Tregt nettverk (kablet)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
553
Sted
Oslo
Torget vurderinger
26
Hei

Jeg opplever det kablete nettverket mitt som tregt (megabit i stedet for gigabit). Kablingen er mest cat 5e med noe cat 6. Derfor mistenker jeg at det kan være terminering ett eller flere steder som er problemet. Jeg vil gjerne ha tips til hvem i Oslo som kan feilsøke og fikse dette.

Mvh Ola

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.330
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enhver med en anelse nettverkskompetanse kan dette. Uansett du skriver ikke om det gjelder kun internt eller til/fra internett, har du rebootet routere/switcher etc.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.332
nettverkskort forhandler om hastighet når du kobler til, om der ikke er software som viser hastigheten vises det vanligvis gult eller grønt lys for 100/1000mbit
å terminere på nytt er enkelt å lære, biltema har sikkert tang som passer for pluggene. terminere veggontakter som et patchepanel kan man omtrent gjøre med et lite skrujern.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.310
Jeg har samme problem her hjemme. Gikk over til WiFi6 meshnet og plassert boksene slik at jeg kan ta ut ethernetkabel fra noden der det er behov.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
553
Sted
Oslo
Torget vurderinger
26
Enhver med en anelse nettverkskompetanse kan dette. Uansett du skriver ikke om det gjelder kun internt eller til/fra internett, har du rebootet routere/switcher etc.
Problemet er internt. Ved overføring mellom pc og nas får jeg ikke mer enn rundt 11 MB/sek. Der jeg bodde før fikk jeg rundt 80.
Mot internett får jeg iflg Ookla litt i overkant av 155 Mbps i forhold til de 100 som er abonnementet mitt og det holder fint til mitt bruk.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
553
Sted
Oslo
Torget vurderinger
26
nettverkskort forhandler om hastighet når du kobler til, om der ikke er software som viser hastigheten vises det vanligvis gult eller grønt lys for 100/1000mbit
å terminere på nytt er enkelt å lære, biltema har sikkert tang som passer for pluggene. terminere veggontakter som et patchepanel kan man omtrent gjøre med et lite skrujern.
Ja, jeg tror det er veggkontakter som er problemet. Jeg har ok utstyr for å terminere RJ45.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.330
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kan ha problemed med NAS, IP konflikt, pc problem etc også. Det trenger ikke nødvendigvis være kabling (selv om det også kan være det :) )

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
772
Torget vurderinger
1
Der jeg bodde før fikk jeg rundt 80.
Vil det si at du nettopp har flyttet og dermed ikke vet om dette nettet er 1 gig?

Hvis du åpner veggkontakten, ser du at det står cat 5e eller høyere? Sjekk også at alle 8 er koblet til hver kontakt, og ikke er splittet opp til bare 4.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.439
Om du skal ha gigabit ethernet, så må det minimum være cat5e og alle fire par må være terminert.
Min erfaring er at det slurves med terminering i kontaktene. Da jeg holdt profesjonelt på med installasjon og sertifisering av nettverkskabling så var det utrolig lite som skulle til før man fikk overhøringsfeil(ikke overføring) mellom parene, altså NEXT og FEXT som medførte mye re-transmitering. Særlig det grønne paret har lett for å få en liten åpning i revolveringen inn mot termineringspunktet(særlig på kontakter med Krone-plint) som gir underkjent måling.

Åpner du kontakten og du ser at revolveringen er åpnet helt eller delvis inn mot avmantlingen av ytterkappen og mot termineringspunktene så har du en jobb å gjøre her. Løse RJ45-plugger hadde jeg unngått så langt det lar seg gjøre..!
Min erfaring er at "enhver" ikke kan terminere nettverk riktig. Det er ikke rakettforskning, men skal man få alle parametere innenfor sambandsklasse-kravet, så skal man være relativt nøye og forstå hva som betyr noe.

Når det er sagt, så har jeg ikke særlig mer enn 11-12MB/s mot min NAS her hjemme, selv om den er koblet direkte til hjemmesentralen med en cat6 patchkabel.
Dette tilsvarer omtrent 100mb/s. Så man må passe på at man snakker om megaBYTE og megaBIT riktig her.

Sist redigert:
Topp Bunn