cubic theory er vel kanskje feil ord når jeg tenker meg om. Tror han sa noe sånt som at man må bruke kubisk tankegang når man tolker fase signaler (får å finne ut hvilken høytaler man skal flytte, og hvor)
Eneste forklaring jeg fikk var at det dreide seg om overtonene i forhold til de instrumenter eller vokaler de hører til. Når fasen er riktig, så vil overtonene til feks vokalen komme fra samme sted i lydbilde som vokalen. Har hatt anlegget mitt i perfekt fase, så jeg vet at dette stemmer. Problemet er bare at siden jeg har vanskelig romakustikk, og jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke signalene, så vet jeg ikke hvilken høytaler jeg skal flytte, eller hvor. All hjelp til å belyse dette problemet settes STOR pris på.
Jeg har anlegget i et 4*2,5 meter stort rom (10 kvadrat) og dermed må anlegget stå på langveggen for å få en brukbar størrelse på lydbilde. Jeg bruker Profilert skum (diffusorer) på veggen bak mellom høytalerne og bak lytteposisjon. Teppe har jeg på gulvet og bassfelle for å kontrollere bassen. Sist jeg hadde lyden i fase var senteret for lyden 5 cm til siden for ideellt senter . Dette gjorde ikke noe da jeg satt 5 cm til andre siden og dermed oppfattet jeg senteret som ideellt senter. Å få både fase og ideellt senter var ifølge han som satte det opp for meg umulig, siden den høyre høytaleren måtte stå litt for nær den høyre veggen (avstand ca 40 cm), men som sagt er ikke dette noe problem. Jeg kan av denne grunn ikke bruke standard metode for faseinnstilling (Perfekt symetrisk oppsett for så å vikle den ene høytaleren til man treffer fasepunktet. Slik lærte jeg å gjøre det).