Trend TA 10.1 Mini-amp. 1. inntrykk.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Et annet medlem sendte meg spørsmål om hva jeg synes om den nyanskaffede digitale miniforsterkeren som jeg nevnte i en annen tråd (Xindak 8800 tråden). Kanskje andre også kan være interessert?

Det gjelder Trend TA 10.1 (den inneholder noen flere komponent-godiser enn forgjengeren TA 10, og koster ny ca 130-150 dollar på eBay).
TA 10 sies å være en "audiofil" utgave av den velkjente portable Sonic Impact T-Amp forsterkeren, og kommer med strømforsyning (lik adapterne brukes til bærbare datamaskiner). Firmaet bak T-AMP har jo også kommet med en luksusversjon, og jeg gjetter på at de to er ganske like i praksis.

Lyd: Det mangler noe dramatikk, idet den har mindre slagkraft i bunnen enn det jeg er vant til. De voldsomme brak i begynnelsen av finalen til Mahler 10.symf med Martinon/CSO høres på min vanlige forsterker (en noe oppgraderte EC25) ut som om naboen sitt pengeskap har gått gjennom gulvet og falt ned i rommet ved siden av. Med TA 10 høres det mer ut som noen har hengt opp et gulvteppe på gårdsplassen som de banker på med en klespisk. Vedvarende basstoner kommer bedre fra det. Dvs at hvis f.eks en orgel-innspilling inneholder litt for mye bass, så høres det fremdeles ut som litt for mye bass.

Ellers spiller den musikk på en måte som gjør at man lett glemmer å tenke på den. Den virker forvregningfattig og ren, uten at det blir sterilt. Faktisk ganske "sweet-sounding".
Alt i alt en morsom og søt sak, som man blir litt oppstemt av. Jaffal ikke nedstemt. Rommes i en jakkelomme, sa jeg det? Glimrende "reserveaggregat", f.eks om man holder på med en modifikasjon, eller vil spare klasse A forsterkeren på de varmeste sommerdagene m.m.
(men bli ikke overrasket om den blir stående lenger i anlegget enn du hadde tenkt).

Jeg har splittet opp 12volts kabelen, pirket av 1 cm isolasjon, og loddet på et ekstra kondensatorbatteri på 3x3300uF, og kanskje fått litt mer futt i bassen. Dessuten har jeg bestilt nok et eksemplar for å se om det hjelper å ha en til hver kanal (=mer strøm til hver). Med to stk kan man da for eksempel henge den bak på hver høyttaler, eller på stativet,  for å unngå lange kabler, evt biampe osv. Den har volumkontroll, men kan gjøres om til ren effektforsterker med en omkobler på printet. Byggekvaliteten er utmerket, og den har fungert uten unoter av noe slag. No

PS.
Her er en altfor lang test på utenlandsk, men med mange gode bilder, både inn-og utvortes:

http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10.html
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Et annet medlem sendte meg spørsmål om hva jeg synes om den nyanskaffede digitale miniforsterkeren som jeg nevnte i en annen tråd (Xindak 8800 tråden). Kanskje andre også kan være interessert?

Det gjelder Trend TA 10.1 (den inneholder noen flere komponent-godiser enn forgjengeren TA 10, og koster ny ca 130-150 dollar på eBay).
TA 10 sies å være en "audiofil" utgave av den velkjente portable Sonic Impact T-Amp forsterkeren, og kommer med strømforsyning (lik adapterne brukes til bærbare datamaskiner). Firmaet bak T-AMP har jo også kommet med en luksusversjon, og jeg gjetter på at de to er ganske like i praksis.

Lyd: Det mangler noe dramatikk, idet den har mindre slagkraft i bunnen enn det jeg er vant til. De voldsomme brak i begynnelsen av finalen til Mahler 10.symf med Martinon/CSO høres på min vanlige forsterker (en noe oppgraderte EC25) ut som om naboen sitt pengeskap har gått gjennom gulvet og falt ned i rommet ved siden av. Med TA 10 høres det mer ut som noen har hengt opp et gulvteppe på gårdsplassen som de banker på med en klespisk. Vedvarende basstoner kommer bedre fra det. Dvs at hvis f.eks en orgelinspilling inneholder litt for mye bass, så høres det fremdeles ut som litt for mye bass.

Ellers spiller den musikk på en måte som gjør at man lett glemmer å tenke på den. Den virker forvregningfattig og ren, uten at det blir sterilt. Alt i alt en morsom sak. Rommes i en jakkelomme, sa jeg det? Glimrende "reserveaggregat", f.eks om man holder på med en modifikasjon, eller vil spare klasse A forsterkeren på de varmeste sommerdagene m.m.
(men bli ikke overrasket om den blir stående lenger i anlegget enn du hadde tenkt).

Jeg har splittet opp 12volts kabelen, pirket av 1 cm isolasjon, og loddet på et ekstra kondensatorbatteri på 3x3300uF, og kanskje fått litt mer futt i bassen. Dessuten har jeg bestilt nok et eksemplar for å se om det hjelper å ha en til hver kanal (=mer strøm til hver). Med to stk kan man da for eksempel henge den bak på hver høyttaler, eller på stativet, for å unngå lange kabler, evt biampe osv. Den har volumkontroll, men kan gjøres om til ren effektforsterker med en omkobler på printet. Byggekvaliteten er utmerket, og den har fungert uten unoter av noe slag. No

PS.
Her er en altfor lang test på utenlandsk, men med mange gode bilder, både inn-og utvortes:

http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10.html

Kanskje du kunne si litt om hva slags annet utstyr som ble brukt?

Frode
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har også bestilt en Ta 10.1

Gleder meg til å sammenligne den mot standard T-amp.
Jeg har en svakhet for slike små og rimelige saker. Gøy og rimelig å leke seg med disse. Har to slike "billigsensasjoner" fra før, T-amp i ampbox kabinett og Antique sound lab Wave 8. Artig!

Får vel gå en runde med batteri som strømforsyning. I den (altfor-)lange testen beskrives dette som en god ting.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Kanskje du kunne si litt om hva slags annet utstyr som ble brukt?

Frode
Nja, alt jeg har er enten DIY eller tungt modifisert, så det er ikke så mye mening i ramse opp noen modellnavn. (Kanskje vil jeg heller lage en tråd med noen fotos engang, om inspirasjonen melder seg). No
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg har også bestilt en Ta 10.1

Gleder meg til å sammenligne den mot standard T-amp.
Jeg har en svakhet for slike små og rimelige saker. Gøy og rimelig å leke seg med disse. Har to slike "billigsensasjoner" fra før, T-amp i ampbox kabinett og Antique sound lab Wave 8. Artig!

Får vel gå en runde med batteri som strømforsyning. I den (altfor-)lange testen beskrives dette som en god ting.
Hvis du både din gamle T-amp og denne en virkelig god strømforsyning, så gjetter jeg på at de vil lyde nokså likt. En "starthjelp" fra Biltema (med FORSEGLET bly-akkumulator: Man vil jo helst ikke ha for mye knallgass svevende rundt i stua når man tenner ettermiddags-sigaren) til 500 kroner bør jo være perfekt.  Til dette bruket vil det jo ikke bety noe lydmessig om battericellene er store eller ikke (antall AH). Bare man må sef lade litt oftere. (det med ladingen ja,  spørs om det blir et ork å huske på eller, om det blir ren  rutine). No
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bestilte et par jeg også. Må jo teste litt.
 
B

bender

Gjest

det der hadde vært morsomt å prøvd. kanskje med en ipod som kilde?

noen har monoblokker som er større enn høyttalerene.. mens forsterkeren her er mindre enn delefilteret. og likevel "holder" det.
 

Labbelensk

Medlem
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Har ikke hørt TA 10.1, men disse små dingsene imponerer meg.

Ikke meningen å rote til tråden her, men har selv en "Charlize" som jeg har "Audionotet"-litt ;) Satte inn 2x2 (parallell) PIO kondensatorer fra Jensen på inngangene.

Ser en at det moddes en del på TA 10.1 også, og her ligger mye av sjarmen for meg, at de kan tilpasses de øvrige komponentene man har - innenfor rimelighetens grenser. Og rimelig er et nøkkelord.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Sv: Trend TA 10.1 Mini-amp. 1. inntrykk.

Fantastisk fete disse små ampene! ;D
Driver selv å bygger opp ett anlegg nr.2 og vurderer å kjøpe en TA10.1 til dette, hva tror dere om kombinasjonen TA10.1 og Cabasse Farella 400.

Denne har 94 dB og 8ohm..

Ellers er det et annet review her: http://www.stereotimes.com/amp031407.shtml
 
Topp Bunn