Trasig diskant på TL 1610

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Hej på er!
Diskanten är trasig på min högra Tandberg TL1610-högtalare.
Felet är att ena anslutningspunkten där kabeln är lödd för att få kontakt med den tunna ledaren från kupolen är trasig.
Den ramlade ut när jag tog loss frontskyddet.

Trodde att jag skulle kunna löda sladden direkt mot ledaren från högtalarkupolen.
Men ledaren är ju "mikroskopiskt" tunn och sitter i någon form av limsträng så det klarade jag inte med mina kunskaper och utrustning.

Lyckades däremot skrapa bort lite av limmet från mikroledaren så att det går att skapa kontakt mellan ledaren o inkommande kabel.
Så genom att fixera kontakten med tejp så fungerar diskanten. Men det är ju en riktig ful reparation som inte håller på sikt.

Finns det något sätt att reparera detta på ett mer riktigt vis? Eller går det byta diskanten? Finns de att få tag i?

Tack på förhand för hjälp och tips!


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
494
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Originalt så sitter det en OEM diskant fra Heco i høyttaleren. Den er også lik en mer kjent Peerless DT 10 HFC og diverse Audax elementer. Den eneste meg bekjent som leverer nye slike diskanter nå er Falcon:
https://www.falconacoustics.co.uk/audax-hd12x8d25-12x8-tweeter.html
Når det er sagt. Litt omhyggelig bruk av loddebolten, tynn ledning og en tube sort Sikaflex... så er det fullt mulig å få en svært pen reparasjon.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det där går att reparera så att det blir snyggt, jag håller med Atlechri.
En lödpenna med en riktigt spetsig spets, en lupp och en bit tunn koppartråd från en vanlig lampsladd. Det är viktigt att det inte blir elektrisk kontakt med diskantens chassie.
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Tack för svar! Det största problemet för mig nu verkar vara att få loss en tillräckligt bra/hel del av den tunna kopparledaren från limsträngen så att jag har något att löda på. Den går av väldigt lätt.

Några tips?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Tack för tips, Kjell!
Testar med lösningsmedel. Funderar också om man kan smälta bort limmet med en riktad spetsig låga från en butanbrännare?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Tack för tips, Kjell!
Funderar också om man kan smälta bort limmet med en riktad spetsig låga från en butanbrännare?
Vad händer med koppartråden?
Dome och spole är i omedelbar närhet; de är limmade.

Det räcker ju med att du får en liten bit upp ur limmet och att du kan skrapa bort skyddslacken från den biten med en liten brytbladskniv. Därefter löder du, med hjälp av att kolla i luppen, dit en koppartråd som är av något grövre diameter, typ en tråd från en vanlig lampsladd. Observera att den inte får ligga an mot chassiet. Sätt en tejpbit under den.
Den trasiga terminalen kan du återskapa med Plastic Padding och ett litet lödöra, i vilket du löder fast koppartråden. Sedan är det bara att även löda fast kabeln till delningsfiltret i lödörat.
 
  • Liker
Reaksjoner: T68

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Klokt. Lite väl riskabelt med värme.

Just nu funkar tejp lösningen bra. Men när den falerar nästa gång (vilket den säkert kommer att göra) får jag ta fram lödkolven.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Uppföljning: som väntat började ful-tejp-lagningen glappa efter någon månad.
Så det blev gör om, gör rätt och leta fram lödgrejerna. Först lyckades jag få loss den lilla ledaren ur limsträngen genom att lösa upp limmet. Hustruns nagellacks-bortagare funkade riktigt bra.
Tyvärr visade det sig att lödpennan var trasig så jag fick använda stora lödkolven. Men lite tur och ännu mer tur satt lödningen på första försöket.

Nu låter tl1610:eek:rna fint igen :)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
För att undvika att starta en ny tråd om mina tl1610:eek:r fortsätter jag med lite andra spörsmål om högtalarna här.

Delningsfiltret: har fått tag i passande kondensatorer och ska testa att byta.

Baselementen: dessa ser hela och fina ut. Men jag misstänker att de ändå kan lida av lite ålderskrämpor. Kanterna och materialet runt konerna känns hårda och stela. Är det normalt? Om inte går det att åtgärda? Tycker mig ha läst någonstans om att det gick att mjuka upp högtalare med något medel...
Annars: är det omkantning som gäller. Eller är det byte av element? Isåfall vad är lämpligt att ersätta med.

Högtalarna fungerar i nuvarande skick men låter lite platt och luddigt jämfört med nyare grejer (tex ett par Pioneer trevägs i samma storlek).

Men det kanske är karaktären på tl1610 som är så här?

Tack på förhand för tips o förslag!



Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja, det är karaktären.
Istället för att lägga tid och pengar på en högtalare som bara blir marginellt bättre när du bytt kondensatorer, är det ett bättre alternativ att titta efter mer högkvalitativa högtalare.
Det finns många...
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Låter som ett bra förslag, Kjell. Kom faktiskt över att par enkla Pioneer 3vägare (s-x 420 tror jag att de heter) för en billig peng och dom låter överraskande bra (kör dem på sonab-förstärkaren för tillfället).

Men vill nog ha kvar tl1610:eek:rna till kanske ett andra system. De är ju rätt fina ändå :)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Ikväll fick jag slipa bort lite ringrost på lödkolvs-färdigheterna när nya kondensatorer skulle dit i delningsfiltren på tl1610:eek:rna.
Men till sist satt de där. Fick hjälp av en bekant att hitta kondensatorer o tyvärr glömde jag ge honom de fysiska måtten. Så 10uF:en blev i största laget :).

Men högtalarna funkar och jag tycker nog att ljudet blev lite klarare och mer rappt.

Passade även på att limma fast de små spolarna som satt löst på båda filtren.

Men tyvärr ställde jag till det på ena filtret när jag slant med skruvmejseln (skruvarna som höll fast filtret satt riktigt ordentligt) och knäckte kretskortet lite.
Detta bröt minus-strömmen till basen. Lyckligtvis gick det lösa med en kabelstump och "bypassoperation". Hoppas det håller...


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja kondensatorbyte i gamla högtalare brukar ge hörbart resultat.
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Hej igen! Länge sen jag skrev om dessa. Har ju ersätt 1610-orna med ett par Boston Acoustics 60 som jag är jättenöjd med.
Men funderar nu på att göra något åt tandbergarna och ha dem i ett andra system. Fortfarande inte helt nöjd med ljudet. Funderar på om det är baselementen som stelnat.
Går det att göra dessa "mjukare" på något vis?
Funderar också på om man kan ersätta basen med ett bredbandselement och helt skippa delningsfiltret och diskanten. Mest för att återanvända lådorna som är i bra skick.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Funderar på om det är baselementen som stelnat.
Går det att göra dessa "mjukare" på något vis?
Om original skumkant på basarna fortfarande är kvar på dem, tycker jag att du ska fundera på att byta dem till nya skumkanter.
Filtret har du ju gjort vad du kan med. Möjligtvis att byta spolen med järnkärna till en luftlindad spole, men jag tror att den åtgärden har marginell betydelse. Alla "kosmetiska" åtgärder har begränsad inverkan. Återgivningskaraktären sitter i konstruktionen som sådan. Istället för att lägga tid och pengar på en högtalare som bara blir marginellt bättre när du gjort div åtgärder, är det ett bättre alternativ att titta efter mer högkvalitativa högtalare. Och det har du redan gjort...
M v h
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Tack för svar Kjell!
Om jag ska leta skumkanter som passar till de här elementen, var hittar jag rätt?
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Länge sedan jag postade om högtalarna. Har haft lite andra roliga projekt att pyssla med som ett par gamla vinylsnurror, en Garrard Zero 100 och en Lenco B52.
Men nu har jag börjat kika på dom igen.
Det jag bestämde mig för att testa (efter lite sökande på nätet) var att försöka mjuka upp tyg(?) kanterna. Lite på vinst och förlust. Nästa alternativ var ju ändå att byta ut dem eller hela elementena.

Provade att försiktigt smörja in dem med en svamp indränkt i glycerin som jag blandat ut med lika delar vatten.
Upprepade detta tre gånger med ungefär ett dygns mellanrum.

Resultat? Positivt! Ljudkaraktären har blivit märkbart fylligare och mindre hård och torr.

Basen kommer förstås aldrig få rutorna att dallra på de här högtalarna men nu tycker jag att de helt klart är lyssningsbara!
Frågan är väl hur länge effekten varar. Men det kanske bara är att upprepa behandlingen om den försvinner.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Topp Bunn