Forsterkere Trenger Hegel H80 mye innspilling?

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
1
Har nettopp kjøpt en Hegel H80 basert på positive tester world wide. Kombineres med System Audio Mantra 60, noe som burde spille greit sammen.
Men det låter litt hardt og skingrende på enkelte vokaler (f.eks Kari Bremnes, Van Morrison). Ellers har denne lille forsterkeren potens og autoritet i bassen og en klarhet og oppløsning som er imponerende. Min har vel bare underkant av 10 timer bruk nå, og jeg venter spent på om vokal vil bli litt mykere og ørevennlig. Er det noen som har erfaring innspilling av H80 ?

X

X186841

Gjest
Tar litt tid å venne seg til lyden. Jeg likte aldri min og byttet til H160 som var en helt annen verden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det har aldri tatt mer enn et par dagers spilling før noen elektronikk (ikke høyttalere) har ytt det den skal for meg. Helt i starten er det mulig at en forsterkers karakter ikke viser seg tydelig, men stort sett bør du like det du hører etter ti timer. Hvis ikke har du valgt feil forsterker til ditt oppsett.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Har spilt mye på H80 og Mantra 50 og opplevde ikke det samme der.

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
1
Hegel H80 har fått formidable tester i en rekke blader, uten at hardhet i vokal er kommentert. Da stusser man litt når man opplever slikt over velkjente høyttalere/kabler/kilder. Fenomenet er tydeligst når forsterkerens innebygde DAC benyttes. Men kanskj KEF eller Dynaudio er en bedre høyttaler match?

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.709
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Har hatt h-80 i snart et år nå og er meget fornøyd med "vokalprestajonene". Var faktisk fornøyd fra dag en og har ikke særlig tro på innspillings tid. Er Kanon fornøyd med matchen med b&w cm9 men hadde også god lyd med danske audiovector m2 som jeg benyttet i 4 mnd.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.537
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Innspilling av forsterkere gir nok lite effekt i praksis. Liker man ikke det man hører - kan mer toe in på HT forsøkes - det demper toppen.
Min erfaring er at dette oftest ender med salg. Prosessen er slik:

Først skuffelse - så innspilling og lett selvbedrag/ lyden er mye bedre - deretter resignasjon og erkjennelse/Lyden er den samme - så salg.

Final

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Du kan jo sende en mail til Hegel og høre hva de sier? Hegel-folka er jo relativt jordnære og rasjonelle, så jeg er 99% sikker på at de kommer til å si at det ikke er noen burn-in på forsterkerne deres.

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Det er neppe H80 som gjør dette. Mer sannsynlig rommet, plassering eller kombinasjonen med øvrig anlegg. Det er lite (om noe) innspilling av forsterkere. På høyttalere kan det være litt, men det handler aller mest om at man venner seg til lyden mener jeg.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
830
Sted
Bergen
Bytt høyttalere.SystemAudio har jeg hatt en gang og aaaaaaldrig mer.Masse fine detaljer osv. men musikalske er de ikke imo.Hegelen din spiller meget fint på Proac d2 feks.og på Harbet og Jbl vintage.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
H80 er ingen 'varm' forsterker. Vil du ha den lyden må det nok brukes høyttalere som trekker lyden i den retningen.
Kan ikke huske at H80 trengte noen innspilling. Etter en times tid eller så var den varm, og det var det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
H80 er ingen 'varm' forsterker. Vil du ha den lyden må det nok brukes høyttalere som trekker lyden i den retningen.
Kan ikke huske at H80 trengte noen innspilling. Etter en times tid eller så var den varm, og det var det.
Nettopp! Det er tross alt noen kompromisser vi må forsøke å omgås på en delikat og målrettet måte. En Hegel H80 vil garantert låte grusomt på mine MonoPulse 82A. Ikke fordi den mangler kreftene som trengs, det har den nok av. Men klangbalansen vil tippe resultatet i helt feil retning.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hovland, Baluba: Og det så det bokstavlig talt synger etter!! Standard innspillingstid her- uansett ikke-pickupsk komponent- er 500- fem hundre- timer. En H80 er et glimrende utgangspunkt for å finne ut hva som bor i et par små Sonus Fabere- feks Chameleon B eller Venere. Og det går an å "tune" den til å låte greit med Mantra 60 og..Problemet til SA er også styrken: De små elementene. De mangler litt helt i bånn, men Mantraen oppfører seg som en monitor. Sistnevnte er bare positivt. Bruk sandkamrene i bunnen, samt ordentlig avkobling mot gulv. Ikke gummiføtter. Hva gjelder andre ting går det på kabel- feks de First Mk1/ CSene dine, Baluba, er fine her..Jeg ville satt inn et sett Nextgen-terminerte Teatrack sammen med Firsten.

Sist redigert:

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Som Class sier er det et poeng at forsterkeren er varm, mange forsterkere har en helt annen lydkarakter når de har oppnådd "arbeidstemperatur" sammenlignet med når de er kalde, dette varierer også fra forsterker til forsterker. Men innspilling av forsterkere er i all hovedsak placebo mener jeg.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.728
Torget vurderinger
49
Dere kan si hva dere vil, men har opplevd endel dacer som ikke blir glatte i lyden før etter flere dagers bruk.
Det er jo når han bruker dacen det er mest problemer sier han.
Spill noen dager til før du lytter kritisk er mitt råd, ingen grunn til panikk enda.
Har hatt H80 selv og den Spillte nydelig på et par ProAc D30R og på ProAc D2, brukte dog H25 Dac som kan ha mye og si.

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
1
Du verden. Så mye kompetanse og hjelpsomhet er bare imponerende. I går kveld, etter at forsterkeren hadde stått på sammenhengende 6 timer, hadde ting skjedd. Jeg har benyttet både analog og digital utgang fra CD-spilleren, og har slik kunnet hurtigskifte mellom to DAC-er med et trykk på fjernkontrollen til forsterkeren. De første timene var analog signal fra CD-spiller klart å foretrekke, selv om det la et lite slør over detaljene. Etter noen timer med hyppig dac-veksling på flere ulike CD-plater begynte DAC i Hegel H80 å få et klart overtak i de fleste tilfeller. Åpnere og mer dynamikk. Helt i tråd med EIA sine erfaringer. Moro med mørke høstkvelder og gjenoppliving av anlegget. Forestiller meg også at høyttalere med klassisk britisk lydbilde vil passe Hegel godt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Med Sansui AU-907 tok det fra lunchtider lørdag til søndag ettermiddag/kveld med lett lytting og forsterkeren stående på hele tiden før den viste sitt sanne potensiale. Andre forsterkere har ikke krevd noe særlig innspilling, men DAC-er er en annen sak. Audio Alchemy DDE1 trenger faktisk utrolig lang tid på å bli varm nok selv tiår etter første gangs bruk så den er det best å ha stående på hele tiden. Derfor lar jeg alltid DAC-er stå på hele tiden, de trekker jo ikke noe særlig likevel.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hele systemet skal stå på hele tida..såfremt du ikke har rør i det..:cool:

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.709
Sted
Torget vurderinger
1
Du verden. Så mye kompetanse og hjelpsomhet er bare imponerende. I går kveld, etter at forsterkeren hadde stått på sammenhengende 6 timer, hadde ting skjedd. Jeg har benyttet både analog og digital utgang fra CD-spilleren, og har slik kunnet hurtigskifte mellom to DAC-er med et trykk på fjernkontrollen til forsterkeren. De første timene var analog signal fra CD-spiller klart å foretrekke, selv om det la et lite slør over detaljene. Etter noen timer med hyppig dac-veksling på flere ulike CD-plater begynte DAC i Hegel H80 å få et klart overtak i de fleste tilfeller. Åpnere og mer dynamikk. Helt i tråd med EIA sine erfaringer. Moro med mørke høstkvelder og gjenoppliving av anlegget. Forestiller meg også at høyttalere med klassisk britisk lydbilde vil passe Hegel godt.
Morro å høre at ting faller på plass! Er det så at Van the man (m.f) ikke lenger fremstår som skingrende? :) Jeg har også samme erfaring med dac, dvs mener at det høres bedre ut på alle områder i forhold til dac'n i min micromega minium cd spiller! Gratulerer med en imo knall forsterker som har bidratt til å revitalisere min lytteglede! Hilsen en brother in amp! ;)

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg kan ikke si noe om nevnte apparat, men generelt så mener jeg det er nesten 100% psykologi dette her. Min erfaring er at låter det ikke bra rett ut av boksen så blir det aldri bra. Jeg minnes med gru dyre Focal diskanter som låt som en vinkelsliper, og jeg tenkte at joa det går seg nok til. Men nå 20 år senere låter de fortsatt like ille... Det var bare ett eksempel.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.709
Sted
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke si noe om nevnte apparat, men generelt så mener jeg det er nesten 100% psykologi dette her. Min erfaring er at låter det ikke bra rett ut av boksen så blir det aldri bra. Jeg minnes med gru dyre Focal diskanter som låt som en vinkelsliper, og jeg tenkte at joa det går seg nok til. Men nå 20 år senere låter de fortsatt like ille... Det var bare ett eksempel.
Men du er utholdende! Det skal du ha!!! ;)

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det eneste der jeg hører forskjell på burn-in er basselementer. Men der hører jeg til dels betydelig forskjell.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det eneste der jeg hører forskjell på burn-in er basselementer. Men der hører jeg til dels betydelig forskjell.
Det er hovedsaklig høyttalere som har forandret seg mest, men de har alltid vist seg å være riktige med en gang. Ikke noen hard diskant eller noe slikt som aldri blir bedre, bare litt mer raffinement etterhvert. Rør, derimot, det er det fortsatt en tålmodighetsprøve å skifte. :rolleyes:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.280
Torget vurderinger
2
Akkurat når det gjelder de inverterte domene fra Focal, dreier det seg om et rent fysisk fenomen: Førsterefleksjoner. I seg selv er elementene fine, men de fyrer åpenbart mye av energien i skarp vinkel (ut mot kantene på domen), og er derfor ekstremt utsatt for refleksjonsproblematikk, og dermed opplevelsen av harde/skarpe lyder.
Så egentlig kan du ikke trekke de konklusjonene du gjør basert på de elementene.

Mvh
Håkon Rognlien

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Flott å høre at ting ordnet seg. Nå gjorde du det jeg hadde tenkt å foreslå; men i starten da jeg hadde H160 lot jeg den stå på døgnet rundt i de 5 første dagene. Jeg merket ingen forskjell i lyd ved avspilling av vinyl, men ved bruk av DAC med Tidal hifi ble lyden gradvis bedre når DAC ble varm. H160 har en varm og klar klangkarakter og er ikke kjøligere enn min single endel triode forsterker den erstattet. Hegel lager glimrende forsterkere. Jeg kjenner ikke H80, men for første gang på 25 år føler jeg ikke trang til å bytte. Og blir det en oppgradering en gang blir det H360. H160 er som Bent Holter sier; de aller fleste trenger ikke bedre forsterker enn H160:)

Topp Bunn