Høyttalere Transmission line

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Fordeler og ulemper?

Hvordan er det å plassere slike i rommet, trenger de mer/mindre plass (ift bakvegg)?

Andre særheter?

???

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk.
Har lest (litt) den tråden, men fant ikke konkrete uttalelser om hvordan TL er å plassere i rommet. I tillegg til det rent teoretiske, hadde jeg håpet på erfaringsdeling fra folk som faktisk har levd med TL eler har erfaringer med slike HT. For teori er en ting, praksis er ofte noe helt annet..

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
274
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Sjekk her inne kansje der er noe , spiller dypt disse store så ville holdt disse vekk fra hjørnene, og ett ikke for lite rom,har selv Imf supercompact 2.
IMF electronics
Mvh Roy

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nei, jeg har ikke plass til store HT i stua (25kvm). Hadde jo prøvd ut horn ellers...Så noe i retning PMC eller T+A hadde vært mulig - hvis de kan stå så nær som 30 cm til bakvegg.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Transmisjonlinjer er ikke så kritiske til plasering, men det er viktigt, som med andre høyttalere at du velger rett størrelse høyttaler til rommet. For store høyttalere kan spille dårligere enn mindre i samme rom.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Transmisjonlinjer er ikke så kritiske til plasering, men det er viktigt, som med andre høyttalere at du velger rett størrelse høyttaler til rommet. For store høyttalere kan spille dårligere enn mindre i samme rom.
Enig, samtidig som for små høyttalere kan spille dårlig i store rom. Det sies visstnok at transmisjonslinjehøyttalere ikke funker så godt i virkelig store rom. En bekjent har prøvd ymse utgaver av IMF i ulike rom, og gjorde akkurat den erfaringen i en stue/kjøkken på ca 100 m2. Nå har han et par RSPM mk IV i et ca 25 m2 stort rom. Høyttalerne står mot bakvegg.Det låter fantastisk.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker, mine herrer.

Er det noen "forsterkerprinsipper" som passer TL bedre enn andre? Jeg har pt en Lyngdorf TDAI 2200. Digitalt forsterkeri + TL = .....?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jeg vil tro at det viktigste er å ha nok Watt. I alle fall på IMF er det bare å pøse på.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
182
Sted
Nes Romerike
Fant frem mine Audiotronic CM-3. Kjøpt ca i 1982. Alle elementer ble vel byttet en gang på 90-tallet, men har nå stått ubrukt i 20 år. Fikk satt på noen bedre skrue terminaler og hadde vel ikke store forventninger, men de spiller faktisk ganske bra under Auris Fortino. Står oppkoblet på et garasjeloft med skråtak(treverk) og skulle vel i så måte låte dritt, men jeg må si at det går an å få fot.

Topp Bunn