Om du skal ha gigabit ethernet, så må det minimum være cat5e og alle fire par må være terminert.
Min erfaring er at det slurves med terminering i kontaktene. Da jeg holdt profesjonelt på med installasjon og sertifisering av nettverkskabling så var det utrolig lite som skulle til før man fikk overhøringsfeil(ikke overføring) mellom parene, altså NEXT og FEXT som medførte mye re-transmitering. Særlig det grønne paret har lett for å få en liten åpning i revolveringen inn mot termineringspunktet(særlig på kontakter med Krone-plint) som gir underkjent måling.
Åpner du kontakten og du ser at revolveringen er åpnet helt eller delvis inn mot avmantlingen av ytterkappen og mot termineringspunktene så har du en jobb å gjøre her. Løse RJ45-plugger hadde jeg unngått så langt det lar seg gjøre..!
Min erfaring er at "enhver" ikke kan terminere nettverk riktig. Det er ikke rakettforskning, men skal man få alle parametere innenfor sambandsklasse-kravet, så skal man være relativt nøye og forstå hva som betyr noe.
Når det er sagt, så har jeg ikke særlig mer enn 11-12MB/s mot min NAS her hjemme, selv om den er koblet direkte til hjemmesentralen med en cat6 patchkabel.
Dette tilsvarer omtrent 100mb/s. Så man må passe på at man snakker om megaBYTE og megaBIT riktig her.