frans skrev:
baluba skrev:
jonstran skrev:
bambadoo skrev:
http://imageresizer.codeplex.com/
Ingen over ingen ved siden til dette formålet
Det ble denne og denne er jo bare genial.
Takker så mye for alle forslag!
Han har allerede funnet det enkleste og greieste programmet, som nesten ikke krever noe tenking i det hele tatt.
Meget bra løsning du valgte. Populær blant de gamle på seniorforumer, så da burde det være enkelt nok for oss også.
Ville ikke brukt dette programmet dersom den overskriver originalfilen.
Er det noen av de enkle programmene som gjøre det da? Jeg ser nå at det er et annet program enn det jeg trodde det var. PixResizer var det programmet jeg mente. Det gir et lite "1"-suffiks i tillegg. Alle de enkleste programmene beskytter deg mot slikt tull. Tror nok det er lettere å lagre over filen i et mer avansert program, som krever at brukeren er mer våken. PixResizer gir deg i alle fall ikke lov til å lagre over uten advarsel.
Selv bruker jeg CS3, og kunne ikke tenkt meg å være foruten. Raw-motoren er den samme som i Lightroom (kommer fra gamle Pixmantec Rawshooter), og den gir enkelt fine resultater. Resultatene blir automatisk psd-filer som åpner seg i PS når arbeidet i Adobe Camera Raw er over. Det gjør arbeidsprosessen definitivt mest effektiv i CS3/4/5. Men som det skrives, Lightroom koster penger, og Photoshop CS er enda dyrere. Derfor er det få lovlige som vurderer det.
Alternativet er Photoshop Elements. Hadde jeg vært en amatør på et litt enkelt nivå ville jeg nok kjøpt Elements. Det mangler noen av verktøyene til CS, og har langtfra like avansert rawkonvertering. Men bildekvaliteten er den samme sålenge du får justert bildene slik du vil ha dem. Fravær av f.eks. kurveverktøy er det ytterst få som vil merke. Det finnes også andre gode alternativer. Paintshop Pro kjenner alle, og det programmet er i samme kvalitetesklasse. Men sistnevnte kan vel ikke konvertere raw, tror jeg. Gratistilbud som Irfanwiev og GIMP/GIMPshop er også glimrende programmer, men ikke like enkle å bruke som Elements og Paintshop.
Et alternativ er å kjøpe brukt programvare. For ja, det er de som selger det. Da dreier deg seg bare om Photoshop CS og Lightroom. Velges en slik løsning bør programmet ikke være for eldre. Det går et skille i kvaliteten på rawkonverteringen ved CS3. Da skiftet de ut Adobe Camera Raw (ACR) med en ny motor, som fikk samme navn. ACR var helt annerledes enn i CS2, som ikke gir helt optimale resultater. Da CS2 var ny bruke jeg vanlig CS til redigering av tiff og jpg, mens rawkonverteringen foregikk i Pixmantex Rawshooter. Sistnevnte programutvikler ble kjøpt opp av Adobe med mann og mus og ble til Lightroom, som igjen ble til motoren i ACR. Dette skriver jeg fordi det er forskjell i bildekvaliteten på forskjellige rawkonvertere.
Men alt dette er nok for avansert for trådstarter foreløpig. Han har riktignok slr, og burde bruke raw. Men det er ikke sikkert at interessen stikker så dypt at han bryr seg om å jobbe med de store rawfilene som ikke kan vises direkte i f.eks. en iPod eller Windows. Jeg skjønner godt at en dedikert amatør ikke gidder å gå den omveien, selv om jeg personlig finner det essensielt. Det er ikke for alle å være så avansert i etterbehandlingen av raw er et alternativ. Dessuten kan vel Nikons programvare konvertere raw før videre etterbehandling? Canons egne programmer gir helt glimrende (om enn litt glossy) resultater nesten uten å gjøre noe som helst.