Trenger armbase i aluminium, noen som kan lage?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
I forbindelse med anskaffelse av tangentialarm til min platespiller, har jeg fått behov for et nytt armbord i aluminium. Det viser seg at produsenten sannsynligvis ikke leverer armbord til annet en radialarmer. Den gode nyheten er at armbordet jeg trenger er en avlang aluminiumsplate på ca15mm (eksakt tykkelse skal selvsagt måles) tykkelse med to presist drillede hull. Jeg har laget en mal i MDF som jeg har montert armen på, og dobbeltsjekket alle mål. Denne kan jeg sende/levere fra meg til den som evt. lager armbasen. Er det noen av dere her inne som jobber med slike ting, eller kjenner dere til noen som gjør slikt på oppdrag? Ta gjerne kontakt på pm eller mail :)

edit: ser at jeg kanskje må utdype litt: Jeg er ikke bare på jakt etter en privatperson som kan gjøre dette, men også ute etter firmaer som driver med slikt. Jeg betaler selvsagt for arbeid og materialer, bare så det er sagt ;) ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
I forbindelse med anskaffelse av tangentialarm til min platespiller, har jeg fått behov for et nytt armbord i aluminium. Det viser seg at produsenten sannsynligvis ikke leverer armbord til annet en radialarmer. Den gode nyheten er at armbordet jeg trenger er en avlang aluminiumsplate på ca15mm (eksakt tykkelse skal selvsagt måles) tykkelse med to presist drillede hull. Jeg har laget en mal i MDF som jeg har montert armen på, og dobbeltsjekket alle mål. Denne kan jeg sende/levere fra meg til den som evt. lager armbasen. Er det noen av dere her inne som jobber med slike ting, eller kjenner dere til noen som gjør slikt på oppdrag? Ta gjerne kontakt på pm eller mail :)

edit: ser at jeg kanskje må utdype litt: Jeg er ikke bare på jakt etter en privatperson som kan gjøre dette, men også ute etter firmaer som driver med slikt. Jeg betaler selvsagt for arbeid og materialer, bare så det er sagt ;) ;)
PAR her på forumet (har ikke «sett'n» på lenge) fikk for en tid tilbake leget en plinth i aluminium til en platespiller («semi» DIY med rega komponenter, dvs motor, lager, tallerken og arm). Han oppga en webadresse til et firma i vestfold som gjorde maskineringsjobben, søk rundt på det gamle forumet så kan det hende du finner det du søker.

mvh
KJ

EDIT: Den som leter, finner som oftest et eller annet: Her er linken til PAR sin DIY spiller, og firmaet han fikk til å lage plinthen var Mektronikk i Sandefjord.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Takker for hjelp både her i tråden og på PM! Det er dette så er så fantastisk med et forum med så mange forskjellige kunnskapsrike hjelpsomme mennesker ;)

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
heisan!
hær i trondheim har æ en kompis som driv å freser ut alt i alu å div.så vis du er intrs kan d sikkert la sæ gjør.
hain har laga fornter til noen pre'er jeg hadde å d ble meget bra.
mvh.kjell

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har en ny arm (B44 lang type) på inngående og behøver også et armbord.
Men er man sikker på at dette bør lages i aluminium ??? ??? ???
Har vel fått med meg at messing skal være enda bedre fra et lydmessig ståsted.
Tykkelse f.ks. ca 10mm (er ikke kritisk).
En rimelig enkel konstruksjon med fire 6mm hull i hvert hjørne samt et større i midten.
Avrundede hjørner vil være en fordel, men ikke et "must".
Så, er det noen i Nord-Jæren regionen som har mulighet til å lage noe sånt for meg (mot betaling selvsagt)?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Haaland A/S på Vigrestad skjærer med laser og/eller vann.
Du kan alltids ta en telefon til de, kan fort koste noen kroner. Men om eneste utvei ???

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Takker igjen for hjelp. Har dialog med en herremeann i Sandefjord som ser ut til å kunne løse problemet mitt.. Kommer evt. tilbake hvis jeg skulle trenge ytterligere hjelp ;D

K

kbwh

Gjest
Ang. aluminium som armbordmateriale: Topparmbordet til SOTA er aluminium med acryllakk. Linn Keel er anodisert aluminium. Klart, messing funker også, ref. Kuzma.

gut_man, du får vel få herren i Sandefjord til å lage både i Al, messing og Lurium 239, og melde euforisk tilbake i kryptiske vendinger, vi trenger forvirring her!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
;D Redd jeg trenger sponsorer da.... Nytt forsterkersett gir rimelig liten toleranse fra min bedre halvdel for ytterligere hi-fi eskapader på en stund. Helt ærlig, så forstår jeg det!! Vi får konspirere litt da Valentino, for å fremme forvirring her inne på det ellers så harmoniske vinylforumet ::) Hmmmm, nei, forvirring, krangling og ondskap får vi holde til det generelle hi-fi forumet, evt. kabelforumet ;) Fra spøk til revolver, så hadde det vært litt tøft å eksperimentere litt, men det spørs vel om det finnes noen med kunnskap og verktøy for hånd som har lyst og mulighet for å være med på et slikt eksperiment! Aluminium kontra messing, eller kanskje enda mer eksotiske materialer (med de rette egenskaper selvsagt) kunne vært riktig så artig det! Noen som tar utfordringen? Legger for ordens skyld med tegning av armbasen som må være laget i 15mm tykt materiale.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Ingen hånlige hentydninger om mine konstruksjonsevner og teknisk know how til å fremstille tegninger takk ;D Tegning har aldri vært en sterk side, ei heller en hobby. Faktisk første tegning som jeg noensinne offentliggjør :p

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
3
Her skal ingen hånes og iom at jeg ikke får tid til å gjennomføre mine egne prosjekter, blir det vel neppe anledning til å hjelpe deg med dine.

Men jeg er en nysgjerrig fyr, har du et bilde av den egentlige armbasen ? Jeg gjetter på at den ikke har det eksakte "fotavtrykk" som tegningen din viser, den er liksom litt , hvordan skal jeg si det, uformelig ...

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Takker for forsiktige kommentarer superhkm ;) Den orginale armbasen er helt rund med et hull til armen som er laget off senter. Denne runde armbasen kan så dreies for å regulere avstand/overheng. Problemet med denne armbasen og tangentialamen, er at jeg ikke får svingradius nok til å få rett posisjon på armen. Basen må altså forlenges slik at avstanden mellom de to hullene som borres i basen, blir større. Filosofien bak utformingen eller mangel på form ;D har vært å holde massen på armbasen minst mulig. Jo større overflate på armbasen, jo mer ressonanser tas opp (elller??) Formen må også være slik at jeg kan vinkle basen inn mot verket uten at den kræsjer i tallerkenen. Kan vel si det slik at funksjon gir formen... Legger ved et illustrasjonsfoto som forhåpentligvis forklarer bedre enn meg ::), samt et bilde av verket med orginal armbase som viser litt bedre hvordan den er konstruert!

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
3
gut_man skrev:
Takker for forsiktige kommentarer superhkm ;) Den orginale armbasen er helt rund med et hull til armen som er laget off senter. Denne runde armbasen kan så dreies for å regulere avstand/overheng. Problemet med denne armbasen og tangentialamen, er at jeg ikke får svingradius nok til å få rett posisjon på armen. Basen må altså forlenges slik at avstanden mellom de to hullene som borres i basen, blir større. Filosofien bak utformingen eller mangel på form ;D har vært å holde massen på armbasen minst mulig. Jo større overflate på armbasen, jo mer ressonanser tas opp (elller??) Formen må også være slik at jeg kan vinkle basen inn mot verket uten at den kræsjer i tallerkenen. Kan vel si det slik at funksjon gir formen... Legger ved et illustrasjonsfoto som forhåpentligvis forklarer bedre enn meg ::), samt et bilde av verket med orginal armbase som viser litt bedre hvordan den er konstruert!
Hvis poenget var å holde armbasen minst mulig trengte du vel bare en arm-bjelke ? Neida, du skal vel ha støtt anlegg utover det punktet arma er festet i, men resonansene øker jo ikke med massen på basen, det er vel hvilke frekvenser som resonnerer som endrer seg. I tillegg har basens form og selvsagt materiale/masse betydning, det var vel derfor du ble anbefalt å forsøke forskjellige materialer ?

Selv heller jeg mot den oppfatning at resonansene er uønskede uansett, og innbiller meg derfor at hvis du foretrekker messing framfor aluminium så er det fordi resonnansene i messingen forsterker/forvrenger den delen av frekvensbåndet som passer deg og oppsettet forøvrig best.

Jeg hadde prøvd akryl...

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Noen ide om hvor jeg kan få laget en i akryl da? Dette kan jeg svært lite om, så jeg er veldig åpen for forslag og tips!! Takker for inspill så langt!

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
3
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha denne frie formen, er det sirkel på spillersiden og elipse-aktig under MG-1 ?

Det blir noe sånt...:

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
3
Nei nå er det leggetid gitt, både for Keith Jarret og for meg... vi kan snakke mer om dette siden Gut_man

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
hei gut_man
Det er ikke problem å skjære (sage) og bore i akryl.
Bare bruk en stikksag med fintanning så blir det nok bra.
Det er heller ikke problem å pusse til dette , bare bruk finere og finere sandpapir.
Du kan jo også sage aluminium med stikksag, bare få tak i sagblar beregnet for dette.
Her ser du hva jeg lagde armboard av til min DIY spiller.
Skjærefjøler fra clasern. Er disse for tynne så bare lim to (eller fler) i bredden.

PS: det er jo utrolig mye en kan lage armboard av.
Prøv også tre av forskjellig matriale. PS: det er lydmessige forskjeller,så her må smak og behag være avgjørende

Mvh Jan I

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
3
Jan_I skrev:
hei gut_man
Det er ikke problem å skjære (sage) og bore i akryl.
Bare bruk en stikksag med fintanning så blir det nok bra.
Det er heller ikke problem å pusse til dette , bare bruk finere og finere sandpapir.
Du kan jo også sage aluminium med stikksag, bare få tak i sagblar beregnet for dette.
Mvh Jan I
Hvis du skal sage 15mm aluminium med stikksag må du ta med niste ! ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
superhkm skrev:
Hvis du skal sage 15mm aluminium med stikksag må du ta med niste ! ;D
Ja og tålmodighetskrem, men da går det også :D

MEN. det kan vel ikke koste så mange kronene å få skjært til noe slikt på et verksted.
Mvh

Topp Bunn