Transmisjonshøyttalere

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Sikkert ikke rett stavet/skrevet kan hende at ordet også er feil ???,og helt sikkert et dumt spørsmål, men hva er transmisjonshøyttalere?
Og hva er foskellen/ulempene/fordelene i forhold til andre høyttalere?

Mvh Tom-Erik

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Jeg antar at du kanskje mener Transmission-line? Uansett, jeg mener at detter er høyttalere hvor man ikke har hverken parallelle eller lineære vegger/flater i kanalen/porten som går inn til Bass/mellomtone. Det er også nøye med hva slags dempemateriale man bruker i denne kanalen. Den skal også være av en viss lengde/areal osv. Har et par slike: Audio-Tronic CM-3 fra tidlig 80-tall. Låter bra, går dypt.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det heter transmisjonslinjehøyttalere, og de er konstruert som et langt smalt "horn" med høyttalerelementet i den tykkeste enden. Kjent som et nokså tungdrevet prinsipp, men skal gi veldig rett frekvensgang og være bra. Lengden skal være nøye avstemt i forhold til elementet som brukes. Oftest bygget med en rekke skråstilte paneler som lager en stadig smalere kanal inni høyttalerkassen. Kanalen ender i en åpning nederst i kassen.

Trond

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Sikkert ikke rett stavet/skrevet kan hende at ordet også er feil ???,og helt sikkert et dumt spørsmål, men hva er transmisjonshøyttalere?
Og hva er foskellen/ulempene/fordelene i forhold til andre høyttalere?

Mvh Tom-Erik
Transmisjonslinje (transmissionline)- en spesiell kabinettkonstruksjon med et langt kammer som blir trangere jo nærmere man kommer portene for basselementet ("omvendt horn"). Tuningen av kammer og port er konstruert for å gi dypere bassgjengivelse. Relativt populært i høyttalerkonstruksjoner på sent 70-tall og 80-tallet (kjente merker var f.eks IMF og TDL). Brukes vel i dag mest til selvbygg.

Fordel: Dyp bass fra relativt små elementer.
Ulemper: Lav følsomhet og som oftest noe udefinert bass. Stort, tung og dyrt kabinett.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Transmissionline konseptet er ment å gi "bedre" bass enn andre systemer, med et gitt basshøytaler element.

Prinsippet virker slik at bassenhetens bakside sender lyden inn i en kanal med avtagende tverrsnitt. Utløpet er som oftest i plan og fase med bassenhetens direkte strålende side.
Kanalen er lang og dempet, hvilket gjør at signalet dempes omtrent som en reaktor spole, dvs. de høye frekvenser dempes mer enn de lave. Porten stråler således kun lavfrekvente signaler. Hvis riktig utført kan summen av den direkte strålte signal og signalet fra porten, bli meget linjært og gå meget dypt.

Systemet byr som oftest på imponerende frekvensgang, lav virkningsgrad og kostbare, litt store kasser.
Legendariske konstruksjoner ble markedsført av f.eks. IMF. Disse brukte ofte den kjente KEF B139 bassen.
Systemet fikk nok ikke vist sitt potensiale, dengang, da få forsterkere greidde å holde basselementet i tøylene, slik at bassen feilaktig kunne virke litt ullen.

Guttungen snek seg til å teste en kamerats IMF Studio Monitor, en gang jeg ikke var hjemme. De kjørte vanligvis på en diger Marantz forsterker, visstnok på over 200 W
Selv hadde jeg dengang DP 6.4 og Amphion Xenon.
Det ble mye bråk, den kvelden, rapporterte naboene.
Etter grundige forhør av poden kom historien om IMF'ene frem.
Eieren var helt målløs, da han hørete disse sammen med DP'n.
Sitat (etter hukommelsen )
"Det spilte noe helt sinnsykt i bassen, resten var helt konge, óg!"
Morty

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Det morsomme med IMF er at de er oppgivet i HiFi Årboken 1980 med en vedvarende belastning på ca. 65 watt, anbefalt forsterkereffekt er dog 50>350 watt !

Så DP spiller bra med IMF ? A-ha......

K

Khanate

Gjest
....Kjent som et nokså tungdrevet prinsipp, men ........
Trond
Hm! De gamle IMF rspm leverer 96dB 1m ved 40W. Kanskje ikke veldig effektivt, men heller ikke så galt.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Hm! De gamle IMF rspm leverer 96dB 1m ved 40W. Kanskje ikke veldig effektivt, men heller ikke så galt.
Ja, har vel målt spidser på ca 106 db i min stol ca. 3 meter fra de én gang, jeg spiller normalt ikke høyt, men en gang imellom må jeg ryste støvet av jo.... ;D

Husker aldrig hvad de heter, er det et svensk firma der lager disse transmisjonlinjer, et navn på 3 bokstaver. Disse skulle være meget bra...

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Ta en kikk på Criterion sine høyttalere. De forhandles beklagelig nok av OHFC

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Det morsomme med IMF er at de er oppgivet i HiFi Årboken 1980 med en vedvarende belastning på ca. 65 watt, anbefalt forsterkereffekt er dog 50>350 watt !

Så DP spiller bra med IMF ?  A-ha......
Vel. Som det forhåpentligvis fremgår av mitt innlegg, så hørte jeg ikke dette oppsettet selv.
Men i flg "Poden" var dette mye bedre enn Amphion Xenon.
Og i flg naboene, spilte IMFene mer enn høyt nok....

Så dette med dårlig virkningsgrad og vedvarende belastning på 65 w er nok en sannhet med modifikasjoner, når det gjelder IMF.
Driftseffekt på 96dB høres nå likevel litt optimistisk ut, men ikke vet jeg.

Morty

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Nei, 96 db lydtrykk er ved 40 watt inn ....., ikke 1 watt inn.
Det betyr vel en følsomhet på rundt 80dB, noe som høres mer riktig ut.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei

Selv har jeg et 12 år gammelt par rega ela. 5" papirmembran og noe jeg tror er en scan-speak 2008 eller noe sånn. På ikke alt for kompleks musikk og på moderat nivå spiller disse kjempefint. Har grei respons ned til ca 40hz! Ville nødig kvitte kvitte meg med dem ;)! (Men de har godt av litt avlastning når det rykker i rockefoten).

Hell og lykke

Sniff

Topp Bunn