Trenger electronica anbefalinger

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

I det siste har jeg hørt mye på litt eldre elektronisk basert musikk som jeg har i hylla. Det har gått opp for meg at jeg igrunnen er veldig glad i mye av den musikken, og jeg skulle gjerne ha utvida horisonten min litt.

Her er noe av det jeg liker:

Massive Attack-Blues Lines og Protection
Portishead
The KLF-Chill Out
Air-Moon Safari
Dreadzone-Second Light
Morcheeba-De to første

Noen som kan gi meg litt ny inspirasjon ;)

Asbjørn

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Heisann

Finnes jo så mye flott, og har jo akkurat nå jernteppe over hva jeg har selv utover det du nevnte, men spør du i en god platebutikk etter god, gammel trip-hop, så bør de kunne skrape frem litt.
Kruder & Dorfmeister, Sterklang, Future Sound Of London(til tider mye mer chill-out enn trip-hop)osv.
Kommer ikke på så mye mer i farta, er ikke fullt så inne i sjangeren som før. Men, sjekk ut Dj Friendly sine anbefalinger og spillelister på nrk, synes selv han bringer frem myyye fett innenfor sjangeren.

Hei.

I det siste har jeg hørt mye på litt eldre elektronisk basert musikk som jeg har i hylla. Det har gått opp for meg at jeg igrunnen er veldig glad i mye av den musikken, og jeg skulle gjerne ha utvida horisonten min litt.

Her er noe av det jeg liker:

Massive Attack-Blues Lines og Protection
Portishead
The KLF-Chill Out
Air-Moon Safari
Dreadzone-Second Light
Morcheeba-De to første

Noen som kan gi meg litt ny inspirasjon  ;)

Asbjørn

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

Tosca ( sideprojekt til Kruder el. Dorfmeister )
The Peace Orchestra ( K&D det også )
Ladytron
Underworld
Zero 7
Thievery Corporation
Stereolab
Kraftwerk

våre egne :

Bjørn Torske
Ugress
Biosphere
Mental Overdrive
Røyksopp
Annie
Truls & Robin ( sært )

kommer sikkert på flere etterhvert.

mvh. s,

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Takker, takker ;D

Men du 2m, jeg kan ikke se hva den plata heter jeg.

Asbjørn

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Tricky - Maxinquaye
Leftfield - Leftism
Grooverider - Mysteries Of Funk
Roni Size - New Forms
Goldie - Timeless

De tre siste er vel mer Drum 'n' bass enn electronica.
Og hvis du ikke er redd for litt sære ting så vil jeg absolutt anbefale:
Aphex Twin - I Care Because You Do og Richard D. James album
Squarepusher - Hard Normal Daddy

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Vet ikke om det regnes for electronica, men har generelt sansen for den melodiøse synth-popen (?) til Moloko.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Av nyere ting vil jeg anbefale The Knife (Deep Cuts, Silent Shout) og soloplaten til Thom Yorke. Ellers vil sannsynligvis Tricky - Maxinquaye (trip-hop) være en innertier for deg, nyydelig plate ;D Det meste av Air er absolutt å anbefale.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Nils Petter Molvær - Khmer
Miles Davis - Doo Bop

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja Bent's "program to love" selvfølgelig ! oppfølgeren var ikke fullt så bra mener jeg og huske.

sjekk også ut tidlig Aphex Twin og Death in Vegas !

Air er forøvrig ute med en remix-plate av gamle sleagers av andre arister : "late night tales"

mvh. s,

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Her er mine favoritter. Noen er nevnt allerede.

Air.
Andre plater enn Moon Safari som er verdt en lytt:
Premiers Symptomes. Ujevn, og til tider kjedelig. Men med en av deres aller vakreste sanger: Le Soleil Est Pres De Moi.
10 000 Hz Legend. Undervurdert synes jeg. Masse snadder. Mørkere enn Moon Safari.
Talkie Walkie kom vel i fjor, tror jeg. Helt grei, i Moon Safari-land, men ikke like bra. Likevel ok å ha.

Biosphere.
Selv liker jeg best Substrata.

Chemical Brothers.
Synes de lager knalltøff techno! Eller hva stilen deres kalles.....

Depeche Mode.
Hvis man liker deres popstil er det enormt mye flott musikk å få tak i.

Laurent Garnier - Unreasonable Behaviour. Skal være grei å få tak i. Litt ujevn, synes jeg, men de beste sporene er virkelig gode. Den såkalte French Connection.

Goldie - Timeless. Klassiker fra 1995. Crossover mellom drum'n bass og soul. Kanonlyd, en av mine referanser.

Jean Michel Jarre.
En av de store innen elektronisk musikk. Trenger ingen nærmere presentasjon. Personlig favoritt er Oxygene.

Kraftwerk.
Enda en av de store. Liker best Die Mensch Maschine og Tour De France. Men mye annet bra her, særlig fra 70-tallet.

Leftfield - Leftism.

Massive Attack.
Har jo trådstarter allerede nevnt. I tillegg til de to skivene du har er Mezzanine obligatorisk.

Orb.
Space-techno, eller noe slikt. Tegner opp mildt sagt svevende lydlandskaper. U.F.Orb er blant mine absolutte favorittskiver.

The Residents. Hvis du vil prøve deg utenfor alle sjangre. Hva slags musikksjanger tilhører The Residents? Residents-sjangeren, selvfølgelig! Alt fra 70-tallet er bra, og skivene deres etter 2000 er like bra. Men pass på, de fleste som hører dem blir av en eller annen grunn kraftig provosert. Bør ha sans for musikk som låter annerledes. Ellers kan du bare glemme dem!

Spiritualized - Laser Guided Melodies.
Svevende og melodisk. Et av medlemmene i Spacemen 3, som jeg ikke husker navnet på, startet Spiritualized. Samme type musikk som dem.

Yello.
Her er det virkelig mye snadder, anbefales på det varmeste. Titler som må handles inn:
Claro Que Si, Solid Pleasure, You Gotta Say Yes To Another Excess og Desire. I tillegg er det en veldig god samleskive som jeg ikke husker navnet på (fant tittelen - 1980-85 - New Mix In One Go). De nyere tingene er også verdt å sjekke ut.

Young Gods.
Sveitsisk hardtslående trio. Vokalist, trommeslager og keyboards. TV Sky min favoritt. Anbefales hvis du får tak i den.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Hoi, hvis du skulle finne på teste ut The Residents, kan det være greit med en liten anbefaling. De har gitt ut veldig mye.
Prøv The Commercial Album, 40 sanger av 1 minutts varighet. Virkelig fornøyelige saker.

Så at The Orb også ble nevnt ovenfor. UFOrb er en god anbefaling IMO. The Orb's adventures beyond the ultraworld er også et av deres beste album IMO. Hvis du lytter oppmerksomt vil du kunne høre sitatet i signaturen min 8)

Leftfield - Leftism kan vel kalles en klassiker innenfor sjangeren, og er et album man "må" ha.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Her var det veldig mange gode anbefalinger som jeg har notert meg. Skal sjekke ut de jeg ikke har hørt. Gleder meg ;D

Jeg liker godt når en elektronisk plate virkelig fyller ut lydbildet til et ordentlig landskap og tar deg med på tur :)

Asbjørn

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg liker godt når en elektronisk plate virkelig fyller ut lydbildet til et ordentlig landskap og tar deg med på tur :)

Asbjørn
Da må du i hvert fall høre U.F.Orb! Den er helt strålende når det gjelder akkurat dette. Eller Eskimo med The Residents. :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Hoi, hvis du skulle finne på teste ut The Residents, kan det være greit med en liten anbefaling. De har gitt ut veldig mye.
Prøv The Commercial Album, 40 sanger av 1 minutts varighet. Virkelig fornøyelige saker.

Så at The Orb også ble nevnt ovenfor. UFOrb er en god anbefaling IMO. The Orb's adventures beyond the ultraworld er også et av deres beste album IMO. Hvis du lytter oppmerksomt vil du kunne høre sitatet i signaturen min 8)

Leftfield - Leftism kan vel kalles en klassiker innenfor sjangeren, og er et album man "må" ha.
Ha, en annen Residents-fan på forumet? Kult! :)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.719
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Takker, takker  ;D

Men du 2m, jeg kan ikke se hva den plata heter jeg.

Asbjørn
Hei igjen, plate coveret er fra hentet fra plata: In a beautiful place out in the country med den fine skotske duoen Boards of canada

Ser at f eks platekompaniet selger denne for kr 79
Trygt kjøp om du liker electronica

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Min favoritt i sjangeren er Four Tet si plate Rounds

Topp Bunn