Transporter vs Squeezebox Touch som drivverk

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg er på vei til å ta steget inn i harddiskavspillingens herlige verden, og i den forbindelse lurer jeg på hva jeg skal velge. Jeg har en ekstern DAC av god kvalitet, så det jeg lurer på er om Transporter er bedre enn Touch når begge brukes kun som drivverk? Prisforskjellen er jo ganske stor, så det hadde vært fint om Touch duger. Jeg har fått med meg at Touch funker med Wimp i beste bitrate, noe Transporter ikke gjør, men de vil nok bli mest brukt med losslessformater som FLAC.

Kanskje Logitech har planer om å komme med en ny "high-end" boks? Noen som vet? Transporter begynner jo å dra på årene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DACen i Transporter er såpass god at det ville være perler for svin å ikke bruke den. Så enten delfinansierer du Transporteren ved å selge DACen eller så kjøper du en Touch, synes jeg.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
DAC'en i Transporter er sikkert god, men jeg tviler på at den overgår DAC'en i min Cary 306/200. Det jeg egentlig tenker på er om Transporter har mindre jitter på digitalutgangen enn Touch? Det virker jo som at de har brukt litt mer tid (og penger) på digitaldelen i Transporteren. Den har og inngang for separat klokkesignal f eks.
Touch har til gjengjeld fordelen med at den kan kjøre squeezeserver selv uten at man trenger en PC påslått + at den er mye rimeligere, så jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Kanskje en løsning fra Sonos er noe som bør vurderes?
Det beste hadde vært om det kom en ny Transporter uten DAC og analoge utganger og med samme prosessor som Touch til lavere pris enn dagens Transporter. :)
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Transporter uten DAC ??? Da er du jo tilbake til Touch, det som gjør Transport spesiell er DAC'en denne er/var meget god og du skulle (da den kom) legge mye penger på bordet for å overgå denne.
Det finnes flere firma som oppgraderer SB produkter både digital del og analogdel i tillegg til strømmforsyning.
Sonos har ikke samme støtte for HiRez filer.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Dersom Transporter har lavere jitterverdier enn Touch, så vil den jo være lydmessig overlegen selv om man ikke bruker den interne DAC'en, og det er nettopp dette jeg lurer på. Hvis de er like så er det ingen vits for meg å betale ekstra for en Transporter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom Caryen er en skikkelig DAC vil du ikke kunne høre forskjell på Transporter og Touch som SPDIF-kilde.

Personlig ville jeg heller ha brukt Transporter enn Cary som DAC. YMMV.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis DAC'en i Transporter er bedre enn DAC'en i Cary 306/200 (CD-spiller med digitale innganger som har en nypris på 55.000 kr), så blir jeg imponert. Ikke misforstå meg, dersom det faktisk er tilfelle, så er det jo helt ypperlig, men jeg har mine tvil. Jeg kommer nok uansett til å beholde Cary'en siden det er greit å ha en CD-spiller tilgjengelig selv om man får mesteparten av CD'ene sine over på harddisk.
Dersom det er slik at Touch har like lave jitterverdier som Transporter, så er det flott - da sparer jeg de pengene, men jeg skulle gjerne hatt noen linker som bekreftet det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sjekk hos Stereophile. Atkinson har målt både Transporter og Touch. Jeg er ikke sikker på om de har lagt ut Touch-testen på nettet ennå. Den står i oktobernummeret.
 

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Innlegg
43
Antall liker
0
LemonDog skrev:
Hvis DAC'en i Transporter er bedre enn DAC'en i Cary 306/200 (CD-spiller med digitale innganger som har en nypris på 55.000 kr), så blir jeg imponert. Ikke misforstå meg, dersom det faktisk er tilfelle, så er det jo helt ypperlig, men jeg har mine tvil. Jeg kommer nok uansett til å beholde Cary'en siden det er greit å ha en CD-spiller tilgjengelig selv om man får mesteparten av CD'ene sine over på harddisk.
Dersom det er slik at Touch har like lave jitterverdier som Transporter, så er det flott - da sparer jeg de pengene, men jeg skulle gjerne hatt noen linker som bekreftet det.
Den hadde ikke lavere jitter en transporter.... men mulig dagens har like lave...
Classic hadde lavere jitter en KRELL sin 505 til 134 tusen...
Om Dacen er bedre en din Cary vet jeg ikke, men den er meget bedre en prisen skulle tilsi ( siste veil pris på komplett var over 20 tusen ).... sammenlignet med betydelig dyrere maskiner uten å nevne navn oppleves den som bedre eller minst like god i gitte oppsett... Problemet kan heller være at det vanskelig å akseptere pga. at det er ett dataprodukt...
Danske high fidelity var ikke i tvil da testet slimdevices utgaven...

mvh
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Ja, det er vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve seg fram selv. Jeg tror jeg kommer til å starte med en Touch som digitalt drivverk, og hvis lyden av den er på høyde med CD'er avspilt fra Cary'en så er jeg egentlig fornøyd. Så får vi se om jeg eventuelt skaffer meg en Transporter for å sjekke om den er bedre, både via digitale og analoge utganger.
Transporter kan forøvrig skaffes for under 15.000 her: http://www.amentio.no/Avdelinger/Ly...er---Nettverkslydspill-930-000027-882833.aspx. Den dukker jo av og til opp på bruktmarkedet også.
 

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Innlegg
43
Antall liker
0
LemonDog skrev:
Ja, det er vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve seg fram selv. Jeg tror jeg kommer til å starte med en Touch som digitalt drivverk, og hvis lyden av den er på høyde med CD'er avspilt fra Cary'en så er jeg egentlig fornøyd. Så får vi se om jeg eventuelt skaffer meg en Transporter for å sjekke om den er bedre, både via digitale og analoge utganger.
Transporter kan forøvrig skaffes for under 15.000 her: http://www.amentio.no/Avdelinger/Ly...er---Nettverkslydspill-930-000027-882833.aspx. Den dukker jo av og til opp på bruktmarkedet også.
Så den, men de har ingen lagerbeholdning..... tilgjengeligheten på transporter begynner å bli vanskelig... derfor prisen har gått opp på komplett... veil pris fra Logitech er ca.22.500,-

mvh
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis tilgjengeligheten er dårlig, så betyr det kanskje at det er noe nytt på vei?
 

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Innlegg
408
Antall liker
3
LemonDog skrev:
Hvis tilgjengeligheten er dårlig, så betyr det kanskje at det er noe nytt på vei?
Jeg tror Transporteren såvel som high-end produkter som sådann, er EOL for Logitech.

Ut fra en [for kort] liten test, er min personlige status at Transporteren er bedre enn Touch digitalt inn i Naims DAC*. I et enkelt setup er kanskje den mest markante tekniske forskjell at Transporteren har ekte 75ohm BNC utgang.

(* Intet sakt om hverken konfidens eller kvantitet...)
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Hadde 303/200 med rør og 306 SACS og nå har jeg en Modwright (rør i transporteren), men likevel; Transporteren står nå ikke tilbake på noen måte i forhold til Cary'en, tvert imot. Jeg tviler på at det er noe i dac delen på transporter som faller i gjennom vs Cary vil jeg mene. Prøvde også bl.a en Cambridge 840 i mellomtidsbrukt, da både med dac del og ut på analog og det ble virkelig kleint opp mot Cary'ene. De er gode ja.

Jeg tror at du må teste dette i eget oppsett for å se om du mangler noe rett ut fra transporter vs. via Cary'en. Som sagt tror jeg DAC er mer enn god for det meste, men mulig at analogdelene skiller noe. Her går det nok på smak/match i kjeden. Ellers så vil jeg si at jeg også trodde at det var lurt å beholde CD drev. Det gikk over; å sitte på dyre CD drev nå er siste changs for å få litt for de, du venner deg fort av behovet etter å ha fått til harddisk avspilling. Ikke har jeg spesielt mye SACD heller, 306/200 har vel ikke SACD heller.

Ta det for hva det er værdt, test det ut begge deler mener jeg, at du vil foretrekke dette kjørt via Cary er mulig, men pris og antall bokser synes jeg tilsier at du bør teste. En nesten ubrukt transporter taper du nesten ikke noe på å selge uansett. Sist, at det er høy eier glede på Cary spillerene, det skal skal jeg glatt innrømme. Nydelige spillere.

bob
 
Topp Bunn