trenger hjelp med DPDAC

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg har problemer med en DPDAC, klarer ikke stille den inn. Når jeg bruker DVD-spilleren som signalkilde så suser det ekstremt høyt, og når jeg bruker CD-spilleren så er det en slags knatring som høres. Bruker COAX kabel.

Jeg får ikke til å stille på VCXO heller, den endrer seg ikke når jeg skrur på den. Noen som har gode råd?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har du sjekket i DVD-setup at spilleren sender ut riktig format (max 48k)?
- Stille VCXO??? :eek: - har du en nøyaktig frekvens-teller?

Arne K
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
CobraK: Nei, man kan faktisk stille på vcxo i dpdac. Man skrur på en variabel kondensator mens man måler en referansespenning.

Jeg hadde også litt problemer med det i en dp dac jeg hadde for noen år siden. Hadde problemer med noen kilder. Visstnok fordi frekvensområdet man kan stille er svært smalt.

Jørgen
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Cobra2 skrev:
Har du sjekket i DVD-setup at spilleren sender ut riktig format (max 48k)?
Nei dette har jeg ikke sjekket, kan ikke så mye om dette her.. Men CD-spilleren har ingen justeringsmuligheter, så hva gjør jeg med den?

DVD-spilleren viser 1.03V, CD-spilleren viser 10.77V da jeg måler på referanseområdet som jbc nevner.. (edit: står i bruksanvisningen at den skal justeres til 2.5V, men endrer seg ikke da jeg skrur på kondensatoren)

jbc: var det noen kilder du også ikke fikk til i det hele tatt når du hadde DPDAC? Jeg får ikke til noen av mine 3 kilder..
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
DP DACen tar kun 44.1kHz.
DVD gir vel 48kHz - mao det funker ikke.

Støyen du har ved CD kilde skal kunne fikses.

HAr du prøvd å nappe ut strømkabelene - la den være død i ca 1 minutt før du slår den på med digitalsignalet på (altså at du spiller).
Hvis ikke det funker - må nok VCXO justeres..., men det har jeg aldri gjort...

Mvh
OMF
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
OMF skrev:
Hei!
DP DACen tar kun 44.1kHz.
DVD gir vel 48kHz - mao det funker ikke.

Støyen du har ved CD kilde skal kunne fikses.

HAr du prøvd å nappe ut strømkabelene - la den være død i ca 1 minutt før du slår den på med digitalsignalet på (altså at du spiller).
Hvis ikke det funker - må nok VCXO justeres..., men det har jeg aldri gjort...

Mvh
OMF
Hei, jeg brukte heldigvis bare DVD-spilleren for å teste med, den skal ikke brukes. Vil dette bety at PC ikke kan kobles på heller? den oppfører seg helt likt som DVD-spiller. Men Jeg har prøvd det som du sier ja + justering av VCXO, ingenting funker.. Kanskje jeg burde prøve å få lånt en annen signalkilde.. CD-spilleren min er en NAD C542.
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Squeezebox på vei, får jeg det ikke til med den så må jeg bytte DAC. Håper noen har gode råd :-X
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

høres ikke ut som du egentlig får signalet fram til DAc'en. Er du helt sikker på at du velger den riktige digitale inngangen på fronten, evt. at input er satt riktig mellom BNC/XLR inngang (det er vel på input 2)?

Lykke til!
- josi
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
BNC/XLR er på input2 ja. Coax er input1, og jeg bruker Coax. Får inn musikk jo men det er noe vannvittig med støy oppå så musikken kan ikke nytes.
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
fikk svar en annen plass. Noen drivverk viker fra den standariserte frekvensen så mye at DAC'n ikke klarer justere seg så mye..

Håper inderlig at Squeezebox Duet funker på den, vente på pakker i posten tar livet av meg :p
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
I en ideel verden så hadde alle drivverk overholdt kravene til den presise klokkefrekvensen som inngår i spdif standarden. Desverre er mange av disse ganske "far off".

De fleste produsenter av DAC'er velger derfor å bruke en "bredbåndet" mottaker. Så blir det aldri noe tull. Rent bortsett fra at DAC'en samtidig eksponeres for ekstra HF støy som ligger på flankene av klokkefrekvensen, med potensielt dårligere lyd til følge.

Dynamic Precision har valgt en mer kompromissløs metode. De har en smalbåndet mottaker, som "akkurat" bare slipper inn klokkefrekvensen. "Skeive" drivverk løses med at mottakerkretsen scanner det vanligste spekteret på søken etter klokkefrekvensen. Dette skjer ved power ON. (Pga det kraftige poweret så må du la den være AV noen sekunder).

I tillegg kan man grovjustere på den omtalte skruen under lokket. Med denne skal det være mulig å finne ethvert drivverk. Men skruen har veldig grov virkningsgrad, så du må bevege skrujernet ørlite om gangen. Du "skrur" ikke i ordets rette forstand. Nå er sansynligvis denne skrudd "ut på viddene". Da får du prøve å finne tilbake til normalt leie. Begynn i den ene enden og juster SAKTE samtidig som du måler med multimeter i testpunktet (TP et eller annet. Dette er også litt vanskelig å finne midt iblant alle komponentene på hovedkortet). Etter at du har funnet noenlunde riktig leie, så slår du AV/PÅ slik at DAC'en finjusterer seg ytterligere.

Dette temaet har vært omtalt på Sentralen før en gang. Kankskje på det gamle forumet? Står også beskrevet i brukermanualen.

Forhåpentligvis kommer du i mål med det nye drivverket.

Lykke til.
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Jeg bruker en DP DAC 8.0 med squeezebox v3 uten problemer. Lagde en kabel selv med 1m coax antennekabel og helt enkle rca plugger. Har aldri hørt noe som helst støy, bare godlyd!
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
pedal skrev:
I tillegg kan man grovjustere på den omtalte skruen under lokket. Med denne skal det være mulig å finne ethvert drivverk.
Jeg har mine tvil på dette, får overhodet ikke til min cd-spiller :mad:

Robin skrev:
Jeg bruker en DP DAC 8.0 med squeezebox v3 uten problemer. Lagde en kabel selv med 1m coax antennekabel og helt enkle rca plugger. Har aldri hørt noe som helst støy, bare godlyd!
Høres bra ut! Skal hente min duet i dag, gleder meg til å teste nå! Var innom posten på Lørdag men da hadde de rota vekk pakken, de bør ha gjordt jobben sin nå ellers får de med en sur kjeltring å gjøre :-X
 

kjeltring

Medlem
Ble medlem
19.06.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
da er Squeezebox Duet oppe og går gjennom DPDAC ;D NAD C542 er en annen sak, men det bryr jeg meg svært lite om nå.

case closed

squeezeboxen virker helt rå, har bare testet litt nettradio til nå men veldig bra kontroller ;)
 
Topp Bunn