium skrev:
    En splitter ny forsterker har nå kommet seg på toppen av min Audio Magic benk. Og der skal den bli stående i lang tid. Leeenge siden jeg har kjøpt en helt ny komponent, har gått på demo og brukt lenge nå.

Dette er da den nye versjonen med terminaler som tar spader og bananer i tillegg til pinner og uterminert kabel. Selvfølgelig var spadene for smale slik at jeg måtte skru dem av og kople "pinnene" til terminalene. Disse er jo gjenget så jeg måtte være forsiktig med strammingen, men sitter gjør de. Noe skal det være. :)
    Hei Holmium, vi begge er noe i felles. Jeg kjøpte også en ny McIntosh Mc 275, den 21.9 bare 4 dager før. Akkurat som du, min første rør fosterker og min første McIntosh. Første inntrykk? FABULOUS!!! og designet er, som andre mener...tidløs...og jeg som trodde at Droplet'en min var vakkert... Mvh MusikkGal

Potmeterne til de uballanserte inngangene er også borte. De kunne jeg tenkt meg og hatt, men ofrer dem til fordel for høyttalerterminalene.

Før koplingen av kabler kom, i tillegg til utpakkingen, min første "rørmontasje". Jeg har aldri verken tatt ut eller satt i et rør før. Dvs jeg satte i noen av rørene på den versjonen jeg fikk først, men den ble aldri tilkoplet strøm her i huset. Denne gangen var alle rørene i orden og det har blitt lyd i stua. ;D

Jeg har vært "bare" to uker uten forsterker, men det føles som mye lenger. Snodig hvor fort man savner musikken, til tross for at det har vært liten fritid i det siste.

Nå er det bare å få spilt den inn og så begynne å optimalisere høyttalerplasseringen igjen.
    Har et godt utgangspunkt fra hjemlånet, men den var innspilt og hadde andre rør i deler av signalveien. Litt ekstra fintuning skader aldri.

Dette er ikke bare min første rørforsterker, men også min første McIntosh. Tror dette vil bli et meget trivelig bekjentskap.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    MusikkGal skrev:
    Holmium skrev:

Hei Holmium, vi begge er noe i felles. Jeg kjøpte også en ny McIntosh Mc 275, den 21.9 bare 4 dager før. Akkurat som du, min første rør fosterker og min første McIntosh. Første inntrykk? FABULOUS!!! og designet er, som andre mener...tidløs...og jeg som trodde at Droplet'en min var vakkert... Mvh MusikkGal

Denne tråden er et resultat av følgende tråd:Trenger nytt effekttrinn

Det ble forsterker med mer åpne rør enn jeg først så for meg. Men dekselet og det faktum at den blir stående ganske høyt gjør at det går bra.

Har har jeg skrevet litt om de inntrykkene, på lydmessig og bruksmessig, jeg fikk under testuken.

JEJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    49
    Kan vi få ett bilda?

mvh

Johan

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Nå har jeg hatt et par timer alene i huset. Den tiden har blitt benyttet til å innta sweetspotten og nyte musikk på full guffe. :)

Det har blitt spilt litt forskjellig, men i hovedsak har det blitt Pink Floyd og Roger Waters. I utgangspunktet skulle jeg høre på noen spor på "Amused to death", men det bare låt så utrolig bra her i den mørklagte stuen at plata bare ble snurrende uten spoling. Beste jeg har hørt den platen i min stue noen gang. Det var bare å nyte musikken og det store spekteret platen inneholder. Fantastisk.

Også Burnside "Wish I Was In Heaven Sitting Down" strømmet ut med den herlige bassgangen god blues gjerne har. Utrolig godt driv og det er bare å nyte det hele.

Forsterkeren er utrolig moro å spille høyt med. Musikken fyller rommet og det er aldri tegn til at den skal miste kontrollen. Begynner for alvor å bli glad i forsterkeren min. :)

Bare tenk hva en røroppgradering kan gjøre. :D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Holmium skrev:
    Nå har jeg hatt et par timer alene i huset. Den tiden har blitt benyttet til å innta sweetspotten og nyte musikk på full guffe. :)

Det har blitt spilt litt forskjellig, men i hovedsak har det blitt Pink Floyd og Roger Waters. I utgangspunktet skulle jeg høre på noen spor på "Amused to death", men det bare låt så utrolig bra her i den mørklagte stuen at plata bare ble snurrende uten spoling. Beste jeg har hørt den platen i min stue noen gang. Det var bare å nyte musikken og det store spekteret platen inneholder. Fantastisk.

Også Burnside "Wish I Was In Heaven Sitting Down" strømmet ut med den herlige bassgangen god blues gjerne har. Utrolig godt driv og det er bare å nyte det hele.

Forsterkeren er utrolig moro å spille høyt med. Musikken fyller rommet og det er aldri tegn til at den skal miste kontrollen. Begynner for alvor å bli glad i forsterkeren min. :)

Bare tenk hva en røroppgradering kan gjøre. :D
    Tydelig at du er bitt av rørbassillen, den er NÆRT beslektet med rørhornbasillen, så du må trø litt varsomt for å ikke bli smittet.!
    Begge er helt klart farligst for lommeboka og klokka som løper fra deg når du sitter å nyter musikk, ellers er det ikke andre kjente bivirkninger..

Må si det er utrolig moro at dette klaffet så til de grader for deg Terje, det finnes ingen bedre sinnsro på jord, enn å sitte der å slappe av og drømme seg bort i plate etter plate..

Tillater meg å ymte innpå en rørpre her, du vet ikke hva du går glipp av før du har hørt det.! ;)
    En vakker dag når innhugget i Visa kortet har minsket, så håper jeg at du tar en runde på pre siden også, selv om spilleren din har en meget god pre innebygget..

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Rotekroken skrev:
    Tydelig at du er bitt av rørbassillen, den er NÆRT beslektet med rørhornbasillen, så du må trø litt varsomt for å ikke bli smittet.!
    Begge er helt klart farligst for lommeboka og klokka som løper fra deg når du sitter å nyter musikk, ellers er det ikke andre kjente bivirkninger..
    Ja, det var den lommeboka. Nesten så man kjenner at bankkortet blir lettere. :p

Må si det er utrolig moro at dette klaffet så til de grader for deg Terje, det finnes ingen bedre sinnsro på jord, enn å sitte der å slappe av og drømme seg bort i plate etter plate..
    Absolutt gode følelser. Ekstra fint er det når man er alene hjemme og kan spille de paltene man vil på det volumet man vil.

Tillater meg å ymte innpå en rørpre her, du vet ikke hva du går glipp av før du har hørt det.! ;)
    En vakker dag når innhugget i Visa kortet har minsket, så håper jeg at du tar en runde på pre siden også, selv om spilleren din har en meget god pre innebygget..
    Henviser til punkt angående farlige bivirkninger. ;D
    En dag kommer det nok, men ikke før jeg har råd til en jeg faktisk vil ha.
    En Mc220 hadde ikke vært å forakte......

Beàthoven

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.08.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    42
    Mc220 Anbefales! Ett garantert sikkert stikk på pre amp fronten.

220 Spiller fantastisk med en deilig ro og driv i lydbildet. Plasseringen av instrumenter og vokaler ligger akkurat der de skal. Spiller akkurat slik musikk skal lyde - med følelser og sjel !

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer.
    Gøy med nye ting til stereoen,er enig med deg mindre spoling=større nytelese av musikken... :)

Har selv fått nytt forsterker sett som ankom stua mi for 1 uke siden.Har aldri spolt å "skippet" så lite som nå.Heldigvis slapp jeg å innspille da jeg våget meg på å kjøpe brukt.
    Uansett var jeg litt i villrede da jeg spilte de første dagene da det ikke låt noe særlig bra.Viste seg at moon settet trengte flere dager på å varme seg opp!!!!! :eek:
    Da kom herrejesus å gud bevares opplevelsene på løpende bånd. Sykt at ett forsterkersett skal stå i så mange dager for å bli varmt!!for så å åpne seg så totalt opp.

Slenger med noen bilder av stolthetene mine ;D

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Rotekroken har sendt meg noen signalrør til utprøving.
    Har nå for ti minutter siden byttet ut 12AT7-rørene med none Mullard-rør. Disse er helt nye og trenger i følge Kjell 100 timer før de er som de skal så vi får vente å se hvordan dette blir.

Han sendte også med et Valvo ECC83-rør som jeg skal sette i når de fire første rørene har satt seg. Dette røret er ferdig innspilt. Jeg har valgt å ikke sette inn dette ennå for å holde oversikt over hvilke rør som gjør hva med lyden. Steg for steg. Er veldig spent på hva dette røret kan utrette, i følge Kjell er det bra saker.

Skal selvfølgelig ikke gi noen lydkarakteristikk på Mullard-rørene ennå, men et ble masse bass i hvert fall. I et ellers relativt basstungt system. Men blir interessant å høre hvordan ting låter om noen dager.

Skal ta tak i meg selv og få lagt ut et bilde eller to i løpet av helgen.

Kjell, fyll gjerne på med litt info om rørene om du ønsker. Takk for at du har sendt meg noen prøverør. :)

Pittar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    6
    Trenger du mer krefter, så kjøp en til. Paralell Koblet mine Mc 275 sammen for noen dager siden. Har ikke fått tid til å høre så mye, men første kvelden med Brennevin & Brus og McIntosh 275 x 2 lover bra !!!

Hadde vært interessant å høre dine erfaringer med forskjelige rør.

Pittar

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Pittar skrev:
    Trenger du mer krefter, så kjøp en til. Paralell Koblet mine Mc 275 sammen for noen dager siden. Har ikke fått tid til å høre så mye, men første kvelden med Brennevin & Brus og McIntosh 275 x 2 lover bra !!!

Hadde vært interessant å høre dine erfaringer med forskjelige rør.

Pittar
    Forhåpentligvis en dag, men ikke ennå. Sikkert helt kanon. :)

Blir høyttalere først tror jeg. Hadde jeg hatt pengene på plass hadde OMF's Avanti vært høyaktuelle.
    Deretter en pre, gjerne c220.

Slik er i alle fall planene, men ikke alltid ting går som planlagt da.

Pittar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2006
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    6
    Dette er grom gutten du bare blir mer & mer glad i !

For den med lyden av gitar & Hammond B3 orgel, og den bare vokser og vokser i øregangene dine, lykke til !!

Pittar

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Holmium skrev:
    Rotekroken har sendt meg noen signalrør til utprøving.
    Har nå for ti minutter siden byttet ut 12AT7-rørene med none Mullard-rør. Disse er helt nye og trenger i følge Kjell 100 timer før de er som de skal så vi får vente å se hvordan dette blir.

Han sendte også med et Valvo ECC83-rør som jeg skal sette i når de fire første rørene har satt seg. Dette røret er ferdig innspilt. Jeg har valgt å ikke sette inn dette ennå for å holde oversikt over hvilke rør som gjør hva med lyden. Steg for steg. Er veldig spent på hva dette røret kan utrette, i følge Kjell er det bra saker.

Skal selvfølgelig ikke gi noen lydkarakteristikk på Mullard-rørene ennå, men et ble masse bass i hvert fall. I et ellers relativt basstungt system. Men blir interessant å høre hvordan ting låter om noen dager.

Skal ta tak i meg selv og få lagt ut et bilde eller to i løpet av helgen.

Kjell, fyll gjerne på med litt info om rørene om du ønsker. Takk for at du har sendt meg noen prøverør. :)
    Bare hyggelig å kunne bidra med litt tuberolling, Terje..
    Har vært i samme situasjon selv, hva i all verden skal jeg prøve for å finne den rette matchen til mitt oppsett.?
    Slettes ikke en enkel jobb det der, et rør kan slå veldig forskjellig ut i forskjellige oppsett, dette blir som en kabel som også skal matche til resten av oppsettet, det er i mine øyne ingen som kan komme og fortelle deg eller meg hva som funker best i vårt oppsett, det er derfor jeg holder meg langt unna rør-diskusjoner og anbefalinger ;)

Men, at det er forskjell på rør og at det er forskjell på kabler, den der står jeg ved til Dovre faller.! ;)
    Men det er opp til enhver å finne ut hva som er best til sitt oppsett, enten om det er snakk om kabler, rør eller komponenter og høyttalere..

Selv om Mullard er veldig bra, de ligger temmelig høyt oppe på "Top10" listene verden rundt, så er det dermed ikke sagt at dette er de rette rørene for ditt oppsett, men vi får høre dommen når de har fått noen timer til ;)

Du måtte jobbe litt med høyttaler plassering når du fikk MC275 i hus, det kan hende at noen få cm justering her eller der kan hjelpe deg, om det er slik at lyden ikke er helt 100..
    Anne Grethe Prøys har rett i sin påstand om at 1 milimeter er nok, noen ganger ;D

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Nå har Mullardrørene vær i hus noen dager. Mulig de trenger enda noen timer, men føler nå jeg vet litt om hvordan de oppfører seg. Rørene innehar absolutt mye sjel. Anlegget blir ikke akkurat strammet opp med disse, men de gir den gode musikkfølelsen jeg personlig er ute etter. Jeg kan godt tenke med disse rørene i mitt oppsett vil bli altfor mye av det gode for noen. Det spiller varmt og rundt, og gir mye følelse til musikken. Bieffekten jeg fikk var en økt bassgjengivelse som gjerne kan strammes opp litt. Høyttalerne ble trekt enda litt ut på gulvet og dette rettet opp noe. Dype mannsstemmer låter meget bra, men savner tidvis en klarhet i lydbildet.
    Mine MIT-kabler skal etterhvert byttes til noen "friskere" kabler.

Det som må nevnes er at etter å ha satt inn disse rørene oppnådde jeg noe jeg aldri har gjort på CD før, nemlig en ypperlig gjengivelse av Springsteens "Backstreets" fra "Born to run"-plata. Denne har jeg kun fått gjengitt tilfredsstillende (etter slik jeg mener den skal låte) på vinyl, og da jeg ikke har vinyl selv var dette en meget positiv opplevelse. :)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Neste kandidat ut på rørlisten er:

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Har Mcintosh begynt med vanlige høyttallerterminaler eller er de skruterminalene noe du har satt på selv?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    wotg skrev:
    Har Mcintosh begynt med vanlige høyttallerterminaler eller er de skruterminalene noe du har satt på selv?
    De har begynt med normale terminaler. Jeg hadde valget mellom en nyeste versjon med disse terminalene, men da uten potmetre til RCA-inngangene, eller en eldre versjon med de andre terminalene og potmetre.
    Jeg valgte, som du ser, den nyeste versjonen.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Det nyeste røret har blitt montert i posisjon 1 som er felles for begge kanalene. Mullardrørene ståt fortsatt i forsterkeren.
    Det er innspilt, men trenger fort en time for å yte som best. Jeg satte dog i ei plate etter 10 minutter bare for å høre musikk, ikke hi-fi. Jeg valgte da å sette i en av mine favorittplater; Dire Straits - Dire Straits. Dette er en plate med masse sjarm, men ikke akkurat en lydmessig referanseplate. Men jeg liker allikevel på et vis det grumsete lydbildet på plata.

Lyden som kom ut overrasket meg kraftig. "Down to the waterline" låt klarere en noen sinne og både trommer og gitarstrenger låt mer presist enn jeg hadde ventet meg. Det som kanskje overrasket meg mest var at jeg likte lydbildet så godt. Dette var et lydbilde jeg egentlig ikke forventet ville kle platen, men jeg tok grundig feil. Dette låt imponerende. Så kom godlåtene på rekke og rad, ikke minst favorittene "Six blade knife", "Sultans of swing" og "Water of love". Om platen var bra før så er den enda bedre nå.

Røret var på mange måter det stikk motsatte av mullardrørene. Det er klart, fint og detaljert der Mullard er rundt, varmt og noe utflytende. Nå har jeg ikke prøvd ECC83 sammen med de originale 12AT7-rørene, men jeg har en følelse av at det er kombinasjonen av dette ECC-røret og Mullard-rørene som gjør lydbildet så bra. Her har vi varme og sjel, samtidig som detaljene og klarheten er der og bassen ble også stramme veldig opp.

Ikke missforstå, det finnes anlegg som fokuserer mye mer på stramhet og detaljer enn dette. Men det handler om nivået jeg vil ha hos meg. Hadde et totalt analytisk anlegg vært det jeg ønsket hadde ingen komponenter, unntatt Wadien kanskje, stått igjen.

Jeg er ikke i mål, men jeg beveger meg i riktig retning i hvert fall.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn