treig PC

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
416
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
PC min er ufattelig treig

1 click PC fix programmet kan det hjelpe ?

Har 22 G ledig plass på harddisk
Norton Internet security

Utførte Diskopprydding uten at det hjalp noe

G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan jo begynne med å avinstallere alt som du ikke trenger. Det hoper seg etterhvert opp med mange små programmer som startes hver gang du starter opp maskinen. Se på raden nede til høyre på skjermen om det ikke er mye der som du kan unnvære.

Du kan også laste ned programmet What's Running for å se om det ikke er mye unødvendig rammel som kjører. Apple, Macromedia, Adobe etc. er notoriske for å installere alt mulig tull som sinker maskinen i daglig drift. Og når for mye slikt tar plass i minnet bruker windows harddisken til å mellomlagre informasjon. Da går det treigt etterhvert.

Hvis ikke noe annet funker så lagre de filene du vil ta vare på og reinstaller windows.

N

nb

Gjest
Reinstaller Windows. Det funker (nesten) garantert og går fortere enn å prøve alt mulig og ende opp med å reinstallere åkke som.

Ellers har ikke Norton rykte på seg for å få fart på PCen akkurat.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Start heller med å kjøre ccleaner, tidligere crapcleaner: www.ccleaner.com . En runde med www.superantispyware.com (høres søkt ut, men det er et jæ..a bra program...) hjelper dersom du har snusk.

ccleaner alene vil vel fjerne hundrevis av Mb gammel dritt, tenker jeg.

Bernt K

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Norton Internet Security 2007 eller senere gjør maskina ufattelig treg...

Johan-Kr

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fenalaar skrev:

Johan-Kr
Mine maskiner var trege med 2007, men fikk fart på seg etter at jeg oppgraderte til Norton 360 :)

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hos meg gjorde det underverker å avinstallere både norton og trend og litt av hvert forskjellig. Den alldeles fortreffelige Avg gratis av'en er helt super, og drar ikke ressurser i det hele tatt.

O

omholt

Gjest
Bruker du Vista? Hvilke maskin har du? Av antivirus program som bruker lite ressurser, så er NOD32 helt suverent. Bruker det selv på en litt eldre maskin. Du kan laste det ned og prøve det gratis i 30 dager: http://www.eset.com/

Ellers enig med at å reinstallere windows er det beste man kan gjøre. Så sant problemet ikke er at du kjører Vista på en maskin med for liten ytelse.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vil alltid være uenig i forslaget om formatering og reinstallering av Windows som første opsjon. Greit at det er den enkle måten, og du er da sikker på et godt resultat: Greit at det er IT-supportens standardsvar, men i løpet av et par uker/ måneder er problemet der igjen. En må finne ut hvorfor det ble slik, og så te seg således at disken ikke umiddelbart fylles av møkk og unødvendige prosesser. XP setter vel av 8% av disken til "restore points", Vista nærmere 15%... Fjern alt unødvendig "eye-candy" fra desktopen, bruk msconfig til å fjerne så godt som alt fra booten (unntatt sikkerhetsprogrammer), fjern unødvendige services, scan etter trojanere, ormer og annen styggedom jevnlig; Windows Defender er ubrukelig, Norton likeså mot spionprogrammer; tøm cachen i nettleseren, bruk Opera eller Firefox og gjem IE.... Ting må læres, og det eneste man lærer ved reinstallering er å reinstallere!

Bernt K

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Vidar P skrev:
Fenalaar skrev:

Johan-Kr
Mine maskiner var trege med 2007, men fikk fart på seg etter at jeg oppgraderte til Norton 360 :)

Mvh Vidar P

Her og, men den bærbare er ekstremt treeeeg! Bruker den på Telenor online, og 2007 Norton. Det tar over 5 min. Før man kommer på nett?

Den stasjonere benyttes på Get, og som sagt Norton 360. Her er man på nett i løpet av 30 sek.!

G

Gjestemedlem

Gjest
Norton er noe rallemikk og skal aldri mer innpå en PC jeg har kontroll over, i noen som helst variant. Norman er heller ikke mye bedre når det gjelder å lage lapskaus på maskinen.

Det finnes gode og gratis versjoner av AV programmer som er mye snillere med maskinen. Har du f.eks. Avast på maskinen og firewall i ruteren så er de stort sett dert hele man trenger. Alt annet bidrar stort sett kun til å sinke maskinen og frustrere og forvirre brukeren til det ender i selvmedisinering. Iallefall på hjemmePCer

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Miles skrev:
PC min er ufattelig treig

1 click PC fix programmet kan det hjelpe ?

Har 22 G ledig plass på harddisk
Norton Internet security

Utførte Diskopprydding uten at det hjalp noe
Jeg hadde problemer med treg PC, det viste seg at maskinen var så fulll av støv innvending at prosessorviften ikke ga skikkelig kjøling noe som overbelastet prosessoren. Etter en forsiktig omgang med støvsuger, ble det adskillig mer futt i sakene. Det er jo også greit å avinnstallere skrot som man ikke bruker og rense registeret. Sjekk også på oppgavebehanding og se hvilke prosesser som går, mange prosesser, dvs særlig mer enn 50 stk er ikke et godt tegn.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
start meny - kjør - skriv inn msconfig - sjekk hva som ligger i oppstart.

Det er sikkert en allmass, som ikke er nødvendig.

N

nb

Gjest
berxter skrev:
Jeg vil alltid være uenig i forslaget om formatering og reinstallering av Windows som første opsjon. Greit at det er den enkle måten, og du er da sikker på et godt resultat: Greit at det er IT-supportens standardsvar, men i løpet av et par uker/ måneder er problemet der igjen. En må finne ut hvorfor det ble slik, og så te seg således at disken ikke umiddelbart fylles av møkk og unødvendige prosesser. XP setter vel av 8% av disken til "restore points", Vista nærmere 15%... Fjern alt unødvendig "eye-candy" fra desktopen, bruk msconfig til å fjerne så godt som alt fra booten (unntatt sikkerhetsprogrammer), fjern unødvendige services, scan etter trojanere, ormer og annen styggedom jevnlig; Windows Defender er ubrukelig, Norton likeså mot spionprogrammer; tøm cachen i nettleseren, bruk Opera eller Firefox og gjem IE.... Ting må læres, og det eneste man lærer ved reinstallering er å reinstallere!

Bernt K
Støtter deg i alt du sier her, men er man langt nok inne i smørja er ofte det enkle det beste.Så kan man begynne et nytt og bedre liv basert på mellom annet tipsene du kommer med her.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
CBA skrev:
maskinen var så fulll av støv innvending at prosessorviften ikke ga skikkelig kjøling noe som overbelastet prosessoren. Etter en forsiktig omgang med støvsuger, ble det adskillig mer futt i sakene.
Masse støv i maskina er ikke noe godt tegn, nei...

Johan-Kr

With

Fersking
Ble medlem
28.10.2007
Antall liker
0
Er ikke veldig plaga med treig PC, men min bærbare bråker noe fryktelig! Vifta går hele tiden og lager støy, noen tips på hva dette skyldes? (ca. 3 år gammel PC)

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
With skrev:
Er ikke veldig plaga med treig PC, men min bærbare bråker noe fryktelig! Vifta går hele tiden og lager støy, noen tips på hva dette skyldes? (ca. 3 år gammel PC)
[/quot
Støv og atter støv hvis vifta ikke gikk bestandig da den var ny. større vifte med lavere turtall hjelper veldig, men først fjern støvet (forsiktig) på kjøleribber og luftehull,vifteblader...e]

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
106
With skrev:
Hadde samme problem med min lapptopp. Skrudde den opp og fjernet masse støv. Vær ytterst forsiktig ved bruk av støvsuger el. trykkluft rundt vifter. evnt. koble fra viften. Elmotorer fungerer som kjent som dynamo når de blir drevet rundt ;) Har sett hovedkort som har blitt ødelagt på den måten.

Mvh Nex

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
416
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei