TRENGER HJELP! Mine bildefiler er for store.

jonstran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2002
Antall liker
108
Torget vurderinger
1
Jeg har et Nikon D80 kamera og har tenkt å starte en bildetråd men har problemer med å poste innlegg fordi filene er for store. Har stil inn kameraets bilde størelse og kvalitet på det laveste men dette hjelper ikke veldig mye.

Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre med dette?

Har ikke noe form for bildebehandlig annet enn det som følger med kameraet.

MVH
Jon Øystein

J

J.J

Gjest
Det er flere billedredigeringsprogrammer som du kan bruke ... jeg er en enkel sjel og lite datakyndig .. jeg tar det i Paint (som ligger i Windows).. reduserer størrelsen der og gir det et navn og legger det ut .

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg bruker infranview. Gratis.

Ctrl+r for å resample, dvs endre størrelsen.

Velg utsnitt og Ctrl+y for å lage utsnitt av bildet

jonstran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2002
Antall liker
108
Torget vurderinger
1
Takker for hurtig svar. Jeg får sjekke ut dette så ordner det seg sikkert. Er heller ingen datanerd men noe får jeg da til.

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Antall liker
15
Sted
Båtstø
jonstran skrev:
Takker for hurtig svar. Jeg får sjekke ut dette så ordner det seg sikkert. Er heller ingen datanerd men noe får jeg da til.
Du kan også sende bildene til deg selv på mail.
Du får da mulighet for å velge størrelse på bildet før du sender det.

Mvh Tommy

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.327
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du har vel MS Paint standard tilgjengelig? Funker greit det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
jonstran skrev:
bambadoo skrev:
http://imageresizer.codeplex.com/

Ingen over ingen ved siden til dette formålet
Det ble denne og denne er jo bare genial.

Takker så mye for alle forslag!
Han har allerede funnet det enkleste og greieste programmet, som nesten ikke krever noe tenking i det hele tatt.
Meget bra løsning du valgte. Populær blant de gamle på seniorforumer, så da burde det være enkelt nok for oss også.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
baluba skrev:
jonstran skrev:
bambadoo skrev:

Han har allerede funnet det enkleste og greieste programmet, som nesten ikke krever noe tenking i det hele tatt.
Meget bra løsning du valgte. Populær blant de gamle på seniorforumer, så da burde det være enkelt nok for oss også.
Den var jo knall!

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Bra du fant noe du likte, det er en skam å ta bildene i dårlig oppløsning bare for å få de små nok til web-bruk :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Class skrev:
Bra du fant noe du likte, det er en skam å ta bildene i dårlig oppløsning bare for å få de små nok til web-bruk :)
Jepp, det holder ikke å gjøre det slik. Ingen vits i å velge et lite format når slikt kan velges i ettertid.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
baluba skrev:
jonstran skrev:
bambadoo skrev:

Ville ikke brukt dette programmet dersom den overskriver originalfilen.

Uansett så er moralen at det første man bør gjøre med billedfiler er å ta back-up av dem.

Å redusere bildestørrelsen i kameraet er absolutt det siste du må gjøre. Da kan du like godt ta bilder med mobilkamera.

Bruker irfanview til å "batch-konvertere" bilder til et annet lagringsområde (sikkert fordi man er vant til å bruke programmet).

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
ottone skrev:
Fenalaar skrev:
Med en D80, så burde du vel begynt å lære deg Adobe Photoshop Lightroom http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

Johan-Kr
Lære seg er en ting, men Lightroom skal jo også betales. Og det er laaangt fra gratis.
Men fint program er det.
Lightroom er forholdsvis enkelt program å lære. Stort sett det eneste programmet man trenger for å konvertere RAW til jpg, etterbehandle, filarkivere eller publisere pluss mye mer. Hva med å publisere rett til Iphonen eller andre smartmobiler? Bruker i dag mer dette programmet enn f.eks. PS (photoshop). Synes PS etterhvert er blitt vel mye "bloatware".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
frans skrev:
baluba skrev:
jonstran skrev:
bambadoo skrev:

Ville ikke brukt dette programmet dersom den overskriver originalfilen.
Er det noen av de enkle programmene som gjøre det da? Jeg ser nå at det er et annet program enn det jeg trodde det var. PixResizer var det programmet jeg mente. Det gir et lite "1"-suffiks i tillegg. Alle de enkleste programmene beskytter deg mot slikt tull. Tror nok det er lettere å lagre over filen i et mer avansert program, som krever at brukeren er mer våken. PixResizer gir deg i alle fall ikke lov til å lagre over uten advarsel.

Selv bruker jeg CS3, og kunne ikke tenkt meg å være foruten. Raw-motoren er den samme som i Lightroom (kommer fra gamle Pixmantec Rawshooter), og den gir enkelt fine resultater. Resultatene blir automatisk psd-filer som åpner seg i PS når arbeidet i Adobe Camera Raw er over. Det gjør arbeidsprosessen definitivt mest effektiv i CS3/4/5. Men som det skrives, Lightroom koster penger, og Photoshop CS er enda dyrere. Derfor er det få lovlige som vurderer det.

Alternativet er Photoshop Elements. Hadde jeg vært en amatør på et litt enkelt nivå ville jeg nok kjøpt Elements. Det mangler noen av verktøyene til CS, og har langtfra like avansert rawkonvertering. Men bildekvaliteten er den samme sålenge du får justert bildene slik du vil ha dem. Fravær av f.eks. kurveverktøy er det ytterst få som vil merke. Det finnes også andre gode alternativer. Paintshop Pro kjenner alle, og det programmet er i samme kvalitetesklasse. Men sistnevnte kan vel ikke konvertere raw, tror jeg. Gratistilbud som Irfanwiev og GIMP/GIMPshop er også glimrende programmer, men ikke like enkle å bruke som Elements og Paintshop.

Et alternativ er å kjøpe brukt programvare. For ja, det er de som selger det. Da dreier deg seg bare om Photoshop CS og Lightroom. Velges en slik løsning bør programmet ikke være for eldre. Det går et skille i kvaliteten på rawkonverteringen ved CS3. Da skiftet de ut Adobe Camera Raw (ACR) med en ny motor, som fikk samme navn. ACR var helt annerledes enn i CS2, som ikke gir helt optimale resultater. Da CS2 var ny bruke jeg vanlig CS til redigering av tiff og jpg, mens rawkonverteringen foregikk i Pixmantex Rawshooter. Sistnevnte programutvikler ble kjøpt opp av Adobe med mann og mus og ble til Lightroom, som igjen ble til motoren i ACR. Dette skriver jeg fordi det er forskjell i bildekvaliteten på forskjellige rawkonvertere.

Men alt dette er nok for avansert for trådstarter foreløpig. Han har riktignok slr, og burde bruke raw. Men det er ikke sikkert at interessen stikker så dypt at han bryr seg om å jobbe med de store rawfilene som ikke kan vises direkte i f.eks. en iPod eller Windows. Jeg skjønner godt at en dedikert amatør ikke gidder å gå den omveien, selv om jeg personlig finner det essensielt. Det er ikke for alle å være så avansert i etterbehandlingen av raw er et alternativ. Dessuten kan vel Nikons programvare konvertere raw før videre etterbehandling? Canons egne programmer gir helt glimrende (om enn litt glossy) resultater nesten uten å gjøre noe som helst.

Topp Bunn