Treg VHS-spiller

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Jeg har en Panasonic VHS-spiller som jeg prøver å få liv i, men jeg blir ikke helt klok...

Når jeg setter i en kassett spiller den den av helt fint i et par tre minutter, men så begynner den å dra saaaakte rundt, ofte til den går lei og spytter ut kassetten.
Om jeg så setter kassetten inn igjen skjer akkurat det samme på nytt så jeg tror ikke det er kassetten som er problemet. Har også prøvd flere kassetter med samme resultat.

Har smurt opp litt på tannhjulene som drar kassetten rundt, men det så ikke ut til å hjelpe nevneverdig.

Noen som har noen ide om hvorfor dette skjer...?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.162
Torget vurderinger
2
Er det en rem som slurer et sted?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.186
Selve kassetten som går tregt? Prøv å spole den fra ende til ende et par ganger.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.742
Sted
Ytterst i havgapet...
Gjelder nok ikke alle spillere, men de fleste har reimer til drift av spolene.... ligger ofte under hoveddekket....

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Modellnavnet på denne er NV-FJ604 om det hjelper.

Bilde av drivverket.
IMG_1405.JPG

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.237
innsiden av en vhs-spiller får selv de mest sagnomsuste platespillerene til å se ut som leketøy

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.181
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skjer det samme om du trykker stop og så play? Og hender det med flere kassetter?

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Antall liker
10
Sted
Narvik
Dere som foreslår kassetten. Les innlegget en gang til. ;)

Har snakket med en til som fetler litt med slikt, samt sett på innleggene her og mistenker også den reima som ligger på undersiden så jeg skal sjekke hva jeg finner ut der i morgen. Må demonteres litt mer for å komme til der...

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.420
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Dere som foreslår kassetten. Les innlegget en gang til. ;)

Har snakket med en til som fetler litt med slikt, samt sett på innleggene her og mistenker også den reima som ligger på undersiden så jeg skal sjekke hva jeg finner ut der i morgen. Må demonteres litt mer for å komme til der...
Endelig IKKE... Hele værket kan tages ud som een enhed. Sidder med fire-fem skruer. To i bageste hjørner og to under cassette liften. Der er sjovt nok tilsvarende huller i liften's dækplade, til de to andre skruer. Muligvis er der en femte skrue i nærheden af tromlen. Frigør stik og kabler, noget kan være multistik der går med når værket løftes op....

Hold hovedet koldt, ikke flå eller panikke. Stop hvis du er i tvivl, så er der en vej tilbage, inden noget ødelægges.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.273
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som @møffe skriver.
En ting til, den fås om reservedel (eller gjorde).
Den reimen på unnersiden trekker den anordningen med de 2 tannhjul, som skiftevis går i inngrep på de
2 spolene i kasetten.
Reimen går direkte på en friksjonskoppling, som trekker de 2 tannhjul. Om den friksjonskopplinger er slitt,
kniper med å samle opp båndet, når man kjører "play". Dette kann du se igjennem "glasset/plasikruten i
kassetten. Trykk "play", og se om oppsamlespolen (den til høyre set forfra) har tendens til å gå langsomt/stoppe.
Da er det mest sannsynligt den kopplingen.

IMG_1405.JPG

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.186
Sted
Sunndalsøra
Jeg har 2stk Panasonic VHS spillere. En jeg kjøpte tidlig på 80 talet, og en Panasonic Super VHS noe senere. Den første har en solid massive ramme i ALU med driverket. Den sistnevne fikk jeg ødelagt et kostbart bånd som det ble ''båndsalat' av. Den ble bare satt bort. Mye plast å se innvendig! Tydelig at Super VHS spiller var dårligere bygget. Senere kjøpte jeg en JVC maskin med VHS og CD/video combospiller. Har noen bånd jeg har villet se på igjen :) Nå har jeg faktisk 5 video maskiner, da jeg kjøpte en Yamaha Blu_ray spiller som er veldig god. Det har faktisk hopet seg opp ;)

Sist redigert:
Topp Bunn