Transresistans

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.341
Sted
'
Er det noen som har en god tilnærming for å betrakte transresistante forsterkere med lav forsterkning (Ad)? Jeg er litt usikker på om jeg kan betrakte trinn med veldig lav Ad (i størrelsesorden 10-30) på samme måte som f eks op-amper.
Egentlig burde det gå fint å transformere en transresistant forsterker til en basic forsterker (og visa versa), men på ett eller annet punkt stemmer ikke beregningene med virkeligheten.

Basic forsterker:
Ri = R1||Rd
Ro = R1||Ro amp
Rm = Vo/Ii = [Ad x R1/(R1+Ro amp)]/[-Ii x R1||Rd] (Transresistans)
Rmo (ubelastet) = Ad/[-Ii x R1//Rd]

Transresistant forsterker:
B = If/Vo = -1/R1
Rif = Ri/(1 + BRm) = (R1//Rd)/(1 + Rm/R1)
Rof = (R1//Ro amp)/(1 + BRmo)

Noen som ser hva jeg evt har gjort galt? ::)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.706
Sted
Østfold
En normal inverterende forsterker har en motstand på inngangen. Forholdet mellom denne og feedbackresistansen gir forholdet mellom inn og utspenning. Dersom denne da er null vil utgangsimpedansen til signalgiveren være fundamental for forholdet mellom inn og ut-signal.

Hadde også vært en fordel om du definerer de variablene du bruker.

R

Ronny_D

Gjest
Går det ikke litt lett i surr når du på skissen bruker benevnelsen R1 to steder for to forskjellige resistanser ?
B er ikke negativ. B=-If/Vo=1/R(?) eller du bruker tallverdien samme sak.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.341
Sted
'
En normal inverterende forsterker har en motstand på inngangen. Forholdet mellom denne og feedbackresistansen gir forholdet mellom inn og utspenning. Dersom denne da er null vil utgangsimpedansen til signalgiveren være fundamental for forholdet mellom inn og ut-signal.

Hadde også vært en fordel om du definerer de variablene du bruker.
Vel, ikke når open loop forsterkning (A) går mot 0, eller rundt 20 som i mitt tilfelle.
Vi snakker i dette tilfellet ikke om en inverterende op-amp. En transresistent forsterker har en transresistans Rm, denne vil si noe om forsterkningen, ikke spenningsforsterkning men spenning ut som funksjon av strøm inn, Vo = Rm x Ii

For øvrig vil (tilsynelatende inngangsresistans) Ri i dette oppsettet være R1/(A+1)

I mitt tilfelle er A=~22, eller bedre fortalt Gm x Rl, hvor Gm (transkonduktans)=11mA/V og Rl=2000. R1=2.2M ohm, Rd er tilnærmet lik ~1/0.

Det jeg matematisk ønsker å finne ut noe fornuftig om er Acl, eller forsterkning som funksjon av R1.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.341
Sted
'
Går det ikke litt lett i surr når du på skissen bruker benevnelsen R1 to steder for to forskjellige resistanser ?
R1 er i utgangspunket feedback resistansen. Når feedback forsterkeren (som her beveger seg mot en transresistant forsterker) konverteres til en "basic" forsterker vil R1 utgjøre både inngangsresistansen og utgangsresistansen. Jeg trodde det var konvensjonen for å transformere en transresistant forsterker til "basic"? Mulig jeg tar feil?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Er det noen som har en god tilnærming for å betrakte transresistante forsterkere med lav forsterkning (Ad)? Jeg er litt usikker på om jeg kan betrakte trinn med veldig lav Ad (i størrelsesorden 10-30) på samme måte som f eks op-amper.
Egentlig burde det gå fint å transformere en transresistant forsterker til en basic forsterker (og visa versa), men på ett eller annet punkt stemmer ikke beregningene med virkeligheten.

For "basic amp" får jeg:

Vd=Ii*R1*Rd/(R1+Rd)
Vx=-Ad*Vd=-Ad*Ii*R1*Rd/(R1+Rd)
Vo=Vx*R1/(Ro+R1)=-Ad*Ii*R1*Rd/(R1+Rd)*R1/(Ro+R1)
Transresistans=Vo/Ii=-Ad*R1*Rd/(R1+Rd)*R1/(Ro+R1)

For "feedback amp" (med superposisjon):

IRd=Ii*(R1+Ro)/(R1+Ro+Rd)
Vo=Vx*(R1+Rd)/(R1+Rd+Ro)
Vx=-A*Rd*IRd=-A*Rd*Ii*(R1+Ro)/(R1+Ro+Rd)
Vo=-A*Rd*Ii*(R1+Ro)/(R1+Ro+Rd)*(R1+Rd)/(R1+Rd+Ro)
Transresistans=Vo/Ii=-A*Rd*(R1+Ro)/(R1+Ro+Rd)*(R1+Rd)/(R1+Rd+Ro)

Det blir ikke det samme (men hvis Ro=>0 blir de like). Det er sikkert feil også, har ikke drevet med sånt på mange år.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
For "basic amp" får jeg:

Vd=Ii*R1*Rd/(R1+Rd)

Vo=Vx*(R1+Rd)/(R1+Rd+Ro)

Det blir ikke det samme (men hvis Ro=>0 blir de like). Det er sikkert feil også, har ikke drevet med sånt på mange år.
Det jeg har kalt Ro ser jeg på skjemaet heter Ro_amp, gjelder begge tilfeller. Hvis Ro_amp=>0 vil uttrykkene bli like. Det blir også riktig hvis Rd=>uendelig (les: Vo/Ii=>-R1).

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
For "basic amp" får jeg:

Vd=Ii*R1*Rd/(R1+Rd)

Vo=Vx*(R1+Rd)/(R1+Rd+Ro)

Viking, du snakker om LTS IÖ OG formler, hva med dette? ;D

Eller er det slik at det kommer an på hvor de kommer fra? ;D

Burde vel egentlig ikke ha postet denne, skjønner ikke noe av det uansett, men jeg har RESPEKT for de som faktisk gjør det! Bon appetite! ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
To kilder og fire motstander, det er ikke akkurat rakettforskning. Kretsregning er stort sett bare nøsting og her var heldigvis skjemaet av den enklere sorten. Det ser riktig ut ved raskt ettersyn, men er levert uten garantier...

Topp Bunn