Hei Lurte på om noen vet om det er mulig å sette på en rimelig arm (hele
greia)som er bedre en en gammel SME 3009 series 3 på en plate spiller som har
denne montert, som du slipper å bygge veldig mye om på? 3009n virker den,
men tror du får mye nytt som er både billigere og bedre.
Vennligst hilsen
Kjell Åge
Hei.
Du har ikke nubbesjans til å finne noe billigere og bedre tonearm enn en brukt 3009 Serie III.
Disse armene selges vel for rundt tusenlappen på bruktmarkedet, og det finnes knapt noen nye armer
som selges løst til den prisen i det hele tatt, og om en slik arm finnes, er den helt sikkert ikke bedre
enn SMEen...
Da er alternative å finne en brukt arm, men selv der det lite å velge blant i den prisklassen. De eneste
gode alternativene som muligens er å finne brukt i denne prisklassen er
SME 3009 (Serie II) Improved
(med eller uten løst headshell) og - hvis du er heldig en
Rega RB-300 (fra Planar 3). Er du superheldig
finner du kanskje til og med en god RB-300, dvs. en med stramme lager. Går du for en av disse, vil de
være annerledes - de er tilpasset medium stive pickuper - i motsetning til
armen din som er tilpasset
myke pickuper - men ikke nødvendigvis bedre.
Det jeg ville gjort er å finne den best mulige pickupen til den armen du har. Det er ikke lett å finne myke
pickuper i dagens marked, men heldigvis har det blitt bedre i det siste med introduksjonen av SoundSmith
på det norske markedet. Kjøp deg en Otello til Kr. 2.200,- - eller aller helst en Carmen til Kr. 3.700,- (De
dyrere modellene vil gi deg et ennå bedre resultat, men igjen begynner det å koste penger (men er verdt
det etter min mening - du har en meget god spiller og arm selv om disse selges billig i dag)).
Pass på å bestille den myke versjonen (
high compliance) av disse pickupene.
Du kan lese testen min av storebror SoundSmith Boheme her (s. 72):
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity60.pdf
Når det gjelder armer som kan settes rett i hullet, passer vel alle SMEs 9" tonearmer; 3009, 3009 Serie II,
3009 Improved, 3009R, M2, 309, Series IV og Series V men brorparten av disse blir dyrere - og i noen tilfeller
langt dyrere.
Lykke til.
Gunnar Brekke
Fidelity